Page 5 - Itineraris Llengua catalana 3
P. 5
un itinerari...
i adquirir les competències bàsiques
sense avorrir-te!
4 Encercla els grups socials dels quals parla el text segons la llegenda: Privilegiats No privilegiats
nobles
rei
artesans
comerciants camperols US ATREVIU A COMPLETAR LES FRASES AMB EL NOM
DEL GRUP SOCIAL ADEQUAT?
Durant l’edat mitjana, els
ajudaven el a dirigir els exèrcits quan hi
treballaven s’especialitzaven en oficis,
havia guerres. Mentrestant, els
les terres i els
com la construcció d’edificis o l’elaboració de teixits.
5 Qui vivia en cada lloc?
174
REFLEXIONEM SOBRE LA LLENGUA SINÒNIMS I CONTRARIS
6 Aparella les paraules que volen dir el mateix: pagès •
fortalesa • vestit • nen •
• roba
• camperol • infant
• castell
Ho has fet bé? Substitueix la paraula destacada de cada frase pel mot amb què l’has aparellat i fes els canvis necessaris:
La majoria de la gent no vivia a les fortaleses.
Quan un nen naixia, ja se sabia a quin grup social pertanyia.
Els pagesos treballaven les terres i els artesans que cosien feien vestits.
7 Busca els contraris d’aquestes paraules:
trist
alt
Dues paraules són SINÒNIMES quan tenen el mateix significat i són intercanviables. Dues paraules són CONTRÀRIES quan signifiquen coses oposades.
fer
AMEQRIC pau L O S B A I X ENFCOLA GUERRAU RERATOC ETASOLL
pobre
TODAQUE
/ SINÒNIMS I CONTRARIS
LLENGUA / Lèxic / Sinònims i contraris
Itinerari 28 175
FEM UN RESUM DEL MÉS IMPORTANT DEL T
8 Fes un resum amb la informació
VALOREM LA FEINA
9 Valora com has treballat el text explicatiu:
He entès de què parlava el text explicatiu. N’he extret les idees principals.
He ordenat la informació més important per fer-ne un resum.
PER ACABAR, PENSA-HI...
Has fet les feines i les activitats ordenadament? Què més t’agradaria aprendre sobre l’edat mitjana?
POC FORÇA MOLT
176
VALORA L’ITINERARI
més destacada del text:
EXT
JOCS INTERACTIUS
CONTINGUTS CLAU
RECURSOS DIGITALS
Imatges
Vídeos
Documents descarregables Àudios
Enllaços
VALORACIÓ DE L’ITINERARI
E
ENTRENA’T
Prepara’t per a les proves de competències bàsiques.
Posa-hi un títol.
Situa el tema en el temps: present, passat o futur. Enumera i parla dels diferents grups socials.