Page 10 - BAT Llengua catalana i literatura 1 unitat 1
P. 10
ACTIVITATS
HO ENTENC
7
Aquests noms (masculins) designen homes. Escriu els equivalents (femenins) que designen dones:
1 Sabries trobar dos exemples més de cada classe de paraules de la taula de la pàgina 10?
Després de revisar les respostes a classe, intenta trobar quines són les classes de paraules que no saps distingir amb seguretat.
2 Digues a quina classe de paraules pot pertànyer cadas- cuna d’aquestes paraules:
la en si
3 Per què la forma *textes no és correcta? Quina o quines formes són les normatives,
com a plural de text?
4 Observa el gènere del nom nas en altres llengües romà- niques. Fixa’t que els articles le, il i o són masculins. Pots extreure alguna conclusió sobre el fet que aquest nom sigui masculí en unes llengües i femení en una altra?
· Què passa amb l’anglès?
HO PRACTICO
5 Digues el nom col·lectiu corresponent a cadascun d’aquests noms individuals:
abella plat ocell vern futbolista flor cantant muntanya
6 Completa una taula com aquesta amb el nom del mas- cle o de la femella:
sogre mestre heroi emperador abat
oncle arqueòleg esclau advocat gendre
germà metge príncep actor ginecòleg
8
Completa la taula amb el singular o el plural d’aquests noms. En el cas del plural, si hi ha més d’una possibi- litat, escriu-les totes:
pis
orangutans
refresc
llapis
sufix
passeig
globus
guants
hèlix
gest
bacallans
índex
pastís
desig
lluç
dijous
castellà
francès
italià
portuguès
la nariz
le nez
il naso
o nariz
9
10
Digues quin d’aquests noms és variable:
acaballes pantalons sostenidors postres pessigolles atles
Indicaquinad’aquestesoracionséscorrectaicorregeix totes les altres:
a Ha dedicat tres anys a fer la tesis doctoral.
b El metge li ha especificat clarament la dosis
que havia de prendre.
c Li han fet un anàlisi de sang per veure com té el colesterol.
d En el teu treball de recerca hi falla la hipòtesis.
e La crisi econòmica ha afectat més les dones que els homes.
porc
ovella
cavall
guineu
cabra
abella
ase
vaca
ànec
gall
16 Reflexiósobrelallengua