Page 25 - BAT Llengua catalana i literatura 2 unitat 3
P. 25

                 Norma d’ús 3
 3
        SINÓ / SI NO
      La doble diferència ortogràfica entre sinó i si no (el primer junt i accentuat, el segon separat i sense accent) no s’aprecia fonèticament, però respon a una diferència gramatical que cal conèixer per evitar confusions.
 S’ESCRIU
  EN ELS CASOS SEGÜENTS
  EXEMPLES
   sinó
  • Quan té valor adversatiu, semblant a sinó que o però.
  • No va pagar ell, sinó el seu amic. (= No va pagar ell, sinó que va pagar el seu amic. / No va pagar ell, però va pagar el seu amic.)
 • Quan equival a només.
    • No va trigar sinó cinc minuts. (= Només va trigar cinc minuts.)
    si no
 • Quan equival a una conjunció condicional (si) + un adverbi de negació (no).
• Cal fer atenció als casos en què l’oració condicional negativa no és explícita.
   • Hi aniré jo, si no hi vas tu.
• Pren roba d’abric o, si no, màniga llarga. (= Pren roba d’abric o, si no prens roba d’abric, pren màniga llarga.)
  1 Uneix aquestes parelles d’oracions amb les conjun- cions sinó o sinó que, i escriu l’oració resultant:
a No l’hem escoltat de qualsevol manera. / Hem pres nota de tot el que deia.
b Per la vostra manera de pensar, no us podeu oposar a aquesta llei. / Hi heu d’estar a favor.
c Novamarribarpuntualsal’aeroport./Vamarribar-hi amb dues hores de retard.
Resol les qüestions següents:
a Quina característica tenen en comú les primeres parts de les oracions resultants?
b Construeix altres oracions amb la conjunció sinó i comprova si es tracta d’una coincidència casual o d’una constant necessària en aquest tipus d’oracions.
2 Converteix la condició inicial d’aquestes oracions en negativa i fes les transformacions que calgui perquè continuïn tenint sentit:
a Si venen més entrades de les autoritzades, els poden denunciar.
b Si apagues l’ordinador quan t’avisa el programa, no tindràs problemes.
3 Converteix en negativa la condició que hi ha en la segona part d’aquestes oracions i fes les transfor- macions que calgui perquè el conjunt continuï tenint sentit:
a Fes esport si vols mantenir-te en forma. b Inscriu-t’hi ara mateix si vols tenir plaça.
    4 Completa amb sinó o si no: a No hi havia ningú al carrer
de cada dia.
els quatre indigents
b fos per la humitat, s’estaria molt bé en aquesta terrassa.
c Nosolamenttébogeriaperl’òpera manifestació musical.
perqualsevol
d Digues si sí o . , hauré de decidir-ho jo mateixa.
5 Escriu una expressió sinònima de l’adverbi almenys, formada per tres mots, i construeix una oració en què se n’apreciï ben bé el sentit.
  Reflexió sobre la llengua 71
 




























































   23   24   25   26   27