Com se sumen els nombres de dues xifres?
- Programació
- Justificació
- Planificació
- Orientacions
- Atenció a la diversitat
- Activitats sistemàtiques
- Recursos
- Avaluació
Solucions
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
Programació
Disposeu de la programació en Word per poder tenir la visió global dels continguts associats a les competències que es treballen en aquest itinerari, que podeu adaptar al vostre grup i la vostra dinàmica.
Competències específiques
CE1 Traduir problemes i interpretar situacions quotidianes fent-ne una representació matemàtica personal a través de conceptes, eines i estratègies per analitzar-ne els elements més rellevants.
CE3 Explorar, formular i comprovar conjectures senzilles i reconèixer el valor del raonament espacial, el raonament lògic i l’argumentació per integrar i generar nou coneixement matemàtic.
CE5 Reconèixer i utilitzar connexions entre diferents idees matemàtiques, així com identificar les matemàtiques implicades en altres àrees o amb la vida quotidiana, interrelacionant conceptes i procediments per interpretar situacions i contextos diversos.
CE6 Comunicar i representar, de forma individual i col·lectiva, conceptes, procediments i resultats matemàtics utilitzant el llenguatge oral, escrit, gràfic, multimodal, en diferents formats, i la terminologia matemàtica adequada, per donar significat i permanència a les idees matemàtiques.
CE8 Desenvolupar destreses socials, participant activament en els equips de treball i reconeixent la diversitat i el valor de les aportacions dels altres, per compartir i construir coneixement matemàtic de manera col·lectiva.
Criteris d'avaluació
1.1. Iniciar-se en la interpretació de la informació d’un problema i d’una situació de la vida quotidiana responent a les preguntes plantejades o fent noves preguntes.
3.1. Iniciar-se en la realització de conjectures matemàtiques investigant patrons i propietats, fent deduccions i comprovant-les.
5.1. Reconèixer connexions entre els diferents elements matemàtics relacionant i ampliant coneixements en un context matemàtic.
6.1. Seleccionar el llenguatge matemàtic bàsic present en la vida quotidiana i donar-hi significat.
8.1. Participar en el treball en equip, tant en un entorn presencial com virtual, escoltar els altres i reconèixer les seves aportacions en situacions en què es comparteixi i es construeixi coneixement matemàtic de manera conjunta.
Sabers
Sentit numèric
Comptatge
- Ús d’estratègies variades de comptatge i recompte sistemàtic en situacions de la vida quotidiana amb quantitats fins al 199 per adquirir una base sòlida en la comprensió i el maneig d’aquestes quantitats.
Quantitat
- Domini de la lectura, la representació (incloent-hi la recta numèrica), la composició i la descomposició de nombres naturals fins al 199.
Sentit de les operacions
- Pràctica de la suma i la resta de nombres naturals amb flexibilitat i sentit en situacions contextualitzades, usant estratègies i eines de resolució.
Sentit socioemocional
Creences, actituds i emocions pròpies
- Adquisició d’autonomia i estratègies per a la presa de decisions en situacions de resolució de problemes tant per donar resposta a la situació plantejada com per fer-se altres preguntes i continuar aprenent.
Treball en equip, inclusió, respecte i diversitat
- Participació activa en el treball en equip en matemàtiques i valoració i incorporació de les idees de tots i totes.
Justificació
La situació inicial de l’itinerari proposa una suma a partir dels ItiCubs de dues de les nenes de la colla. Amb aquesta situació com a premissa, es presenta la suma vertical amb una de les xifres més grans de deu.
Per tal de treballar els nombres entre el 10 i el 20, al llarg de l’itinerari es treballen el traç, la recta numèrica i algun problema que implica aquestes xifres, per acabar jugant tal com ho fan les nenes de la colla, amb l’ItiCub.
Planificació
Aquest itinerari està dissenyat per dur-se a terme en quatre sessions. La primera sessió consta de la presentació de l’itinerari a través de la situació inicial i la conversa pertinent, com també l’activitat 1, per treballar els nombres de l’11 al 15.
La segona sessió es dedica a treballar els nombres del 16 al 19, i també la recta numèrica fins al 20.
A la tercera sessió, s’hi treballa la suma en vertical de nombres de dues xifres. Aquest contingut requerirà una pràctica especial durant diverses sessions a més d’un itinerari. En aquesta ocasió les activitats es complementen amb els itijocs corresponents.
Per últim, a la darrera sessió, s’hi practica la resolució de problemes amb sumes verticals i una activitat final en parella per fomentar la cohesió fent ús de l’ItiCub i la suma.
Orientacions
Comencem…
Creieu que la Tània i la Sofia aconseguiran anar a l’hort? Heu entès en què consisteix el joc de sumes que proposen? Amb el que surti a les dues cares dels seus ItiCubs en llançar-los a l’aire, en faran una suma. I vosaltres, fins a quin nombre sabeu sumar?
Podeu situar-vos formant una rotllana i amb els collarets de comptatge a les mans. Fins a quin nombre podeu sumar cadascun de vosaltres amb aquests collarets? Què podem fer si volem sumar nombres més grans? Doncs, fàcilment, poden pensar a ajuntar dos collarets. Proposeu-los, ara, en parella i, per tant, amb dos collarets, que imaginin una suma com la de la Tània i la Sofia. Quant fa 7 i 5? I 7 i 9? Com ho sabeu? Ho podeu demostrar amb els dos collarets? Podeu demostrar-ho només amb un?
Aprenem els nombres de l’11 al 19: unitats i desenes
Si la Tània i la Sofia aconsegueixen fer la suma i entren a l’hort, què creieu que s’hi trobaran? I en quines quantitats? Completeu l’activitat 1 per treballar els traços dels nombres que van de l’11 al 15. Per a aquells alumnes que ho considereu oportú, podeu continuar treballant el traç en formats com ara les pissarres petites i les safates de sorra abans d’escriure en format petit.
Quantes pastanagues falten en cada cas per arribar a 2 desenes?
Repetiu la mateixa dinàmica amb els nombres del 16 al 19 completant l’activitat 2. Quants tomàquets falten en cada cas per arribar a 2 desenes?
Abans de continuar, i treballant en parella amb dos collarets de comptatge, proposeu als nens i les nenes que tirin tres daus alhora, per torns. La idea és que quan sigui el torn d’un dels infants, aquest recompti quin nombre aconsegueix entre els tres daus i on se situa aquest nombre en el collaret. L’altre membre de la parella ha d’anar comprovant si indica la posició del nombre en el collaret de boles correctament. Podeu provar-ho una estona i així entrenen el càlcul fins al 20.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Desenes i unitats Activitat per identificar la xifra de les desenes i de les unitats en nombres de l’11 al 19.
Els nombres de l’11 al 19 Activitat per determinar les desenes i les unitats en nombres de l’11 al 19 i practicar l’escriptura amb lletres d’aquests nombres.
Per anar més enllà
La desena més propera Activitat per determinar la desena més propera d’un seguit de nombres de l’11 al 19 i practicar l’escriptura amb lletres d’aquests nombres.
De l’11 al 19 Activitat de compleció d’una taula amb les desenes i les unitats i escriptura dels nombres de l’11 al 19.
Comptem de 2 en 2
Per acabar, pregunteu: Sou capaços de comptar de 2 en 2 en veu alta? Fins a quin número arribeu? Ara segur que serà més fàcil completar l’activitat 3. Proposeu que, després, en parella, puguin comparar els resultats i ajudar-se a corregir allò que no sigui correcte.
Quan acabeu, escolteu l’àudio i practiqueu el càlcul mental.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Quantes vambes hi ha? Activitat per practicar la suma de 2 en 2.
Per anar més enllà
Sèrie de 2 en 2 Activitat per identificar l’error en una sèrie numèrica.
Sumem unitats i desenes sense portar-ne
Les sumes es compliquen quan treballem amb nombres més grans. Si fem la suma en vertical, ens hem d’assegurar que les unitats són a sobre de les unitats i les desenes van amb les desenes. Amb què sumareu les unitats? I amb què sumareu les desenes? Poseu algun exemple a la pissarra i expliqueu els passos que seguiu a poc a poc. Després, llegiu molt tranquil·lament les instruccions de l’activitat 4, i ja podeu completar els resultats en parella.
A mesura que vagin acabant l’activitat poden treballar amb els itijocs corresponents de l’itinerari.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Sumem! Activitat per practicar la suma de nombres fins al 19 sense portar-ne.
Per anar més enllà
Suma de nombres amb desenes Activitat interactiva per completar sumes sense portar-ne.
Més sumes... Activitat per practicar la suma de nombres sense portar-ne i l’ordenació de nombres.
La suma vertical Activitat per ampliar la resolució de sumes en vertical.
Resolem problemes mitjançant la suma
Ara que sabem com sumar nombres que són més grans que el 10, de manera vertical, podem organitzar millor la informació i fer els càlculs d’alguns problemes. Llegiu junts la informació de l’activitat 5. Què creieu que s’ha de fer per resoldre el problema? Quantes parts té aquest problema? Ajudeu els i les alumnes a organitzar les parelles, de manera que puguin completar el problema, i aprofiteu l’estona per observar quines són les dificultats que es van trobant.
Per corregir el problema, podeu fer-ho tots junts: diferents voluntaris poden sortir a la pissarra a fer els dibuixos i les operacions corresponents. Tothom ha coincidit en la solució?
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Quants iogurts hi ha? Activitat de resolució de problemes mitjançant la suma.
Per anar més enllà
L’àlbum de la Martina Activitat de resolució de problemes mitjançant la suma.
N’hem après...
Per seguir posant en pràctica la suma, podem muntar el nostre ItiCub i fer-lo servir com la Tània i la Sofia. Quants nombres diferents es poden enganxar entre totes les cares d’un ItiCub? I quants nombres diferents podrem enganxar si tenim en compte totes les cares dels dos ItiCubs? Deduïu, en grup, quants nombres tindrem als ItiCubs abans de llegir l’enunciat de l’activitat 6.
Si us sembla interessant, podeu representar sumes amb els ItiCubs. Només cal que en marqueu deu amb una D (desena) i deu més amb una U (unitats). Representeu el primer nombre que cal sumar fent una columna de les unitats i, a l'esquerra d'aquesta, la columna de les desenes. Tot seguit sumeu-hi el segon nombre afegint tants ItiCubs com unitats a la primera columna i tants ItiCubs com desenes a l'altra. Les columnes tindran un màxim de nou ItiCubs. Dues columnes de 9 Iticubs, per exemple, representaran el nombre 99. Dos ItiCubs a la columna de les desenes i vuit a la de les unitats representarà el 28, etc.
Aprofita aquesta estona per observar les seves estratègies de càlcul: Fan servir el collaret? Sumen amb els dits? Ho fan mentalment? Algú dibuixa? Aquesta informació et pot servir per adaptar les ajudes pedagògiques per acompanyar els i les alumnes en l’aprenentatge de les sumes a les properes sessions. A mesura que vagin acabant, converseu sobre les sumes. Us ha costat sumar? Quina estratègia feu servir per obtenir el resultat? Heu obtingut sempre el mateix resultat? Amb quin altre material hauríem pogut jugar a un joc semblant? Ara ets capaç d’explicar a algú altre com es fan les sumes de dues xifres?
Abans de donar l’itinerari per acabat, comenteu les qüestions finals i compartiu quina proposta farien per poder fer servir l’ItiCub més sovint si és que els ha agradat. No oblideu valorar l’itinerari a través de les estrelles finals. Us atreviu a sumar les vostres estrelles i les de tres companys més?
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Fitxa REPASSA Activitats per consolidar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Per anar més enllà
Fitxa AMPLIA Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Recursos
Recursos llibre
Recursos mestre
Atenció a la diversitat
Per acompanyar i repassar
Activitats per consolidar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Activitat per determinar les desenes i les unitats en nombres de l’11 al 19 i practicar l’escriptura amb lletres d’aquests nombres.
Activitat de resolució de problemes mitjançant la suma.
Activitat per identificar la xifra de les desenes i de les unitats en nombres de l’11 al 19.
Activitat per practicar la suma de nombres fins al 19 sense portar-ne.
Activitat per practicar la suma de 2 en 2.
Per anar més enllà
Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Activitat de resolució de problemes mitjançant la suma.
Activitat per practicar la suma de nombres sense portar-ne i l’ordenació de nombres.
Activitat interactiva per completar sumes sense portar-ne.
Activitat per determinar la desena més propera d’un seguit de nombres de l’11 al 19 i practicar l’escriptura amb lletres d’aquests nombres.
Activitat per identificar l’error en una sèrie numèrica.
Activitat de compleció d’un taula amb les desenes i les unitats i escriptura dels nombres de l’11 al 19.
Activitat per ampliar la resolució de sumes en vertical.
Solucions
Activitats sistemàtiques
Avaluació
EL QUE PODEU AVALUAR EN AQUEST ITINERARI
Si voleu que aquest itinerari us aporti dades per a l’avaluació de les competències que s’hi treballen (vegeu la programació), us suggerim que utilitzeu les activitats 1, 2, 3, 4, 5 i 6.
COM AVALUAR
Podeu fer servir l’aplicació Avalua senzillament, en què trobareu les rúbriques d’avaluació de les competències de l'àrea, l’opció per registrar les valoracions i totes les prestacions de flexibilitat, personalització, estadístiques, etc. que ofereix.