Quines figures geomètriques hi ha al nostre entorn?
- Programació
- Justificació
- Planificació
- Orientacions
- Atenció a la diversitat
- Activitats sistemàtiques
- Recursos
- Avaluació
Solucions
- 3
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
Programació
Disposeu de la programació en Word per poder tenir la visió global dels continguts associats a les competències que es treballen en aquest itinerari, que podeu adaptar al vostre grup i la vostra dinàmica.
Competències específiques
CE2 Resoldre problemes, aplicant diferents tècniques, estratègies i formes de raonament, per explorar i compartir diferents maneres de procedir, obtenir solucions i assegurar-ne la validesa des d’un punt de vista formal i en relació amb el context plantejat i generar noves preguntes i reptes.
CE3 Explorar, formular i comprovar conjectures senzilles i reconèixer el valor del raonament espacial, el raonament lògic i l’argumentació per integrar i generar nou coneixement matemàtic.
CE5 Reconèixer i utilitzar connexions entre diferents idees matemàtiques, així com identificar les matemàtiques implicades en altres àrees o amb la vida quotidiana, interrelacionant conceptes i procediments per interpretar situacions i contextos diversos.
CE6 Comunicar i representar, de forma individual i col·lectiva, conceptes, procediments i resultats matemàtics utilitzant el llenguatge oral, escrit, gràfic, multimodal, en diferents formats, i la terminologia matemàtica adequada, per donar significat i permanència a les idees matemàtiques.
CE8 Desenvolupar destreses socials, participant activament en els equips de treball i reconeixent la diversitat i el valor de les aportacions dels altres, per compartir i construir coneixement matemàtic de manera col·lectiva.
Criteris d’avaluació
2.1. Emprar estratègies i formes pròpies de raonar per resoldre un problema i explicar el procés.
3.3. Incorporar la utilització de la visualització i del raonament geomètric com a forma de raonament per entendre i gestionar la informació referida a l’espai.
5.2. Reconèixer les matemàtiques presents en la vida quotidiana i en altres àrees en situacions en què se’n pugui fer ús.
6.1. Seleccionar el llenguatge matemàtic bàsic present en la vida quotidiana i donar-hi significat.
8.1. Participar en el treball en equip, tant en un entorn presencial com virtual, escoltar els altres i reconèixer les seves aportacions en situacions en què es comparteixi i es construeixi coneixement matemàtic de manera conjunta.
Sabers
Sentit espacial
Formes geomètriques de dues o tres dimensions
- Identificació i classificació de formes geomètriques de dues dimensions en objectes de la vida quotidiana tenint en compte els seus elements.
- Introducció d’estratègies i tècniques de construcció de composició i descomposició de formes geomètriques senzilles d’una, dues o tres dimensions de forma manipulativa.
- Introducció del vocabulari geomètric bàsic en la descripció verbal dels elements i les propietats de formes geomètriques senzilles.
- Reconeixement de les propietats de formes geomètriques de dues i tres dimensions explorant amb materials manipulables (mecano, tangram, jocs de figures…) i amb eines digitals.
Moviments i transformacions
- Construcció de figures a partir de moviments, girs, simetries, superposant figures per comprovar semblances, diferències i encaixos i fer noves agrupacions.
Raonament, modelització i visualització geomètrica
- Reconeixement de l’entorn a través de les relacions geomètriques.
- Composició i descomposició de figures manipulant-les.
Sentit algebraic
Patrons
- Exploració d’estratègies per identificar, descriure, completar i estendre seqüències a partir de regularitats en una col·lecció de nombres, figures o imatges.
Sentit socioemocional
Treball en equip, inclusió, respecte i diversitat
- Participació activa en el treball en equip en matemàtiques i valoració i incorporació de les idees de tots i totes.
Justificació
La Irene ha fet una capsa niu amb diferents objectes. Quines formes geomètriques tenen els objectes que ha fet servir? Aprofiteu la situació inicial per encetar una conversa sobre la geometria que trobem a tot arreu.
Aquest itinerari és una oportunitat per conèixer formes geomètriques que formen part del nostre entorn i poder identificar-hi els elements que les caracteritzen, com ara el nombre de costats o de vèrtexs. A més de conduir-nos al coneixement en profunditat de diferents figures, s'hi treballen conceptes de simetria i d'organització espacial a través de la construcció manual d’un joc.
Planificació
Aquest itinerari està dissenyat per desenvolupar-se en quatre sessions. A la primera sessió, s'hi presenta l’itinerari a partir de la situació inicial i s'hi plantegen tant la conversa inicial com el descobriment de la geometria que hi ha en el nostre entorn amb les activitats 1 i 2. Poseu especial interès en l’execució de l’activitat 2 i en compartir-la després.
A la segona sessió, s'hi continua amb el descobriment de l’entorn a través de la seva geometria amb les activitats 3 i 4, i la identificació de costats i vèrtexs dels polígons amb les activitats 5, 6 i 7. Cal que pareu una atenció especial a l’activitat 7, per comprovar si hi han integrat els conceptes.
A la tercera sessió, s'hi treballa la simetria amb les activitats 8 i 9 i un repàs dels continguts amb els itijocs corresponents de l’itinerari. L’activitat 9 requereix temps i un ambient de calma i concentració.
Per últim, a la darrera sessió s’aplica el que s’ha après amb la construcció d’un joc col·lectiu a l’activitat 10. A més, s'hi proposen les qüestions finals d’itinerari i la seva valoració.
Orientacions
Comencem…
Quin niu tan especial ha construït la Irene! Algú ha construït mai una capsa niu d’ocell? Quina forma tenia? Feu una petita recerca conjunta a internet de diferents nius que pugueu trobar i descriviu-los entre tots.
Descriviu els nius que trobeu i parleu de les formes que tenen. Com podeu reconèixer les formes geomètriques?
Descobrim la geometria del nostre entorn
Comproveu, completant l’activitat 1, si les formes que heu descrit són correctes. Són les que vosaltres pensàveu? Heu estat capaços d’identificar les formes abans de llegir les etiquetes?
Quines altres coses podem “dibuixar” fent servir només aquestes formes? Feu una llista, entre tots i totes, de tots aquells objectes del nostre entorn que es veuen capaços i capaces de representar combinant només aquestes quatre figures. Cada alumne pot triar-ne una i fer la representació dibuixant. Després, poden intercanviar els dibuixos amb una parella i provar d’endevinar què estava representant el company o la companya.
Per seguir treballant amb la mateixa tònica, però ara de manera més dirigida, podeu completar l’activitat 2. Feu una exposició de totes les cases per observar com són de diferents i com, malgrat seguir la mateixa instrucció, cadascú ha pogut fer una interpretació ben diferent.
Amb aquestes quatre figures representades en l’activitat anterior, podem trobar multitud d’objectes al nostre voltant. Si dividiu el grup en 4 subgrups, podeu fer un petit concurs. A cada grup se li adjudica una de les formes i tenen 5 minuts per anotar tants objectes de la vida quotidiana com puguin amb aquella forma. Guanya l’equip que aconsegueixi el major nombre d’objectes. Molta sort!
Pot ser que algun dels objectes surtin a l’activitat 3, completeu-la. Després, continueu l’itinerari amb l’activitat 4, en la qual poden fer servir molts dels objectes del concurs per equips que heu fet.
En aquest punt de l'itinerari és interessant manipular l'ItiCub i veure que és format per sis cares quadrades.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Figures geomètriques bàsiques Activitat per repassar figures geomètriques bàsiques.
Figures geomètriques Activitat interactiva per identificar i classificar figures geomètriques bàsiques.
Sèries geomètriques Activitat interactiva per repassar i fer sèries amb les figures geomètriques bàsiques.
Geometria de l'entorn Activitat interactiva per practicar la identificació de figures de l’entorn.
Per anar més enllà
Galeria de cossos geomètrics Imatges de cossos geomètrics de l’entorn i activitat relacionada.
Figures i cossos geomètrics Activitat interactiva per ampliar els coneixements dels cossos geomètrics de l’entorn.
Cossos geomètrics a la natura Activitat d’identificació de formes geomètriques en imatges de l’entorn.
Identifiquem costats i vèrtexs en un polígon
Ens hem fixat en les figures, però no hem descrit com les identifiquem. Comenteu quins aspectes de les figures les identifiquen tot acostant-vos als conceptes de línia i vèrtex, que ajuden a descriure’n les diferències des d’una perspectiva matemàtica.
Amb la informació que se n'extreu i després de llegir conjuntament la informació del quadre informatiu de l’activitat 5, podeu completar-la. Tothom n'ha obtingut la mateixa resposta? Compareu la resposta de la vostra parella amb una altra parella per comprovar si enteneu el mateix dels diferents conceptes.
Recordeu quin nom té l’extrem que uneix dos costats? Intenteu recordar-ho i, si no, podeu descobrir-ho completant l’activitat 6. Ara, proposeu que tanquin els ulls i que, sense mirar enlloc, responguin tots i totes alhora a la de tres: Quants vèrtexs té un quadrat? I un triangle? I un rectangle? I un cercle? Veureu que no els haurà calgut tenir les figures al davant per reconèixer aquestes característiques. Indiqueu exactament què són amb l’activitat 7.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Costats i vèrtexs Activitat per repassar els conceptes de costat i vèrtex.
Comptar costats i vèrtexs (I) Activitat per repassar la identificació de costats i vèrtexs.
Comptar costats i vèrtexs (II) Activitat per repassar la identificació de costats i vèrtexs.
Per anar més enllà
Costats i vèrtexs Activitat interactiva per recordar i identificar els costats i els vèrtexs d’un polígon.
Treballem la simetria
Amb aquesta activitat hem pogut comprovar que coneixem molta informació dels objectes que ens envolten sense comprovar-ho a través dels sentits. També sense mirar enlloc. Què passa si plego per la meitat un quadrat de paper? I si plego per la meitat un triangle? I si plego una forma ben desigual? Què passaria amb aquest últim tros de paper? És fàcil que exposin que les cantonades no encaixen en aquest darrer cas. Feu-ne la prova!
D’aquesta part central que ens permet plegar un full de manera que les cantonades encaixin perfectament, se’n diu eix de simetria. Després de fer la prova de plegar aquests tres fulls de paper, seguiu treballant en els eixos simètrics de les activitats 8 i 9.
Què us ha passat en la darrera activitat? Us ha costat? Per què? Dibuixar una de les meitats d’un dibuix dividit per l’eix de simetria acostuma a semblar difícil perquè tot es veu com en un mirall. Proposeu que, en parella, s’ajudin a millorar el dibuix que han fet, així fomentem el treball cooperatiu.
En aquest altre punt de l'itinerari és interessant tornar a manipular l'ItiCub i veure que és simètric.
De quina manera podeu dividir-lo per veure'n dues meitats simètriques? D'una sola manera? De dues? De quantes?
Per seguir practicant els podeu proposar els itijocs corresponents a l’itinerari.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Eix de simetria Activitat per repassar l’eix de simetria en imatges de l’entorn.
Per anar més enllà
Simetria Interactiu explicatiu del concepte de simetria.
Simetries Activitat interactiva per ampliar la identificació de figures simètriques.
Apliquem el que hem après
Com hem vist, la geometria la trobem a tot arreu. Quan treballem amb un full estem treballant constantment amb conceptes geomètrics. Si juguem al tres en ratlla i ens hem de construir un taulell, ho haurem de fer seguint unes regles geomètriques. Amb l’activitat 10 podem entrenar aquestes habilitats de construcció. Llegiu les instruccions i després de contestar els dubtes que calgui els grups ja poden començar a treballar-hi.
Després de construir els taulells, dediqueu una bona estona a jugar unes quantes partides. Com us ha anat la construcció del joc? I les partides? Creieu que hauria funcionat igual de bé sense seguir les instruccions per construir-lo al peu de la lletra? A més de comentar el que fa referència al joc, aprofiteu la conversa per respondre les preguntes finals de l’itinerari i comproveu com els ItiCubs són simètrics!
No oblideu valorar l’itinerari amb les estrelles finals. Quina forma geomètrica veieu en aquestes estrelles? Són simètriques?
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Fitxa REPASSA Activitats per consolidar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Per anar més enllà
Fitxa AMPLIA Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Atenció a la diversitat
Per acompanyar i repassar
Activitats per consolidar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Activitat per repassar l’eix de simetria en imatges de l’entorn.
Activitat per repassar la identificació de costats i vèrtexs.
Activitat per repassar la identificació de costats i vèrtexs.
Activitat per repassar els conceptes de costat i vèrtex.
Activitat per repassar figures geomètriques bàsiques.
Activitat interactiva per identificar i classificar figures geomètriques bàsiques.
Activitat interactiva per repassar i fer sèries amb les figures geomètriques bàsiques.
Activitat interactiva per practicar la identificació de figures de l’entorn.
Per anar més enllà
Activitat interactiva per recordar i identificar els costats i els vèrtexs d’un polígon.
Interactiu explicatiu del concepte de simetria.
Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Activitat interactiva per ampliar la identificació de figures simètriques.
Activitat interactiva per ampliar els coneixements dels cossos geomètrics de l’entorn.
Activitat d’identificació de formes geomètriques en imatges de l’entorn.
Imatges de cossos geomètriques de l’entorn i activitat relacionada.
Solucions
Avaluació
EL QUE PODEU AVALUAR EN AQUEST ITINERARI
Si voleu que aquest itinerari us aporti dades per a l’avaluació de les competències que s’hi treballen (vegeu la programació), us suggerim que utilitzeu les activitats 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 i 10.
COM AVALUAR
Podeu fer servir l’aplicació Avalua senzillament, en què trobareu les rúbriques d’avaluació de les competències de l'àrea, l’opció per registrar les valoracions i totes les prestacions de flexibilitat, personalització, estadístiques, etc. que ofereix.