Quan pesa més el tros de pa, abans o després?
Per què?
- Programació
- Justificació
- Planificació
- Orientacions
- Atenció a la diversitat
- Activitats sistemàtiques
- Recursos
- Avaluació
Solucions
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
Programació
Disposeu de la programació de l’itinerari en Word per tenir la visió global dels continguts associats a les competències que es treballen en aquest itinerari i que podeu adaptar al vostre grup.
Competències específiques
CE2 Resoldre problemes, aplicant diferents tècniques, estratègies i formes de raonament, per explorar i compartir diferents maneres de procedir, obtenir solucions i assegurar-ne la validesa des d’un punt de vista formal i en relació amb el context plantejat i generar noves preguntes i reptes.
CE3 Explorar, formular i comprovar conjectures senzilles, reconeixent el valor del raonament espacial, raonament lògic, d’altres i l’argumentació per integrar i generar nou coneixement matemàtic.
CE4 Utilitzar el pensament computacional descomponent en parts més petites, reconeixent patrons i dissenyant algorismes, per solucionar problemes i situacions de la vida quotidiana.
CE5 Reconèixer i utilitzar connexions entre diferents idees matemàtiques, així com identificar les matemàtiques implicades en altres àrees o amb la vida quotidiana, interrelacionant conceptes i procediments per interpretar situacions i contextos diversos.
CE6 Comunicar i representar, de forma individual i col·lectiva, conceptes, procediments i resultats matemàtics utilitzant el llenguatge oral, escrit, gràfic, multimodal, en diferents formats, i la terminologia matemàtica adequada, per donar significat i permanència a les idees matemàtiques.
CE8. Desenvolupar destreses socials, participant activament en els equips de treball i reconeixent la diversitat i el valor de les aportacions dels altres, per compartir i construir coneixement matemàtic de manera col·lectiva.
Criteris d'avaluació
2.1. Seleccionar una estratègia per resoldre un problema, compartir-la i justificar-la.
3.1. Formular conjectures matemàtiques senzilles investigant patrons, propietats i relacions, així com fent deduccions i comprovant-les.
4.2. Reconèixer patrons, similituds i tendències en els problemes o les situacions que es volen solucionar.
5.1. Connectar diferents elements de les matemàtiques i valorar-ne la utilitat per relacionar i ampliar coneixements en un context matemàtic.
6.2 Representar conceptes, procediments i resultats matemàtics utilitzant diferents eines i formes de representació, incloent-hi la digital, per visualitzar idees i estructurar processos matemàtics.
8.1. Col·laborar i aportar estratègies i raonaments matemàtics en el treball en equip, tant en entorn presencial com virtual, construint coneixement matemàtic de manera conjunta.
Sabers
Sentit numèric
Quantitat
- Aplicació d’estratègies i tècniques d’interpretació i manipulació de l’ordre de magnitud dels nombres.
- Realització d’estimacions i aproximacions raonades de quantitats en contextos de resolució de problemes.
- Domini de la lectura, interpretació i representació de números naturals i decimals (inclosa la recta numèrica) i reflexió sobre les característiques del sistema de numeració decimal.
- Ús amb seguretat de la composició i la descomposició de nombres naturals i decimals fins a les mil·lèsimes.
Sentit de les operacions
- Utilització d’estratègies de càlcul mental amb nombres naturals i decimals.
Relacions
- Reflexió envers les característiques del sistema de numeració de base deu (nombres naturals i decimals fins a les mil·lèsimes) i aplicació de les relacions que es generen en les operacions.
- Comparació i ordenació de nombres naturals, fraccions i decimals fins a les mil·lèsimes en contextos de la vida quotidiana.
Raonament proporcional
- Identificació de situacions proporcionals i no proporcionals en problemes de la vida quotidiana: identificació com a comparació multiplicativa entre magnituds.
- Resolució de problemes de proporcionalitat, percentatges i escales de la vida quotidiana, a través de la comparació multiplicativa entre magnituds.
Sentit estocàstic
Distribució: criteris per organitzar les dades
- Representació gràfica i interpretació de les dades recollides (tenint en compte la classificació de les dades, la durada de la recollida i el context).
- Representació de dades amb eines digitals entre d’altres.
Sentit de la mesura
Estimació i relacions
- Ús d’estratègies de comparació i ordenació de mesures de la mateixa magnitud aplicant les equivalències entre unitats (sistema mètric decimal) en problemes de la vida quotidiana.
- Identificació de la relació entre el sistema mètric decimal i el sistema de numeració decimal.
Sentit socioemocional
Creences, actituds i emocions
-
Identificació d’estratègies de millora de la perseverança i el sentit de la responsabilitat envers l’aprenentatge de les matemàtiques tant per donar resposta al repte inicial com per continuar fent-se preguntes i seguir aprenent.
Justificació
La colla de sisè ha anat al laboratori. L’Anna els ha dit que observarien fongs, però no pas els bolets que podem trobar al bosc a la tardor, sinó uns de microscòpics que només es poden veure amb una lupa binocular o un microscopi. Són les floridures.
Per estudiar les floridures, la colla de sisè fa dies que manipulen trossos de pa. L’Eva està molt interessada en l’experiment i el seu tros de pa: l’ha pesat, després ha deixat que es florís i finalment l’ha tornat a pesar... Per què l’Anna els ha fet fer tot això? Com ha canviat l’aspecte del pa?
A partir d’aquestes reflexions es planteja la pregunta repte d’aquest itinerari, Quan pesa més el tros de pa, abans o després?, que els alumnes intentaran respondre amb l’ajuda dels nombres decimals.
Planificació
L’itinerari es divideix en quatre blocs, que podeu fer correspondre a les diferents sessions setmanals. En primer bloc és introductori i motiva l’alumnat a descobrir què els ha passat als trossos de pa mitjançant l’ús dels nombres decimals i la seva descomposició (activitats 1 a 3). L’activitat 1 es considera imprescindible per consolidar aquests coneixements.
En el segon bloc, s’utilitzen els nombres decimals per comparar i ordenar els pesos decimals dels diferents trossos de pa dels nois de la colla de sisè (activitats 4 a 7). La resolució de l’activitat 5 és imprescindible.
En el tercer bloc, i sense perdre de vista l’escenari, es continuen estudiant els pesos decimals dels trossos de pa i es representen en la recta numèrica (activitats 8 i 9).
Finalment, en l’últim bloc, els alumnes podran exercitar-se en la pràctica dels nombres decimals. Faran el mateix experiment al laboratori i observaran si els resultats són equivalents als de la classe de la colla de sisè (activitat 10). També valoraran el treball de l’itinerari i faran el metaaprenentatge.
Orientacions
Comencem
Comenceu explicant que avui la colla de sisè ha anat al laboratori de ciències per estudiar les floridures. L’Anna els ha dit que aquests tipus de fongs són tan petits que només es poden veure amb una lupa binocular o un microscopi!
Per observar les floridures, han realitzat un experiment que a l’Eva li ha agradat molt. Durant uns quants dies han manipulat diversos trossos de pa: els han pesat, han deixat que es florissin i finalment els han tornat a pesar... A l’Eva l’ha sorprès des de petita que en un fruita o en un tros de pa, d’un dia per l’altre, comencessin a aparèixer taques grises o verdes. Des que li van dir que eren floridures, va voler saber quin aspecte tenien... i ara ho podrà saber!
Podeu introduir l’alumnat a aquest escenari a partir de preguntes com aquestes, que respondran oralment:
- Sabeu on podem trobar aquest tipus de fongs?
- Heu vist alguna vegada una fruita florida? O pa florit? Quin aspecte té?
- Per què creieu que la tutora els ha fet fer aquest experiment?
- Què li ha fet, la floridura, al pa? Què faran servir per pesar els trossos de pa? Creieu que pesarà més o menys?
Com que en l’últim bloc d’aquest itinerari es proposa als alumnes que realitzin aquest mateix experiment, serà interessant portar el primer dia un tros de pa, que després trencareu a trossets més petits i de la mateixa mida. Plantegeu aquestes preguntes als alumnes:
- Quant pot pesar cada un d’aquests trossets de pa?
- Deuen tenir un pes similar o molt diferent?
- Com els podem pesar per obtenir una mesura el més precisa possible?
Expliqueu-los que pesareu els trossets de pa, que després els deixareu dins d’una bossa de plàstic i en un lloc humit perquè es floreixin més ràpidament i que en acabar la setmana els tornareu a pesar i calculareu les diferències de pes.
Diferenciem la part sencera i la part decimal del pes del pa
Porteu una balança científica i comenteu als alumnes que aquest tipus d’instrument permet avaluar el pes d’un objecte amb molta precisió, és a dir, amb nombres decimals. Tindria sentit fer servir una balança que no tingués decimals per pesar els trossets de pa?
Expliqueu-los que, si no es fessin servir decimals per afegir precisió a la mesura, la comparació no tindria sentit, ja que no hi hauria nombres prou precisos com per enregistrar petites variacions. Cal que recordeu als alumnes que 1 g correspon a 100 cg i, també, com es fa el canvi d’unitats de massa.
Expliqueu als alumnes que en l’activitat 1 poden observar una taula amb els pesos de diferents trossos de pa que han obtingut els amics de la colla i dues companyes més. Llegiu entre tots el quadre informatiu sobre els nombres decimals. Els alumnes també trobaran més informació en el manual de consulta Nombres decimals.
A continuació, demaneu-los que, per parelles, responguin els diferents apartats d’aquesta activitat, que servei per practicar la descomposició dels nombres decimals. Els podeu plantejar aquesta pregunta: Quin tros de pa ha pesat més? I menys? Si només tinguéssim la xifra de les unitats, quina diferència hi hauria entre aquests dos pesos? (13 – 6 = 7 grams). En acabar, feu una posada en comú a la pissarra.
Si ho creieu oportú, podeu recordar l’escriptura dels nombres decimals. Escriviu els següents nombres decimals a la pissarra i demaneu a diversos voluntaris que anotin al costat com s’escriuen: 13,22 (tretze unitats i vint-i-dues centèsimes), 0,83 (vuitanta-tres centèsimes), 4,104 (quatre unitats i cent quatre mil·lèsimes), 64,2 (seixanta-quatre unitats i dues dècimes) i 15,014 (quinze unitats i catorze mil·lèsimes).
A continuació, i perquè després puguin resoldre sense dificultats l’últim bloc d’activitats d’aquest itinerari, demaneu als alumnes que pesin els seus trossets de pa i anotin el resultat en el seu quadern. Després, ficaran cada trosset de pa en una bossa transparent i els guardaran en un lloc el més humit i càlid possible.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Enter o decimal? Activitat d’identificació de la part entera i la part decimal d’un nombre.
Per anar més enllà
Vertader o fals? Activitat per determinar si unes afirmacions sobre els nombres decimals són certes o falses.
Descomponem nombres decimals
En les activitats 2 i 3, es repassa la descomposició de nombres decimals. Demaneu als alumnes que les resolguin en el seu quadern i, després, feu una posada en comú a la pissarra per corregir els possibles errors conceptuals. Remarqueu, sobretot, la importància dels zeros davant i darrere de la coma decimal. Tot i que les activitats eminentment pràctiques van bé perquè els alumnes repassin els continguts apresos, aquestes dues són complementàries; per tant, en podeu prescindir si aneu justos de temps.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Els nombres decimals Activitat interactiva per descompondre nombres decimals.
Descompon nombres decimals Activitat per descompondre nombres decimals a partir d’exemples similars
Per anar més enllà
Descompon nombres escrits amb lletres Activitat per descompondre nombres decimals escrits amb lletres.
Comparem i ordenem els pesos decimals dels trossos de pa
Per continuar l’experiment, els de la colla de sisè han guardat cada tros de pa en una bossa de plàstic transparent i els han deixat en un lloc humit i càlid durant una setmana. Després, cada alumne ha recuperat el seu tros de pa i l’ha tornat a pesar: Quina diferència de pes hi ha entre la massa inicial i la final?
Demaneu als alumnes que ajudin els de la colla de sisè contestant la pregunta de l’activitat 4. Arribaran a la conclusió que en tots els casos el pa ha perdut pes al cap d’una setmana. Els alumnes trobaran més informació en el manual de consulta Comparació de nombres decimals.
Llegiu el quadre informatiu de la pàgina 18 per recordar com s’ordenen els nombres decimals. En el manual de consulta Ordenació de nombres decimals, els alumnes trobaran els continguts explicats ordenadament i clarament. Podeu projectar la informació.
En l’activitat 5, els alumnes han d’ordenar les masses de pa de l’activitat 4, de la més petita a la més gran. Poden resoldre aquesta activitat col·lectivament mitjançant la tècnica de treball col·laboratiu “El número”. En grups de quatre, els alumnes han de completar les dues sèries de masses. Cada alumne/a té un número. Passat el temps necessari, trieu un número a l’atzar. L’alumne que té aquest número ha d’explicar a la resta de la classe la tasca que ha fet. Si ho ha fet correctament, és felicitat.
Després, entre tots responen la pregunta d’en Nico mitjançant una pluja d’idees. Aneu anotant les diferents idees a la pissarra. Hauran de concloure que, per créixer, la floridura s’alimenta del pa i, mentrestant, el va descomponent; per això el pa florit pesa menys.
Escriviu aquests dos nombres decimals a la pissarra: 3,4 i 3,5. Demaneu als alumnes que pensin un nombre que es trobi entre tots dos i que el diguin en veu alta. Aneu anotant-los a la pissarra. Fixeu-vos si han dit nombres amb centèsimes i mil·lèsimes.
Després, feu-los aquesta pregunta: Hi ha encara més nombres entre aquests dos decimals? Podeu escriure un nombre entre 3,45678 i 3,45679 (per exemple: 3,456785). Feu-los entendre que entre dos nombres naturals consecutius hi ha infinits nombres decimals.
L’activitat 6 repassa aquests continguts. Els alumnes han d’escriure els tres nombres decimals individualment i, després, els han de comparar amb els d’un company i companya. En acabar, han d’anotar en el seu quadern la resposta a la pregunta final: Els podeu escriure tots? A quina conclusió arribeu?
Com que l’activitat 7 és molt senzilla, la poden resoldre col·lectivament mitjançant la tècnica de treball col·laboratiu “Foli giratori”. En grups de tres alumnes, a cada un/a se li assignen tres parelles de nombres decimals; el primer alumne completa els buits en el “foli giratori” i els altres l’ajuden si té dubtes, el corregeixen, etc. A continuació, el passa al company del costat seguint la direcció de les agulles del rellotge perquè aquest escrigui la seva part de la tasca en el foli, i aquest fa el mateix amb l’últim. Al final, podeu fer una posada en comú entre tota la classe.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Ordenació de nombres decimals Activitat interactiva per comparar parelles de nombres decimals.
Escriu nombres decimals Activitat per escriure nombres decimals que es trobin entre dos valors.
Per anar més enllà
Sèries de nombres decimals Activitat interactiva d’identificació de l’error que hi ha en una sèrie de nombres decimals i del patró que segueix la sèrie.
Quin nombre va entremig? Activitat per buscar un nombre entre dos nombres molt propers en la recta numèrica.
Situem els pesos del pa en la recta numèrica
En l’activitat 8, la Rita està aprenent a situar els nombres decimals (corresponents al pes del seu pa) en la recta numèrica. L’ajudeu?
Per preparar una recta numèrica, cal seguir els passos següents: primer, els alumnes han de decidir l’interval i les divisions que cal que tingui la recta en cada cas; així, si només volen representar dècimes, el que cal és dividir cada unitat entre deu, però si es volen representar les centèsimes, cal dividir també cada dècima entre deu… Un cop decidits l’interval i les divisions, cal dibuixar la recta amb cura, respectant les proporcions, i, finalment, cal escriure-hi els nombres en les posicions de referència.
La pràctica els farà entendre que val més no voler representar en una mateixa recta nombres separats per un interval gaire gran, ja que, si ho fan així, les divisions seran molt petites i no podran escriure els nombres fàcilment. Si es dona el cas, caldrà dividir la recta en les parts que convingui.
L’activitat 9 repassa la representació dels nombres decimals en la recta numèrica. Els alumnes l’han de resoldre individualment en el seu quadern. Deixeu-los el temps oportú i, després, demaneu a tres voluntaris que completin les tres rectes numèriques a la pissarra.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Els decimals en la recta numèrica Activitat interactiva per situar nombres decimals en una recta numèrica.
Recta de nombres decimals Activitat per treballar amb rectes numèriques de nombres decimals.
Per anar més enllà
Dibuixem una recta? Activitat per dibuixar una recta numèrica i situar els nombres que es demanen.
Apliquem el que hem après
En l’activitat 10 d’aquest últim bloc, es proposa que els alumnes repeteixin l’experiment que han fet els nois de la colla i que en treguin les pròpies conclusions. Aquestes activitats de tipus eminentment pràctic són molt interessants ja que motiven els alumnes, la qual cosa contribueix al seu aprenentatge.
Com que durant la primera sessió d’aquest itinerari ja es va demanar als alumnes que pesessin els seus trossos de pa i que els guardessin en un lloc càlid i humit, ara ja els tindran preparats per a la prova final: pesar-los i calcular la diferència de pes.
Demaneu-los que resolguin els diferents apartats d’aquesta activitat en grups de quatre. En acabar, feu una posada en comú de les respostes. Els podeu plantejar aquestes preguntes:
- Us ha agradat repetir l’experiment de la colla? Us han sortit els resultats que esperàveu?
- Quines conclusions en traieu?
Per sistematitzar i consolidar els coneixements, els alumnes poden fer l’ItiJocs Nombres decimals.
També valoraran el treball de l’itinerari i faran el metaaprenentatge a través de preguntes com aquestes:
- Heu donat resposta a les preguntes inicials? Què us sembla que caldria recordar?
- Com heu treballat? En què podeu millorar? çUs ha semblat interessant conèixer l’ús dels nombres decimals en l’estudi de la floridura del pa?
- Us ha estat fàcil treballar amb nombres decimals?
- Us seran útils aquests coneixements? Per què?
Podeu comunicar com han estat el plantejament, el treball i l’avaluació d’aquest itinerari. Us aconsellem que feu un diari setmanal o que aneu prenent nota de les observacions regularment i que planifiqueu l’avaluació perquè no es concentri tota al final del trimestre.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Fitxa REPASSA Activitats per consolidar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Per anar més enllà
Fitxa AMPLIA Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Atenció a la diversitat
Per acompanyar i repassar
Activitat interactiva per descompondre nombres decimals.
Activitat interactiva per comparar parelles de nombres decimals.
Activitat interactiva per situar nombres decimals en una recta numèrica.
Activitats per consolidar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Activitat d’identificació de la part entera i la part decimal d’un nombre.
Activitat per treballar amb rectes numèriques de nombres decimals.
Activitat per escriure nombres decimals que es trobin entre dos valors.
Activitat per descompondre nombres decimals a partir d’exemples similars
Per anar més enllà
Activitat per dibuixar una recta numèrica i situar els nombres que es demanen.
Activitat per buscar un nombre entre dos nombres molt propers en la recta numèrica.
Activitat interactiva d’identificació de l’error que hi ha en una sèrie de nombres decimals i del patró que segueix la sèrie.
Activitat per descompondre nombres decimals escrits amb lletres.
Activitat per determinar si unes afirmacions sobre els nombres decimals són certes o falses.
Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Solucions
Avaluació
EL QUE PODEU AVALUAR EN AQUEST ITINERARI
Perquè aquest itinerari us aporti dades per a l’avaluació de les competències que s’hi treballen (en la Programació hi surten recollides), us suggerim que feu servir les activitats 1, 5, 8 i 9.
COM AVALUAR
Podeu fer servir l’aplicació Avalua senzillament, en què trobareu les rúbriques d’avaluació de les competències de l'àrea, l’opció per registrar les valoracions i totes les prestacions de flexibilitat, personalització, estadístiques, etc. que ofereix.