Com ens expliquem?
On podem buscar informació sobre un tema? Com l’hem d’exposar a altres persones?
- Programació
- Justificació
- Planificació
- Orientacions
- Atenció a la diversitat
- Activitats sistemàtiques
- Recursos
- Avaluació
Solucions
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
Programació
Disposeu de la programació en PDF i en Word per poder tenir la visió global dels continguts associats a les competències que es treballen en aquest itinerari i que podeu adaptar al vostre grup i la vostra dinàmica.
Objectius
- Escoltar atentament un text informatiu oral.
- Desenvolupar estratègies per comprendre un text oral: text informatiu.
- Identificar les parts d’un text informatiu.
- Prendre consciència dels barbarismes més habituals i corregir-los.
- Preparar i dur a terme una exposició oral.
- Interactuar en situacions d’aprenentatge.
- Aplicar tècniques de coavaluació.
Competències bàsiques de l’àmbit lingüístic
Dimensió comunicació oral
C1. Comprendre textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació.
C2. Produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa.
Continguts clau
- Tipologia textual: els textos informatius.
- Tema, idea principal i idees rellevants d’una xerrada.
- Estratègies per estructurar l’expressió oral: elaboració d’un guió.
- Lèxic: vocabulari específic sobre les abelles.
Dimensió comprensió lectora
C6. Utilitzar, per comprendre un text, l’estructura i el format de cada gènere textual i el component semàntic de les paraules i de les estructures morfosintàctiques més habituals.
C7. Aplicar estratègies de cerca i gestió de la informació per adquirir coneixement propi.
Continguts clau
- Els connectors i altres expressions per unir o introduir les parts d’una exposició.
- Fonts d’informació: tria de la font adequada per preparar un text informatiu.
Dimensió plurilingüe i intercultural
C14. Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya, de l’Estat espanyol, d’Europa i del món.
Continguts clau
- Dades bàsiques sobre la diversitat sociolingüística de Catalunya i de l’Estat espanyol: els barbarismes i la influència del castellà sobre el català.
Competències bàsiques de l’àmbit d’aprendre a aprendre
Dimensió autoconeixement respecte de l’aprenentatge
C2. Ser conscient del que se sap i del que cal aprendre.
Continguts clau
- Tècniques de coavaluació: valoració de l’exposició d’una altra parella a partir d’unes pautes.
Justificació
En Dani, la Sara, la Berta i en Teo visiten el Museu de Ciències Naturals i se sorprenen en veure uns hotels d’insectes fets de fusta. Aquesta situació permet establir una conversa a classe a partir de les hipòtesis de l’alumnat i introduir el tema que servirà de marc per escoltar una conferència sobre els éssers vius en perill d’extinció. La conferència permetrà observar les parts que té i les diferents expressions que apareixen en un text explicatiu. També reflexionaran sobre les diferents fonts d’on podem extreure informació i aprendran a reconèixer i corregir barbarismes que escoltem en el nostre entorn. En acabar l’itinerari, podran aplicar allò que han après en l’elaboració de la seva pròpia exposició oral.
Planificació
Aquest itinerari pot subdividir-se en quatre blocs. El primer bloc introdueix l’itinerari i es desenvolupa entorn de l’audició i la comprensió d’una conferència científica.
En el segon bloc, els alumnes practicaran com s’ha de buscar informació per elaborar una exposició oral i com s’estructura (activitats 3, 4 i 5). Es pot posar èmfasi sobretot en l’activitat 4 i en la primera part de l’activitat 5.
El tercer bloc es dedica al treball dels barbarismes, que hauran d’identificar i de corregir (activitats 6 i 7).
En el quart i últim bloc, caldrà que facin el guió d’una exposició oral per fer-la davant d’altres companyes i companys. També es farà una valoració dels resultats de l’exposició i de tot l’itinerari.
De totes les activitats de l’itinerari, les essencials per articular la seqüència didàctica són la 1, la 2, la 5, la 6 i la 8.
Orientacions
Comencem
Abans de començar a treballar els continguts, observeu les imatges de la primera pàgina amb l’alumnat. Són imatges molt sorprenents i que els poden desconcertar. Desperteu la seva curiositat fent-los aquestes preguntes, per exemple: Què creieu que és això? De quin material és fet? De què té forma? Per què deu tenir forats?
Després, llegiu el text informatiu de la part dreta i demaneu-los que, individualment, seleccionin l’opció que creuen que és la correcta. Comenteu entre tots que es tracta d’hotels d’insectes, petites casetes preparades perquè hi visquin aquests animals.
L’objectiu d’aquesta presentació és generar interès pels museus de ciències naturals i presentar el fil temàtic que vertebrarà tot l’itinerari.
Si voleu dedicar-hi una mica més de temps, podeu veure el breu vídeo sobre els hotels d’insectes en què s’explica la funció i els beneficis que tenen per a la cura del medi ambient.
Escoltem i comprenem una exposició oral
Un cop hàgiu situat l’acció de la colla al museu, escolteu a classe la conferència de l’activitat 1. Després d’escoltar-la una vegada, comenteu-la a partir d’aquestes preguntes: Creieu que era una conversa? Per què? Parlava una persona o més d’una? Creieu que parlava a un públic? Com ho sabeu? Quin so se sentia de fons?
A continuació, dueu a terme una segona audició, en què s’hauran de fixar més en els detalls i el contingut de la conferència. Prèviament, demaneu-los que llegeixin les preguntes de comprensió plantejades en l’activitat 2, i així tindran una mica d’orientació durant l’audició. Escolteu la conferència les vegades que calgui i, després, compartiu les respostes i comproveu si són correctes.
En aquest apartat, només es pretén fer una primera presa de contacte amb els textos explicatius, així que no cal que entenguin tot el vocabulari del text ni que siguin encara plenament conscients de quin tipus de text es tracta. Centreu l’atenció en el tema (els éssers vius en perill d’extinció), la persona que parla (una científica) i a qui parla (un públic) i ajudeu-los a visualitzar l’escena. Si cal, podeu interpretar-la a classe o bé comparar-la amb el paper d’una mestra o un mestre que parla als seus alumnes.
Per seguir el contingut de la conferència, us pot ser útil consultar la transcripció del text oral.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Què ha dit la científica? Activitat per ordenar els diferents fragments de l'exposició oral.
Busquem informació
A partir de la conferència escoltada, al llarg d’aquest apartat i del següent es proposa deduir a poc a poc les característiques dels textos expositius, l’estructura que han de tenir i la manera com s’ha de cercar la informació.
Per començar, llegiu entre tots el text destacat en l’activitat 3. Feu que es fixin en el nom de l’entitat que s’escriu amb majúscula inicial i aclariu-los que es tracta del nom d’una organització que vetlla per protegir la natura. Després, per parelles, miraran de respondre les dues preguntes plantejades.
Deixeu-los uns quants minuts per fer-ho, durant els quals podeu comprovar si se’n surten i oferir-los pistes o ajuda si cal. En acabat, valoreu els resultats plegats.
Enllaçant amb la segona pregunta de l’activitat 3, es proposa seguir reflexionant sobre els llocs d’on extraiem la informació a partir de l’activitat 4. L’alumnat s’ajuntarà per grups, observarà les imatges i identificarà a què correspon cadascuna. Per resoldre l’activitat, és possible que els hàgiu de guiar amb preguntes perquè els sigui més fàcil identificar les imatges: Quina imatge és una web especialitzada en un tema? Quina imatge és una enciclopèdia? Quina són uns dibuixos animats? Quins d’aquests recursos i informacions creieu que ens poden servir per saber més coses sobre les abelles?
Reforceu la idea que els dibuixos animats ens serveixen per passar-nos-ho bé, però normalment no estan pensats per informar-nos. Sempre serà millor consultar un llibre de text, una pàgina especialitzada, una enciclopèdia...
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Les abelles Enllaç a un vídeo del Club Super3 sobre les abelles com a suport per fer l’exposició oral que es proposa en el llibre.
Observem l’estructura d’una exposició oral
Després d’escoltar i comprendre una exposició oral, en aquest apartat es proposa que es fixin en l’estructura.
Per aconseguir-ho, trobaran escrites en l’activitat 5 diferents frases que diu la científica durant la conferència. Llegiu-les plegats i indiqueu-los que, per equips, pensin quin és l’objectiu de cada frase. Hauran de respondre una pregunta molt senzilla: Per a què serveix aquesta frase?
A continuació, pintaran els quadres de la columna dreta amb diferents colors, segons a quina part de l’exposició corresponen. Recordeu-los que les exposicions tenen tres parts i, si cal, escriviu-les a la pissarra.
En acabat, pensaran altres maneres de començar cada part del text i les escriuran. Aquesta última part de l’activitat és més complexa, de manera que, si ho considereu adient, podeu reservar-la com a activitat d’ampliació. En tot cas, es prioritzarà fer la primera part de l’activitat.
L’apartat es pot complementar amb la lectura de la definició de la part inferior de la pàgina, que resumeix les característiques dels textos expositius que s’han treballat.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
L'exposició oral Enllaç a tres àudios amb tres tipologies textuals diferents per escoltar i identificar el text expositiu.
Fitxa REPASSA Activitats per repassar l’estructura de l’exposició oral
Ens fixem en les paraules incorrectes de l’exposició
L’exposició escoltada conté també alguns errors d’expressió, propis de la llengua oral. Aquests errors serviran com a punt de partida d’aquest apartat, en què es treballaran alguns dels barbarismes més habituals.
Llegiu amb l’alumnat les expressions destacades de l’activitat 6 i, si ho considereu adient, torneu a escoltar l’exposició. Cada cop que sentin aquestes expressions incorrectes, els nens i les nenes hauran d’alçar la mà. Després, llegiu les preguntes plantejades a la part esquerra de l’activitat i demaneu-los que les comentin, primer per parelles i, després, entre tots.
Un cop tinguin clars quins són els errors i n’hagin parlat, cada parella buscarà les alternatives correctes en la sopa de lletres. Miraran de fer-ho sols, però si tenen dubtes els podeu posar exemples d’ús de les diverses expressions, perquè puguin deduir quines són. Per exemple: “Què ha passat? Doncs que he arribat tard”, “Bé, avui farem un mural” i “Abans d’anar-me’n, em vull acomiadar de la meva família”.
També podeu buscar tots junts quines serien les paraules correctes amb l’ajuda del Diccionari de barbarismes, en què en trobareu molts altres ordenats alfabèticament. Podeu utilitzar-lo servir quan feu l’activitat 7 també.
Remarqueu la segona part de l’activitat perquè s’adonin que aquestes paraules incorrectes no les diem perquè sí, sinó que són una influència del castellà.
En acabar l’apartat, cadascú pot pensar quins d’aquests barbarismes acostuma a dir més, triar-ne un i proposar-se dir-lo menys sovint. Aquest pot ser un repte de llarga durada, en què autoavaluaran els seus propis avenços. Si ho trobeu convenient, podeu anar fent recordatoris d’aquest repte de manera periòdica durant el curs i anar variant les paraules del repte.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per anar més enllà
Identificació de barbarismes Activitat per practicar la identificació de barbarismes.
Els barbarismes Activitat interactiva per corregir els barbarismes.
ACTIVITATS SISTEMÀTIQUES
Mostra d'activitats sistemàtiques de Cicle mitjà (PDF)
Fem una exposició oral
Per concloure l’itinerari, es proposa que apliquin de manera pràctica allò que han après sobre els textos expositius, mitjançant la seva pròpia exposició oral.
Repartiu l’alumnat per parelles i indiqueu-los que segueixin el procediment plantejat en l’activitat 8. Primer faran una investigació i aplicaran els coneixements per triar les fonts que han practicat en l’activitat 4; després, resumiran la informació seguint les tres parts pròpies del text explicatiu (plantejades en l’activitat 5) i, en acabat, assajaran i duran a terme l’exposició davant de la resta de companys i companyes. Demaneu-los que recullin la informació en el guió que trobareu a l’apartat de Recursos, us servirà per preparar i ordenar l’explicació.
Els membres de la parella poden repartir-se els continguts de l’exposició: per exemple, un pot encarregar-se de la introducció i de la primera meitat i l’altre, de la segona meitat i del comiat. Una altra opció és que vagin alternant-se, de manera que cadascun digui una o dues frases cada vegada.
Aquesta serà l’activitat més rellevant a nivell avaluatiu d’aquest itinerari, ja que combina tots els continguts i les habilitats que s’han introduït prèviament.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per anar més enllà
Fitxa AMPLIA Activitat per consolidar l’aprenentatge del procés per preparar un text oral.
Valorem l’exposició oral
En aquest cas, la valoració per part de l’alumnat de la feina feta es farà a partir d’una proposta coavaluativa (activitat 9), que també pot ajudar-vos a l’hora d’avaluar els seus resultats.
Si ho trobeu convenient, podeu fer que diferents parelles valorin la feina d’una sola parella, per tal de contrastar els resultats posteriorment i veure si han coincidit. No oblideu tampoc la valoració final de les estrelles, que realitzaran individualment.
Recursos
Recursos llibre
Recursos mestre
Atenció a la diversitat
Per acompanyar i repassar
Activitat per ordenar els diferents fragments de l’exposició oral.
Enllaç a un vídeo del Club Super3 sobre les abelles com a suport per fer l’exposició oral que es proposa en el llibre.
Enllaç a tres àudios amb tres tipologies textuals diferents per escoltar i identificar el text expositiu.
Fitxa d'activitats per repassar els continguts de l'itinerari.
Per anar més enllà
Activitat per practicar la identificació de barbarismes.
Activitat interactiva per corregir barbarismes.
Fitxa d'activitats per treballar la preparació i la realització d'una exposició oral.
Solucions
Activitats sistemàtiques
Avaluació
EL QUE PODEU AVALUAR EN AQUEST ITINERARI
Si voleu que aquest itinerari us aporti dades per a l’avaluació de les competències que s’hi treballen (vegeu la programació), us suggerim que utilitzeu les activitats 1, 2, 5, 6, 8 i 9.
Arribats a mig trimestre, podeu passar als alumnes la proposta de Prova de competències (1 - 5) per valorar l'adquisició de les competències bàsiques de les dimensions Comunicació oral, Comprensió lectora, Expressió escrita i Literària dels nens i les nenes.
Podeu personalitzar la prova i adaptar-la al vostre grup. Pot ser una eina útil per poder fer després el registre de les observacions amb l'aplicació AVALUA.
COM AVALUAR
Podeu fer servir l’aplicació Avalua senzillament, en què trobareu les rúbriques d’avaluació de les competències associades a cada dimensió, l’opció per registrar les valoracions i totes les prestacions de flexibilitat, personalització, estadístiques, etc. que ofereix.