Com es veu la costa des d’un globus?
Has pujat mai en globus?
- Programació
- Justificació
- Planificació
- Orientacions
- Atenció a la diversitat
- Recursos
- Avaluació
Solucions
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 8
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
Programació
Disposeu de la programació en Word per poder tenir la visió global dels continguts associats a les competències que es treballen en aquest itinerari i que podeu adaptar al vostre grup i la vostra dinàmica.
Competències específiques
CE1. Seleccionar i utilitzar dispositius i recursos digitals de forma responsable i eficient per tal de buscar informació, comunicar-se i treballar col·laborativament i en xarxa i per crear continguts segons les necessitats digitals del context.
CE2 Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.
CE5 Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.
Criteris d'avaluació
1.1 Fer ús, de forma responsable, de diferents fonts digitals per a la cerca d’informació, tant en grup com individualment.
2.1 Demostrar curiositat, formulant-se preguntes investigables i fent prediccions raonades per conèixer objectes, fets i fenòmens.
2.2 Buscar i seleccionar de forma autònoma informació de diferents fonts digitals i analògiques segures i fiables per emprar-la en les investigacions relacionades amb el coneixement del medi.
5.1. Identificar i analitzar les característiques, les propietats i l’organització dels elements del medi natural, social i cultural a través de metodologies d’indagació i utilitzant les eines i els processos adequats.
Sabers
Cultura científica
Iniciació a l’activitat científica
- -Selecció de tècniques d’indagació (observacions, identificació i classificació, formulació de preguntes i prediccions, planificació i realització d’experiments i recerques, cerca de patrons, creació de models, investigació a través de la cerca d’informació i de dades, experiments amb control de variables, comunicació dels resultats…) adequades a les necessitats de la investigació.
- Construcció i ús del vocabulari científic relacionat amb les diferents investigacions i temàtiques estudiades.
Tecnologia i digitalització
Digitalització de l’entorn personal d’aprenentatge
- Selecció i utilització de dispositius i recursos digitals d’acord amb les necessitats del context educatiu.
- Utilització de les funcionalitats dels dispositius i els recursos digitals d’aprenentatge (cerca d’informació, representació del coneixement, creació de continguts digitals…).
Societats i territoris
Reptes del món actual
- Representació de l’espai i de la terra en mapes i plànols a diferents escales emprant, entre d’altres, els recursos digitals.
- Utilització de diferents tècniques analògiques i digitals i d’estratègies d’orientació, a partir de l’observació dels elements del medi en la localització espacial.
Justificació
Aquest itinerari parteix d’una situació quotidiana que a més d’un alumne li pot resultar propera: a la Berta i la seva família els han regalat una excursió en globus. El text que acompanya la imatge de la Berta posant-se crema solar introdueix dues informacions: l’alçada a què arribarà el globus els permetrà tenir unes vistes magnífiques de la costa i hauran de prendre precaucions per protegir-se del sol.
Aquestes afirmacions permeten plantejar als alumnes les preguntes que guiaran l’itinerari: Com es veu la costa des d’un globus? Has pujat mai en un globus? La primera pregunta és el pretext que permet articular l’itinerari de descoberta de les característiques principals del relleu costaner i la segona pregunta apel·la a les experiències personals dels alumnes per posar-los en situació, tant si hi han pujat com si no.
Planificació
L’itinerari es pot dividir en dos grans blocs: un primer bloc d’introducció i motivació, en què es detecten els coneixements i s’identifiquen les principals formes de relleu del paisatge de costa, i un segon bloc en què s’identifiquen aquestes formes de relleu a la costa catalana i, finalment, es comproven els coneixements adquirits.
Podeu repartir els dos blocs entre les dues sessions setmanals, un per cada sessió. En cas que us calgui focalitzar l’esforç en les activitats més rellevants per a l’itinerari, podeu prioritzar per fer a l’aula les activitats 2, 3, 4, 5, 6 i 8. Les activitats 1 i 7 es poden resoldre a casa (flipped class) i posar en comú a classe; així disposareu de més temps per resoldre la proposta final.
Orientacions
Comencem
Partiu de la lectura i la interpretació de la situació inicial. Si algun alumne ha fet un viatge en globus, pot explicar la seva experiència als companys i companyes. Si cap alumne no hi ha pujat, poden intentar imaginar com deu ser o buscar situacions que s’hi puguin assemblar (anar amb avió, per exemple, o pujar una muntanya o un altre lloc d’una certa alçada proper a la costa).
Aquestes experiències personals dels alumnes us permetran preguntar-los com es veu la costa des de l’aire. Podeu prendre nota de les idees i la informació que aparegui en l’intercanvi d’idees i, al final de l’itinerari, podeu demanar-los que comparin el que han comentat ara amb el que pensen després de treballar els continguts i de ser conscients del que han après.
Repassem què sabem de la costa
L’escena inicial us permetrà introduir l’activitat 1. Els alumnes poden resoldre-la individualment, després d’escoltar tots junts la cançó Dia de platja. Primer, mireu el vídeo i escolteu la cançó i, després, escolteu-la de nou per anar marcant els elements que surten en cada vers. Finalment, poden posar en comú les respostes.
Aquesta activitat introductòria serveix per fer una primera aproximació artística i lúdica al tema de l’itinerari, el relleu de la costa, a partir de referents propers. Recordeu que en tots els vídeos de YouTube podeu activar els subtítols.
Identifiquem el relleu del paisatge de costa
Podeu fer l’activitat 2 per parelles o en petits grups. Cada membre del grup pot llegir en veu alta dos textos i, després, poden relacionar cada text amb la imatge corresponent. Posteriorment, podeu fer una posada en comú per contrastar les respostes i fixar els coneixements adquirits. És important que en aquesta primera sessió els alumnes aprenguin a identificar els elements característics del relleu dels paisatges de costa en general, per poder aplicar aquests coneixements en la sessió posterior, dedicada al relleu del litoral català.
Com a activitat de consolidació, podeu projectar la galeria d’imatges interactiva Paisatges de costa per repassar-ne els principals accidents geogràfics. També podeu reservar aquesta activitat per a l’inici de la sessió següent, per recuperar els coneixements adquirits en la primera.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar...
Com és el paisatge de costa? Vídeo que descriu com és una costa i com s’hi viu i activitat associada.
Com es diu...? Activitat interactiva en què cal identificar diferents formes de relleu de la costa.
Descrivim el relleu de la costa catalana
Comenceu la sessió recordant breument el treball fet en la sessió anterior i els continguts que s’hi van treballar. Podeu recuperar les imatges de l’activitat 2 i comentar-les conjuntament abans d’acompanyar la Berta en el seu vol pel litoral català.
En les activitats 3 i 4 els alumnes han d’aplicar els coneixements adquirits i identificar i situar en el mapa tres elements del relleu costaner català. La poden fer per parelles o mitjançant l’estructura cooperativa 1-2-4, per garantir la reflexió individual i alhora oferir un espai de confrontació d’idees entre iguals abans de la validació final.
Quant a l’activitat 5, introduïda pel text destacat del final de l’activitat prèvia, la podeu fer entre tots. Estimuleu-los perquè, més enllà de donar resposta a les preguntes plantejades, intercanviïn idees que els ofereixin l’oportunitat d’ampliar el coneixement sobre el relleu de la costa catalana: Tots els rius formen un delta en la seva desembocadura? Coneixeu algun altre riu que formi un delta? I algun que no? Podeu ampliar l’activitat demanant als alumnes que busquin informació sobre el riu més proper a la vostra localitat i que investiguin com és el paisatge quan aquest es troba amb el mar.
Tant si la vostra població està a prop com lluny del mar, en grups petits podeu localitzar-la amb el Google Maps. Amb l’opció de visió de satèl·lit, podeu resseguir-ne el curs fins a la costa, observar-ne la desembocadura amb un zoom suficient i identificar les formes de relleu que s’hi observen. Si ho creieu adient, podeu fer l’activitat entre tots. Una altra activitat d’ampliació, més breu i senzilla, pot ser visitar la pàgina web La costa.
L’activitat 6 proposa un treball de reflexió sobre els perills que presenten els diferents tipus de costa. Podeu organitzar un debat entre tots a partir d’una feina prèvia en grups petits, per afavorir que tots els alumnes tinguin oportunitat d’expressar les seves reflexions. A més dels perills, és important parlar d’idees per prevenir els riscos, és a dir, de les mesures de responsabilitat que cal prendre per preservar la salut. Com a activitat d’ampliació, podeu projectar el cartell de la Generalitat Cuida’t i cuidem-nos a la platja, que inclou un apartat dedicat al bany. Els alumnes poden contrastar les seves respostes amb la informació d’aquest apartat, que els donarà més idees per debatre i reflexionar.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar...
Paisatges de costa Activitat en què cal identificar diferents formes de relleu de la costa.
La costa catalana Activitat en què cal identificar diversos indrets de la costa en un mapa de relleu.
Per anar més enllà...
La costa de Catalunya Activitat en què cal situar diversos indrets de costa en el mapa de relleu de Catalunya.
A la platja, precaució! Activitat en què cal identificar actituds correctes per anar segurs a la platja.
Observem el paisatge de costa
Si teniu temps, podeu fer una lectura en veu alta del poema de l’activitat 7 i demanar als alumnes que el dibuixin individualment; en cas que calgui optimitzar el temps a l’aula, poden fer el dibuix a casa. Després, podeu penjar-los tots en un lloc visible de l’aula al costat del poema.
També podeu parlar de les emocions que explica el poeta i de les emocions que els desperten un paisatge com el descrit o altres paisatges.
N’he après
Els alumnes poden fer l’activitat 8 individualment per escrit, després de contrastar oralment les respostes en grups petits. Finalment, podeu fer una posada en comú entre tota la classe.
Un cop acabades les activitats, dediqueu uns minuts a la reflexió sobre el propi aprenentatge i a la valoració de l’itinerari.
També podeu valorar com han estat el plantejament, el treball i l’avaluació d’aquest itinerari. Us aconsellem que feu un diari setmanal o que aneu prenent nota de les observacions regularment i que planifiqueu l’avaluació perquè no es concentri tota al final del trimestre.
Després del metaaprenentatge, en funció de la disponibilitat que tingueu de dispositius, proposeu-los que facin l’itijoc La costa.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar...
Fitxa REPASSA Document en PDF amb activitats per repassar el que s’ha treballat sobre la costa.
Per anar més enllà...
Com són els paisatges de Catalunya? Activitat en què cal redactar un resum a partir d’un mapa de conceptes.
Fitxa AMPLIA Document en PDF amb activitats per ampliar el que s’ha treballat sobre la costa.
Recursos
Recursos llibre
Recursos mestre
Atenció a la diversitat
Per acompanyar i repassar
Activitat en què cal identificar diversos indrets de la costa en un mapa de relleu.
Activitat en què cal identificar diferents formes de relleu de la costa.
Fitxa d’activitats per repassar els continguts conceptuals de l’itinerari.
Vídeo que descriu com és una costa i com s’hi viu i activitat associada.
Activitat interactiva en què cal identificar diferents formes de relleu de la costa.
Per anar més enllà
Activitat en què cal situar diversos indrets de costa en el mapa de relleu de Catalunya.
Activitat en què cal identificar actituds correctes per anar segurs a la platja.
Activitat en què cal redactar un resum a partir d’un mapa de conceptes.
Fitxa d’activitats per consolidar o ampliar els continguts conceptuals de l’itinerari.
Solucions
Activitats sistemàtiques
Avaluació
EL QUE PODEU AVALUAR EN AQUEST ITINERARI
Si voleu que aquest itinerari us aporti dades per a l’avaluació de les competències que s’hi treballen (vegeu la programació en Word), us suggerim que utilitzeu les activitats 2, 3, 4, 6 i 8.
Un cop treballat aquest primer grup de cinc itineraris, podeu passar als alumnes la proposta Prova de competències (1-5) per valorar l’adquisició de les competències específiques. Podeu personalitzar la prova i adaptar-la al vostre grup. Pot ser una eina útil per poder fer després el registre de les observacions amb l’aplicació AVALUA.
COM AVALUAR
Podeu fer servir l’aplicació Avalua senzillament, en què trobareu les rúbriques d’avaluació de les competències associades a cada dimensió, l’opció per registrar les valoracions i totes les prestacions de flexibilitat, personalització, estadístiques, etc. que ofereix.