Com t’imagines un conte per a grans?
T’agrada llegir contes? Quins contes coneixes que no siguin infantils?
- Programació
- Justificació
- Planificació
- Orientacions
- Atenció a la diversitat
- Activitats sistemàtiques
- Recursos
- Avaluació
Solucions
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
Programació
Disposeu de la programació en Word per poder tenir la visió global dels continguts associats a les competències que es treballen en aquest itinerari, que podeu adaptar al vostre grup i la vostra dinàmica.
Competències específiques
CE4 Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per adquirir i construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.
CE5 Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.
CE9 Reflexionar de forma guiada sobre el llenguatge i reconèixer i usar els repertoris lingüístics personals, a partir de processos de comprensió i producció de textos orals, escrits, utilitzant la terminologia elemental adequada per iniciar-se en el desenvolupament de la consciència lingüística i millorar les destreses en la posada en pràctica d'aquests processos.
Criteris d'avaluació
4.1. Llegir tot tipus de textos de manera silenciosa i en veu alta amb bona fluïdesa (velocitat, precisió en el reconeixement de les paraules, ritme, fraseig i entonació).
4.2. Comprendre textos escrits i multimodals progressivament complexos, a través de la identificació del sentit global i la informació rellevant, amb l’ajuda d'elements gràfics, textuals i paratextuals, utilitzant l’estructura i el format de cada gènere textual, i també estratègies bàsiques de comprensió, més enllà de la interpretació literal.
4.3. Valorar, de manera acompanyada, el contingut i aspectes formals i no verbals elementals de textos escrits i multimodals, avaluant la seva qualitat, fiabilitat i la seva idoneïtat en funció del propòsit de lectura.
5.1 Redactar textos escrits i multimodals, de tipus divers, amb suports puntuals, a través de la selecció del model discursiu que millor respongui a cada situació comunicativa, progressant en l'ús de les normes gramaticals i ortogràfiques bàsiques, amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.
9.1. Formular generalitzacions sobre aspectes bàsics del funcionament de la llengua de manera acompanyada, formulant hipòtesis i buscant exemples similars i contraris, a partir de l'experimentació amb les paraules, els enunciats i els textos, en un procés acompanyat de producció o comprensió de textos en contextos significatius.
9.2. Revisar i millorar els textos propis i aliens i esmenar alguns problemes de comprensió i producció, de manera progressivament autònoma, a partir de la reflexió metalingü.stica i usant la terminologia bàsica adequada.
Sabers
Comprensió lectora
- Lectura amb veu alta amb entonació i ritme fluids, amb preparació prèvia. El conte.
- Aplicació d’estratègies de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, inferències…), en fonts documentals diverses de forma progressivament autònoma.
Expressió escrita
- Producció de textos de tipologia diversa, dirigits a diferents destinataris, de forma autònoma i amb una intenció concreta. La descripció. El resum
- Aplicació d’estratègies elementals, individuals o grupals, de planificació, redacció, revisió i edició de textos escrits i multimodals de tipus divers, amb diferents propòsits comunicatius de forma autònoma. Comprensió, anàlisi, preparació i redacció d’una descripció i un resum.
- Presentació acurada i aplicació de les normes ortogràfiques bàsiques de les produccions escrites en qualsevol suport.
Reflexió sobre la llengua
- Utilització de metallenguatge específic bàsic en el marc de propostes de producció de textos escrits. Lèxic propi relacionat amb la narració: situació, personatges, etc.
- Formulació i comprovació d’hipòtesis (substitució, inserció, supressió, canvi d’ordre, manipulació) i establiment de generalitzacions sobre normes ortogràfiques i gramaticals bàsiques, amb especial atenció a les diferents unitats comunicatives en les diferents produccions. Els adjectius variables i invariables.
- Ús dels signes de puntuació com a mecanisme organitzador del text escrit i en relació amb el significat de les diferents produccions.
Justificació
A partir de l’observació i la lectura de la conversa inicial, l’alumnat ha d’arribar a la conclusió que hi ha diferents tipus de contes, és a dir, que els contes no només són per a nens petits. El conte és un tipus de narració breu sobre fets reals o imaginaris que té com a objectiu entretenir, reflexionar o divertir. En la literatura catalana, entre els escriptors de contes més destacats hi ha Pere Calders, Mercè Rodoreda o Quim Monzó. L’escena serveix d’introducció al conte que llegiran tot seguit i, alhora, és el pretext perquè els alumnes es facin preguntes que podran resoldre amb el treball de l’itinerari: Quins tipus de contes coneixes? En quines parts es divideix un conte? Coneixes algun autor de contes per a grans? I per a petits?
A partir de la comprensió lectora d’un conte d’Eva Mor i de l’anàlisi dels adjectius d’un text, l’alumnat s’introduirà en el món dels contes i comprovarà que la llengua és un instrument d’expressió que serveix per crear històries.
Planificació
L’itinerari es pot dividir en 4 blocs, que poden ser equivalents a sessions. El primer és de presentació i pretén despertar l’interès per la lectura i treballar una primera comprensió del text d’Eva Mor (activitat 1). En el segon bloc es treballa a fons la comprensió lectora (l’activitat bàsica és la 2). Podeu estimular la capacitat de redacció dels alumnes demanant-los que escriguin una descripció breu de la protagonista (activitat 4).
El tercer bloc centra l’atenció en la identificació dels adjectius en diferents oracions extretes de la lectura (l’activitat bàsica és la 6).
Finalment, per tancar l’itinerari, els alumnes poden comprovar que han entès el conte mitjançant l’escriptura d’un resum (activitat 7) i poden fer l’avaluació (activitat 8).
Recordeu que disposeu d'activitats d'Atenció a la diversitat per a les diferents fases de l'itinerari i que podeu proposar-les als vostres alumnes quan considereu necessari.
Orientacions
Comencem
Comenteu amb els alumnes la situació inicial: Heu sentit mai a parlar de contes per a grans? Quins altres contes coneixeu? Sabeu qui és Quim Monzó? Com ho feu per triar un llibre a la biblioteca?
Anticipem i llegim un conte
Per iniciar l’itinerari, enceteu un diàleg sobre els contes literaris, els escriptors de contes, la vida sana...
Abans d’abordar la lectura, sondegeu els coneixements previs dels alumnes sobre el concepte de “vida sana i alimentació saludable”. Proposeu-los que, entre tots, responguin les preguntes de l’activitat 1, connectades amb la premissa de la conversa inicial. Si cal, podeu fer una pluja d’idees sobre comportaments que ens ajuden a portar una vida sana.
Llegiu el text a classe. Els nens i les nenes el poden llegir individualment en silenci o també el poden llegir en veu alta mitjançant la tècnica de treball cooperatiu “Lectura compartida”: un nen o una nena llegeix un paràgraf del text, un altre ha d’explicar amb les seves paraules el que ha llegit el company o companya i la resta han de dir si és correcte o no. Han de continuar amb aquesta dinàmica fins que hagin llegit tot el text. Aquesta tècnica us servirà per assegurar-vos que els alumnes entenen el sentit general del text.
Durant la lectura, aneu resolent les qüestions del marge de manera col·lectiva, a més de resoldre altres qüestions de comprensió de vocabulari que es puguin plantejar (obsessió, idea fixa; freqüentar, anar sovint a un lloc; digestiva, que ajuda o facilita la digestió...).
Comprenem el conte
L’activitat 2 treballa la comprensió lectora amb preguntes de comprensió literal i altres d’inferència (la segona). Els alumnes poden respondre les preguntes individualment o en grup mitjançant la tècnica de treball cooperatiu “Estructura 1-2-4”: en grups de quatre, cada alumne/a, individualment (1), pensa la resposta a les preguntes. A continuació, per parelles (2), comparteixen les respostes i intenten arribar a una conclusió comuna. Finalment, tot el grup (4) posa en comú les respostes i en formula una de conjunta.
Pel que fa a l’activitat 3, serveix per aprofundir en el coneixement de les fruites i les verdures, alhora que es treballa la comprensió. Si ho trobeu oportú, podeu aprofitar aquesta activitat perquè els alumnes coneguin millor les fruites i les verdures de temporada i conscienciar-los de la importància d’incorporar aquests aliments en la seva dieta. Per fer-los veure la gran varietat de fruites i verdures que hi ha i conèixer les possibilitats que tenen per menjar-ne, poseu en pràctica la clau de pensament “L’alfabet”, que consisteix a escriure una fruita o una verdura que comenci per cada una de les lletres de l’abecedari. Comenteu-los que, si hi ha alguna lletra amb la qual no troben cap fruita o verdura, no passa res; es tracta de completar el màxim de lletres possibles. Com a suport per fer aquesta activitat, els pot servir el recurs Les famílies de fruites i hortalisses.
L’activitat 4 serveix per treballar l’expressió escrita, concretament la tipologia textual de la descripció de persones. A partir de la informació que infereixin de la lectura, hauran d’escriure un retrat breu de la protagonista. En acabar l’activitat, podeu demanar als alumnes que en grups reduïts, de 3 o 4 alumnes, posin en comú les seves descripcions i es fixin si han coincidit en tots els trets o no i si tot el que han escrit es pot justificar a partir del conte que han llegit.
Si voleu continuar treballant l’expressió escrita i, a més, voleu incentivar la imaginació dels nens i les nenes, els podeu proposar que posin en pràctica la tècnica de pensament “Tauler d’històries” i que imaginin com serà el dia a dia de la protagonista quan converteixi la lectura en la seva afició principal.
Com resumiríeu què és un conte? Intenteu recollir la informació entre tots en veu alta. Després, recomaneu-los que llegeixin el quadre informatiu que resumeix les pautes que cal tenir en compte per tal de consolidar el que han après.
Podeu treballar la diferència entre un conte i una novel·la a partir de la tècnica de pensament “Compara i contrasta”, que consisteix a comparar dos conceptes i veure quines són les semblances i les diferències. L’objectiu és que entenguin que tots dos són textos narratius i que, per tant, tenen els mateixos elements (narrador, personatges, espai, temps, estructura), però que difereixen en l’extensió. Els podeu fer les preguntes següents: Quin és el seu objectiu o la finalitat? Quina és l’extensió? En quin suport es poden trobar? Quin tipus de fets poden narrar?
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
El conte Activitat per repassar la comprensió del contingut i de l’estructura del conte treballat.
Vocabulari del conte Activitat interactiva per repassar el vocabulari del conte.
Per anar més enllà
El dependent de la fruiteria Activitat per interpretar amb un dibuix les metàfores i les comparacions del conte.
Reflexionem sobre la llengua
Comenteu als alumnes que l’objectiu d’aquest apartat és identificar els adjectius en oracions de la lectura (activitat 5). Podeu projectar l’activitat amb la pissarra digital i demanar-los que subratllin els adjectius. Després, individualment, cada alumne/a triarà quin és el significat de la metàfora “pell de coco”. Finalment, podeu posar en comú el resultat.
L’activitat 6 serveix per aprofundir en el coneixement de l’adjectiu mitjançant la introducció dels conceptes d’adjectius variables i invariables i la manera com es poden identificar. Els podeu demanar que la resolguin utilitzant la tècnica cooperativa “Llapis al mig”: per parelles, tots dos posen el llapis al mig i un membre llegeix l’activitat. Després, discuteixen sobre quina és la solució correcta i, quan arriben a un acord, agafen el llapis i cada un resol l’activitat individualment. Aquesta tècnica fomenta el debat i obliga els alumnes a justificar la seva tria amb arguments. Després, podeu posar en comú les respostes a l’aula.
Per continuar treballant i consolidant aquests conceptes, demaneu als alumnes que, per parelles, descriguin com és el seu company o la seva companya i escriguin en un full els adjectius que han fet servir. Després, entre tots dos, han de canviar el gènere de tots els adjectius de la llista i, després, han de classificar-los segons si són variables o invariables.
Proposeu-los que facin l’activitat dels Itijocs L’adjectiu.
Recomaneu als alumnes que llegeixin els quadres informatius que resumeixen els conceptes, que poden confirmar i ampliar amb la lectura del Manual de consulta.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Adjectius en les comparacions Activitat interactiva per repassar altres comparacions fetes a partir d’adjectius.
Adjectius variables i invariables (I) Activitat interactiva per distingir els adjectius variables dels invariables.
Fitxa Repassa. Itinerari 6 Fitxa d’activitats per repassar l’adjectiu.
Per anar més enllà
Variables o invariables? Activitat interactiva per distingir les formes femenines correctes d’adjectius variables i invariables.
Troba la paraula incorrecta Activitat interactiva per trobar l’adjectiu incorrecte.
Fitxa Amplia. Itinerari 6 Fitxa d’activitats per consolidar l’aprenentatge sobre els adjectius.
Hem entès un conte que no és infantil
Com a tancament de tot el procés de descoberta i treball de l’itinerari, els nens i les nenes han de fer un resum del conte “Vida sana” (activitat 7). L’objectiu és comprovar que han estat capaços de copsar el tema, o idea principal, del text d’Eva Mor i explicar-lo amb coherència i cohesió. És important que, per fer el resum, contestin les preguntes plantejades i subratllin les paraules clau del text, ja que d’aquesta manera aprendran a sistematitzar les tècniques de síntesi.
Demaneu-los que posin en comú els resums i compareu-los per determinar-ne els punts comuns i les divergències a l’hora d’interpretar el missatge que vol transmetre l’autor.
Podeu revisar els resums i avaluar-ne els resultats.
Valorem la feina
És important observar com els nens i les nenes responen les preguntes del metaaprenentatge i també com valoren el treball setmanal. Demaneu-los que justifiquin la seva opinió.
Recordeu els objectius fixats i feu-ne la “comprovació”.
- Hem donat resposta a les preguntes inicials?
- Què us sembla que hauríeu de recordar?
- Com hem treballat? En què podem millorar?
- Us ha semblat interessant saber que hi ha contes que no són infantils? Us serà útil aquest coneixement? Per què?
Podeu valorar com han estat el plantejament, el treball i l’avaluació d’aquest itinerari. Podeu fer un diari setmanal o bé anar prenent nota de les observacions regularment i planificar l’avaluació perquè no es concentri tota a final del trimestre.
Recursos
Recursos llibre
Recursos mestre
Atenció a la diversitat
Per acompanyar i repassar
Activitat per repassar la comprensió del contingut i de l’estructura del conte treballat.
Activitat interactiva per repassar altres comparacions fetes a partir d’adjectius.
Fitxa d’activitats per repassar l’adjectiu.
Activitat interactiva per repassar altres comparacions fetes a partir d’adjectius.
Activitat per repassar el vocabulari del conte.
Per anar més enllà
Activitat interactiva per trobar l’adjectiu incorrecte.
Activitat per interpretar amb un dibuix les metàfores i les comparacions del conte.
Activitat interactiva per distingir les formes femenines correctes d’adjectius variables i invariables.
Fitxa d’activitats per consolidar l’aprenentatge de l’adjectiu.
Solucions
Activitats sistemàtiques
Avaluació
EL QUE PODEU AVALUAR EN AQUEST ITINERARI
Perquè aquest itinerari us aporti dades per a l’avaluació de les competències que s’hi treballen (en la programació hi surten recollides), us suggerim que feu servir les activitats 1, 2, 6 i 7.
COM AVALUAR
Podeu fer servir l’aplicació Avalua senzillament, en què trobareu les rúbriques d’avaluació de la competència específica C4 relacionada amb la Comprensió lectora, l’opció per registrar les valoracions i totes les prestacions de flexibilitat, personalització, estadístiques, etc. que ofereix.