Ahir la Jana va veure un reportatge sobre les escoles i avui en parlen a classe. De la conversa, els sorgeix una pregunta…
Com seria la teva escola ideal?
La Xesca i els més petits demanen a l’Edu que els expliqui el conte de la Caputxeta, però ell ha decidit llegir-los una altra Caputxeta.
Llegim un conte?
Avui plou i la colla no podrà sortir al pati. Les idees sorgeixen com bolets, però sort de l’Edu, que hi posa ordre.
Què podem fer quan plou?
Els de segon han visitat una exposició de retrats i a la Irene li ha faltat temps per començar a dibuixar.
Com sabran qui ha dibuixat, la Irene?
El pare de la Jana promet explicar-los un conte si en Biel es menja la sopa. Avui, però, és la Jana qui els vol llegir el conte.
Per a què serveixen els contes?
L’Edu deixa una nota a la colla per dir-los que ha marxat, que ha anat a la dentista amb el pare i que ara torna. Però… ho ha dit tot?
I tu, saps com s’escriu una nota?
Avui la Paula ha portat un llibre sobre invents. Hi ha tants invents importants! Ara, a classe, buscaran informació i cadascú parlarà d’un invent.
Quin és el millor invent?
La Paula és l’única de la colla que per Nadal recita el "vers" i, per fer-ho bé, ha de practicar molt. Avui, els altres volen ajudar-la.
Com es reciten els poemes?
La Paula ha anat d’excursió amb la familia i han trobat un estany ben brut. Què cal fer per conservar l’entorn? Com ho escrivim?
Com podem cuidar l’entorn?
ENTRENA'T
L’Edu va anar a una calçotada i avui ha explicat als amics què va fer, com s’ho va passar, què va menjar… I tu, saps explicar…
Què has fet el cap de setmana?
La Irene ha animat els altres a llegir en veu alta. Diu que s’han de preparar bé per poder anar al Certamen de Lectura en Veu Alta.
Com es llegeix en veu alta?
La Jana sent una notícia a la ràdio. És una notícia una mica increïble, però ja deu ser veritat perquè en el diari també l’expliquen.
Què expliquen les notícies?
Al parc no hi ningú de la colla, i quan la Paula ja pensa que s’avorrirà, veu un nen que juga tot sol. Potser podrien jugar junts. Què li pot dir?
Com podem fer nous amics?
La Jana ha fet fotografies de bestioles i ara en Jaume els planteja un joc: Quines d’aquestes bestioles surten en el poema?
I tu, quines bestioles reconeixes?
L’Edu i la Irene decideixen participar en un concurs de contes, però no són els únics. Ara només els falta saber…
Com escrivim un conte?
Avui l’Edu i en Haroun s’han enfadat. Sembla que tot ha estat un malentès, però en Jaume vol parlar-ne a classe.
És important com parlem?
La colla és a la biblioteca, però pel que sembla l’Edu té el cap ben lluny. Està llegint, però diu que veu el mar. Impossible?
Què imagines quan llegeixes?
Abans de berenar la Irene recomana un llibre a la Paula. Però per què li recomana aquest i no pas un altre?
Com triem els llibres per llegir?
ENTRENA'T
Després de l’accident de l’Edu, a classe ha començat un debat. Estem a favor o en contra de l’ús dels patinets elèctrics?
Què en penses, dels patinets?
La mare de la Jana els ha deixat una pista a la nevera. Quin poema els tocarà llegir aquesta nit?
Saps cap poema que parli de les orenetes?
L'Edu i la Paula observen els animalons del parc. Quins són? Parlaran amb l’especialista per aprendre com es diuen i com són.
Fem un álbum d’insectes?
En Cosmin els ha explicat el seu viatge a Romania. Quines ganes de conèixer món! Ara ens toca a nosaltres!
I a tu, on t’agradaria viatjar?
Avui l'Edu i la Xesca han descobert que Faetont és el protagonista d’un mite. Però què expliquen els mites? I …
Què són els mites?
La Jana i l’Edu s’imaginen com serà l’Edu de gran. Serà calb com l’avi? I tu, com t’imagines? Ho saps escriure?
Com seràs, quan siguis gran?
Els de sisè han posat un repte als alumnes de segon: explicar una notícia a través del web de l’escola.
Quina notícia t’agradaria explicar?
La Jana ha d’explicar a la Irene què llegia ahir a la nit i que avui la fa badallar tota l’estona. Com ho farà?
Saps explicar el que llegeixes?
Aviat començaran les vacances i els de segon parlen del que faran. A tots els agraden les vacances? És fàcil escriure si t’agraden o no?
Per què t’agraden les vacances?
ENTRENA'T
Amb X o amb IX?
Activitat interactiva per completar paraules diverses amb X i amb IX.
Completem el poema
Activitat per repassar la comprensió lectora del poema.
Dictat
Dictat per treballar l’escriptura de paraules amb X i amb IX.
El poema en un dibuix
Activitat per interpretar el poema treballat mitjançant un dibuix.
El poema sencer
Lectura del poema sencer “Primavera” de Miquel Martí i Pol.
El vocabulari del poema
Activitat per repassar el vocabulari del poema treballat.
Fitxa Amplia. Itinerari 22
Fitxa d’activitats per consolidar la comprensió del contingut de la conversa.
Fitxa Repassa. Itinerari 22
Fitxa d’activitats per repassar els temps verbals: passat, present i futur.
També porten X i IX...
Activitat interactiva per completar definicions de paraules que s’escriuen amb X i IX.
Vocal més X
Activitat interactiva per identificar les paraules que s’escriuen amb vocal més X.
Sempre de vacances, de 2princesesbarbudes
Bandcamp amb les cançons de l'àlbum Sempre de vacances (CK Music, 2015), del grup musical 2princesesbarbudes.
La x i la ix
Activitat interactiva de la plataforma Edu365.
La x i la ix; la tx i la ig
Activitat interactiva de la plataforma Edu365.
Safareig públic
Pàgina de l'Ajuntament de Prats del Lluçanès amb informació sobre el safareig públic de la localitat.