En Blai improvisa un poema sobre la posta de sol, però l’Abril li recorda que el Sol “ni surt ni es pon”. Aleshores...
On és el Sol a la nit?
En Blai ha fet fotos de la Lluna en diferents dies del mes. Davant dels resultats, pensa...
Per què no veiem la Lluna sempre igual?
Mirant les fotos de l’estiu, la colla es fa moltes preguntes sobre el paisatge... i tan costerudes com aquesta!
Com es forma una muntanya?
“Què farien els rius sense pluja?”, diu el mestre. I l’Abril no entén a què treu cap una pregunta com aquesta!
D’on prové l’aigua dels rius?
La mare de l’Abril li proposa que triï un destí de vacances, però no vol ni massa fred ni massa calor.
On aniran de vacances a l’estiu?
La Lola, l’Abril, l’Èric i en Blai conversen sobre la possibilitat d’anar a Mart en el futur. Es pregunten...
Hi ha éssers vius en altres planetes?
L’Èric ha decidit fer iogurts i pa casolans, però el pa no li ha sortit tan bé com voldria. Com es fan aquests productes?
Per què té forats, el pa?
Les imatges dels viatges del tiet de la Lola mostren la diversitat de paisatges i éssers vius de la Terra.
On aniries per trobar el màxim d’espècies?
En Blai ha trobat un bolet verinós. No és fàcil trobar bolets; els que es poden menjar no es veuen gaire...
Els bolets verinosos són més fàcils de veure?
ENTRENA'T
L’àvia d’en Blai li ensenya fotos d’un creuer per la mar Bàltica, però se n’hi ha colat una...
Com és la costa europea?
La classe té previst fer una sortida a la neu, però és possible que finalment s’anul·li. I tu...
On aniries a practicar esports d’hivern?
La germana gran de la Lola es passa tot el dia parlant de la Volta, i ella n’està fins al capdamunt! I tu? Vols saber...
Qui guanyarà la Volta?
Cada divendres les noies i els nois de tot el món es manifesten en contra del canvi climàtic. Ara et toca dir-hi la teva!
Què més pots fer pel planeta?
L’Abril no s’explica com el que menja el gat de l’Èric pot passar a formar part del seu cos.
Per què menjar ens ajuda a créixer?
En Blai no entén per què no pot posar una planta a l’habitació.
Una planta produeix oxigen o en consumeix?
El tiet de la Lola ha fet fotos de balenes. Sabíeu que la balena blava és l’animal més gros del món?
Com arriba l’aliment a totes les cèl·lules del cos?
L’Abril està ensenyant al seu germà a anar amb bicicleta. Sembla que ja li comença a sortir bé...
Com aprenem a anar amb bici?
Els de cinquè han fet una dissecció d’una pota de pollastre. Els músculs i els ossos que han vist funcionen com els nostres?
Com ens movem?
ENTRENA'T
La Lola menjaria pollastre, però abans de la competició li convenen més els nutrients de la pasta.
Com es transformen els aliments en nutrients?
L’entrenador de la Lola justifica la tècnica de respiració, per tenir prou oxigen per cremar i obtenir energia.
Per què parlem de “cremar” calories?
Les pulsacions de la Lola han augmentat després de la cursa. El cor li batega molt ràpid.
Per què cal portar més sang als músculs quan fem esport?
En una tarda de competició la Lola i la Maria beuen molta aigua. No ho entenen gaire. Si no suen...
Per què necessitem beure tanta aigua quan fem esport?
Al carrer fan un homenatge a dones destacades. I la Lola i l’Abril, també faran història com elles en un futur?
Amb què es fa la història?
Els de la colla no entenen la importància de les pintures rupestres que han vist durant una projecció. Què en penses tu?
Per què té valor l’art rupestre?
Quin desastre! L’Èric creu que ha trencat unes peces que hi ha al museu. Tranquil, Èric!
Tenim restes prehistòriques a prop?
La classe va de visita a Empúries, a la vora de la mar. Fa tanta calor que s’hi haurien llançat de cap!
Per què els romans en deien Mare Nostrum?
Què hi havia abans d’autopistes i carreteres? La Lola i en Blai n’estudien l’origen i es pregunten...
Què era, la Via Augusta?
ENTRENA'T
Aparells i unitats de mesura del temps
Activitat interactiva en què cal relacionar aparells meteorològics i elements del clima.
Com mesurem el clima?
Activitat en què cal identificar i definir diferents aparells meteorològics.
El temps i el clima
Activitat interactiva en què cal omplir els buits d’un text explicatiu sobre el temps i el clima.
Els climes del món
Activitat en què cal interpretar el clima de diferents indrets del món.
Els climes temperats (I)
Activitat interactiva en què cal associar amb imatges els diferents climes temperats.
Els climes temperats (II)
Activitat interactiva en què cal completar diverses afirmacions sobre els climes temperats.
Els factors climàtics
Activitat interactiva en què cal relacionar els factors climàtics amb la seva definició.
Els mapes isobàrics
Activitat interactiva en què cal identificar els símbols d’un mapa isobàric.
Fitxa Amplia. Itinerari 5
Fitxa d’activitats per consolidar o ampliar els continguts conceptuals de l’itinerari.
Fitxa Repassa. Itinerari 5
Fitxa d’activitats per repassar els continguts conceptuals de l’itinerari.
Les grans zones climàtiques
Activitat interactiva en què cal situar en un mapa els climes de la Terra.
Mapa de conceptes
Activitat en què cal redactar un resum a partir d’un mapa de conceptes sobre el clima.
Què diu el mapa isobàric?
Activitat en què cal interpretar un mapa isobàric de Catalunya.
The climate
Activitat interactiva en anglès en què cal identificar conceptes relacionats amb el clima.
El creixement exponencial
Activitat per reflexionar a partir d'un vídeo sobre el creixement exponencial i preguntes associades.
Fitxa Amplia. Itinerari 7
Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Fitxa Repassa. Itinerari 7
Activitats per repassar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Formulació d’hipòtesis
Activitat a partir d'un vídeo per completar la formulació d’hipòtesis sobre la manera d’esbrinar si els microorganismes són vius.
Interpretació de resultats
Activitat d'interpretació de resultats d’un experiment per estudiar si hi ha organismes vius en diferents envasos a partir de la definició de nutrició.
On són els microorganismes?
Activitat per cercar informació, en grup, sobre els microorganismes essencials del cos humà i crear un pòster.
Aprenent meteorologia: instruments meteorològics
Pàgina web de l’Agència catalana de Meteorologia.
Climate Kids
Pàgina web de la NASA adreçada a nois i noies.
Glogster
Plataforma per fer presentacions i ensenyament interactiu.
Linoit
Eina digital per fer pissares virtuals.
MeteoGlosario Visual
Glossari il·lustrat de meteorologia de l’Agència Estatal de Meteorologia.
Meteocat
Pàgina web del Servei de Meteorologia de Catalunya (Meteocat).
La llegenda del tauler d'arròs i els grans de blat
Explicació de la llegenda del tauler d'escacs i els grans d'arròs.
QQC i els bacteris
Vídeo del programa divulgatiu de ciència QQC de TV3