Competències específiques

C2, C3, C10

Criteris d'avaluació

  • Escoltar atentament un text oral (la notícia).
  • Extreure informació rellevant de textos orals (la noticia)
  • Reconèixer, de forma acompanyada, el tema i les quatre preguntes periodístiques.
  • Elaborar una notícia i exposar-la oralment, amb planificació acompanyada, adaptant el to de veu i el gest a la situació i utilitzant recursos no verbals elementals i elements de suport.
  • Participar en interaccions orals espontànies i en les situacions comunicatives habituals del context escolar, respectant les normes d’interacció oral.

Sabers

  • Interès per expressar-se oralment amb la pronunciació i l’entonació adequades en les situacions d’aula.
  • Comprensió de textos orals de tipologia diversa en diferents formats i mitjans (la notícia).
  • Identificació d’elements bàsics de contingut (tema, preguntes periodístiques, lèxic) en les produccions orals.
  • Ús de models textuals elementals (notícia) en les produccions orals.
  • Interacció oral adequada en situacions d’aula.

Abans d'escoltar l'àudio del taller, expliqueu que les notícies ens informen d'algun fet. Presenteu les preguntes què?, quan?, on? i qui?.

Demaneu que, a partir de les preguntes prèvies i del dibuix, facin suposicions sobre el tema de la notícia. 

Demaneu-los que escoltin l'àudio amb atenció per poder resoldre les activitats. Recordeu que disposeu del text de l'àudio en el document descarregable Comunicació oral: La notícia.

Activitat 2. Una bona manera de respondre les preguntes és aplicant una dinàmica d'aprenentatge cooperatiu. Busqueu entre tots resposta a les preguntes què?, quan?, on? i qui?, amb l'estructura del Rally Robin. Trobareu una breu explicació del seu funcionament i d'altres variants en l'enllaç Rally Round

Activitat 4. Abans de començar, feu preguntes per motivar una conversa col·lectiva i donar-los les eines per elaborar la notícia i respondre les quatre preguntes: Qui creieu que surt en la fotografia? Com us sembla que estan els nens i nenes, contents o tristos? Per què? Penseu que formen part d'una mateixa escola, equip o grup? Com ho podeu saber? On creieu que són? Com ho podeu saber?

Quan cada grup hagi fet la seva notícia, podeu proposar-los de fer de periodistes i preparar uns reportatges enregistrats per informar la resta de la classe.

En el cas de l’alumnat que tingui més dificultats per dur a terme l’activitat, podeu posar a la seva disposició el recurs Ens preparem: Preguntes i respostes, llegir-los en veu alta les diferents respostes proposades i demanar-los que relacionin cada resposta amb una pregunta. D’aquesta manera, comptaran amb un model per resoldre l’activitat 4.

Després, si us sembla adequat, podeu escoltar alguna notícia de l'InfoK (en l'apartat "+ recursos" trobareu un enllaç a l'arxiu dels darrers informatius) i fer preguntes per treballar-ne la comprensió oral. Comenteu quin títol té, de què va la notícia, quines imatges apareixen mentre parla el periodista...

En l'apartat d'Atenció a la diversitat trobareu diferents propostes d'activitats per reforçar, repassar o ampliar els continguts de comunicació oral treballats.

També teniu una proposta descarregable amb més activitats competencials.

Més activitats competencials
Enllaços
Notícies de l'Info-K

Arxiu d'informatius del programa Info-K, del canal Super3. 

Rally Robin

Breu explicació de les estructures i dinàmiques d'aprenentatge cooperatiu Rally Robin i Round Robin.

Atenció a la diversitat

Per acompanyar i repassar

Ens preparem: Preguntes i respostes

Activitat per respondre diferents preguntes a partir d’una imatge.

Ens hi fixem: Correcte o incorrecte?

Activitat per identificar quines frases sobre l’audició són correctes.

Per anar més enllà

Parlem: Imaginem una notícia

Activitat per imaginar i explicar una notícia sobre l’escola.

Solucions