Competències específiques
C4, C5, C9, C10
Criteris d'avaluació
- Llegir unes instruccions amb la fluïdesa suficient.
- Comprendre del text escrit (instruccions) i identificar la informació rellevant.
- Valorar, de forma acompanyada, el contingut i les característiques pròpies de les instruccions.
- Classificar paraules segons el nombre de síl·labes.
- Redactar, de manera acompanyada, unes instruccions.
- Aplicar estratègies de planificació, redacció, revisió i edició de textos amb acompanyament, de manera individual o grupal.
Sabers
- Lectura d'unes instruccions, amb la fluïdesa adequada.
- Ús d’elements gràfics i paratextuals bàsics que afavoreixen la comprensió abans, durant i després de l’experiència lectora.
- Aplicació d’estratègies de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, inferències…).
- Comprensió i ús de convencions del codi escrit en l'escriptura d'unes instruccions.
- Redacció dels passos d'unes instruccions.
- Aplicació d’estratègies elementals de planificació, redacció, revisió i edició de textos escrits (instruccions).
- Cura en la presentació de les produccions escrites.
- Discriminació i separació sil·làbica i classificació de paraules.
Per començar el taller, identifiqueu quina mena de text llegireu. Ajudeu-los a reconèixer alguns detalls del format: el títol comença amb "Com es fa...", hi ha números que ordenen uns passos, les frases són curtes i estan escrites amb imperatiu...
Després, podeu fer entre tots la llista de tot el material que es necessita: llimones, aigua, un full, un pinzell, alguna cosa per escalfar (un forn, una bombeta, una espelma...).
Activitat 3. Deixeu que els alumnes responguin lliurement i comenteu-los que un text instructiu és un text pautat que cal seguir per obtenir un resultat i que n'hi ha de moltes menes: per fer una recepta, un treball manual, per muntar un moble...
Activitat 5. També podeu fer l'activitat entre tota la classe: la classificació de les paraules serà sempre individual, però els pot ser d'ajuda que en pronuncieu les síl·labes separant els cops de veu i picant de mans (per exemple, picant 4 vegades en dir la paraula ex-pe-ri-ment).
Us pot ser molt útil l'eina interactiva del separador de síl·labes per identificar els cops de veu de diverses paraules o per fer més activitats semblants.
Activitat 6. Encara que la redacció de cada un dels tres passos s'ha de correspondre amb l'acció dels dibuixos de l'activitat, si us sembla convenient podeu veure el vídeo de com es fa un Dibuix màgic amb ceres. Si ho considereu necessari, podeu proposar fer l'activitat Escrivim: El dibuix màgic.
Activitat 7. Podeu proposar-los que, per parelles, facin una revisió pràctica de les instruccions. Un dels dos llegirà les instruccions que ha escrit perquè el company o la companya les segueixi pas a pas. Si és capaç de seguir els passos fins al resultat final i fa el dibuix amb èxit, voldrà dir que les instruccions estaven ben redactades.
En l'apartat d'Atenció a la diversitat trobareu diferents propostes d'activitats per acompanyar i repassar o bé ampliar els continguts del taller.
També teniu una proposta descarregable amb més activitats competencials.
Vídeo del procediment per fer un dibuix amb ceres blanques i aquarel·les de colors.
Per acompanyar i repassar
Activitat interactiva per identificar els passos en un text instructiu.
Activitat interactiva per treballar la discriminació visual.
Activitat interactiva per treballar la compleció de paraules amb L o LL.
Activitat per identificar i practicar l’escriptura del text instructiu.
Per anar més enllà
Interactiu del portal Edu365 amb exemples de separació de síl·labes i activitats per practicar-ne la consciència fonològica.
Activitat per practicar l’escriptura del text instructiu.
Activitat per identificar el text instructiu.