Competències específiques
C2, C3, C10
Criteris d'avaluació
- Extreure informació rellevant de textos orals: la descripció.
- Reconèixer, de forma acompanyada, el tema, les idees principals i els missatges explícits d’una descripció oral.
- Produir una descripció oral a partir d’una situació comunicativa propera, amb planificació, adaptant el to de veu i el gest a la situació i utilitzant recursos no verbals.
- Participar en interaccions orals dins del context de les activitats de l’aula.
- Utilitzar, amb l’acompanyament i la planificació necessaris, estratègies elementals per a l’escolta activa i el consens.
Sabers
- Interès per expressar-se oralment amb la pronunciació i l’entonació adequades en les situacions d’aula.
- Comprensió de descripcions orals.
- Aplicació d’estratègies lingüístiques elementals amb acompanyament i en contextos propers, per dotar textos breus i senzills d’adequació, coherència, cohesió i correcció.
- Identificació d’elements bàsics de contingut (tema, fórmules fixes, lèxic) i forma (estructura, format, imatges) en les produccions orals: la descripció.
- Ús de models textuals elementals (descripció) en les produccions orals, en el marc de les propostes didàctiques d’aula.
- Interacció oral adequada en situacions d’aula.
- Aplicació d’estratègies d’escolta activa en la resolució dialogada dels conflictes.
Per començar, demaneu als alumnes que formin parelles, observin el dibuix i descriguin al company què veuen en el paisatge. També podeu demanar-los que facin definicions d'elements que hi veuen: la casa, el gos, les flors...
Escolteu l'àudio a classe i feu preguntes als nens i nenes per treballar-ne la comprensió: Qui explica com és la casa? Com ho sap? Quins sons de fons se senten durant la descripció?
Podeu consultar el text de l'àudio en el document descarregable Comunicació oral: La descripció.
Activitat 1. Tingueu en compte que, a més de la Clara, pot ser que també encerclin el gos.
Activitat 3. Procureu que raonin la seva opinió: que donin motius i argumentin per què els agradaria o no els agradaria viure en una casa de pagès.
Activitat 4. Abans de començar, podeu projectar la galeria d'imatges Paisatges del National Geographic i demanar-los que descriguin alguna de les fotografies, en grups o per parelles, per practicar una mica. Quan facin l'activitat, procureu que s'adonin que alguns paisatges s'assemblen, però que cada lloc té característiques específiques que el converteixen en un lloc únic. Per exemple, encara que en totes les imatges hi ha aigua, cada paisatge és diferent.
Per donar suport a l’alumnat amb més dificultats, podeu posar a la seva disposició el recurs Ens preparem: Vocabulari per descriure paisatges. Llegiu amb ells les diferents paraules que hi ha en l’activitat i demaneu-los que relacionin cada grup de paraules amb la imatge corresponent. Després, podran utilitzar aquest vocabulari a l’hora de fer la descripció de l’activitat 5.
En l'apartat d'Atenció a la diversitat trobareu diferents propostes d'activitats per reforçar, repassar o ampliar els continguts de comunicació oral treballats.
També teniu una proposta descarregable amb més activitats competencials.
Galeria de paisatges per practicar la descripció a partir de fotografies de lloc molt diversos, amb característiques diferents.
Per acompanyar i repassar
Activitat per revisar si han entès la descripció escoltada.
Activitat per practicar el vocabulari per descriure paisatges.
Per anar més enllà
Activitat per seguir practicant les descripcions.