Competències específiques

C4, C10

Criteris d'avaluació

  • Llegir textos escolars, de forma silenciosa, amb la fluïdesa suficient (velocitat, precisió en el reconeixement de les paraules).
  • Comprendre textos escrits i multimodals propers, adequats al desenvolupament cognitiu, amb l’ajuda d’elements gràfics i paratextuals bàsics: la narració.
  • Interpretar un fullet informatiu, fent servir estratègies bàsiques de comprensió.
  • Valorar, de manera acompanyada, el contingut i els aspectes formals i no verbals elementals d’una narració.
  • Utilitzar estratègies bàsiques per a la comunicació assertiva i el consens.

Sabers

  • Lectura individual i silenciosa, amb la fluïdesa adequada al nivell cognitiu, de textos narratius.
  • Ús d’elements gràfics i paratextuals bàsics que afavoreixen la comprensió abans de la lectura, durant la lectura i després de la lectura d’una narració.
  • Aplicació d’estratègies de comprensió lectora abans de la lectura, durant la lectura i després de la lectura d’una narració.
  • Ús d’estratègies bàsiques de comprensió per interpretar i comprendre un fullet informatiu.

Abans de llegir el text, demaneu als alumnes que observin el dibuix i que facin hipòtesis sobre qui creuen que serà el personatge principal del text. 

Primer de tot, llegiu el text en veu alta i feu-los preguntes que els ajudin a comprendre la narració. Per exemple: Qui és la senyora Tecla? Què es pensa que farà la seva filla en un futur? Què vol dir que els dits "li quedaven rígids com el pal d'una escombra"? Què és un tic? On veu els fullets del senyor Corda, la Cecília? Creieu que els cognoms de la senyora Tecla i el senyor Corda tenen alguna cosa a veure amb els instruments musicals?

Proposeu als nens i nenes que expliquin què creuen que passarà amb la Cecília i el seu talent un cop ha descobert que vol tocar la guitarra. 

Text discontinu. Activitat 5. Abans de començar, pregunteu als alumnes si saben per a què serveixen els fullets de propaganda, on n'han vist i què hi anunciaven. També els podeu fer preguntes de comprensió del text discontinu, com, per exemple: Quina mena de guitarra ensenya a tocar, el senyor Corda? Totes les classes són al matí? Les classes que fa són cada dia a la mateixa hora? Com ho podem saber?

En l'apartat d'Atenció a la diversitat trobareu diferents propostes d'activitats per reforçar, repassar o ampliar els continguts de comprensió lectora.

També teniu una proposta descarregable amb més activitats competencials.

Més activitats competencials
Atenció a la diversitat

Per acompanyar i repassar

Després de llegir: Resumim el text

Activitat interactiva per resumir el text llegit i comprovar que l’han entès.

Després de llegir: Responem preguntes

Activitat interactiva per comprovar que han entès el text llegit.

Després de llegir: Vocabulari

Activitat per revisar el vocabulari del text llegit.

Per anar més enllà

Després de llegir: Noms originals

Activitat per seguir treballant el text llegit de manera creativa.

Solucions