Competències específiques

C5, C9, C10

Criteris d'avaluació

  • Valorar, de manera acompanyada, el contingut i els aspectes formals i no verbals elementals d’una notícia.
  • Redactar una notícia de manera acompanyada, per a un destinatari i amb una intenció concreta, amb adequació, coherència, cohesió i correcció.
  • Aplicar estratègies de planificació, redacció, revisió i edició de textos.
  • Formular conclusions elementals sobre la construcció de paraules, frases i textos: el nom i els verbs.
  • Revisar i millorar les produccions escrites, usant la terminologia lingüística bàsica adequada.
  •  Utilitzar estratègies bàsiques per a la comunicació assertiva i el consens.

Sabers

  • Ús d’elements gràfics i paratextuals bàsics que afavoreixen la comprensió abans de la lectura, durant la lectura i després de la lectura d’una notícia.
  • Aplicació d’estratègies de comprensió lectora abans de la lectura, durant la lectura i després de la lectura d’una notícia.
  • Producció d’una notícia escrita, amb acompanyament i una intenció concreta.
  • Aplicació d’estratègies elementals, individuals o grupals, de planificació, redacció, revisió i edició de textos.
  • Utilització d’elements gràfics i paratextuals adequats al suport, de forma acompanyada, que facilitin l’organització i la comprensió d’una notícia.
  • Cura en la presentació de les produccions escrites en qualsevol suport.
  • Utilització de metallenguatge específic bàsic pel que fa a la identificació i l’ús dels noms i dels verbs.

Si a l'escola teniu revista, aprofiteu el plantejament inicial per preguntar què hi podrien explicar.

Per començar el taller, llegiu la notícia en veu alta. Expliqueu que, en les notícies, els paràgrafs estan pensats per ordenar la informació i donar totes les dades i respondre les preguntes què?, qui?, com?, on?...

Activitat 1. Després de fer l'activitat, demaneu-los que comentin, per parelles, a quina pregunta respondria cada frase. Si cal, per començar, poseu-los un exemple: "Han inaugurat una biblioteca", respondria a la pregunta periodística "Què ha passat?".

Activitat 2. Expliqueu que el titular d'una notícia sempre s'escriu primer i que el subtítol ha d'anar immediatament a continuació, a sota. Indiqueu-los que el titular s'escriu amb majúscula, per destacar-lo.

Abans de fer les activitats de l'apartat "Practiquem", demaneu als nens i nenes que diguin paraules que tinguin els grups de lletres ble, bre, cle i cri. És un bon moment per fer un apunt teòric: recordeu-los que davant de r i l sempre s'escriu b

Activitat 6. Abans d'escriure les paraules en el seu lloc, demaneu-los que subratllin els grups de lletres cle, bre, cri, ble en cada paraula i que es fixin com s'escriuen.

Activitat 9. Per ajudar els nens i nenes a fer bons titulars i subtítols, proposeu-los que pensin diferents opcions abans d'escriure'ls en el full. Recordeu-los que en el titular han de fer constar les dades principals i han d'explicar què ha passat i que en el subtítol ja poden afegir més informació.

Quan tinguin l'esborrany de la notícia a punt, els podeu proposar que, per parelles, llegeixin la notícia del company i hi busquin la resposta a les tres preguntes periodístiques (què?, on? i com?), com en l'activitat 3.  

En l'apartat d'Atenció a la diversitat trobareu diferents propostes d'activitats per reforçar, repassar o ampliar els continguts d'expressió escrita i del coneixement de la llengua (el noms i els verbs i els grups de lletres clebrecrible)

També teniu una proposta descarregable amb més activitats competencials.

Més activitats competencials
Atenció a la diversitat

Per acompanyar i repassar

Practiquem: Noms i verbs

Activitat interactiva per aprendre a relacionar verbs i noms.

Practiquem: Cle o cri?

Activitat interactiva per practicar els grups de lletres cle i cri.

Practiquem: Ble o bre?

Activitat interactiva per practicar els grups de lletres ble i bre.

Ens hi fixem: Resum d’una notícia

Activitat per resumir la notícia llegida.

Per anar més enllà

Practiquem: Paraules amb ble, bre, cle i cri

Activitat per seguir treballant les paraules amb ble, bre, cle i cri.

Solucions