Competències específiques
C3, C8, C10
Criteris d'avaluació
- Participar en interaccions orals dins del context de les activitats de l’aula.
- Comprendre textos poètics adequats al desenvolupament cognitiu, amb l’ajuda d’elements gràfics i paratextuals bàsics, fent servir estratègies de comprensió.
- Valorar, de manera acompanyada, el contingut i els aspectes formals i no verbals elementals de textos poètics.
- Produir textos poètics amb intenció literària, segons les diferents etapes del procés evolutiu de l’escriptura, de manera acompanyada.
- Utilitzar estratègies bàsiques per a la comunicació assertiva i el consens.
Sabers
- Interès per expressar-se oralment amb la pronunciació i l’entonació adequades en les situacions d’aula.
- Interacció oral adequada en situacions d’aula.
- Lectura individual i silenciosa, amb la fluïdesa adequada al nivell cognitiu, de poemes.
- Aplicació d’estratègies de comprensió lectora abans de la lectura, durant la lectura i després de la lectura de poemes.
- Comprensió dels elements constitutius essencials d’un poema, a partir de la lectura compartida i guiada d’obres de qualitat.
- Escriptura, amb acompanyament, de textos literaris senzills (poemes) a partir de models coneguts i analitzats.
Abans de llegir els poemes, llegiu la fitxa d'introducció i presenteu breument els tres autors de qui llegireu poemes. Ho podeu fer amb els enllaços sobre cada un: Josep Carner, Salvador Espriu i Joan Maragall.
Després de llegir cada poema, demaneu-los que indiquin en cada un el títol, els versos i el nom de l'autor.
També podeu proposar-los que llegeixin els títols dels poemes i que hi encerclin les paraules Sol, de color vermell, i lluna, de color blau.
Inicieu una conversa sobre altres poemes i cançons que tenen com a tema el Sol, la Lluna, els estels... Els podeu recordar que hi ha moltes cançons sobre aquests temes i podeu provar de recitar-ne alguna com si fos un poema. Proveu-ho amb alguna cançó que sigui fàcil i coneguda, com Sol, solet.
Activitat 1. Llegiu les paraules de la columna esquerra i demaneu als nens i nenes si saben què volen dir sense llegir les definicions de la columna dreta. Podeu deixar que les busquin en els poemes, per si el context els serveix per deduir-ne el sentit.
Activitat 3. Si decidiu ampliar el recull de poesies sobre els astres amb obres d'altres poetes, podeu buscar-ne amb el cercador de poemes en català que trobareu en l'apartat d'enllaços.
Si preferiu que els nens i nenes s'inventin un poema, podeu fer la vostra pròpia màquina per fer poemes amb una capsa de cartró. Primer, repartiu paperets perquè els alumnes hi escriguin paraules referents al tema del cel i els astres, com, per exemple: sol, lluna, planeta, brillar, nit, dia, estrella, coet, foscor, cel... Quan en tingueu uns quants, poseu-los dins de la capsa que farà de màquina de poemes. Remeneu-los i traieu-ne tres sense mirar. Llegiu les paraules en veu alta i demaneu-los que les facin servir totes per fer el poema. Els podeu donar un model; per exemple, si els ha tocat "estrella", "cel" i "coet: "Una nit plena d'estrelles, un coet travessa el cel i desitja als nens i nenes: "Que tingueu somnis de mel".
Per començar, ho podeu fer tota la classe junta i, després, podeu proposar-los que ho facin en grups de quatre. Podeu crear poemes de qualsevol temàtica; només caldrà que ompliu la màquina cada vegada de paraules relacionades amb la temàtica triada.
També podeu posar a la seva disposició l’activitat de reforç Ens toca: Retallem paraules, que els servirà com a suport per practicar el vocabulari.
En l'apartat d'Atenció a la diversitat trobareu diferents propostes d'activitats per reforçar, repassar o ampliar els continguts literaris treballats.
També teniu una proposta descarregable amb més activitats competencials.
Recull de poesies de Josep Carner classificats per poemaris.
Pàgina de LletrA on trobar informació diversa sobre la biografia i l'obra de Salvador Espriu, així com recursos de tota mena.
Recull de poemes de Joan Maragall de diverses temàtiques.
Pàgina Versos amb un arxiu ben divers de poesia d'autors catalans.
Per acompanyar i repassar
Activitat interactiva per completar els poemes llegits amb les paraules que hi falten.
Activitat per practicar el vocabulari relacionat amb el cel.
Per anar més enllà
Activitat per llegir i comprendre un poema sobre el sol.