Competències específiques
CE5, CE7, CE8
Criteris d’avaluació
5.1. Realitzar connexions entre els diferents elements matemàtics i valorar-ne la utilitat per raonar i fixar coneixements en un context matemàtic.
5.2. Interpretar situacions en contextos diversos reconeixent les connexions entre les matemàtiques i la vida quotidiana en situacions en què se’n pugui fer ús.
7.2. Mostrar actituds positives davant de nous reptes matemàtics, com ara l’esforç i la flexibilitat, i entendre l’error com una oportunitat d’aprenentatge.
8.1. Col·laborar en el treball en equip, tant en un entorn presencial com virtual, i assumir responsabilitats per construir coneixement matemàtic.
Sabers
- Aplicació d’estratègies i tècniques d’interpretació i manipulació de l’ordre de magnitud dels nombres (desenes, centenes i milers).
- Comparació i ordenació dels nombres naturals en contextos de la vida quotidiana copsant el patró que segueix el sistema de numeració decimal.
- Utilització de relacions d’igualtat i desigualtat i ús dels signes = i ≠ entre expressions que incloguin operacions i les seves propietats.
- Reconeixement i formulació de preguntes en situacions properes que es resolen recollint dades.
- Organització i estratègies per a la recollida de dades.
- Representació gràfica i interpretació de les dades recollides (tenint en compte la classificació de les dades, la durada de la recollida i el context).
- Foment de l’autonomia i les estratègies per a la presa de decisions en situacions de resolució de problemes tant per donar resposta a la situació plantejada com per fer-se altres preguntes i continuar aprenent.
- Descoberta i ús de les tècniques cooperatives en el treball en equip en matemàtiques, escolta activa i respecte pel treball dels altres.
Activitat 1. Quan es parla de les files d'una taula, sempre apareix el debat sobre si les caselles que hi ha a la part superior de la taula i que indiquen el contingut de cada columna formen la primera fila o no. Podeu deixar clar als alumnes que no, que no s'han de considerar la primera fila de la taula, sinó que són, senzillament, les caselles informatives, els títols de cada columna.
Activitat 6. Després de llegir l'enunciat de l'activitat, podeu dir als alumnes que no cal que escriguin el nombre exacte de zebres que es veu en cada fotografia. N'hi ha prou amb un nombre aproximat en cada cas, perquè de seguida es veu que en la fotografia de la dreta s'hi veuen més zebres que en la de l'esquerra i és fàcil saber quin signe s'ha d'escriure entre les dues fotografies. Comptar zebres és molt difícil si estan molt a prop les unes de les altres: precisament el seu pelatge ratllat fa difícil que els seus depredadors en triïn una d'entre un grup.
En l'apartat "+ recursos" trobareu una proposta per treballar més activitats competencials.
En l'apartat d'Atenció a la diversitat trobareu diferents propostes d'activitats per acompanyar i repassar o bé ampliar els continguts del taller.
Vídeo que explica com comparar nombres i, a més, fer servir els símbols < i >.
Activitat per treballar en línia els símbols <, > i =.
Proposta per treballar a l'aula els símbols <, > i =.