Competències específiques
C4, C5, C9, C10
Criteris d'avaluació
- Llegir microrelats de manera silenciosa i en veu alta amb bona fluïdesa (velocitat, precisió en el reconeixement de les paraules, ritme, fraseig i entonació).
- Comprendre microrelats amb l’ajuda d’elements gràfics, textuals i paratextuals, utilitzant estratègies bàsiques de comprensió, més enllà de la interpretació literal.
- Valorar, de manera acompanyada, l’estructura i el contingut de microrelats.
- Redactar autònomament un microrelat, amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística.
- Aplicar estratègies de planificació, redacció, revisió i edició de textos a l’hora de crear un microrelat.
- Formular generalitzacions sobre aspectes bàsics del funcionament de la llengua pel que fa a l’ús de les preposicions i les conjuncions.
Sabers
- Ús d’elements gràfics, textuals i paratextuals que afavoreixen la comprensió abans de la lectura de microrelats, durant la lectura i després de la lectura.
- Aplicació d’estratègies de comprensió lectora abans de la lectura de microrelats (planificació, anticipació, inferències…), durant la lectura i després de la lectura.
- Aplicació, de forma autònoma, d’estratègies elementals de planificació, redacció, revisió i edició de textos a l’hora d’elaborar un microrelat.
- Ús de suports i models, de forma progressivament autònoma, per millorar la producció de textos propis.
- Formulació i comprovació d’hipòtesis (substitució, inserció, supressió, canvi d’ordre, manipulació) i establiment de generalitzacions sobre normes ortogràfiques i gramaticals bàsiques, en relació amb les preposicions i les conjuncions.
- Identificació de les relacions formals, semàntiques i sintàctiques de les preposicions i les conjuncions i la resta de paraules d’una oració.
- Anàlisi i ús de mecanismes de cohesió, amb especial atenció a les substitucions pronominals.
Feu les preguntes inicials per introduir el tema del taller: la narració. A més, us serviran per conèixer l’origen de la paraula microrelat i, així, conèixer-ne una característica molt important: la brevetat.
Activitat 2. En acabar l’activitat, podeu recordar als alumnes que els microrelats són textos narratius i com a tals tenen la mateixa estructura que un conte o una novel·la. Tot i que en el cas del microrelat “Miratge” es poden destriar les tres parts de manera clara, no sempre és així. Si ho trobeu oportú, els podeu comentar que en alguns casos el plantejament no apareix explícitament en el microrelat, sinó que s’ha de deduir per la situació que es planteja.
Activitat 6. Per seguir treballant les preposicions i les conjuncions, una vegada resolta l’activitat, jugueu a canviar les preposicions i les conjuncions de l’activitat per unes altres i comenteu entre tots si canvia o no el significat de la frase. D’aquesta manera, entendran que és important fer servir la preposició amb el significat concret que volem transmetre.
Per treballar les preposicions i les conjuncions, feu alguna de les activitats interactives que trobareu en l’apartat Atenció a la diversitat. També podeu consultar l’apartat 4 dels Conceptes clau per fer un breu repàs teòric de les normes gramaticals.
Abans de començar les activitats de l’apartat “Ens preparem”, podeu llegir més microrelats a l’enllaç Pere Calders.
Activitat 9. Llegiu-los la definició de la nota “RECORDA!” i proposeu-los que es basin en el que han escrit en el guió preparatori. En acabar, podeu demanar als alumnes que s’intercanviïn les narracions que han escrit i les llegeixin.
Si voleu continuar treballant la narració, podeu jugar a les històries encadenades. Feu grups de quatre alumnes i doneu-los un full a cada un. En el primer torn, tots han d’escriure un títol. En el torn següent, passaran el full al seu company de l’esquerra i hauran d’escriure el plantejament d’un microrelat, tenint en compte el títol que els ha tocat. I així, successivament, fins a escriure el nus i el desenllaç. Després, llegiran els seus microrelats encadenats.
Recordeu que també teniu una proposta descarregable amb més activitats competencials.
14 microcontes de Pere Calders recollits a la revista digital Catorze.14 microcontes de Pere Calders recollits a la revista digital Catorze.
Per acompanyar i repassar
Activitat interactiva per identificar preposicions i conjuncions.
Activitat interactiva per identificar el significat de diferents preposicions i conjuncions.
Per anar més enllà
Activitat per completar el títol de tres microrelats.
Activitat per escriure un microrelat amb parelles de paraules homòfones o homònimes.