Competències específiques
C2, C3, C10
Criteris d’avaluació
- Extreure i interpretar informació rellevant d’un debat televisiu.
- Reconèixer les idees principals i les secundàries, els missatges explícits i implícits i valorar els elements no verbals d’un debat televisiu.
- Participar en un debat reglat i prèviament preparat dins del context de l’aula, respectant les normes de cortesia i aplicant estratègies d’escolta activa i de gestió conversacional.
- Rebutjar els usos lingüístics discriminatoris i els abusos de poder a través de la paraula.
- Utilitzar, amb l’acompanyament i la planificació necessaris, estratègies bàsiques per a la deliberació argumentada, la gestió dialogada de conflictes i la proposta de solucions.
Sabers
- Ús d’un llenguatge no discriminatori i respectuós amb les diferències en el context de l’aula.
- Interès per expressar-se oralment amb la pronunciació i l’entonació adequades.
- Comprensió d’un debat oral en el context de l’aula.
- Interacció oral adequada en un debat dins de l’aula, respectant les normes de cortesia lingüística.
- Aplicació d’estratègies d’escolta activa, assertivitat i proposta de solució creativa en la resolució dialogada de conflictes dins del context de l’aula.
- Aplicació d’estratègies d’interpretació i ús d’elements bàsics de la comunicació no verbal en les situacions comunicatives.
Feu les preguntes inicials als alumnes per introduir el tema del taller: el debat. Després, escolteu l’àudio dues vegades com a mínim: la primera, per situar-se en el context en què tenen lloc les intervencions, i la segona, perquè estiguin atents als detalls.
Si voleu disposar del text mentre sentiu l’àudio, podeu descarregar-vos el document Comunicació oral: El debat.
Activitat 1. Després que resolguin l’activitat individualment, podeu corregir-la entre tots i fer-los preguntes per comentar les respostes que hagin marcat. Per exemple: Quina és la funció del moderador en un debat? Quantes persones es manifesten contra l’energia eòlica i quantes a favor?
Activitat 2. Aquesta activitat us pot servir de base per reforçar la percepció que, perquè es produeixi un intercanvi d’idees, cal escoltar les opinions dels altres, pensa-hi i tenir-les en compte per aportar el propi punt de vista.
Abans de fer l’activitat de l’apartat “Ens preparem”, podeu consultar l’enllaç Text argumentatiu per aprofundir més en aquesta tipologia textual.
Activitat 4. Llegiu la nota “RECORDA!” i recordeu entre tots les normes d’un debat. Després, proposeu-los que duguin a terme el debat respectant el torn de paraula i expressant les seves opinions de manera clara i ordenada, sense menystenir les opinions dels altres.
Un cop acabat el debat, demaneu-los que el valorin segons els criteris següents:
- Si han respectat les indicacions del moderador o moderadora i no s’han aixecat del seient.
- Si han respectat el torn de paraula.
- Si han escoltat amb atenció i han exposat les opinions pròpies breument i amb calma.
- Si han exposat les seves opinions amb arguments i, per fer-ho, han fet servir expressions com les que apareixen en l’activitat 4.
En l'apartat d'Atenció a la diversitat trobareu diferents propostes d'activitats per reforçar, repassar o ampliar els continguts treballats.
Recordeu que també teniu una proposta descarregable amb més activitats competencials.
Pàgina web Aula de català, dedicada al text argumentatiu.
Per acompanyar i repassar
Activitat per indicar si una sèrie d’afirmacions sobre l’audició són veritables o falses.
Activitat per identificar arguments a favor i en contra de diferents idees.
Per anar més enllà
Activitat per escriure un text argumentatiu.