Competències específiques

C4, C5, C8, C9, C10

Criteris d'avaluació

  • Llegir de manera autònoma una narració literària i valorar-la de manera crítica.
  • Comprendre una narració i analitzar-ne aspectes del llenguatge i del vocabulari.
  • Redactar un diàleg a partir d’un text prèviament llegit, aplicant pautes i l’estructura pròpia d’aquest tipus de text.
  • Produir, de manera progressivament autònoma, un diàleg amb intenció literària.
  • Formular i aplicar generalitzacions sobre aspectes bàsics del funcionament del llenguatge per trobar, analitzar i definir adjectius, paraules sinònimes i accions.

Sabers

  • Aplicació d’estratègies de comprensió lectora abans de la lectura, durant la lectura i després de la lectura d’una narració.
  • Producció d’un diàleg de forma autònoma i amb una intenció concreta.
  • Lectura i valoració d’un fragment triat d’una obra de Charles Dickens.
  • Reconeixement de les dades bàsiques d’un llibre: títol, autor, context històric, llengua original.
  • Escriptura, de forma autònoma, d’un diàleg utilitzant recursos literaris.
  • Utilització de metallenguatge específic bàsic per tal d’analitzar el llenguatge d’un text literari: adjectius, verbs i paraules sinònimes.

Feu una cerca sobre Charles Dickens per aprendre més coses sobre la seva vida i les obres que va escriure. Podeu consultar l’enllaç Biografia, que també us servirà per respondre les preguntes inicials. També podeu mirar el vídeo de l’enllaç 200 anys de Dickens per saber més coses sobre l’autor i les seves obres. Després, podeu demanar als nens i nenes si els sona algun dels títols que va escriure Dickens i si han vist alguna pel·lícula que hi estigui basada.

Activitat 1. Demaneu als alumnes que tornin a llegir la narració i vagin subratllant la informació necessària per contestar les preguntes. Després, hauran de contestar les preguntes amb la informació que han subratllat. Tingueu en compte que en alguns casos no serà possible copiar literalment les frases del text i que hauran d’escriure la resposta amb les seves paraules.

Activitat 2. Per comprovar que han entès bé el significat de les paraules de l’activitat, demaneu-los que escriguin una frase amb cada una de les paraules.

Activitat 8. Aquesta activitat us pot servir per treballar la imaginació dels alumnes. Tot i que es tracta d’una activitat individual, us proposem que els nens i nenes posin en comú les seves respostes per veure com són de diferents les accions que han imaginat.

Per acabar de treballar la comprensió del fragment, podeu proposar als alumnes que facin l’activitat interactiva Ens hi fixem: Plantejament, nus i desenllaç.

Activitat 9. Una vegada resolta l’activitat, els alumnes que vulguin poden fer una lectura dramatitzada del diàleg que han creat en grup. Aquesta activitat serà una bona oportunitat per treballar l’expressió oral dels alumnes.

Recordeu que disposeu de diferents propostes d’activitats per atendre la diversitat i repassar o ampliar els continguts treballats.

També teniu una proposta descarregable amb més activitats competencials.

Més activitats competencials
Enllaços
Biografia
Biografia de Charles Dickens, a l’Enciclopèdia Catalana.
200 anys de Dickens
Vídeo del programa InfoK de TV3, amb motiu del 200 aniversari del naixement de Dickens.
Atenció a la diversitat

Per acompanyar i repassar

Ens hi fixem: Bones accions i males accions

Activitat per pensar de manera guiada diferents bones accions i males accions.

Ens hi fixem: Plantejament, nus i desenllaç

Activitat interactiva per identificar el moment de la narració en què se situa el fragment llegit.

Ens hi fixem: L’ordre del text

Activitat interactiva per ordenar un resum del text narratiu llegit.

Per anar més enllà

Ens hi fixem: Narrem una bona acció o una mala acció

Activitat d’escriptura d’una breu narració a partir del text llegit.

Solucions