Competències específiques

C6, C8, C9, C10

Criteris d’avaluació

  • Aplicar estratègies de cerca d’informació sobre una autora (Joana Raspall)
  • Llegir un poema i comprendre'n el contingut.
  • Saber què són i com es creen les expressions metafòriques.
  • Identificar i inventar metàfores.
  • Produir textos amb intenció literaria: escriure una poesia.
  • Revisar, corregir i millorar els textos propis, de manera acompanyada.

Sabers

  • Aplicació d’estratègies de recerca d’informació sobre l’autora del poema.
  • Lectura compartida i comprensió d’un poema.
  • Aplicació d’estratègies de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura del poema.
  • Valoració dels elements constitutius del poema (tema, personatges).
  • Reconeixement de les dades bàsiques del text (títol, autora)
  • Escriptura d’un text poètic a partir de models coneguts.
  • Identificació i aprenentatge d'expressions metafòriques.

En l'apartat "+ recursos" hi ha enllaços amb informació sobre la vida i l'obra de Joana Raspall i, també, una entrevista breu, que poden servir per completar la fitxa i aprendre més coses sobre l'escriptora.

Després de llegir la poesia en veu alta, podeu fer preguntes de comprensió als alumnes, com, per exemple: Qui és el jutge que dona el títol al poema? Què són les viandes? Què vol dir quedar com un senyor? I vosaltres, quina opinió donaríeu si us toqués fer d'àrbitre en aquest cas?

Activitat 2. Les fotografies de l'activitat poden servir per identificar les característiques dels estris de cuina. Demaneu als alumnes que defineixin una mica els instruments: la forma que tenen, els materials de què són fets...

Activitat 3. Expliqueu als alumnes que un dels aspectes més importants dels poemes és que poden ser dits en veu alta. Podeu muntar un recital de poesia perquè cada alumne comparteixi amb els companys els versos que ha escrit. Si hi dediqueu prou estona, podeu practicar alguna de les tècniques que trobareu en l'enllaç Vídeo-taller sobre la lectura en veu alta.

En l'apartat d'Atenció a la diversitat trobareu diferents propostes d'activitats per reforçar, repassar o ampliar els continguts literaris treballats.

També teniu una proposta descarregable amb més activitats competencials.

Més activitats competencials
Enllaços
Entrevista a Joana Raspall

Breu entrevista a Joana Raspall, publicada a la revista infantil Cavall Fort.

Vida i obra de Joana Raspall

Espai dedicat a la poeta Joana Raspall en el portal de l'associació d'escriptors en llengua catalana.

Vídeo-taller sobre la lectura en veu alta

Vídeo amb propostes pràctiques per treballar l'expressió i la comunicació oral, a càrrec de Gemma Martínez.

Atenció a la diversitat

Per acompanyar i repassar

Ens hi fixem: El vocabulari del poema

Activitat interactiva per treballar la comprensió del vocabulari del poema.

Ens hi fixem: Escrivim comparacions

Activitat per practicar l’escriptura de comparacions.

Per anar més enllà

Escrivim: Una conversa entre objectes

Activitat d’escriptura d’un text literari a partir de la lectura realitzada.

Solucions