Competències específiques

C2, C3, C10

Criteris d'avaluació

  • Extreure informació rellevant de produccions orals: la notícia.
  • Reconèixer en produccions orals i multimodals idees principals i secundàries.
  • Produir textos orals coherents a partir d’una situació comunicativa coneguda: la notícia.
  • Participar en interaccions orals espontànies i reglades, respectant les normes bàsiques de la cortesia lingüística.
  • Utilitzar estratègies bàsiques per a la comunicació assertiva i el consens.

Sabers

  • Interès per expressar-se oralment amb la pronunciació i l’entonació adequades.
  • Comprensió de textos orals dins del context de les activitats de l’aula.
  • Ús de models textuals elementals (notícia) en les produccions orals, de forma progressivament autònoma.
  • Interacció oral adequada en situacions d’aula, respectant les normes bàsiques de la cortesia lingüística.
  • Aplicació d’estratègies d’escolta activa i assertivitat en la resolució dialogada dels conflictes.

Escolteu l'àudio de la notícia i demaneu als alumnes que expliquin com podem saber que es tracta d'un missatge que es transmet per la ràdio: hi ha un periodista que condueix i comparteix les dades, que es dirigeix a la persona que ha viscut els fets, que dona detalls que no es poden veure perquè el missatge només és oral...

Si voleu disposar del text mentre sentiu l'àudio, podeu descarregar-vos el document Comunicació oral: La notícia de l'apartat "+ recursos".

Activitat 1. Després que resolguin l'activitat individualment, podeu corregir-la entre tots i fer-los preguntes per comentar les respostes que hagin marcat. Per exemple: Com sabíeu que l'àudio era una notícia? Què passa quan hi ha un terratrèmol? Com us heu adonat que la dona entrevistada barrejava llengües?

Activitat 2. Proposeu als alumnes que facin una crònica d'allò que ha passat. Demaneu-los que subratllin els pronoms de les preguntes que són clau en les notícies: què, quan, on i qui.

Si ho voleu, abans que comencin a preparar la seva notícia, podeu escoltar-ne més en les pàgines web de diferents ràdios. En l'apartat d'enllaços, trobareu l'enllaç a Catalunya Informació.

Activitat 4. Comenteu als alumnes que, per explicar una notícia, no n'hi ha prou de donar tota la informació que han recollit en el guió de la notícia inventada. Llegiu-los la nota "RECORDA" i feu que es fixin en l'estructura que ha de tenir la seva notícia. Després, demaneu-los que adoptin un to alt i clar i que pronunciïn correctament les paraules a l'hora d'enregistrar la notícia.

Una bona idea és que enregistreu cadascuna de les notícies que hagin preparat els nens i nenes i que les munteu amb l'estructura d'un programa de ràdio informatiu. Trobareu molta informació sobre com fer-ho en l'enllaç Ràdio a les escoles.

En l'apartat d'Atenció a la diversitat trobareu diferents propostes d'activitats per reforçar, repassar o ampliar els continguts de comunicació oral treballats.

Recordeu que també teniu una proposta descarregable amb més activitats competencials.

Més activitats competencials
Enllaços
Audacity

Eina gratuïta d'enregistrament d'àudios en línia.

Catalunya Informació en directe

Catalunya informació, secció de Catalunya ràdio on es poden escoltar les notícies actuals o passades.

Ràdio a les escoles

Espai de XTEC Mèdia dedicat a la difusió de recursos i enllaços pràctics per al treball de mitjans radiofònics a les aules.

Atenció a la diversitat

Per acompanyar i repassar

Ens hi fixem: Comprenem l’àudio

Activitat interactiva per indicar si unes afirmacions sobre l’àudio són certes.

Per anar més enllà

Ens preparem: Els titulars

Activitat de relacionar diferents notícies amb el seu titular.

Ens preparem: Busquem titulars

Activitat de buscar i llegir titulars.

Solucions