Competències específiques
C1, C10
Criteris d'avaluació
- Identificar les diferents variants dialectals del català, a través de la descripció i la interpretació d’algunes expressions d’ús quotidià.
- Detectar i rebutjar, amb autonomia creixent i en contextos senzills i propers, prejudicis i estereotips lingüístics i culturals freqüents.
- Descriure i valorar la pluralitat lingüística del món com a font de riquesa cultural, a partir de l’observació i la comprensió de la realitat de l’entorn.
- Participar en dins del context de les activitats de l’aula, aportant idees i respectant les dels altres i les normes bàsiques de la cortesia lingüística.
- Rebutjar els usos lingüístics discriminatoris i identificar els abusos de poder a través de la paraula.
- Utilitzar, amb l’acompanyament i la planificació necessaris, estratègies bàsiques per a la comunicació assertiva i el consens.
Sabers
- Presa de consciència de la biografia lingüística personal i del mapa lingüístic de l’aula i de l’entorn proper, de forma autònoma: el català i les variants dialectals.
- Explicació de la diversitat lingüística i cultural de l’entorn, com a valor i eina d’aprenentatge.
- Identificació de prejudicis i estereotips lingüístics i cerca de solucions en l’àmbit personal i escolar.
- Ús d’un llenguatge no discriminatori i respectuós amb les diferències en la vida quotidiana.
- Detecció de possibles usos discriminatoris del llenguatge verbal i no verbal en diferents contextos comunicatius.
Llegiu la vinyeta del taller i valoreu les diferents paraules que hi surten. Comenteu el vocabulari que hi apareix, com, per exemple, el verb xerricar. Busqueu-lo en el diccionari i penseu si coneixeu sinònims que vulguin dir el mateix.
Activitat 2. Llegiu en veu alta totes les maneres de dir "beure" en diferents variants dialectals. Pregunteu-los com diuen la paraula ells mateixos i si coneixen algú que la digui de diferent manera.
Demaneu-los que observin el mapa de variants dialectals i que llegeixin les expressions sinònimes de xerricar. Situeu la vostra escola en el mapa i comproveu si reconeixeu la manera com es diu "beure a galet" a la vostra zona.
Activitat 3. Observeu les paraules destacades en vermell i comenteu què volen dir i quines fa servir cadascú, abans de completar l'activitat. Demaneu-los si saben alguna altra manera de referir-se a les paraules que hi ha en el diàleg. Comenteu l'ortografia de les paraules, la manera com es pronuncien i les diferències en l'escriptura.
Disposeu del diccionari català-valencià-balear per fer consultes en línia de paraules en les tres variants dialectals en una sola cerca.
Recordeu que també teniu una proposta descarregable amb més activitats competencials.
Cercador del diccionari català-valencià-balear de l'Institut d'Estudis Catalans.