Competències específiques
C4, C8, C10
- Lectura i comprensió d'un fragment narratiu.
- Entonació i pronúncia correcta a partir de la lectura en veu alta.
- Aprenentatge de conceptes emocionals abstractes.
- Escriptura d'un diari personal.
Criteris d'avaluació
- Comprendre un diàleg literari a través de la identificació del sentit global i la informació rellevant, amb l’ajuda d’elements gràfics, textuals i paratextuals.
- Valorar, de manera acompanyada, el contingut i els aspectes formals i no verbals elementals d’un diàleg literari.
- Redactar un text en forma de diari personal, amb adequació, coherència i cohesió, iniciant-se en l’ús de les normes gramaticals i ortogràfiques més senzilles.
- Aplicar estratègies de planificació, redacció, revisió i edició de textos.
- Llegir un text literari adequat als seus gustos i interessos, per avançar en la construcció de la seva identitat lectora.
- Produir un text en forma de diari personal, fent servir algun recurs literari i recreant de manera personal els models donats, en diferents suports.
- Utilitzar, amb l’acompanyament i la planificació necessaris, estratègies bàsiques per a la comunicació assertiva i el consens.
Sabers
- Aplicació d’estratègies de comprensió lectora abans de la lectura, durant la lectura i després de la lectura d’un diàleg literari.
- Utilització d’elements gràfics i paratextuals adequats al suport, de forma progressivament autònoma, per elaborar una entrada de diari personal.
- Lectura dramatitzada en veu alta de textos dialogats.
- Escriptura d’un diari personal a partir de models coneguts i analitzats, utilitzant recursos literaris.
La lectura d'aquest fragment d'El petit príncep és un bon recurs per plantejar el taller com una oportunitat per mantenir una conversa col·lectiva sobre l'amistat, la relació que mantenim els uns amb els altres...
A partir de la reflexió i el comentari de la relació entre la guineu i el príncep, podeu plantejar qüestions al llarg del taller sobre conceptes emocionals abstractes. Podeu comentar els comportaments de l'activitat 2 o aprofitar les paraules de l'activitat 5 per parlar de les experiències i les sensacions de cadascú.
Si voleu descobrir més coses sobre l'autor, consulteu la breu biografia d'Antoine de Saint-Exupéry. Una altra manera de fer-ho és amb la línia cronològica de la Vida i obra d'Antoine de Saint-Exupéry.
En l'apartat d'enllaços també hi trobareu un breu reportatge en motiu del 75è aniversari del Petit Príncep.
Després de llegir el text, podeu fer alguna de les activitats interactives per treballar-ne la comprensió.
Activitat 3. Promoveu una discussió inicial a partir d'aquesta pregunta: Quina mena de coses que no podem aconseguir a les botigues necessitem tots? Podeu suggerir-los que parlin de sentiments, de la família, dels amics... Feu una pluja d'idees a partir de la pregunta i anoteu les paraules que diguin a la pissarra. Després, demaneu-los que expliquin com poden aconseguir el que han anat dient.
Activitat 5. Identifiqueu si els sentiments i les sensacions de l'activitat apareixen en la lectura de manera explícita, com ara quan el petit príncep diu "Estic molt trist". Treballeu les paraules de l'activitat i els adjectius que se'n deriven. Podeu fer-ho amb l'activitat interactiva Ens hi fixem: Adjectius derivats.
Activitat 8. Si cal, recordeu algunes característiques del diari personal: s'hi expliquen fets, sentiments i desitjos, s'escriu en primera persona perquè el focus de la narració sempre és el mateix autor, es comença l'escrit amb la data del dia...
En l'apartat d'Atenció a la diversitat trobareu diferents propostes d'activitats per reforçar, repassar o ampliar els continguts treballats.
Recordeu que també teniu una proposta descarregable amb més activitats competencials.
Breu biografia d'Antoine de Saint-Exupéry.
Línia cronològica interactiva de la vida i l'obra de l'autor d'El petit príncep.
Pàgina oficial dedicada a la repercusió i internacionalització de l'obra principal d'Antoine de Saint-Exupéry (en anglès).
Breu reportatage de l'Info-K en motiu del 75è aniversari de la novel·la El Petit Príncep.
Per acompanyar i repassar
Activitat interactiva per identificar la paraula errònia en diferents frases relacionades amb la lectura.
Activitat interactiva per escriure els adjectius derivats de diferents noms.
Per anar més enllà
Activitat per escriure una aventura imaginària com si fos una entrada d’un diari personal.