-
Continguts i objectius
-
LES FASES DEL PROJECTE
Continuem investigant per conèixer bé les plantes.
ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...- Per poder donar resposta a preguntes que ens fem, necessitem planificar quines dades i informacions volem obtenir.
- Les plantes són éssers vius amb característiques pròpies.
- Les plantes fan les seves funcions vitals d’una manera determinada.
- Les plantes tenen un paper vital en els ecosistemes i en el funcionament del planeta gràcies al fet que poden dur a terme la fotosíntesi.
OBJECTIUS- Reflexionar sobre com s’alimenten les plantes per comparar-les amb altres éssers vius.
- Experimentar amb el creixement de les plantes a partir de la sembra de llavors per extreure conclusions sobre les necessitats que tenen.
- Recollir observacions de manera sistemàtica i interpretar-les per fer generalitzacions.
- Treure conclusions a partir del resultat de l’experimentació sobre les condicions necessàries per al creixement de les plantes per saber tenir-ne cura.
- Comprendre un audiovisual en anglès sobre aspectes bàsics de la fotosíntesi per comprendre aquest procés tan essencial.
- Consultar diferents fonts per comprendre què és la fotosíntesi i elaborar-ne la definició.
- Analitzar el paper de la clorofil·la en el color verd de la planta per relacionar-lo amb la fotosíntesi.
- Observar i manipular fruits i llavors per poder establir el seu paper en el cicle vital de la planta.
- Identificar les diferents fases del cicle vital de la planta a partir de l’observació de diferents exemples.
- Veure un muntatge del cicle vital d’una planta concreta per tal d’inspirar-se per representar lliurement un dels moments mostrats.
- Gaudir amb un audiovisual sobre la germinació d’una planta i imitar el procés amb l’expressió corporal. Intuir la (ignorada) capacitat de moviment de les plantes.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUESÀrea de Coneixement del medi natural, social i cultural
CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.
CE5. Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.
Àrea de Llengua catalana i literatura
CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.
CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.
Área de Lengua castellana y literatura
CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.
Àrea de Llengua estrangera
CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.
CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.
Àrea d'Educació artística
CE3. Experimentar i crear amb les possibilitats del so, la imatge, el cos i els mitjans digitals i multimodals, mitjançant activitats i experiències que incorporin l’aprenentatge autoregulat per expressar i comunicar coneixements, idees, sentiments i emocions.
COMPETÈNCIES TRANSVERSALSIndicadors operatius de la Competència emprenedora
CD3. Crea idees i solucions originals, planifica tasques, coopera amb altres i en equip, valorant el procés realitzat i el resultat obtingut, per dur a terme una iniciativa emprenedora, considerant l’experiència com una oportunitat per aprendre.
EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...- La formulació de preguntes descriptives i explicatives (com...?, com és que...?...).
- La realització d’experiments per verificar hipòtesis sobre l’alimentació de les plantes.
- La recollida d'observacions de manera adequada en els fulls de registre.
- La resposta de preguntes plantejades establint connexions entre les dades resultants de la cerca o experimentació i algun dels elements relacionats.
- La inclusió en la recerca de fonts primàries suggerides (fotografies, objectes, fonts orals...)
- La comprensió i utilització del vocabulari del tema i expressions d’ús habitual en les converses.
- La utilització del vocabulari bàsic i estructures morfosintàctiques senzilles de forma correcta en la compleció de fitxes.
- L'anticipació del tema de què tractarà en un text en anglès a partir d’elements contextuals amb l’ajuda de pautes.
- La comprensió del vocabulari relacionat amb la fotosíntesi en anglès.
- La comprensió del sentit global i les idees més rellevants d'un document oral en castellà (vídeo sobre la fotosíntesi).
- La utilització d'eines bàsiques del llenguatge visual del dibuix.
- La investigació de les possibilitats de comunicar-se amb el moviment i el desplaçament del cos per imitar el creixement d'una planta.
-
Organització d'aula
-
METODOLOGIA
- Expositiva
- Treball cooperatiu
- Treball autònom
- Experimentació
AGRUPACIÓ- Tot el grup
- Parelles
- En grups petits
- Individual
-
Materials
-
Materials de l’activitat
Altres Materials
- Llavors de creixement ràpid.
- Envasos de iogurt o gots de plàstic transparents.
- Substrat (cotó, terra...).
- Capsa de cartró o d'algun material que no deixi passar la llum.
-
Descripció de l'activitat
Continuem investigant per conèixer bé les plantes.
- Per poder donar resposta a preguntes que ens fem, necessitem planificar quines dades i informacions volem obtenir.
- Les plantes són éssers vius amb característiques pròpies.
- Les plantes fan les seves funcions vitals d’una manera determinada.
- Les plantes tenen un paper vital en els ecosistemes i en el funcionament del planeta gràcies al fet que poden dur a terme la fotosíntesi.
- Reflexionar sobre com s’alimenten les plantes per comparar-les amb altres éssers vius.
- Experimentar amb el creixement de les plantes a partir de la sembra de llavors per extreure conclusions sobre les necessitats que tenen.
- Recollir observacions de manera sistemàtica i interpretar-les per fer generalitzacions.
- Treure conclusions a partir del resultat de l’experimentació sobre les condicions necessàries per al creixement de les plantes per saber tenir-ne cura.
- Comprendre un audiovisual en anglès sobre aspectes bàsics de la fotosíntesi per comprendre aquest procés tan essencial.
- Consultar diferents fonts per comprendre què és la fotosíntesi i elaborar-ne la definició.
- Analitzar el paper de la clorofil·la en el color verd de la planta per relacionar-lo amb la fotosíntesi.
- Observar i manipular fruits i llavors per poder establir el seu paper en el cicle vital de la planta.
- Identificar les diferents fases del cicle vital de la planta a partir de l’observació de diferents exemples.
- Veure un muntatge del cicle vital d’una planta concreta per tal d’inspirar-se per representar lliurement un dels moments mostrats.
- Gaudir amb un audiovisual sobre la germinació d’una planta i imitar el procés amb l’expressió corporal. Intuir la (ignorada) capacitat de moviment de les plantes.
Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural
CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.
CE5. Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.
Àrea de Llengua catalana i literatura
CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.
CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.
Área de Lengua castellana y literatura
CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.
Àrea de Llengua estrangera
CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.
CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.
Àrea d'Educació artística
CE3. Experimentar i crear amb les possibilitats del so, la imatge, el cos i els mitjans digitals i multimodals, mitjançant activitats i experiències que incorporin l’aprenentatge autoregulat per expressar i comunicar coneixements, idees, sentiments i emocions.
Indicadors operatius de la Competència emprenedora
CD3. Crea idees i solucions originals, planifica tasques, coopera amb altres i en equip, valorant el procés realitzat i el resultat obtingut, per dur a terme una iniciativa emprenedora, considerant l’experiència com una oportunitat per aprendre.
- La formulació de preguntes descriptives i explicatives (com...?, com és que...?...).
- La realització d’experiments per verificar hipòtesis sobre l’alimentació de les plantes.
- La recollida d'observacions de manera adequada en els fulls de registre.
- La resposta de preguntes plantejades establint connexions entre les dades resultants de la cerca o experimentació i algun dels elements relacionats.
- La inclusió en la recerca de fonts primàries suggerides (fotografies, objectes, fonts orals...)
- La comprensió i utilització del vocabulari del tema i expressions d’ús habitual en les converses.
- La utilització del vocabulari bàsic i estructures morfosintàctiques senzilles de forma correcta en la compleció de fitxes.
- L'anticipació del tema de què tractarà en un text en anglès a partir d’elements contextuals amb l’ajuda de pautes.
- La comprensió del vocabulari relacionat amb la fotosíntesi en anglès.
- La comprensió del sentit global i les idees més rellevants d'un document oral en castellà (vídeo sobre la fotosíntesi).
- La utilització d'eines bàsiques del llenguatge visual del dibuix.
- La investigació de les possibilitats de comunicar-se amb el moviment i el desplaçament del cos per imitar el creixement d'una planta.
- Expositiva
- Treball cooperatiu
- Treball autònom
- Experimentació
- Tot el grup
- Parelles
- En grups petits
- Individual
Materials de l’activitat
Altres Materials
- Llavors de creixement ràpid.
- Envasos de iogurt o gots de plàstic transparents.
- Substrat (cotó, terra...).
- Capsa de cartró o d'algun material que no deixi passar la llum.