De què s'alimenten les plantes?

Seguim la nostra planificació. Ara ens fixem en la funció de nutrició. Les plantes mengen? Com ho fan per alimentar-se? Hem de donar menjar a les plantes?

Reflexionem sobre com s’alimenten les plantes a partir del que podem observar del nostre entorn i de l’experimentació. Sembrarem llavors en condicions diferents per poder identificar quins elements són imprescindibles per al creixement de les plantes. També ens fixarem en el seu cicle vital. Deduirem i definirem a partir de diferents fonts el procés de fotosíntesi i experimentarem amb la clorofil·la i el seu paper.

Continguts i objectius

LES FASES DEL PROJECTE

Continuem investigant per conèixer bé les plantes.

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • Per poder donar resposta a preguntes que ens fem, necessitem planificar quines dades i informacions volem obtenir.
  • Les plantes són éssers vius amb característiques pròpies.
  • Les plantes fan les seves funcions vitals d’una manera determinada.
  • Les plantes tenen un paper vital en els ecosistemes i en el funcionament del planeta gràcies al fet que poden dur a terme la fotosíntesi.
OBJECTIUS
  • Reflexionar sobre com s’alimenten les plantes per comparar-les amb altres éssers vius.
  • Experimentar amb el creixement de les plantes a partir de la sembra de llavors per extreure conclusions sobre les necessitats que tenen.
  • Recollir observacions de manera sistemàtica i interpretar-les per fer generalitzacions.
  • Treure conclusions a partir del resultat de l’experimentació sobre les condicions necessàries per al creixement de les plantes per saber tenir-ne cura.
  • Comprendre un audiovisual en anglès sobre aspectes bàsics de la fotosíntesi per comprendre aquest procés tan essencial.
  • Consultar diferents fonts per comprendre què és la fotosíntesi i elaborar-ne la definició.
  • Analitzar el paper de la clorofil·la en el color verd de la planta per relacionar-lo amb la fotosíntesi.
  • Observar i manipular fruits i llavors per poder establir el seu paper en el cicle vital de la planta.
  • Identificar les diferents fases del cicle vital de la planta a partir de l’observació de diferents exemples.
  • Veure un muntatge del cicle vital d’una planta concreta per tal d’inspirar-se per representar lliurement un dels moments mostrats.
  • Gaudir amb un audiovisual sobre la germinació d’una planta i imitar el procés amb l’expressió corporal. Intuir la (ignorada) capacitat de moviment de les plantes.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.

CE5. Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.

Àrea de Llengua catalana i literatura

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.

Área de Lengua castellana y literatura

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

Àrea de Llengua estrangera

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.

Àrea d'Educació artística

CE3. Experimentar i crear amb les possibilitats del so, la imatge, el cos i els mitjans digitals i multimodals, mitjançant activitats i experiències que incorporin l’aprenentatge autoregulat per expressar i comunicar coneixements, idees, sentiments i emocions. 

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors operatius de la Competència emprenedora

CD3. Crea idees i solucions originals, planifica tasques, coopera amb altres i en equip, valorant el procés realitzat i el resultat obtingut, per dur a terme una iniciativa emprenedora, considerant l’experiència com una oportunitat per aprendre.

EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...
  • La formulació de preguntes descriptives i explicatives (com...?, com és que...?...).
  • La realització d’experiments per verificar hipòtesis sobre l’alimentació de les plantes.
  • La recollida d'observacions de manera adequada en els fulls de registre.
  • La resposta de preguntes plantejades establint connexions entre les dades resultants de la cerca o experimentació i algun dels elements relacionats.
  • La inclusió en la recerca de fonts primàries suggerides (fotografies, objectes, fonts orals...)
  • La comprensió i utilització del vocabulari del tema i expressions d’ús habitual en les converses.
  • La utilització del vocabulari bàsic i estructures morfosintàctiques senzilles de forma correcta en la compleció de fitxes.
  • L'anticipació del tema de què tractarà en un text en anglès a partir d’elements contextuals amb l’ajuda de pautes.
  • La comprensió del vocabulari relacionat amb la fotosíntesi en anglès.
  • La comprensió del sentit global i les idees més rellevants d'un document oral en castellà (vídeo sobre la fotosíntesi).
  • La utilització d'eines bàsiques del llenguatge visual del dibuix.
  • La investigació de les possibilitats de comunicar-se amb el moviment i el desplaçament del cos per imitar el creixement d'una planta.

Organització d'aula

METODOLOGIA
  • Expositiva
  • Treball cooperatiu
  • Treball autònom
  • Experimentació
AGRUPACIÓ
  • Tot el grup
  • Parelles
  • En grups petits
  • Individual

Materials


Altres Materials

  • Llavors de creixement ràpid.
  • Envasos de iogurt o gots de plàstic transparents.
  • Substrat (cotó, terra...).
  • Capsa de cartró o d'algun material que no deixi passar la llum.

Descripció de l'activitat

LES FASES DEL PROJECTE

Continuem investigant per conèixer bé les plantes.

ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...
  • Per poder donar resposta a preguntes que ens fem, necessitem planificar quines dades i informacions volem obtenir.
  • Les plantes són éssers vius amb característiques pròpies.
  • Les plantes fan les seves funcions vitals d’una manera determinada.
  • Les plantes tenen un paper vital en els ecosistemes i en el funcionament del planeta gràcies al fet que poden dur a terme la fotosíntesi.
OBJECTIUS
  • Reflexionar sobre com s’alimenten les plantes per comparar-les amb altres éssers vius.
  • Experimentar amb el creixement de les plantes a partir de la sembra de llavors per extreure conclusions sobre les necessitats que tenen.
  • Recollir observacions de manera sistemàtica i interpretar-les per fer generalitzacions.
  • Treure conclusions a partir del resultat de l’experimentació sobre les condicions necessàries per al creixement de les plantes per saber tenir-ne cura.
  • Comprendre un audiovisual en anglès sobre aspectes bàsics de la fotosíntesi per comprendre aquest procés tan essencial.
  • Consultar diferents fonts per comprendre què és la fotosíntesi i elaborar-ne la definició.
  • Analitzar el paper de la clorofil·la en el color verd de la planta per relacionar-lo amb la fotosíntesi.
  • Observar i manipular fruits i llavors per poder establir el seu paper en el cicle vital de la planta.
  • Identificar les diferents fases del cicle vital de la planta a partir de l’observació de diferents exemples.
  • Veure un muntatge del cicle vital d’una planta concreta per tal d’inspirar-se per representar lliurement un dels moments mostrats.
  • Gaudir amb un audiovisual sobre la germinació d’una planta i imitar el procés amb l’expressió corporal. Intuir la (ignorada) capacitat de moviment de les plantes.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES

Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural

CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.

CE5. Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.

Àrea de Llengua catalana i literatura

CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.

CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.

Área de Lengua castellana y literatura

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

Àrea de Llengua estrangera

CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.

CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.

Àrea d'Educació artística

CE3. Experimentar i crear amb les possibilitats del so, la imatge, el cos i els mitjans digitals i multimodals, mitjançant activitats i experiències que incorporin l’aprenentatge autoregulat per expressar i comunicar coneixements, idees, sentiments i emocions. 

COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Indicadors operatius de la Competència emprenedora

CD3. Crea idees i solucions originals, planifica tasques, coopera amb altres i en equip, valorant el procés realitzat i el resultat obtingut, per dur a terme una iniciativa emprenedora, considerant l’experiència com una oportunitat per aprendre.

EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...
  • La formulació de preguntes descriptives i explicatives (com...?, com és que...?...).
  • La realització d’experiments per verificar hipòtesis sobre l’alimentació de les plantes.
  • La recollida d'observacions de manera adequada en els fulls de registre.
  • La resposta de preguntes plantejades establint connexions entre les dades resultants de la cerca o experimentació i algun dels elements relacionats.
  • La inclusió en la recerca de fonts primàries suggerides (fotografies, objectes, fonts orals...)
  • La comprensió i utilització del vocabulari del tema i expressions d’ús habitual en les converses.
  • La utilització del vocabulari bàsic i estructures morfosintàctiques senzilles de forma correcta en la compleció de fitxes.
  • L'anticipació del tema de què tractarà en un text en anglès a partir d’elements contextuals amb l’ajuda de pautes.
  • La comprensió del vocabulari relacionat amb la fotosíntesi en anglès.
  • La comprensió del sentit global i les idees més rellevants d'un document oral en castellà (vídeo sobre la fotosíntesi).
  • La utilització d'eines bàsiques del llenguatge visual del dibuix.
  • La investigació de les possibilitats de comunicar-se amb el moviment i el desplaçament del cos per imitar el creixement d'una planta.
METODOLOGIA
  • Expositiva
  • Treball cooperatiu
  • Treball autònom
  • Experimentació
AGRUPACIÓ
  • Tot el grup
  • Parelles
  • En grups petits
  • Individual

Altres Materials

  • Llavors de creixement ràpid.
  • Envasos de iogurt o gots de plàstic transparents.
  • Substrat (cotó, terra...).
  • Capsa de cartró o d'algun material que no deixi passar la llum.