Page 19 - BAT Literatura catalana unitat 2
P. 19
COMENTARI DE TEXT
120
1 Llegeix el tòpic literari següent i digues en quin fragment del poema es desenvolupa:
locus amoenus, “lloc agradable” on se situa una determinada acció.
2 Redacta un resum breu de l’acció i del diàleg que s’estableix entre el filòsof i els fills del rei.
3 Analitza els diferents nivells narratius que hi ha en aquest passatge. Per fer-ho, localitza en el text cadascun d’aquests nivells i explica com estan disposats entre si (juxtaposició, inclusió, contraposició):
aLatramaprincipaldelLlibredemeravelles.
b El marc narratiu del llibre quart dels elements
naturals.
c Labatallaproposadacomaactivitat d’aprenentatge.
d La faula plantejada com a eina de reflexió.
4 Analitza, ara, les intencions de fons contestant les qüestions següents:
a Quins són els objectius del rei en l’educació dels seus dos fills? Quins mitjans hi posa?
b Per què el filòsof porta el fill hereu a veure com el seu germà s’exercita en les armes?
c Quinaactivitatd’aprenentatgeplanteja el rei al fill petit en aquest passatge?
d Quin objectiu persegueix el filòsof pel que fa al fill gran? Com l’aconsegueix?
e Pel que fa a Llull, com explicaries la tesi de fons d’aquest passatge?
f Quètenenencomúl’exempledelgallilaguineu que planteja el filòsof amb la història dels dos fills del rei que proposa Llull?
5 Digues quin recurs fa servir Llull per a la seva tesi sobre les ciències i les armes i justifica la teva tria:
a Mitjançant una argumentació b Mitjançant una al·legoria
c Mitjançantunafaula
d Mitjançant una metàfora
6 Redacta un comentari interpretatiu d’aquest passatge que reculli les idees de les activitats anteriors i que segueixi aquesta estructura:
– Introducció: presentació, situació del text
i enunciació de la tesi de Ramon Llull pel que fa a l’ensenyament de les ciències i les armes.
– Desenvolupament: explicació, primerament,
de l’estructura narrativa del text i, segonament, de les actituds i les paraules dels personatges que serveixen a l’autor per exposar la seva tesi.
– Conclusió: síntesi del sentit global del fragment i valoració de l’interès didàctic del recurs expressiu de l’al·legoria.
Educació literària 51