Page 18 - BAT Llengua catalana i literatura 2 unitat 3
P. 18
ACTIVITATS
20 Identifica els pronoms relatius que propis del llen- guatge col·loquial i no adequats en la llengua es- crita de les oracions següents i substitueix-los per altres pronoms relatius adients. Si hi ha més d’una possibilitat, escriu-les totes.
a Saps on és el tornavís que vas collar aquest prestatge? b La idea que hem tingut els ha semblat molt positiva.
c Elveíqueetrefereixesesvatornaracasarfapoc.
d És un llibre que me n’han parlat molt bé.
Quins altres canvis has hagut de fer com a conseqüèn- cia del canvi del pronom relatiu? Sabries explicar-los gramaticalment?
21 Forma una oració composta amb cadascuna de les parelles d’oracions següents. Per fer-ho, con- necta-les de totes les maneres possibles amb les expressions cosa que i la qual cosa, aquesta darrera precedida, si cal, de la preposició adient:
a Al pas que aneu us cansareu de seguida. Això no és gens recomanable per arribar al final de la caminada en condicions.
b Va barallar-se amb tots els veïns. Per això va haver de marxar del poble.
c Feia bromes desagradables contínuament. Amb això va aconseguir que ningú no li dirigís la paraula.
d No hi ha cap llum encès ni a la casa ni al jardí. D’això es dedueix que no hi són.
e En Lluís ha estat reelegit president de l’entitat. Això ens fa contents.
22 Canvial’expressióloque,pròpiadelsregistresinfor- mals, per un relatiu adequat en els registres formals:
a Lo que passa és que no entens la situació.
b Tenim el cotxe al taller, lo que significa que no podrem
marxar de cap de setmana.
c Demana’mloquevulguisijoetdonaréloqueem sembli.
d Heu arribat massa tard, lo que comporta que us heu quedat sense entrades.
23 Digues en quins casos les combinacions el que i sem- blants són correctes i en quins casos no i explica per què. Corregeix les incorrectes de totes les maneres possibles:
a El tren amb el que van arribar portava un retard de mitja hora.
b Tant els empresaris hotelers com els que tenen botigues a la zona analitzaran el model turístic actual.
c Laqüestiódelaqueparlesésdemàximaimportància.
d Anotava acuradament el que explicava la professora.
24 Substitueix el sintagma subratllat per una oració subordinada de relatiu sense antecedent. Després digues quina funció fa cadascuna en el marc de l’oració composta:
a Han cridat els majors de setze anys.
b Els inscrits a la cursa han fet una aportació solidària. c Treballaremmoltíssim.
d Totes les coses ofertes li agraden.
25 Llegeixaquestainformacióabansdeferl’activitat:
L’adverbi relatiu on és preferible fer-lo servir només amb un valor relatiu literal, i no pas amb cap altre sentit (tem- poral, locatiu figurat, enllaç general...).
Transforma les oracions que calgui de manera que no hi quedi cap on no locatiu:
a Ens trobarem al bar on ens vam veure l’última vegada.
b L’estiu és l’estació on passem més hores fora de casa.
c Noensvanferniunatristatrucada,d’onvamdeduir que no volien saber res de nosaltres.
d Hi ha situacions on has de ser particularment prudent.
e És el capítol on es comença a intuir el desenllaç.
64 Reflexiósobrelallengua