Page 29 - BAT Llengua catalana i literatura 2 unitat 3
P. 29
3
1 Digues si les afirmacions següents són certes o falses:
a A partir dels clàssics podem entendre el món que ens envolta.
b La didàctica no és la principal eina per explicar bé una obra literària.
c Cada cop més l’ensenyament és subsidiari del mercat de treball.
d L’escola s’adapta als canvis al mateix ritme que ho fa la societat.
2 Digues quina figura retòrica hi ha en l’oració següent, analitza-la i explica’n el significat:
La gestió empresarial hegemònica a l’escola [...] sembla que ja només s’orienta per l’estrella polar del mercat.
3 Digues de quin tipus és, d’entre les tres possibilitats suggerides, cadascuna de les oracions subordinades subratllades:
1 [...] cal tenir un bon domini de l’obra de què es parla.
a substantiva declarativa
b de relatiu amb antecedent c derelatiusenseantecedent
2 Les mutacions que afecten el complex mecanisme dels intercanvis econòmics es produeixen avui amb tanta rapidesa que resulta impossible adaptar-hi, amb la mateixa celeritat, els currículums escolars.
a substantiva declarativa
b de relatiu amb antecedent c adverbialconsecutiva
3 [...] encara que no agradi a la pedagogia imperant, el coneixement de la disciplina és el primer i la condició essencial.
a adverbial concessiva
b substantiva declarativa c adverbialcomparativa
4 Indica quin és el referent dels pronoms ho i -la destacats en el text.
5 Escriu una paràfrasi del fragment següent de manera que en resulti un text més entenedor:
Sota la promesa de la inserció immediata en el món laboral, el disseny dels currículums escolars pot veure’s fortament condicionat pels aspectes “professionalitzadors” de la formació.
6 Busca en el text un sinònim de les paraules i expressions següents:
frívola • prèvia • simple • dominant • en perjudici
7 Tria la paraula correcta en cada cas:
a Els estudiants reflexionen de la lectura dels clàssics.
(arran/arrel) (sinó/si no)
b No cal canviar els currículums
deixar que els docents es formin a fons en els temes que ensenyen.
c Sembla que a la societat no li importa (res/gens) que es deixin de banda els clàssics.
d Aquells que han afavorit la desculturalització
de cada oració:
a M’he anat convencent, cada cop més, que l’activitat essencial d’un professor hauria de ser precisament la de llegir els clàssics als alumnes.
b A qui no domini una literatura determinada, cap manual que ensenyi a ensenyar l’ajudarà a preparar una bona classe.
c Els joves reclamen sobretot professors que visquin amb passió i amb veritable interès la disciplina que imparteixen.
d Hem entès, amb molta freqüència, que el nostre amor per la literatura o la filosofia,
per la història o les matemàtiques anava estretament lligat a un professor o professora.
9 Redacció.
L’autor diu que “els joves reclamen sobretot professors que visquin amb passió i amb veritable interès la disciplina que imparteixen”. Explica amb un màxim de 150 paraules quin és el teu ideal de professor o professora.
de la societat haurien el cap avergonyits.
(de baixar/d’abaixar) 8 Digues quina funció fa l’oració subratllada
75