Què podem preguntar a en Ferran?
Com ho escrivim?
- Programació
- Justificació
- Planificació
- Orientacions
- Atenció a la diversitat
- Activitats sistemàtiques
- Recursos
- Avaluació
Solucions
- 2
- 3
- 4
- 7
- 8
- 10
- 14
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
Programació
Disposeu de la programació en Word per poder tenir la visió global dels continguts associats a les competències que es treballen en aquest itinerari i que podeu adaptar al vostre grup i la vostra dinàmica.
Competències específiques
CE4 Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.
CE5 Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.
CE9 Reflexionar de forma guiada sobre el llenguatge i reconèixer i usar els repertoris lingüístics personals, a partir de processos de comprensió i producció de textos orals i escrits, utilitzant la terminologia elemental adequada, per iniciar-se en el desenvolupament de la consciència lingüística i millorar les destreses en la posada en pràctica d’aquests processos.
CE10 Utilitzar un llenguatge no discriminatori i desterrar els abusos de poder a través de la paraula, per afavorir un us eficaç, ètic i democràtic del llenguatge i posar les pròpies pràctiques comunicatives al servei de la convivència democràtica, la resolució dialogada de conflictes i la igualtat de drets de totes les persones.
Criteris d'avaluació
4.1. Llegir textos propers, de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i textos escolars, de forma silenciosa i en veu alta, amb la fluïdesa suficient (velocitat, precisió en el reconeixement de les paraules, ritme, fraseig i entonació).
4.2. Comprendre textos escrits i multimodals propers, adequats al desenvolupament cognitiu, amb l’ajuda d’elements gràfics i paratextuals bàsics, a través de la identificació del sentit global i de la informació rellevant i fent servir, de forma guiada, estratègies bàsiques de comprensió.
4.3. Valorar, de manera acompanyada, el contingut i els aspectes formals i no verbals elementals de textos escrits i multimodals senzills.
5.1. Redactar textos escrits i multimodals propers i viscuts, des de les diferents etapes del procés evolutiu de l’escriptura, de manera acompanyada, per a un destinatari i amb una intenció concreta, amb adequació, coherència, cohesió i correcció adaptades al moment evolutiu (ortografia natural o de base).
5.2. Aplicar estratègies de planificació, redacció, revisió i edició de textos amb acompanyament, de manera individual o grupal.
9.1. Formular conclusions elementals sobre la construcció de paraules, frases i textos utilitzant l’ordre adequat i la concordança dels mots en una frase a partir de l’experimentació amb les paraules.
9.2. Revisar i millorar les diferents produccions, escrites, orals i multimodals, de manera acompanyada i usant la terminologia lingüística bàsica adequada.
10.2. Utilitzar, amb l’acompanyament i la planificació necessaris, estratègies elementals per a l’escolta activa i el consens, iniciant-se en la gestió dialogada de conflictes.
Sabers
Comprensió lectora
- Lectura en veu alta amb entonació i ritme progressivament adequats al nivell cognitiu, amb preparació prèvia.
- Ús d’elements gràfics i paratextuals bàsics que afavoreixen la comprensió abans, durant i després de l’experiència lectora, en textos propers de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars.
- Aplicació d’estratègies de comprensió lectora abans, durant i després de la lectura (planificació, anticipació, inferències…), en textos diversos i amb acompanyament.
- Lectura d’una entrevista
Expressió escrita
- Producció de textos propers o viscuts, de tipologia diversa, dirigits a diferents destinataris, amb acompanyament i una intenció concreta.
- Aplicació d’estratègies elementals, individuals o grupals, de planificació, redacció, revisió i edició de textos escrits i multimodals propers a la seva experiència personal, en diferents suports, amb diferents propòsits i de forma acompanyada.
- Utilització d’elements gràfics i paratextuals adequats al suport, de forma acompanyada, que facilitin l’organització i la comprensió del text produït a l’aula.
- Cura en la presentació de les produccions escrites en qualsevol suport.
- Planificació de les preguntes d’una entrevista · Escriptura d’una entrevista
Reflexió sobre la llengua
- Diferències elementals entre llengua oral i llengua escrita en l’ús quotidià.
- Discriminació fonètica de sons, síl·labes i accents i correspondència entre els sons i les grafies en la lectura i en les diferents produccions escrites, tenint en compte les diferents etapes del procés evolutiu.
- La lletra S i la lletra Z
Justificació
En Pol està llegint l’entrevista que els de sisè han fet a en Ferran, el conserge, però la Tània i en Bernat no el deixen continuar. Ells també farien moltes preguntes al conserge.
A partir d’aquesta situació inicial, es planteja als alumnes treballar en equip per pensar possibles preguntes per a una entrevista i aprendre a escriure les preguntes i les respostes.
Amb l’objectiu d’adquirir millors habilitats per escriure, aquest itinerari permet treballar la comprensió lectora a partir de la lectura de l’entrevista i l’expressió escrita (planificació, escriptura i revisió de preguntes per a una entrevista).
Planificació
Aquest itinerari es divideix en quatre blocs, que poden ser equivalents a sessions. En el primer bloc o sessió, es presenta l’itinerari a través de la conversa inicial i les activitats 1, 2 i 3 per llegir, comprendre i analitzar l’entrevista. Cal posar especial atenció en la lectura de l’entrevista (activitat 1).
En la segona sessió, en les activitats 4, 5 i 6 es planteja un treball en grup per analitzar l’entrevista llegida i pensar preguntes per fer al conserge de l’escola. Cal planificar la sessió pensant que la segona part de l’activitat 6 necessitarà més temps que la resta d’activitats.
En el tercer bloc es plantegen les activitats 7, 8, 9 i 10. En aquestes activitats es proposa reconèixer el so de la essa sonora, identificar les lletres S i Z i escriure paraules i preguntes amb aquestes lletres. Per acabar aquest bloc, els alumnes poden fer l’ITIJOC associat.
Per acabar, en la darrera sessió o bloc, els alumnes han de pensar i escriure preguntes per a una suposada entrevista (activitats 11, 12 i 13) i fer la valoració de l’itinerari (activitat 14). Dediqueu especial atenció a l’activitat 12.
Són bàsiques les activitats 1, 2 i 3 per treballar la lectura i la comprensió lectora i per conèixer i tenir un model per escriure les preguntes i les respostes d’una entrevista. També són bàsiques les activitats 5 i 6, 11 i 12 per treballar l’expressió escrita i aprendre a fer preguntes tot adaptant-se a un context. Pel que fa a les activitats de lectoescriptura, és important que les feu totes ja que segueixen una dificultat creixent i saltar-ne una trenca el fil d’aquest progrés.
Recordeu que disposeu d'activitats d'Atenció a la diversitat per a les diferents fases de l'itinerari i que podeu proposar-les als vostres alumnes quan considereu necessari.
Orientacions
Comencem…
Per començar, plantegeu als alumnes la lectura de les vinyetes de la primera pàgina i plantegeu preguntes per assegurar la comprensió de la situació. Podeu fer la lectura de manera individual o per parelles i, després, podeu plantejar-los preguntes com ara aquestes:
Què llegeix en Pol? Recordeu qui és en Ferran? Què és una entrevista? Quina pregunta faria la Tània a en Ferran? I en Bernat? En Pol, al final, sembla enfadat. Per què creieu que s’ha enfadat? Quines preguntes faríeu vosaltres? Aprofiteu la conversa dels personatges per comentar per a què poden servir les entrevistes i a qui en faríeu de la vostra escola. És interessant aprofitar aquest espai per parlar de la revista de l’escola si n’hi ha i revisar els últims números. Hi ha cap entrevista? Les busquem?
També podeu parlar sobre els diferents canals de comunicació, la premsa, les entrevistes i el seu format. Coneixeu altres maneres de comunicar-se dins de l’escola?
Llegim i comprenem
Després de la conversa inicial, digueu als alumnes que llegeixin l’entrevista que estava llegint en Pol abans d’enfadar-se. Per fer l’activitat 1, cada membre de la parella pot llegir un dels personatges (entrevistador i entrevistat) i després poden canviar.
Durant la lectura, si cal, comenteu les paraules que no entenen (Què vol dir acomiado? I enquaderno?) i ajudeu-los en l’entonació a l’hora de llegir. Feu-los veure les diferències entre les preguntes i les respostes. Proposeu, també, una lectura en veu alta i, després, formuleu preguntes de comprensió per assegurar-vos que han entès el text o bé demaneu-los que us expliquin què es pregunta i què respon el conserge, per exemple.
Després, proposeu als alumnes que completin les activitats 2 i 3 de manera individual. Aquestes activitats permeten treballar la competència per extreure informació específica d’un text i, per tant, la comprensió lectora.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Les feines del conserge Activitat per reforçar la comprensió lectora de l’entrevista.
L’entrevista té un ordre Activitat interactiva per repassar l’estructura de l’entrevista.
Analitzem l’entrevista
Després de fer la comprensió lectora, proposeu als alumnes que es fixin bé en l’entrevista: Quantes preguntes s’han fet? S’han respost totes les preguntes? Projecteu el text amb la PDI i feu-los veure les diferències entre les preguntes i les respostes. Després de reflexionar en grup, proposeu als alumnes que completin individualment l’activitat 4.
Tot seguit, recordeu la situació inicial i plantegeu el treball en grup. Doneu als alumnes el document Treballem en grup i proposeu-los que pensin les preguntes que farien ells al conserge. Poden fer-ho mitjançant l’estructura de treball cooperatiu Robin Table o foli giratori. Cada alumne ha de pensar una pregunta i, per torns, escriure-la en un full. Després d’escriure les preguntes, proposeu als alumnes que les comentin entre tots.
Si cal, ajudeu els alumnes a plantejar possibles preguntes, com, per exemple, relacionades amb l’antiguitat de l’escola, les coses que més/menys agraden de l’escola, les anècdotes de l’escola...
A continuació, proposeu als alumnes que, en grup, facin l’activitat 6. Per pensar les preguntes que farien al conserge de l’escola poden fer servir el mateix document que han utilitzat en l’activitat anterior i seguir treballant de forma cooperativa. Han de fer una pluja d’idees, pensar les preguntes i posar-se d’acord per decidir quines preguntes són més interessants. Primer, ho poden fer en grup reduït i, després, entre tots. Poden triar les preguntes més interessants per fer l’entrevista i escriure-les en un document a part. Feu que es plantegin també preguntes com aquestes: Quines preguntes s’han repetit? Quina pregunta és la més original?
Feu venir el conserge a la classe perquè els alumnes li plantegin les preguntes. Pot ser interessant enregistrar l’activitat per poder escoltar les preguntes i les respostes tantes vegades com calgui.
Els alumnes podran escriure en el seu quadern la pregunta i la resposta que considerin més interessants.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
L’entrevista. Activitat individual per identificar elements bàsics de l’entrevista.
Identificació d'imatges. L'entrevista Activitat per identificar i analitzar entrevistes a partir de fotografies.
Per anar més enllà
La Marina entrevista la seva mare Vídeo emès en el programa InfoK (TV3) sobre una entrevista i preguntes de comprensió oral.
Ens fixem en… la S i la Z
Després de treballar l’entrevista, recordeu als alumnes la importància d’escriure bé. En aquest tercer bloc, es treballa la identificació de la essa sonora i l’escriptura de paraules amb S o Z a partir de diferents activitats.
Per començar, feu que diguin en veu alta els noms dels dibuixos de l’activitat 7 i que es fixin en els que contenen el so de essa sonora, com zebra. Penseu, entre tots, altres paraules que tinguin el mateix so (rosa, televisor, zero...). Feu que es fixin en elements de la classe, del pati...
En acabat, si disposeu de temps, proposeu-los que escriguin les paraules de l’activitat o, simplement, practiqueu el traç de les lletres S i Z.
Després, demaneu als alumnes que facin individualment l’activitat 8. Expliqueu-los que cal identificar les lletres S i Z i, després, classificar les paraules. En el moment de revisar l’activitat podeu proposar que diguin altres paraules que tenen aquestes lletres.
Per continuar treballant l’ortografia, però vinculant-la amb les entrevistes, proposeu als nens i les nenes que completin les activitats 9 i 10. Les poden revisar per parelles i comparar els resultats.
Per acabar de repassar aquests continguts, els nens i les nenes poden sistematitzar el que han treballat amb l’itijoc La S i la Z.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Com sonen la S i la SS? Activitat interactiva per identificar el so de la essa.
Amb S o SS? Activitat interactiva per llegir, fer memòria i escriure.
Com sonen la S i la Z? Activitat interactiva per identificar el so de la essa.
Amb S o amb Z? Activitat per llegir, fer memòria i escriure.
Fitxa Repassa. Itinerari 16 Activitats per repassar les grafies S i Z.
Per anar més enllà
Com sona la essa de... Activitat per consolidar l’aprenentatge dels sons de la essa
Fitxa Amplia. Itinerari 16 Activitats per consolidar l’aprenentatge de les grafies S i Z.
Escrivim preguntes i respostes
Aquest itinerari ha estat una oportunitat per conèixer millor la feina del conserge o la conserge i parlar-ne amb ell o ella. A l’escola, però, hi ha altres persones que fan feines molt importants i que potser els alumnes volen conèixer. En aquest últim bloc, proposeu als alumnes que escriguin les preguntes que podrien fer a algú de l’escola.
Podeu fer, entre tots, una llista de totes aquelles persones que fan feines importants a l’escola i que interessa conèixer. Després, els alumnes poden pensar les preguntes que els farien i escriure-les en l’activitat 11. Si cal, recordeu algunes de les preguntes que s’han formulat en les activitats anteriors.
Els alumnes poden fer les preguntes que han pensat a aquelles persones a qui van dirigides, escriure les respostes i completar les activitats 12 i 13.
Amb aquest conjunt d’activitats, els alumnes hauran treballat la planificació d’escrits segons la situació comunicativa i el destinatari i, a més, podran comprovar-ne la funcionalitat amb les activitats proposades.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per anar més enllà
Més preguntes i més professions Activitat d'elaboració de preguntes per entrevistar professionals i pensar possibles respostes.
Valorem
Per acabar aquest itinerari, plantegeu preguntes com ara aquestes: Us veieu ara més capaços de fer entrevistes? Què heu après? Teniu ara més recursos que al principi? Quins? Us atreviu a fer una entrevista per publicar-la en la revista de l’escola? Proposeu-los, també, que facin una valoració individual a través de l’activitat 14 i formuleu-los les preguntes de metaaprenentatge perquè els alumnes s’adonin de com han treballat en grup i quines són les millores respecte al propi aprenentatge.
Si l’escola ho permet, podeu començar a treballar en alguna entrevista per a la revista del centre o, fins i tot, triar entre tots algunes de les preguntes fetes pels alumnes per publicar-les. Els alumnes aprendran la importància de planificar, escriure i revisar el text escrit.
Finalment, recordeu de valorar l’itinerari a través de les estrelles.
Recursos
Recursos llibre
Recursos mestre
Atenció a la diversitat
Per acompanyar i repassar
Activitat per identificar i analitzar entrevistes a partir de fotografies.
Activitat per reforçar la comprensió lectora de l’entrevista.
Activitat interactiva per llegir, fer memòria i escriure.
Fitxa d'activitats per repassar les grafies S i Z.
Activitat interactiva per identificar els sons de la essa.
Activitat interactiva per identificar els sons de la essa.
Activitat interactiva per identificar elements bàsics de l’entrevista.
Per anar més enllà
Vídeo emès en el programa InfoK (TV3) sobre una entrevista i preguntes de comprensió oral.
Activitat per consolidar l’aprenentatge dels sons de la essa.
Activitat d’elaboració de preguntes per entrevistar diferents professionals i pensar possibles respostes.
Fitxa d'activitats per consolidar l’aprenentatge de les grafies S i Z.
Solucions
Activitats sistemàtiques
Avaluació
EL QUE PODEU AVALUAR EN AQUEST ITINERARI
Si voleu que aquest itinerari us aporti dades per a l’avaluació de les competències que s’hi treballen (vegeu la programació), us suggerim que utilitzeu les activitats 1, 2, 3, per a la comprensió lectora, i les activitats 11, 12 i 13, per a l’expressió escrita (planificació, escriptura i revisió de frases curtes, preguntes i respostes). Les activitats 7, 8 i 10 us aportaran informació sobre les diferents habilitats de lectoescriptura (reconeixement, exercitació i ús de la S i la Z treballades en context).
La rúbrica de la pàgina 124 pot servir per ajudar els nens i les nenes a valorar el seu treball, però també us pot aportar dades per a la vostra avaluació.
COM AVALUAR
Podeu fer servir l’aplicació Avalua senzillament, en què trobareu les rúbriques d’avaluació de les competències específiques, l’opció per registrar les valoracions i totes les prestacions de flexibilitat, personalització, estadístiques, etc. que ofereix.