Ja s’han acabat les vacances, comença un nou curs i tothom té ganes d’explicar què ha fet i quins tresors ha trobat aquest estiu...
I tu, què has fet aquest estiu?
Avui la colla de primer ha anat a casa la Sofia a berenar i a jugar, però en Pol prefereix llegir un conte que l’ha sorprès.
Qui és que menja mosques?
La nota que porta en Bernat s’ha mullat i ara no es pot llegir. La Sofia li proposa que n’escrigui una altra, però...
Com s’escriu una nota?
Els de primer necessiten la clau del gimnàs. La Tània i la Fàtima la demanaran a en Ferran. Però saben com l’han de saludar?
Com ens saludem?
La Sofia no entén per què el seu germà parla de tortugues, llebres i faules. Com ho descobrirà?
Com és la història de la llebre i la tortuga?
La Tània ha fet una llista per no oblidar-se cap convidat a la seva festa, però en la llista hi ha alguna cosa que no està bé...
Com es fa una llista?
El pare de la Tània coneix moltes dites i sap en quin moment s’han de fer servir. Per exemple: “A la taula i al llit, al primer crit.”
Al primer crit? Què vol dir?
La Tània ja sap per què el gat de la Sofia està trist. I ho sap gràcies al poema que ha llegit en la revista Cavall Fort.
Per què estem tristos o alegres?
Ara ve Nadal i aquest any en Bernat vol fer les postals per felicitar les festes. La Sofia l’ajudarà, és clar, però...
Com es fa una postal de Nadal?
ENTRENA'T
El gat de la Sofia s’ha escapat i ara la Sofia i la seva mare surten a buscar-lo. Com és el Rufus? Hauran d’explicar-ho, però...
Com podem descriure un animal?
Els de primer han llegit el conte Els bons amics, i els ha fet pensar. Tots quatre són bons amics, però...
Per què és important tenir bons amics?
Ni la Tània, ni en Roc, ni la mare no recorden el nom de la planta que han de comprar. Sort de l’avi, que els explica com és.
Quina planta han de comprar?
En Pol va anar d’excursió i va recollir unes herbes per a l’avi. Però per a què les vol, l’avi, aquestes herbes?
Com es fan servir aquestes herbes?
En Bernat explica als altres el final del conte El molinet màgic, però quina és l’explicació real de...
Per què l’aigua del mar és salada?
En Pol llegeix l’entrevista que han fet a en Ferran, però els altres no el deixen continuar.
Què podem preguntar a en Ferran?
A en Bernat li han fet un encàrrec important i ara l’haurà d’explicar. Quin és i com ho ha de fer?
Com s’explica un encàrrec?
Els de primer estan a casa de la Tània i han fet el berenar, però alguna cosa no ha anat bé...
Necessitem receptes per fer el berenar?
La Tània vol escriure als avis per explicar com és el bungalou on passaran el cap de setmana, però primer s’haurà d’informar bé.
Com és un bungalou?
ENTRENA'T
En Bernat explica a l’avi com són els pantalons que més li agraden i per què li agraden tant. I tu, saps explicar...
Quina és la teva roba preferida?
La Tània fa uns dies que es fixa en les persones del seu barri i s’imagina quines podrien ser les protagonistes de l’últim conte que ha llegit.
Qui són els reis del barri?
La família d’en Pol ha anat d’excursió i els ha plogut... Però com pot ser, si es van informar? Com s’escriu la previsió del temps?
Quin temps farà?
En Bernat ha sentit una notícia súper i la vol explicar als altres. Però com ho ha de fer per no deixar-se res i informar bé?
Què ha passat?
Què vol dir “perdre la veu”? A en Bernat li ha passat el mateix que al protagonista del conte que han llegit a la biblioteca.
Per què perdem la veu?
La Tània i el seu pare s’adonen que han de tornar a explicar a en Roc...
Per què cal classificar les deixalles?
En Pol ha descobert una llegenda sobre el Pedraforca i és tan interessant que vol que els altres de primer també la coneguin.
Què expliquen les llegendes?
Els de primer passen el dia a la platja i, jugant amb un cranc, han recordat el poema i les rimes que han llegit a classe.
Per què rimen “amic” i “pessic”?
Els de primer han d’escriure una notícia en el diari de l’escola i la Tània i en Pol en proposen el tema. Només falta escriure-la.
Què expliquen les notícies?
ENTRENA'T
Amb S o SS?
Activitat interactiva per llegir, fer memòria i escriure.
Amb S o Z?
Activitat interactiva per llegir, fer memòria i escriure.
Com sonen la S i la SS?
Activitat interactiva per identificar els sons de la essa.
Com sonen la S i la Z?
Activitat interactiva per identificar els sons de la essa.
Els sons de la essa
Activitat per consolidar l’aprenentatge dels sons de la essa.
Fitxa Amplia. Itinerari 16
Fitxa d'activitats per consolidar l’aprenentatge de les grafies S i Z.
Fitxa Repassa. Itinerari 16
Fitxa d'activitats per repassar les grafies S i Z.
Identificació d'imatges. L'entrevista
Activitat per identificar i analitzar entrevistes a partir de fotografies.
L'entrevista té un ordre
Activitat interactiva per repassar l’estructura de l’entrevista.
La Marina entrevista la seva mare
Vídeo emès en el programa InfoK (TV3) sobre una entrevista i preguntes de comprensió oral.
Les feines del conserge
Activitat per reforçar la comprensió lectora de l’entrevista.
L’entrevista
Activitat interactiva per identificar elements bàsics de l’entrevista.
Més preguntes i més professions
Activitat d’elaboració de preguntes per entrevistar diferents professionals i pensar possibles respostes.
La Marina entrevista la seva mare. Vídeo
Vídeo emès en el programa InfoK (TV3) sobre una entrevista.