Com es llegeix un text en veu alta?
Tu què prefereixes, llegir en veu alta o escoltar?
- Programació
- Justificació
- Planificació
- Orientacions
- Atenció a la diversitat
- Activitats sistemàtiques
- Recursos
- Avaluació
Solucions
- 1
- 3
- 5
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
Programació
Disposeu de la programació en Word per poder tenir la visió global dels continguts associats a les competències que es treballen en aquest itinerari, que podeu adaptar al vostre grup i la vostra dinàmica.
Competències específiques
CE1 Prendre consciència de la diversitat lingüística i cultural a partir del reconeixement de les llengües de l’alumnat i la realitat plurilingüe i pluricultural per afavorir la transferència lingüística, identificar i rebutjar estereotips i prejudicis.
CE2 Comprendre i interpretar textos orals i multimodals i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.
CE3 Produir textos orals i multimodals amb coherència, amb claredat i amb el registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius, i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments, emocions i conceptes, construir coneixement i establir vincles personals.
CE4 Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per adquirir i construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.
CE10 Utilitzar un llenguatge no discriminatori i desterrar els abusos de poder a través de la paraula, per afavorir un ús eficaç, ètic i democràtic del llenguatge i posar les pròpies pràctiques comunicatives al servei de la convivència democràtica, la resolució dialogada de conflictes i la igualtat de drets de totes les persones.
Criteris d’avaluació
1.1. Identificar les diferents llengües de l’entorn, inclosa la llengua de signes, i les seves variants dialectals, a través de la descripció i la interpretació de les característiques fonamentals de les del seu entorn geogràfic, així com alguns trets dels dialectes i llengües familiars de l’alumnat.
1.2. Detectar i rebutjar, amb autonomia creixent i en contextos diversos, prejudicis i estereotips lingüístics, de gènere i culturals freqüents.
1.3. Descriure, analitzar i valorar la pluralitat lingüística del món com a font de riquesa cultural, a partir de l’observació i la comprensió de la realitat global.
2.1. Extreure i interpretar informació rellevant de produccions orals i multimodals formals provinents de diferents mitjans i situacions.
2.2. Reconèixer en produccions orals i multimodals formals les idees principals i les secundàries, els missatges explícits i implícits. Valorar-ne el contingut i la forma (elements no verbals).
3.1. Produir textos orals i multimodals de manera autònoma, coherent i fluida, amb preparació prèvia, en contextos formals senzills a partir de l’entonació, el to de veu i el gest a la situació i utilitzar correctament recursos verbals i no verbals amb suports audiovisuals.
3.2. Participar en interaccions orals espontànies i reglades i respectar les normes de la cortesia lingüística, integrant en el propi discurs les opinions i els punts de vista dels altres participants, utilitzant el registre adequat i aplicant estratègies d’escolta activa i de gestió conversacional.
4.1. Llegir tot tipus de textos de manera silenciosa i en veu alta amb bona fluïdesa (velocitat, precisió en el reconeixement de les paraules, ritme, fraseig i entonació).
10.1. Rebutjar els usos lingüístics discriminatoris i els abusos de poder a través de la paraula identificats mitjançant la reflexió grupal acompanyada sobre diferents aspectes, verbals i no verbals, que regeixen la comunicació, tenint en compte la perspectiva de gènere.
10.2. Utilitzar, amb l’acompanyament i la planificació necessaris, estratègies bàsiques per a la deliberació argumentada, la gestió dialogada de conflictes i la proposta de solucions creatives.
Sabers
Les llengües i els seus parlants
- Presa de consciència, de forma autònoma, de la biografia lingüística personal i del mapa lingüístic de l’entorn geogràfic.
- Explicació de la diversitat lingüística i cultural del món com a valor i eina d’aprenentatge.
- Posada en pràctica d’estratègies d’identificació de prejudicis i estereotips lingüístics i cerca de solucions en comunicacions orals, escrites i multimodals.
- Ús d’un llenguatge no discriminatori i respectuós amb les diferències en la vida quotidiana.
- Les varietats del català
Comunicació oral
- Interès per expressar-se oralment amb pronunciació i entonació adequades en totes les situacions.
- Comprensió de textos orals en diferents contextos: activitats d’aula, situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea, en la vida quotidiana i en mitjans de comunicació.
- Reproducció de textos orals memoritzats (cançons, poemes, dramatitzacions) en el marc de les propostes didàctiques d’aula.
- Ús de models textuals elementals (narració, descripció, diàleg i exposició) en les produccions orals i de forma autònoma.
- Interacció oral adequada en situacions d’aula i en contextos formals pautats, amb respecte a les normes de cortesia lingüística.
- Aplicació d’estratègies d’escolta activa, assertivitat i proposta de solució creativa en la resolució dialogada de conflictes, tenint en compte la perspectiva de gènere.
- Comprensió d’una conversa · Preparació i lectura d’un text en veu alta · Valoració d’una lectura en veu alta
Comprensió lectora
- Lectura en veu alta amb entonació i ritme fluids i amb preparació prèvia.
- Preparació i lectura d’un text en veu alta
Justificació
A partir de la visita d’un contacontes a la classe de sisè i l’escolta d’una conversa sobre com es prepara la participació en el Certamen de lectura en veu alta, l’alumnat aprendrà les claus per llegir un text en veu alta. La preparació dels de la colla servirà de pretext perquè escoltin tècniques per practicar la lectura en veu alta, siguin capaços de posar-les en pràctica i es facin preguntes que poden resoldre amb el treball de l’itinerari: És important preparar-se per llegir en veu alta? Quines tècniques podem utilitzar per llegir un text en veu alta? Com ha de ser l’entonació i el to de veu quan llegim en veu alta? I la nostra postura?
A partir de la comprensió oral d’una conversa i de la lectura d’un text en veu alta, l’alumnat aprofundirà en la importància de saber llegir un text en veu alta per afavorir la comprensió lectora, l’ampliació del lèxic i per practicar l’entonació, el ritme, les pauses i la pronúncia.
Planificació
L’itinerari es pot dividir en 4 blocs, que poden ser equivalents a sessions. El primer és de presentació i pretén introduir el tema de la lectura en veu alta (activitat 1). Aquesta temàtica servirà de punt de partida per treballar les tècniques necessàries per participar en el Certamen de lectura en veu alta en el segon bloc, que se centra en la comprensió oral (activitats 2 i 3).
El tercer bloc està dedicat a les diferències de pronúncia en les variants del català (l’activitat bàsica és la 4). De manera complementària, podeu treballar també les diferències en el vocabulari de les diferents variants (activitat 5).
Per tancar l’itinerari i aconseguir l’objectiu de llegir un text en veu alta, en el quart bloc es prepararà la lectura (activitat 6) d’un fragment narratiu i s’acabarà posant en pràctica el que han après amb la lectura en veu alta del text (activitat 7). Finalment, podran avaluar el company o la companya i, també, podran fer l’autoavaluació (activitat 8).
Orientacions
Comencem
Comenteu amb els alumnes la situació inicial: Heu sentit mai un contacontes? Us va agradar? Què hem de tenir en compte quan llegim un text en veu alta? Entens millor el text si el llegeixes en silenci o en veu alta? Creus que és importat practicar per llegir en veu alta? Per què? Com et prepararies tu?
Comenteu entre tots en quines situacions us pot ser útil llegir un text en veu alta, ja sigui en l’àmbit escolar o familiar. Feu-los veure que pot ser una bona eina per practicar l’entonació i la pronúncia, així com per fixar-se més en el text i entendre’l millor. També els podeu comentar que llegir en veu alta als més petits pot ser una bona manera d’incentivar el seu hàbit lector.
Conversem sobre el tema
Observeu les fotografies i feu-les servir de punt de partida per respondre les preguntes plantejades. Aquesta activitat us servirà per sondejar els coneixements previs dels alumnes sobre la lectura en veu alta. Proposeu-los que, entre tots, responguin les preguntes de l’activitat 1, clarament connectades amb la situació inicial.
Si ho trobeu oportú, podeu fer una pluja d’idees sobre tècniques que els poden ajudar a estar més tranquils i segurs quan hagin de llegir en veu alta. Proposeu-los que parteixin de les fotografies de l’apartat (activitat 1). Per parlar de la importància d’escalfar la veu abans de llegir en veu alta, centreu-vos en la fotografia superior de la part dreta, la de la nena rossa amb la boca oberta. Els podeu demanar si coneixen alguns exercicis per aconseguir-ho i posar-ne alguns en pràctica a l’aula. Per parlar de la importància d’escalfar el cos per tenir una bona postura durant la lectura i no estar tensos, centreu-vos en la fotografia inferior de la part esquerra, la de la dona fent estiraments. Demaneu-los si coneixen exercicis per escalfar el cos i poseu-ne alguns en pràctica. Finalment, també podeu parlar de la importància d’estar relaxats a partir de la fotografia inferior de la part dreta, la de la nena fent ioga. Recordeu-los que és normal estar nerviós abans de llegir en veu alta davant d’altra gent, però que hi ha manera de calmar-se abans de fer-ho. Demaneu-los quins exercicis els ajuden a tranquil·litzar-se i poseu-ne algun en pràctica a l’aula. La fotografia de la part superior de la part esquerra, la del nen parlant amb un micròfon, us pot servir per parlar de l’objectiu d’aquestes tècniques, que és sentir-nos bé, no estar tensos ni nerviosos i preparar la veu.
Escoltem una conversa
Per començar el bloc de comprensió, podeu escoltar la conversa sobre les tècniques per preparar la participació en el Certamen de Lectura en veu alta (activitat 2) que tenen els de la colla.
Abans d’escoltar el text oral, els podeu deixar que mirin les preguntes de comprensió o comentar-les entre tots per centrar l’atenció. Després, podeu escoltar el text una segona vegada perquè puguin repassar les respostes. Disposeu de la transcripció del text oral.
Comprenem la conversa
Un cop escoltat el text oral, comproveu si els alumnes l’han entès (activitat 3). Els alumnes poden respondre les preguntes o bé individualment o bé en grup mitjançant la tècnica de treball cooperatiu “Estructura 1-2-4”: en grups de quatre, cada alumne/a, individualment (1), pensa la resposta de les preguntes. A continuació, per parelles (2), comparteixen les respostes i intenten arribar a una conclusió comuna. Finalment, tot el grup (4) posa en comú les respostes i en formula una de conjunta. Després, podeu posar en comú les respostes a l’aula i demanar als alumnes, si cal, que argumentin la resposta triada.
Proposeu als alumnes que mirin més tècniques per preparar la lectura en veu alta, per motivar-los i fer-los veure que és una qüestió de pràctica i que, seguint aquests consells, és possible millorar la lectura en veu alta i estar més tranquils i segurs.
Com resumiríeu tot el que heu parlat sobre la lectura en veu alta? Intenteu recollir la informació entre tots en veu alta. Després, recomaneu-los que llegeixin els quadres informatius que resumeixen els conceptes.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Veritat o mentida? Activitat interactiva per assegurar la comprensió oral de l'àudio de l'itinerari.
Per anar més enllà
Les onomatopeies Activitat amb diferents onomatopeies per escalfar la veu.
Ens fixem en la llengua catalana
Estem parlant de llegir en veu alta... Sabíeu que una mateixa paraula es pot pronunciar de manera diferent segons el territori? Sabíeu que el so de les vocals pot variar segons el territori? Comenteu als alumnes que l’objectiu d’aquest apartat és conèixer alguns trets fonètics característics de les diferents variants del català (activitat 4). Abans de resoldre l’activitat, podeu projectar amb la pissarra digital un mapa del domini lingüístic del català, perquè la visualització dels territoris els ajudi a localitzar millor l’àrea on es parla cada una de les variants.
Demaneu-los si s’havien fixat que es parla diferent depenent de la part del territori. Podeu seguir treballant la pronúncia del català parlant de la e en posició tònica, que en una mateixa paraula (per exemple, llampec) es pot pronunciar e oberta en català central, e neutra a Mallorca o e tancada a València. Demaneu-los com la pronuncien ells. Aquest pot ser un bon moment per treballar el respecte i l’estima cap a totes les variants del català i el sentit de pertinença a una mateixa comunitat lingüística.
Demaneu als alumnes que diguin oralment el que han après sobre la pronúncia del català en les diferent variants. Després, proposeu-los que llegeixin els quadres informatius per confirmar la conceptualització.
Per seguir treballant la dimensió plurilingüe i ampliant el vocabulari, els alumnes poden fer l’activitat 5. És important que comencin a conèixer paraules pròpies de diferents variants perquè les sentin familiars i les identifiquin com a pròpies de la seva llengua. Aquesta activitat pot servir per aprofundir en la variant dialectal pròpia del territori on sou. Poden resoldre l’activitat en grups de 4 mitjançant la tècnica cooperativa “Llapis al mig”. Un membre del grup llegeix l’activitat i la resta posen el llapis al mig. Tots discuteixen sobre quina és la solució correcta i, quan arriben a un acord, recullen el llapis i cada un resol l’activitat individualment. Aquesta tècnica fomenta el debat i obliga els alumnes a justificar la seva tria. Després, podeu projectar l’activitat amb la pissarra digital i comprovar les solucions entre tots.
Segons el temps que tingueu, podeu aprofitar per presentar als alumnes el Diccionari català-valencià-balear. Comenteu-los que es tracta d’un diccionari descriptiu, no pas normatiu, és a dir, que recull paraules que es diuen en alguns territoris encara que no estiguin acceptades per l’IEC. És una eina molt útil per cercar el significat de paraules antigues o en desús o bé de paraules pròpies d’altres variants de les quals desconeixem el significat. Perquè practiquin i el facin servir, els podeu suggerir que preguntin a persones grans de la localitat paraules genuïnes que no s’usin gaire actualment. Cada alumne escriurà la seva paraula en un paper, després els barrejareu tots i en repartireu un a cada un. Els nens i les nenes hauran de cercar la paraula que els hagi tocat en el DCVB i explicar-ne el significat als seus companys. Aquesta pot ser una bona manera d’ampliar el vocabulari dels alumnes i de fomentar el sentiment de pertinença a una mateixa comunitat lingüística.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Atles interactiu de l'entonació del català Mapa interactiu amb exemples sobre les diferents entonacions.
Fitxa REPASSA Fitxa d'activitats per repassar les variants del català.
Per anar més enllà
Atles interactiu de l'entonació del català Mapa interactiu amb exemples de les diferents variants geogràfiques.
Fitxa AMPLIA Fitxa d'activitats per ampliar lèxic de les diferents variants del català.
Preparem una lectura en veu alta
Establiu una breu conversa amb els alumnes perquè s’adonin que cal preparar i practicar les lectures en veu alta perquè surtin bé. Els podeu fer aquestes preguntes: Quan llegiu un text per primera vegada, us entrebanqueu més que si l’heu preparat? Abans de llegir un text en veu alta, us ajuda llegir-lo en silenci per entendre’l millor? Us ajuda haver llegit el text diverses vegades per entendre on cal fer les pauses? Per això és important preparar la lectura (activitat 6) individualment, ja que els ajudarà a millorar. Abans de fer-ho, projecteu l’activitat amb la pissarra digital, llegiu entre tots els passos que cal seguir, que s’expliquen en l’apartat “Abans de llegir... Entrena’t” i resoleu els dubtes que puguin sorgir. Proposeu als alumnes que escoltin models de lectura en veu alta perquè els serveixin de mostra.
En funció del temps que tingueu, podeu proposar als alumnes que reflexionin sobre la importància de fer les pauses adients quan llegim en veu alta a través de la tècnica de pensament “Conseqüències i resultats”. Els podeu fer aquestes preguntes: Què passaria si en un text no hi hagués signes de puntuació? Quines conseqüències tindria? Creieu que seria més fàcil o més difícil llegir el text? I entendre’l? Aquesta activitat els permetrà reflexionar sobre les conseqüències de conèixer els diferents tipus de pauses que han de fer segons els signes de puntuació.
Com resumiríeu tot el que hem parlat sobre la lectura en veu alta? Intenteu recollir la informació entre tots. Després, recomaneu-los que llegeixin el quadre informatiu que resumeix les pautes que cal tenir en compte.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Tècniques de lectura en veu alta. Aspectes fonamentals Comprensió oral del vídeo Aspectes fonamentals per llegir en veu alta, extret de la web del Certamen de Lectura en Veu Alta.
Tècniques de lectura en veu alta. Organització del text Comprensió oral del vídeo Organització del text per a una bona lectura en veu alta, extret de la web del Certamen de Lectura en Veu Alta.
Llegim en veu alta i ens escoltem
Com a tancament de tot el procés de treball de l’itinerari, proposeu als nens i les nenes que llegeixin el text que han preparat en veu alta a un company (activitat 7) i s’avaluïn l’un a l’altre. L’objectiu és comprovar que han estat capaços de posar en pràctica les pautes per llegir un text en veu alta i que han sabut identificar si el company les posava o no en pràctica. Podeu fer servir tant l’activitat 7 com la 8 per a l’avaluació.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
La lectura en veu alta. Valoració Taula guia per a la coavaluació.
Per anar més enllà
Fitxa AMPLIA Fitxa d'activitats amb un text narratiu per continuar practicant la lectura en veu alta.
Valorem la lectura en veu alta
És important observar com els nens i les nenes responen les preguntes del metaaprenentatge i, també, com valoren el treball setmanal. Demaneu-los que justifiquin la seva opinió.
Recordeu els objectius fixats i feu la “comprovació”:
- Heu après a llegir un text en veu alta?
- Què us sembla que hauríeu de recordar?
- Com heu treballat? En què podeu millorar?
- Us ha semblat interessant conèixer les claus per llegir en veu alta? Us serà útil aquest coneixement? Per què?
Podeu valorar com han estat el plantejament, el treball i l’avaluació d’aquest itinerari. Podeu fer un diari setmanal o bé anar prenent nota de les observacions regularment i planificar l’avaluació perquè no es concentri tota al final del trimestre.
Partida múltiple!
Arribats al final del trimestre, podeu fer servir l’aplicació Itijocs per consolidar els continguts de coneixements de llengua que heu treballat durant aquest període. Només heu de seleccionar els Itijocs que vulgueu del menú inicial (d’ortografia, gramàtica o lèxic) i marcar l’opció “Jugar partida”. D’aquesta manera se us crearà un Itijoc amb tots els temes que haureu escollit. Per exemple, aquí teniu la Partida múltiple dels itineraris de l’1 al 9. Podeu passar l’enllaç als nens i les nenes perquè accedeixin al joc.
També podeu agrupar les activitats interactives per programes (els Itijocs de gramàtica, els Itijocs de lèxic, els Itijocs d’ortografia) si ho preferiu.
Recursos
Recursos llibre
Recursos mestre
Atenció a la diversitat
Per acompanyar i repassar
Activitat interactiva de comprensió oral. Vídeo sobre els Aspectes fonamentals per llegir en veu alta, extret de la web del Certamen de Lectura en Veu Alta.
Activitat interactiva de comprensió oral de la conversa de l’itinerari.
Mapa interactiu amb exemples sobre les diferents entonacions.
Taula guia per a la coavaluació.
Comprensió oral del vídeo Organització del text per a una bona lectura en veu alta, extret de la web del Certamen de Lectura en Veu Alta.
Fitxa d'activitats per repassar els continguts de la dimensió plurilingüe.
Per anar més enllà
Activitat amb onomatopeies per escalfar la veu.
Mapa interactiu amb exemples de les diferents variants geogràfiques.
Fitxa d'activitats per consolidar continguts de l'itinerari.
Solucions
Activitats sistemàtiques
El programa PRACTICA t'ofereix activitats per exercitar, practicar i consolidar els conceptes clau dels itineraris. Ves-hi.
Avaluació
EL QUE PODEU AVALUAR EN AQUEST ITINERARI
Perquè aquest itinerari us aporti dades per a l’avaluació de les competències que s’hi treballen (en la programació hi surten recollides), us suggerim que feu servir les activitats 1, 3, 4, 6 i 7.
COM AVALUAR
Podeu fer servir l’aplicació Avalua senzillament, en què trobareu les rúbriques d’avaluació de les competències específiques, l’opció per registrar les valoracions i totes les prestacions de flexibilitat, personalització, estadístiques, etc. que ofereix.