Per què flota, l’albergínia?
Quins objectes floten en l'aigua? I en altres líquids?
- Programació
- Justificació
- Planificació
- Orientacions
- Atenció a la diversitat
- Recursos
- Avaluació
Solucions
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
Programació
Disposeu de la programació en Word per poder-la adaptar al vostre grup i la vostra dinàmica.
Competències específiques
CE2 Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.
CE5 Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.
Criteris d'avaluació
2.1 Demostrar i mantenir la curiositat, formulant-se preguntes investigables i fent prediccions raonades sobre temes d’actualitat relacionats amb el medi.
2.3 Dissenyar i realitzar experiments, fent ús de la indagació, seleccionant els instruments i els dispositius analògics i digitals necessaris per fer observacions i prendre mesures precises, i decidir el tipus de registre més adequat per respondre la pregunta plantejada.
2.4 Analitzar i interpretar la informació, les dades obtingudes en la investigació i les prediccions realitzades per valorar la coherència de possibles solucions a les qüestions plantejades.
5.1 Identificar i analitzar les característiques, les propietats i l’organització dels elements del medi natural, social i cultural a través de metodologies d’indagació i utilitzant les eines i els processos adequats.
5.2 Establir connexions entre diferents elements del medi natural social i cultural, analitzar les relacions que s’estableixen i fer prediccions dels possibles efectes.
Sabers
Cultura científica
Iniciació a l’activitat científica
- Selecció de tècniques d’indagació (observacions, formulació de preguntes i prediccions, planificació i realització d’experiments i recerques, creació de models, investigació a través de la cerca d’informació i de dades, comunicació dels resultats) adequades a les necessitats de la investigació.
- Utilització d’instruments i dispositius (analògics i digitals) apropiats per a l’observació i la mesura precises d’acord amb les necessitats de les diferents preguntes, problemes i investigacions.
- Construcció i ús del vocabulari científic relacionat amb les diferents investigacions i temàtiques estudiades.
Matèria, forces i energia
- Experimentació amb la flotabilitat dels objectes, investigació de la relació entre massa i volum utilitzant instruments de mesura per construir el concepte de densitat i aplicar-lo a situacions quotidianes.
Justificació
Els membres de la colla han observat, mentre fan un taller de cuina a l’escola, que l’albergínia flota en l’aigua i que la patata, en canvi, no. A partir d’aquest fet, els alumnes es faran preguntes sobre el motiu d’aquesta diferència i formularan hipòtesis per intentar resoldre-les. L’objectiu és que aconsegueixin resoldre les preguntes centrals de l’itinerari: Per què flota, l’albergínia? Quins objectes floten en l’aigua? I en altres líquids? La resolució d’aquest misteri servirà per introduir-los en els conceptes de massa i volum, de manera que puguin arribar a esbrinar que la densitat és la causa de la flotabilitat.
Planificació
L’itinerari es pot dividir en 4 blocs. Podeu dedicar cada una de les sessions setmanals a treballar dos blocs (o un si disposeu de més de dues hores setmanals d'aquesta àrea).
En el primer bloc, es motiva els alumnes a descobrir per què uns objectes suren i uns altres no. Així es comença l’itinerari, que en primer lloc aborda el concepte de massa i el seu mesurament. El segon bloc està centrat en el concepte del volum, que també és necessari per poder esbrinar què està passant. En el tercer bloc, es relacionen la massa i el volum, de manera que ja és possible descobrir el secret de la flotabilitat. En el quart bloc, es transfereixen els coneixements adquirits a d'altres situacions (comprendre per què floten els vaixells) i es reforça tot allò treballat mitjançant les activitats 12 i 13, que fan referència a situacions quotidianes.
De totes les activitats d’aquest itinerari, les essencials són la 2, la 3, la 4, la 6, la 7, la 8, la 12 i la 13.
Orientacions
Comencem
La neteja de les verdures durant un taller de cuina fa que els nois i les noies de la colla observin que l’albergínia flota en l’aigua i la patata no. Per iniciar una conversa per intentar resoldre aquest misteri, els podeu plantejar les preguntes següents: Tots els objectes floten en l’aigua? Per què penses que alguns floten i d’altres no? Les respostes els serviran per resoldre la primera activitat de l’itinerari. Es tracta de generar curiositat i preguntes per fer-los pensar. Les respostes seran hipòtesis que s'aniran comprovant al llarg de l'itinerari. D'entrada, accepteu-les totes si tenen una explicació justificada.
La primera activitat té com a objectiu posar en comú les conclusions a què han arribat després d’observar que hi ha aliments que s’enfonsen i que hi ha aliments que no ho fan (activitat 1). El més probable és que l’alumnat argumenti que el motiu pel qual s’enfonsen és el pes. Demaneu-los que en posin exemples perquè comencin a adonar-se que el pes no és el motiu.
Definim la massa i l'aprenem a mesurar
Per comprovar si la massa és determinant en la flotabilitat, proposeu-los de fer l'activitat 2. La primera resposta que solen donar els alumnes és que els objectes s’enfonsen a causa del seu pes. El pes té a veure amb la massa, que es pot mesurar amb una senzilla balança de cuina. Us recomanem que per fer l’activitat agafeu una albergínia grossa i una patata petita. En general, les albergínies tenen més massa que les patates, però, en canvi, suren. Això és deu al fet que tenen menys densitat, com els alumnes descobriran al llarg de l’itinerari. Tanmateix, perquè aquesta activitat surti bé, us recomanem que comproveu abans que l’albergínia que fareu servir té més massa que la patata. Gairebé sempre és així, excepte si agafeu una patata molt grossa. Mitjançant aquesta activitat, els nens i les nenes podran concloure que la massa, per si sola, no determina la flotabilitat. Aquesta activitat es pot portar a terme per parelles. Feu-los verbalitzar les observacions i les deduccions que facin.
En l’activitat 3, els alumnes poden comprovar que no només tenen massa els objectes sòlids, sinó que també en tenen els líquids. Aquesta activitat eixampla la visió científica dels alumnes i els permet aprendre com poden obtenir dades a partir dels seus experiments utilitzant estris quotidians i càlculs matemàtics senzills, tal com suggereix l’Eva amb el seu comentari. Poden fer aquesta activitat individualment.
En ambdós casos, poseu en comú els resultats i comenteu-los entre tots.
Recomaneu als alumnes la lectura de la pastilla informativa sobre la massa, que poden ampliar en l’apartat La matèria i les seves propietats del manual de consulta.
Aprofiteu la definició de massa i l’explicació de com es mesura per proposar als alumnes que llegeixin els objectius de l’itinerari perquè sàpiguen què es treballarà i què es valorarà i puguin participar en la planificació.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
La massa i la seva densitat Vídeos en castellà i en anglès, preguntes de repàs sobre les unitats principals de massa (kg i g) i el seu ús i explicació sobre com es fa servir la balança.
Taula de les unitats de massa Taula que recull les principals unitats de massa i les relacions d’ordre de magnitud.
Unitats de mesura Activitat interactiva de repàs de diferents unitats de mesura.
Canvis d'unitats (I) Activitat interactiva sobre conversió d’unitats de massa.
Per anar més enllà
La massa i la seva mesura Vídeo en anglès, preguntes de comprensió sobre la diferència entre la massa i el pes i explicació de les principals unitats de massa (també s’anomenen les principals unitats del sistema anglosaxó).
Massa / pes Activitat interactiva sobre la diferència entre el pes i la massa.
Canvis d'unitats (II) Activitat interactiva sobre conversió d’unitats de massa. Forma complexa i incomplexa.
Definim el volum i l'aprenem a mesurar
El segon bloc té com a objectiu que els alumnes comprenguin què és el volum d’un cos i com es pot mesurar, ja que serà també important per calcular la densitat dels cossos, que és el que en determina la flotabilitat. L’activitat 4 es pot fer de manera cooperativa, amb la tècnica del “Llapis al mig”: en grups de quatre, cada alumne es responsabilitza d’una pregunta, la llegeix en veu alta, els altres aporten informació i es consensua una resposta. Durant aquesta estona, els llapis romanen al mig de la taula i, un cop decidida la resposta, cada un agafa un llapis i l’escriu. La cinquena pregunta l’han de respondre entre tots. Gràcies a aquesta pregunta final, els nens i les nenes s’adonaran que el volum tampoc no determina per si sol la flotabilitat dels objectes.
Recomaneu als alumnes que llegeixin la pastilla informativa sobre la massa, que poden ampliar a l’apartat La mesura de masses i volums en el manual de consulta. La informació d’aquesta pastilla també servirà per avançar un contingut nou (l’ús de provetes per mesurar el volum en centímetres cúbics), que treballaran en l’activitat 5 mitjançant una simulació. Els alumnes podran comprovar l’eficàcia de la proveta per mesurar el volum dels líquids amb precisió. Per confirmar i ampliar el que han observat en aquesta activitat, demaneu-los que es fixin en el que diu l’Anna, la mestra de la colla, respecte als centímetres cúbics i els mil·lilitres.
El bloc acaba amb l’activitat 6, que pretén ensenyar als alumnes, de manera deductiva, com es mesura el volum d’un cos (en aquest cas, un tros de patata) amb l’ajut d’una proveta. Els alumnes hauran de deduir que es pot fer amb una operació aritmètica senzilla, de manera similar a com s’havia fet amb la balança per mesurar la massa dels líquids en l’activitat 3.
A tall de conclusió, perquè els alumnes es vagin adonant que la flotabilitat depèn de dos factors alhora (massa i volum), i no pas d’un de sol, demaneu-los que llegeixin la reflexió que fa en Nico. El comentari pot servir d’introducció al tercer bloc, en què han de descobrir la relació entre massa i volum.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Les propietats de la matèria: massa i volum Vídeo de la sèrie “Happy Learning” que explica la massa i el volum dins del context de les propietats de la matèria i qüestionari relacionat.
Taula de les unitats de volum Taula que recull les principals unitats de volum i les relacions d’ordre de magnitud.
Les propietats de la matèria Activitat interactiva sobre la massa i el volum.
Unitats de volum Activitat interactiva sobre comparacions de volums.
Per anar més enllà
Mesura del volum i lectura de la proveta Vídeo en anglès i qüestionari sobre la mesura del volum de cossos regulars (fórmula) i irregulars (desplaçament d’un líquid).
La forma i el volum Activitat interactiva per calcular volums.
Calcul del volum d'un cos Activitat interactiva sobre el càlcul de volums a partir de fòrmules.
Descobrim la relació entre la massa i el volum
La pastilla d’informació amb la definició de la densitat i la fórmula per calcular-la fa de conclusió de tot el procés anterior i prepara els alumnes per a la resolució del repte. Podeu projectar la informació i llegir-la en veu alta. Expliqueu la fórmula i, després, l’exemple del dau.
La pràctica del càlcul de la densitat es pot fer en dues fases. En la primera, cal que calculin la massa i el volum de les verdures (activitat 7). Poden fer-ho en grups de quatre. Si l’escola no disposa de provetes, podeu utilitzar recipients de cuina que serveixen per mesurar el volum. En aquest cas, tingueu presents les unitats de mesura. Cal que l’alumnat anoti el volum en cm3 en la taula. Per fer els càlculs, poden utilitzar la calculadora si ho creieu oportú. Indiqueu als alumnes que anotin el resultat amb dos decimals.
Un cop han acabat l’activitat 7, suggeriu-los que comparin els resultats obtinguts amb la resta de grups de la classe.
- Són els mateixos? Són semblants?
- Quina pot ser la causa de les diferències, si és que n’hi ha?
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Canvis d'unitats Escales de conversió d’unitats per poder aplicar la fórmula de la densitat amb les mesures de massa i volum en la unitat adequada.
Relació entre capacitat i volum Activitat interactiva sobre les correspondències d’unitats de volum i capacitat.
Descobrim el secret de la flotabilitat
En la segona fase, a partir de les dades obtingudes en l’activitat 7, han de calcular la densitat de les verdures (activitat 8), ficar-les en un cossi amb aigua i classificar-les segons si s’enfonsen o no. La finalitat és que comprovin empíricament que la flotabilitat depèn del fet que la densitat d’un cos sigui més gran o més petita que la de l’aigua. Demaneu-los que llegeixin la pastilla d’informació per corroborar el que han observat i, també, Els materials i les seves propietats en el manual de consulta.
Perquè quedi constància que han resolt el repte plantejat a l’inici i que l’han entès, han d’escriure les conclusions de la investigació (activitat 9).
Per refermar el que han après, han de calcular la densitat del gel i deduir si pot flotar o no en l’aigua (activitat 10).
A fi de tenir una visió de conjunt de tot el que els alumnes estan aprenent en l’itinerari, poden consultar el diagrama Massa, volum i densitat.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Simulador de flotabilidad Test interactiu de flotabilitat de diferents objectes en relació amb la densitat del líquid en què se submergeixen i reflexió sobre els resultats.
Per anar més enllà
Densitat i flotabilitat Vídeo que explica com es mesura la massa de l’aigua i el seu volum per calcular-ne la densitat, que mostra com els objectes floten o s’enfonsen en relació amb la densitat de l’aigua i que demostra gràficament (a nivell molecular) per què això és així i qüestionari de comprensió.
Un got amb densitats diferents Activitat interactiva sobre la densitat de diferents líquids.
Experiment Experiment per comprovar com els líquids s’ordenen en un recipient segons la seva densitat..
Investiguem per què floten els vaixells
Per consolidar el que han descobert sobre la flotabilitat, els alumnes han de resoldre el misteri de la flotabilitat dels vaixells, que segurament s’han plantejat alguna vegada, mitjançant dues activitats.
La primera demostra que la llei apresa anteriorment es compleix: la fusta té menys densitat que l’aigua i per això sura (activitat 11). Però la segona planteja un problema una mica diferent: com floten els vaixells de ferro si la densitat del ferro és superior a la de l’aigua? El que és important és que entenguin que, si es buida l’interior d’un objecte, la massa i la densitat són inferiors (activitat 12). En aquest vídeo, podeu veure una altra experiència per entendre els factors que intervenen en la flotabilitat.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Per què floten els vaixells? Vídeo que explica la flotabilitat dels vaixells i proposta de reflexió.
Apliquem el que hem après
Per acabar el quart bloc, els alumnes poden aplicar el que han après en materials molt comuns (aigua, oli, pedra, suro), on serà fàcil respondre la pregunta imaginant la resposta i dibuixant-la (activitat 13). En l’activitat 14, en canvi, els alumnes han de ser capaços de trobar la resposta a una situació més complexa. L’explicació és que la densitat de l’aigua del mar és més gran (i més encara a la mar Morta) que la de l’aigua de les piscines. Aquestes activitats us poden ser útils per a l'avaluació.
Per concloure aquest bloc, els alumnes poden fer l'itijoc Les propietats de la matèria, que els permetrà practicar els continguts de manera interactiva i divertida..
Finalment, feu que els alumnes responguin les preguntes de l'apartat "Per acabar, pensa-hi..." per fer el seu metaaprenentatge i valorar el treball setmanal. Demaneu-los que justifiquin la seva opinió. També podeu preguntar:
- Heu obtingut resposta a les preguntes inicials?
- Què us sembla que hauríeu de recordar?
- Com heu treballat? En què podeu millorar?
- Què us ha semblat el tema de la massa i el volum dels cossos i, per tant, el de la seva densitat? És interessant? Us serà útil tenir aquests coneixements? Per què?
Per valorar com han estat el plantejament, el treball i l’avaluació d’aquest itinerari, podeu fer un diari setmanal o bé anar prenent nota de les observacions regularment i planificar l’avaluació perquè no es concentri tota al final del trimestre.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Densitat i sal Vídeo sobre el paper de la sal en la densitat de l’aigua.
Fitxa REPASSA Activitats per consolidar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Per anar més enllà
El moviment de les onades i la flotabilitat Experiment a partir d’un article en anglès per experimentar amb la flotabilitat.
Fitxa AMPLIA Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Recursos
Recursos llibre
Recursos mestre
Atenció a la diversitat
Per acompanyar i repassar
Vídeo sobre el paper de la sal en la densitat de l’aigua.
Vídeo que explica la flotabilitat dels vaixells.
Activitat interactiva sobre les correspondències d’unitats de volum i capacitat.
Test interactiu de flotabilitat de diferents objectes en relació amb la densitat del líquid en què se submergeixen i reflexió sobre els resultats.
Escales de conversió d’unitats per poder aplicar la fórmula de la densitat amb les mesures de massa i volum en la unitat adequada.
Activitat interactiva sobre comparacions de volums.
Activitats per consolidar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Vídeos en castellà i en anglès, preguntes de repàs sobre les unitats principals de massa (kg i g) i el seu ús i explicació sobre com es fa servir la balança.
Taula que recull les principals unitats i les relacions d’ordre de magnitud.
Activitat interactiva sobre la massa i el volum.
Vídeo de la sèrie “Happy Learning” que explica la massa i el volum dins del context de les propietats de la matèria i qüestionari relacionat.
Activitat interactiva sobre conversió d’unitats de massa.
Taula que recull les principals unitats de massa i les relacions d’ordre de magnitud.
Activitat interactiva de repàs de diferents unitats de mesura.
Per anar més enllà
Vídeo en anglès, preguntes de comprensió sobre la diferència entre la massa i el pes i explicació de les principals unitats de massa (també s’anomenen les principals unitats del sistema anglosaxó).
Activitat interactiva sobre la diferència entre el pes i la massa.
Activitat interactiva sobre conversió d’unitats de massa. Forma complexa i incomplexa.
Vídeo en anglès i qüestionari sobre la mesura del volum de cossos regulars (fórmula) i irregulars (desplaçament d’un líquid).
Experiment per comprovar com els líquids s’ordenen en un recipient segons la seva densitat.
Experiment a partir d’un article en anglès per experimentar amb la flotabilitat.
Activitat interactiva sobre la densitat de diferents líquids.
Vídeo que explica com es mesura la massa de l’aigua i el seu volum per calcular-ne la densitat, que mostra com els objectes floten o s’enfonsen en relació amb la densitat de l’aigua i que demostra gràficament (a nivell molecular) per què això és així i qüestionari de comprensió.
Activitat interactiva per calcular volums.
Activitat interactiva sobre el càlcul de volums a partir de fòrmules.
Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Solucions
Activitats sistemàtiques
Avaluació
EL QUE PODEU AVALUAR EN AQUEST ITINERARI
Si voleu que aquest itinerari us aporti dades per a l’avaluació de les competències que s’hi treballen (vegeu la programació en Word), us suggerim que utilitzeu les activitats 2, 3, 5, 6 i 7, per avaluar el treball experimental i l’ús d’aparells i estris de laboratori, com la balança, la proveta o el vas de precipitats graduat, i la comprensió dels conceptes de massa, volum i densitat; les activitats 8 i 12, per valorar la transferència de coneixements per comprendre conceptes relacionats amb els treballats anteriorment, com la comparació de densitats amb la de l’aigua i la flotabilitat, i les activitats 13 i 14, per avaluar, a nivell individual, l’aplicació dels coneixements adquirits a noves situacions.
COM AVALUAR
Podeu fer servir l’aplicació Avalua senzillament, en què trobareu les rúbriques d’avaluació de les competències de l’àrea, l’opció per registrar les valoracions i totes les prestacions de flexibilitat, personalització, estadístiques, etc. que ofereix.