A l’estiu es va cremar el bosc del poble d’en Nico. Què es pot fer perquè hi torni la vida?
Com es recupera un bosc cremat?
A en Nico li agrada fer fotos de cries d’animals. S’ha fixat que els animals del riu en tenen moltes.
Tots els animals es reprodueixen igual?
La Mireia nota com el seu cos canvia. I encara més el de la tieta, que està esperant un fill.
Com canvia el cos durant l’embaràs?
En Nico, en Max, l’Eva i la Rita s’han fixat que alguns alumnes d’ESO tenen parella. A l’escola també han parlat d’aquest tema.
Què és la sexualitat?
Arriba un nou alumne a la classe, l’Esteve. Quan l’Anna el presenta, la colla el rep calorosament!
Per què canvia, la població d’un lloc?
Com que a classe parlaran del món laboral, els de la colla han d’elaborar una llista de feines i professions.
Totes les feines són importants?
Les mares dels de la colla treballen moltes hores, a fora i a casa. Quan es tracta de treballar dur, no hi ha distinció de gènere…
En què treballen, els catalans?
Els nens i les nenes de sisè de l’Ibai Ikastola del País Basc visiten l’escola de la colla. La Rita es pregunta…
Si parlen basc, ens entendrem?
L’habitació de la Rita és un absolut desgavell. Sembla més difícil posar-hi ordre que organitzar un municipi!
Com s’organitzen pobles i ciutats?
ENTRENA'T
Quan netejava les verdures per al taller de cuina saludable, en Max s’ha adonat que l’albergínia sura a l’aigua i la patata no...
Per què flota, l’albergínia?
La Rita no enten per què l’ampolla d’aigua de la nevera que s’han emportat al parc ara està mullada...
Com es poden formar gotetes d’aigua?
En Nico prepara macarrons per sopar amb el seu pare. Quan l’aigua bull, hi tira una cullerada de sal, però tot seguit ja no la veu...
Ha desaparegut, la sal?
A casa d’en Max ha marxat la llum per la tempesta. A les fosques, l'àvia els explica com s’il·luminaven quan no hi havia electricitat.
De quina manera es pot fer llum?
A l’Eva li han regalat una llanterna nova. No té gaire clar com funciona perquè no troba on ha de posar les piles...
Com es pot generar electricitat?
El Nico, la Rita i l'Eva han descobert que es poden veure reflectits en els coberts i en la safata del menjador.
Per què ens veiem en un mirall?
La Rita, en Max i l’Eva escolten música cada dia, tot i que no escolten el mateix i fan servir aparells diferents.
Què ens cal per sentir un so?
A en Nico se li ha trencat la llengüeta per obrir la llauna del refresc i ara no se’l pot beure.
Quins objectes ens fan la vida més fàcil?
L’avi de l’Eva ha tingut molts cotxes. El primer era un Dos cavalls molt lent i l’últim té internet i tot.
Què tenen a veure els cotxes amb els cavalls?
ENTRENA'T
Els cosins de l’Eva s’han mudat a una masia tan gran que sembla un castell, però no són el mateix, no. És qüestió d’èpoques!
Com era l’època dels castells?
Els de la colla juguen a “endevinar el personatge”. En Nico fa la mímica, però els altres no l’acaben d’encertar. I tu saps..
Quin rei medieval va ser un “crac”?
Què volen els de la colla per dinar avui? En Nico no té cap dubte: truita de patates! Però…
Des de quan mengem truita de patates?
Monuments, carrers i places recorden els personatges que han estat importants. L’excepció confirma la regla?
Si era lladre, per què té un carrer?
En Nico comenta les diferències entre dues il·lustracions antigues a la resta de la classe. Deu haver sabut explicar.
Què vol dir “fer la revolució”?
Els de la colla i les seves famílies van participar en una manifestació contra la guerra. No serà l’última, malauradament.
Una guerra és mai la solució?
La Maria ha visitat la classe de la colla per explicar-los la història de la seva vida.
Què vol dir ser una “nena de la guerra”?
L’Anna proposa a la classe d’obrir una capsa ben curiosa: la capsa dels reptes del segle XXI. En aixecar la tapa, hi havia unes fotografies…
Quins reptes tenim entre mans?
Els de la colla han fet un vídeo que els ha quedat molt bé. Deu ser perquè tots hi han col·laborat i han treballat en equip?
La unió fa la força?
ENTRENA'T
Canvis d'unitats
Escales de conversió d’unitats per poder aplicar la fórmula de la densitat amb les mesures de massa i volum en la unitat adequada.
Canvis d'unitats (I)
Activitat interactiva sobre conversió d’unitats de massa.
Canvis d’unitats (II)
Activitat interactiva sobre conversió d’unitats de massa. Forma complexa i incomplexa.
Càlcul del volum d’un cos
Activitat interactiva sobre el càlcul de volums a partir de fòrmules.
Densitat i flotabilitat
Vídeo que explica com es mesura la massa de l’aigua i el seu volum per calcular-ne la densitat, que mostra com els objectes floten o s’enfonsen en relació amb la densitat de l’aigua i que demostra gràficament (a nivell molecular) per què això és així i qüestionari de comprensió.
Densitat i sal
Vídeo sobre el paper de la sal en la densitat de l’aigua.
El moviment de les onades i la flotabilitat
Experiment a partir d’un article en anglès per experimentar amb la flotabilitat.
Experiment
Experiment per comprovar com els líquids s’ordenen en un recipient segons la seva densitat.
Fitxa Amplia. Itinerari 11
Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Fitxa Repassa. Itinerari 11
Activitats per consolidar diferents continguts treballats en l’itinerari.
La forma i el volum
Activitat interactiva per calcular volums.
La massa i la seva mesura (I)
Vídeos en castellà i en anglès, preguntes de repàs sobre les unitats principals de massa (kg i g) i el seu ús i explicació sobre com es fa servir la balança.
La massa i la seva mesura (II)
Vídeo en anglès, preguntes de comprensió sobre la diferència entre la massa i el pes i explicació de les principals unitats de massa (també s’anomenen les principals unitats del sistema anglosaxó).
Les propietats de la matèria
Activitat interactiva sobre la massa i el volum.
Les propietats de la matèria: massa i volum
Vídeo de la sèrie “Happy Learning” que explica la massa i el volum dins del context de les propietats de la matèria i qüestionari relacionat.
Massa / pes
Activitat interactiva sobre la diferència entre el pes i la massa.
Mesura del volum i lectura de la proveta
Vídeo en anglès i qüestionari sobre la mesura del volum de cossos regulars (fórmula) i irregulars (desplaçament d’un líquid).
Per què floten els vaixells?
Vídeo que explica la flotabilitat dels vaixells.
Relació entre capacitat i volum
Activitat interactiva sobre les correspondències d’unitats de volum i capacitat.
Simulador de flotabilitat
Test interactiu de flotabilitat de diferents objectes en relació amb la densitat del líquid en què se submergeixen i reflexió sobre els resultats.
Taula de les unitats de massa
Taula que recull les principals unitats de massa i les relacions d’ordre de magnitud.
Taula de les unitats de volum
Taula que recull les principals unitats i les relacions d’ordre de magnitud.
Un got amb densitats diferents
Activitat interactiva sobre la densitat de diferents líquids.
Unitats de mesura
Activitat interactiva de repàs de diferents unitats de mesura.
Unitats de volum
Activitat interactiva sobre comparacions de volums.
Com eren les civilitzacions precolombines?
Document amb informació per subratllar sobre tres cultures precolombines principals: els asteques, els maies i els inques.
Com és l'art del Barroc?
Activitat interactiva per identificar les característiques de l’arquitectura, la pintura i l’escultura del Barroc.
Com és l'art del Renaixement?
Activitat interactiva per identificar les característiques de l’arquitectura, la pintura i l’escultura renaixentistes.
Els descobriments geogràfics. Cert o fals?
Activitat interactiva per repassar els continguts i distingir si diverses afirmacions relacionades amb l’edat moderna són certes o falses.
Fitxa Amplia. Itinerari 23
Fitxa d’activitats per consolidar o ampliar els continguts conceptuals de l’itinerari.
Fitxa Repassa. Itinerari 23
Fitxa d’activitats per repassar els continguts conceptuals de l’itinerari.
L'època dels descobriments
Activitat de comprensió d’una imatge interactiva amb informació clau sobre l’edat moderna.
La primera volta al món
Activitat per resumir les característiques de la primera volta al món.
Les cultures precolombines
Activitat de reflexió sobre un interactiu del Museo Chileno de Arte Precolombino amb informació visual sobre diversos aspectes del dia a dia dels habitants precolombins: la vida quotidiana, l’art, els mites i les creences…
Noves maneres de pensar
Activitat interactiva per repassar els conceptes treballats en les activitats 5, 6 i 7 sobre les noves maneres d’entendre i d’interpretar el món.
Diagrama Massa, volum i densitat
Pàgina web sobre la massa, el volum i la densitat i les seves característiques.
Surviving the Stormy Seas - with Sciencenar
Pàgina web científica en anglès amb informació sobre la flotabilitat dels vaixells.
Cristóbal Colón
Pàgina web de la biblioetca Miguel de Cervantes amb informació sobre Cristòfol Colom.
Glogster
Eina per a l’elaboració de pòsters digitals.
Museo Chileno de Arte Precolombino
Pàgina web del Museo Chileno de Arte Precolombino amb informació sobre l’art precolombí.
Museo Nacional de Antropología
Pàgina web del Museo Nacional de Antropología amb informació sobre l’art precolombí.
Museo de Arte Precolombino Cusco
Pàgina web del Museo de Arte Precolombino Cusco amb informació sobre l’art precolombí.
Museo del Prado
Pàgina web del Museo Nacional de Antropología amb informació sobre l’art precolombí.
Obras de arte comentadas para público infantil
Audioguies infantils interactives del Museu del Prado.
La ciencia mola: principio de flotabilidad
Vídeo sobre les factors que influeixen en la flotabilitat dels objectes.
Cappella Sistina
Visita virtual a la Capella Sixtina.