Des de quan mengem truita de patates?
Quins descobriments es van produir durant l’edat moderna?
- Programació
- Justificació
- Planificació
- Orientacions
- Atenció a la diversitat
- Recursos
- Avaluació
Solucions
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 8
- 9
- 12
- 13
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
Programació
Disposeu de la programació en Word per poder adaptar-la al vostre grup i la vostra dinàmica.
Competències específiques
CE1 Seleccionar i utilitzar dispositius i recursos digitals de forma responsable i eficient per tal de buscar informació, comunicar-se i treballar col·laborativament i en xarxa i per crear continguts segons les necessitats digitals del context.
CE5 Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.
CE7 Observar, detectar, comprendre i interpretar canvis i continuïtats del medi natural, social i cultural, analitzant relacions de causalitat, simultaneïtat i successió, per explicar i valorar les relacions entre diferents elements i esdeveniments que permeten entendre el present i imaginar futurs possibles.
CE8 Reconèixer, valorar i defensar la diversitat i la igualtat de gènere reflexionant sobre qüestions ètiques i mostrant empatia i respecte, per tal de construir una societat diversa i equitativa i contribuir al benestar individual i col·lectiu i a la consecució dels valors dels drets humans.
Criteris d'avaluació
1.1 Fer ús de diferents fonts digitals, tant en grup com individualment, per identificar i seleccionar la informació adient, i verificar la fiabilitat de la font en funció de l’autoria i de la data d’actualització.
5.1 Identificar i analitzar les característiques, les propietats i l’organització dels elements del medi natural, social i cultural a través de metodologies d’indagació i utilitzant les eines i els processos adequats.
5.2 Establir connexions entre diferents elements del medi natural social i cultural, analitzar les relacions que s’estableixen i fer prediccions dels possibles efectes.
7.1 Relacionar i contextualitzar temporalment esdeveniments rellevants per poder interpretar el present com a producte del passat i comprendre la incidència de les decisions actuals en el futur.
7.2 Analitzar els canvis i les continuïtats a partir de les relacions de causalitat, simultaneïtat i successió de diferents moments històrics, culturals, socials i en el medi natural on les societats es desenvolupen.
7.3 Relacionar les diferents èpoques de la història, identificar les accions i els fets humans més destacats i valorar els canvis que han provocat.
8.1. Posicionar-se críticament cap a actituds d’equitat, igualtat de gènere i conductes no sexistes, analitzant i contrastant diferents models en la nostra societat.
8.3. Valorar les manifestacions culturals i relacionar-les amb qui les ha creat i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat.
Sabers
Tecnologia i digitalització
Digitalització de l’entorn personal d’aprenentatge
- Selecció i utilització de dispositius i recursos digitals d’acord amb les necessitats del context educatiu.
Societats i territoris
Lliçons del passat
- Situació i relació de fets i esdeveniments de les grans etapes històriques en eixos cronològics, digitals i analògics, per entendre el temps històric.
- Anàlisi de diferents fonts històriques, orals, escrites i patrimonials, per interpretar les accions, individuals i col·lectives, de fets i esdeveniments rellevants de la història.
- Ús de la investigació per a la realització de projectes, que analitzin fets, esdeveniments i temes de rellevància actual amb perspectiva històrica, contextualitzant-los a l’època medieval, moderna i contemporània.
- Valoració del patrimoni natural i cultural com un bé i un recurs per fer-ne ús des de la cura i la conservació.
Justificació
Els de la colla parlen sobre què els agradaria menjar per dinar al menjador de l’escola. En Nico no té cap dubte: truita de patates. Aquesta situació ve acompanyada d’una sèrie de fotografies d’aliments (patates, cacau, pebrots, cafè, blat de moro) que tenen un origen comú: tots provenen del continent americà. A partir d’aquesta situació, es genera la pregunta repte de l’itinerari: Des de quan mengem truita de patates? La qüestió es complementa amb una altra pregunta que serveix per acotar els continguts que es treballaran al llarg de l’itinerari: Quins descobriments es van produir durant l’edat moderna? Intentant resoldre aquestes qüestions, els alumnes coneixeran els descobriments geogràfics, descobriran les noves maneres de pensar, observaran l’art de l’edat moderna i acabaran demostrant el que han après en la proposta final.
Planificació
L’itinerari es pot dividir en dos grans blocs: un primer bloc en què els alumnes treballaran els descobriments geogràfics i analitzaran les noves maneres de pensar i un segon bloc en què es fixaran en l’art del Renaixement i del Barroc i, per acabar, aplicaran els coneixements adquirits al llarg de l’itinerari, s’autoavaluaran amb un test final i resoldran la pregunta repte.
Podeu repartir els dos blocs entre les dues sessions setmanals, un per cada sessió. És molt possible que el primer bloc excedeixi el temps d’una sessió. Potser us caldrà focalitzar l’esforç en les activitats més rellevants per a l’itinerari (activitats 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 12 i 13). Les activitats 3, 6 i 7 es poden resoldre a casa (flipped class) i posar en comú a classe; així disposareu de més temps per a resoldre la proposta final.
Orientacions
Comencem
Partiu sempre de la lectura i la interpretació de la situació inicial. Feu que els alumnes identifiquin els productes que hi ha representats en les imatges i que expliquin per què creuen que són aquests, i no pas uns altres, els que hi apareixen. Si coneixen la raó (són productes que van arribar a Europa procedents d’Amèrica), feu que n’ampliïn la llista. Sondegeu els coneixements previs dels alumnes sobre el tema i demaneu-los que contestin les preguntes. És possible que els alumnes parlin de l’arribada a Amèrica; si és així, demaneu-los que expliquin totes les dades que poden aportar sobre aquest esdeveniment i que, si ho recorden, el situïn cronològicament. En acabar el treball de l’itinerari, feu que tornin a contestar les preguntes i que comparin les respostes amb l’objectiu de ser conscients dels nous continguts que han après.
Demaneu als alumnes que expliquin entre quines dates situarien l’edat moderna. Encara que ho han estudiat amb anterioritat, és possible que no ho recordin; proposeu-los diferents pistes (comença amb l’arribada a Amèrica, la suma de les xifres de la data d’inici és 16, acaba amb un any les tres xifres finals del qual són consecutives, etc.) perquè ho puguin deduir. També podeu proposar-los que raonin per què l’edat moderna es coneix com l’era dels descobriments.
Coneixem els descobriments geogràfics
L’escena inicial us permetrà introduir l’activitat 1. Un cop resolta, demaneu als alumnes si coneixen quin país actual, situat al continent americà, deu el seu nom a Cristòfor Colom; si no ho saben, feu que ho busquin en un atles. Després, demaneu-los que expliquin per què Amèrica es diu Amèrica, i no pas Colòmbia. Cal que busquin informació sobre Amerigo Vespucci i que esbrinin com és que es va acabar batejant el nou continent amb el seu nom, i no pas amb el de Colom.
Amplieu la llista de productes que provenen d’Amèrica i proposeu als alumnes que esbrinin com va afectar la introducció dels nous productes (patata, blat de moro, tomàquet) la dieta dels europeus: en quin moment s’hi van incorporar (van trigar poc o molt?), quins nous plats o receptes es van crear, etc. També poden investigar si van influir en l’aparició de nous costums i explorar quines novetats va representar l’aparició del tabac (fumar en pipa, ensumar rapè), el cafè, el cacau (xocolata) o el xiclet. Feu que consultin la informació de tot tipus de fonts i suports (enciclopèdies tradicionals, internet, etc.).
Proposeu als alumnes que treballin els continguts de l’interactiu sobre Cristòfor Colom que hi ha en aquest enllaç Cristóbal Colón V Centenario. Hi ha informació i activitats sobre Colom, els seus viatges al continent americà i els personatges que hi van participar. Si us cal ampliar la informació sobre Cristòfor Colom, consulteu la informació que hi ha en aquesta pàgina web Cristóbal Colón.
Amb l’objectiu de resoldre l’activitat 2, proposeu als alumnes que vegin el vídeo Els viatges de portuguesos i espanyols sobre els viatges de portuguesos i espanyols al segle XV a la recerca de rutes diferents de la de la mar Mediterrània per arribar a les Índies. També poden consultar el mapa, que us podeu descarregar en aquest enllaç Els viatges de portuguesos i espanyols al segle XV.
Com a proposta complementària, faciliteu als alumnes una llista de productes i demaneu que n’esbrinin l’origen, és a dir, les rutes per les quals van arribar i van ser coneguts a Europa. El resultat pot ser aquest: productes procedents d’Amèrica: tomàquet, patata, blat de moro, pinya, cautxú, cacauet, cafè, plàtan; productes procedents de l’Orient: seda, porcellana, sàndal, pólvora, paper, ivori.
Després de resoldre l’activitat 3, amplieu els coneixements sobre les cultures precolombines en aquesta web Museo Chileno de Arte Precolombino. En l’apartat “Recursos educativos”, trobareu propostes adreçades als nens i les nenes (vídeos, jocs, animacions) i altres recursos interessants. Mostreu també als alumnes exemples de l’art precolombí que hi ha en l’enllaç Museo de Arte Precolombino Cusco i en l’enllaç Museo Nacional de Antropología.
Comenteu la intervenció d’en Max entre tots i, després, expliqueu si la paraula “descobriment” referida a l’arribada dels europeus a Amèrica és apropiada o no.
Proposeu als alumnes que imaginin com vivien els habitants originals d’Amèrica abans de l’arribada de Cristòfor Colom i què van pensar segurament en veure’l, en veure els vaixells, etc.
Un cop completada la taula de l’activitat 4, comenteu-ne amb detall els continguts i amplieu els conceptes que considereu oportú. És important que els alumnes els interpretin correctament i que sàpiguen explicar-los amb les seves paraules.
Com a proposta complementària dels continguts que heu treballat fins ara, proposeu als alumnes que busquin informació sobre la primera volta al món i que esbrinin les dades següents: Qui encapçalava l’expedició? I qui la va finançar? Quin era l’objectiu de l’expedició originàriament? En quina direcció van començar a navegar? Quants homes van començar el viatge? I quants el van acabar? Per quina raó Magalhães va ser substituït? Qui va assumir el comandament? Per què no calia tornar pels mateixos llocs per on havien passat en el viatge d’anada? Quant va durar el viatge?
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar...
L'època dels descobriments Activitat de comprensió d’una imatge interactiva amb informació clau sobre l’edat moderna.
Com eren les civilitzacions precolombines? Document amb informació per subratllar sobre tres cultures precolombines principals: els asteques, els maies i els inques.
Els descobriments geogràfics. Cert o fals? Activitat interactiva per repassar els continguts i distingir si diverses afirmacions relacionades amb l’edat moderna són certes o falses.
Per anar més enllà...
Les cultures precolombines Activitat de reflexió sobre un interactiu del Museo Chileno de Arte Precolombino amb informació visual sobre diversos aspectes del dia a dia dels habitants precolombins: la vida quotidiana, l’art, els mites i les creences…
La primera volta al món Activitat per resumir les característiques de la primera volta al món.
Descobrim les noves maneres de pensar
Després de resoldre l’activitat 5, demaneu als alumnes que esbrinin què són els incunables i quina relació tenen amb Gutenberg i la impremta. També haurien de dir quin va ser el primer incunable i quin va ser el primer escrit en català.
Comenteu amb els alumnes tots els conceptes que apareixen en els mots encreuats de l’activitat 6: reforma protestant, mètode científic i Il·lustració. Abans de definir un d’aquests conceptes, classifiqueu les paraules de l’activitat 7 segons el concepte a què es refereixin (reforma protestant: Església, mals costums, religiós; mètode científic: coneixement, experimentació; Il·lustració: educació, igualtat de drets, llibertat individual, moviment, raó). Completeu les activitats amb la recerca d’informació sobre diferents científics i pensadors de l’edat moderna i l’elaboració d’un pòster de personatges il·lustres de l’època. Doneu-los una llista que inclogui noms com Galileu, Isaac Newton, Johann Gutenberg, Martí Luter, Andreas Vesal, Miquel Servet, Nicolau Copèrnic, Johannes Kepler, Tycho Brahe, Francis Bacon, René Descartes, Voltaire, Rousseau, etc. Feu que busquin una fotografia que representi el personatge, que expliquin per escrit per què han passat a la història i que els situïn en l’època corresponent. El pòster pot ser en paper, per exposar-lo a la classe, o digital a través de l’eina Glogster, per penjar-lo a la pàgina web del centre, si és possible.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar...
Noves maneres de pensar Activitat interactiva per repassar els conceptes treballats en les activitats 5, 6 i 7 sobre les noves maneres d’entendre i d’interpretar el món.
Observem l’art de l’edat moderna
Abans de treballar les activitats sobre l’art de l’edat moderna, mostreu als alumnes aquesta galeria que us proposem L’art a l’edat moderna. Demaneu-los que identifiquin si hi ha obres d’un sol estil artístic o de més d’un. Intenteu que diferenciïn els dos estils propis de l’edat moderna (podeu parlar d’estil artístic 1 i estil artístic 2). L’objectiu és que siguin capaços de veure que, en aquesta època, se succeeixen dos estils artístics ben diferents.
Si teniu projector o PDI, projecteu les imatges de l’activitat 8 i expliqueu als alumnes les característiques arquitectòniques abans que les identifiquin. Com a activitat complementària, proposeu-los que busquin exemples dels elements propis de l’arquitectura del Renaixement en edificis de la Grècia clàssica o de l’antiga Roma o que comparin edificis de les dues èpoques i que expliquin les diferències (més habilitat tècnica, millora dels mitjans tècnics de construcció o difusió de tractats sobre arquitectura durant l’època renaixentista).
Demaneu també als alumnes que busquin imatges d’edificis de l’edat moderna que hi hagi a la seva localitat o en una localitat propera. A continuació, demaneu-los que triïn un dels edificis i que n’elaborin un reportatge. Entre altres informacions que considerin convenients, han d’incloure-hi el nom de l’edifici, el lloc exacte on es troba, la data precisa en què va ser construït, la seva utilitat (en el passat i avui dia) i el seu estat de conservació.
Si és possible, projecteu també les imatges de l’activitat 9 i demaneu als alumnes si saben explicar-ne alguna dada més, a banda del títol: qui les va pintar, on es troben actualment. Un cop identificades les pintures, comenteu-los que, segons una enquesta realitzada pel Museu del Prado, un 60% dels espanyols diu que Las Meninas és la seva pintura favorita del museu i demaneu-los què n’opinen. Feu que els alumnes visitin les pàgines web dels museus on es troben aquests quadres i que les observin amb detall (El naixement de Venus, a la Galleria degli Uffizi; La Gioconda, al Museu del Louvre; Las Meninas, al Museu del Prado); les webs d’aquests museus ofereixen versions de les obres amb alta resolució que en permeten una anàlisi més acurada. Comenteu als alumnes que es tracta d’obres tan cèlebres i admirades que grans artistes, més moderns, n’han fet les seves pròpies versions: Andy Warhol (El naixement de Venus), Marcel Duchamp (La Gioconda), Picasso (Las Meninas). Fins i tot, és fàcil trobar-ne versions en la cultura populars, com en els mems que es difonen per xarxes socials, en un capítol d’Els Simpson, etc. Proposeu-los que busquin exemples d’aquestes versions i que n’elaborin una presentació en imatges.
Per a la recerca d’informació sobre les escultures renaixentistes i barroques de l’activitat 10, els alumnes poden visitar les pàgines web del Museu del Bargello i la Galeria de l’Acadèmia, per al Renaixement, i la Galeria Borghese, per al Barroc.
Amb l’objectiu de resoldre l’activitat 11, els alumnes poden consultar aquesta pàgina web Museu del Prado. Comenteu-los que al Prado només hi ha l’obra de quatre pintores i expliqueu-los que n’hi ha exposats només nou quadres entre més de 1.700 obres. Les pintores són Sofonisba Anguissola, Clara Peeters, Artemisia Gentileschi i Rosa Bonheur, però només les tres primeres pertanyen a l’edat moderna (Rosa Bonheur és del segle XIX). Proposeu-los que, a partir d’aquesta dada, les busquin en el cercador de la web. Per motivar els alumnes, expliqueu-los també algunes curiositats; per exemple, Sofonisba Anguissola va ser l’autora d’un retrat de Felip II, però durant molt de temps se li va negar l’autoria i es va atribuir a un home; Clara Peeters, pintora de natures mortes, va pintar el seu reflex en alguns dels objectes dels seus quadres; Artemisia Gentileschi va aprendre a pintar al taller del seu pare, també pintor, malgrat que, com a dona, ho tenia prohibit.
Aprofiteu la gran quantitat de recursos que hi ha a internet (visites virtuals, imatges en alta resolució) perquè els alumnes analitzin obres cabdals de la història de l’art, tant renaixentistes com barroques, i que en gaudeixin. A banda dels museus esmentats en aquest itinerari, són recursos interessants la visita virtual a la Cappella Sistina, de Miquel Àngel, o a Obras de arte comentadas para público infantil, en què hi ha obres de Velázquez, Rubens, Murillo, Tiziano, Tintoretto, El Greco o Zurbarán.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar...
Com és l'art del Renaixement? Activitat interactiva per identificar les característiques de l’arquitectura, la pintura i l’escultura renaixentistes.
Com és l'art del Barroc? Activitat interactiva per identificar les característiques de l’arquitectura, la pintura i l’escultura del Barroc.
Apliquem el que hem après
Per resoldre l’activitat 12, projecteu-la, si és possible, i comenteu-la entre tots. Proposeu als alumnes que ampliïn el test i que hi afegeixin preguntes noves pensades per ells mateixos. Plantegeu-los que, un cop resolta l’activitat, per grups, es desafiïn amb preguntes sobre l’edat moderna, de manera semblant al joc del Trivial Pursuit. Les preguntes poden ser de diferents categories: política, avenços i descobriments, ciència i art.
Un cop acabades les activitats, no oblideu de dedicar uns minuts a la reflexió sobre el propi aprenentatge i a la valoració de l’itinerari.
Podeu valorar com han estat el plantejament, el treball i l’avaluació d’aquest itinerari. Us aconsellem que feu un diari setmanal o que aneu prenent nota de les observacions regularment i que planifiqueu l’avaluació perquè no es concentri tota al final del trimestre.
Després del metaaprenentatge, en funció de la disponibilitat que tingueu de dispositius, proposeu-los que facin l’itijoc L’edat moderna.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar...
Fitxa REPASSA Document en PDF amb activitats per repassar el que s’ha treballat sobre l’època moderna i els descobriments que s’hi van produir.
Per anar més enllà...
Fitxa AMPLIA Document en PDF amb activitats per ampliar el que s’ha treballat en l’itinerari.
Recursos
Recursos llibre
Recursos mestre
Atenció a la diversitat
Per acompanyar i repassar
Activitat interactiva per repassar els continguts i distingir si diverses afirmacions relacionades amb l’edat moderna són certes o falses.
Activitat interactiva per repassar els conceptes treballats en les activitats 5, 6 i 7 sobre les noves maneres d’entendre i d’interpretar el món.
Fitxa d’activitats per repassar els continguts conceptuals de l’itinerari.
Activitat interactiva per identificar les característiques de l’arquitectura, la pintura i l’escultura renaixentistes.
Activitat interactiva per identificar les característiques de l’arquitectura, la pintura i l’escultura del Barroc.
Document amb informació per subratllar sobre tres cultures precolombines principals: els asteques, els maies i els inques.
Activitat de comprensió d’una imatge interactiva amb informació clau sobre l’edat moderna.
Per anar més enllà
Fitxa d’activitats per consolidar o ampliar els continguts conceptuals de l’itinerari.
Activitat per resumir les característiques de la primera volta al món.
Activitat de reflexió sobre un interactiu del Museo Chileno de Arte Precolombino amb informació visual sobre diversos aspectes del dia a dia dels habitants precolombins: la vida quotidiana, l’art, els mites i les creences…
Solucions
Activitats sistemàtiques
Avaluació
EL QUE PODEU AVALUAR EN AQUEST ITINERARI
Si voleu que aquest itinerari us aporti dades per a l’avaluació de les competències que s’hi treballen (vegeu la programació en Word), us suggerim que utilitzeu les activitats 1, 2, 4, 6, 8, 9, 12 i 13.
COM AVALUAR
Podeu fer servir l’aplicació Avalua senzillament, en què trobareu les rúbriques d’avaluació de les competències de l’àrea, l’opció per registrar les valoracions i totes les prestacions de flexibilitat, personalització, estadístiques, etc. que ofereix.