Hi ha hagut pirates a les costes catalanes?
Com sabem si una cosa ha passat de veritat?
- Programació
- Justificació
- Planificació
- Orientacions
- Atenció a la diversitat
- Recursos
- Avaluació
Solucions
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
Programació
Disposeu de la programació en Word per tenir la visió global dels continguts associats a les competències que es treballen en aquest itinerari i que podeu adaptar al vostre grup.
Competències específiques
CE5 Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.
CE7 Observar, detectar, comprendre i interpretar canvis i continuïtats del medi natural, social i cultural, analitzant relacions de causalitat, simultaneïtat i successió, per explicar i valorar les relacions entre diferents elements i esdeveniments que permeten entendre el present i imaginar futurs possibles.
Criteris d'avaluació
5.1 Identificar les característiques, les propietats i l’organització dels elements del medi natural, social i cultural a través de metodologies d’indagació i utilitzant les eines i els processos adequats.
5.2 Reconèixer connexions entre diferents elements del medi natural social i cultural, comprendre les relacions que s’estableixen i fer prediccions dels possibles efectes.
7.1 Identificar i contextualitzar temporalment esdeveniments de l’entorn proper per poder interpretar el present com a producte del passat i comprendre la incidència de les decisions actuals en el futur.
7.2 Interpretar canvis i continuïtats del medi establint relacions de causalitat en diferents moments històrics.
7.3 Conèixer els trets de les diferents societats al llarg del temps i el paper que les persones han desenvolupat en la història.
Sabers
Tecnologia i digitalització
Digitalització de l’entorn personal d’aprenentatge
- Selecció i utilització de dispositius i recursos digitals d’acord amb les necessitats del context educatiu.
Societats i territoris
Lliçons del passat
- Situació i relació de fets i esdeveniments de l’entorn proper en eixos cronològics, digitals i analògics, per entendre el temps històric.
- Classificació i ús de les fonts històriques, orals, escrites i patrimonials, com a via per a l’anàlisi dels canvis i les continuïtats a la localitat pròpia al llarg de la història.
Justificació
El youtuber que segueixen la Maria i en Lucas ha plantejat un repte als seus seguidors: esbrinar si hi ha hagut pirates a Catalunya. Per a això han de buscar la informació necessària en fonts fiables. Aquest repte pot picar la curiositat dels alumnes, que segurament coneixen històries de pirates, però és poc probable que s’hagin preguntat si a Catalunya n’hi va haver.
Els podeu plantejar aquestes preguntes abans de començar a treballar: És veritat que va haver-hi pirates a Catalunya o és només una llegenda? A quina època o èpoques van viure? Com podem trobar-ne informació?
Investigant sobre la història dels atacs pirates a Catalunya aprendran a buscar informació en diferents fonts històriques, a distigir entre fets històrics i fets llegendaris, a ordenar els fets històrics seguint una cronologia i, de retruc, trobaran resposta a les seves preguntes.
Planificació
L’itinerari es pot dividir en quatre blocs, que poden agrupar-se per treballar en dues o tres sessions. El primer bloc introdueix la presentació del repte i pretén motivar els alumnes a partir de la cerca del significat dels termes fet històric, llegenda i història i de l’aprenentatge de l’ús de les fonts històriques (activitats 1 i 2).
En el segon bloc es planteja un treball en grup sobre la classificació de les fonts històriques en tipologies, així com una feina d’investigació (activitats 3, 4 i 5). La més significativa és l’activitat 4.
El tercer bloc es dedica a un aprenentatge sobre l’ordenació dels fets històrics (línia del temps) i el coneixement de les grans èpoques històriques (activitats 6, 7 i 8). Es consideren activitats significatives la 6 i la 7.
Finalment, en el quart bloc s’aplica el que s’ha après investigant sobre altres temes històrics i d’interès dels nens i les nenes (activitat 9) i, també, es valora la feina feta al llarg de l’itinerari i la consciència de com s'ha après (metaaprenentatge final).
Orientacions
Comencem
Quan el youtuber els plantegi el repte d’esbrinar si hi ha hagut pirates a Catalunya, possiblement els alumnes es preguntaran què hi ha de cert i què hi ha d’inventat en aquest repte, de la mateixa manera que en les històries dels pirates del Carib que coneixen.
En aquest sentit, podeu preguntar: Què hi ha de cert en les pel·lícules que heu vist? Com es pot saber què és veritat i què és llegenda en aquestes històries de pirates? És el mateix dubte que insinua en Lucas.
Comprenem què és la història
La finalitat de la primera activitat de l’itinerari (activitat 1) és esbrinar la diferència entre un fet històric i un fet llegendari, que serà molt útil en la recerca que facin sobre els pirates. Podeu proposar als alumnes facin una pluja d’idees sobre allò que creuen que diferencia un fet històric d’un de llegendari i ho poden aplicar de manera pràctica a l’anàlisi dels pirates i, després, fer-ho extensiu a altres personatges històrics/ficticis que coneguin.
Si els costa trobar exemples, podeu treballar la diferència entre realitat i ficció. Els podeu proposar que llegeixin alguna llegenda popular breu, com les que hi ha a l'enllaç Llegendes, i demanar-los que anotin, d’una banda, els elements reals (llocs geogràfics reals) i, de l’altra, els elements ficticis.
Com a continuació de l’activitat 1, i per reforçar la distinció entre fet històric i fet llegendari, projecteu la galeria d’imatgesde l'activitat 2, Fets històrics i llegendaris, i classifiqueu-les. Podeu aplicar la rutina de pensament Veig, Penso, Em pregunto: a partir de cada imatge de la galeria, l’alumne/a respon aquestes tres demandes i pren nota del que veu (sense interpretar-ho), de les idees que li suggereix i de les preguntes que li venen al cap. Després, els alumnes han de posar en comú el que han anotat, la qual cosa servirà perquè s’adonin de les diferents percepcions d’un mateix objecte o realitat.
Recomaneu als alumnes la lectura de la pastilla informativa que resumeix els conceptes treballats i que poden ampliar amb la lectura del manual de consulta. La definició del concepte història com a narració ordenada de fets que han passat al món és més fàcil d’entendre un cop han entès què és un fet històric i que no ho és.
Aprofitant la classificació de les fonts d’informació, podeu proposar als alumnes que llegeixin els objectius de l’itinerari, així sabran què es treballarà, què es valorarà i podran participar en la planificació.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar...
Fet històric o fet llegendari? Activitat per distingir les característiques que distingeixen els fets històrics i els llegendaris a partir de dos fets coneguts.
Aprenem a fer servir fonts històriques
L’activitat 3 té com a objectiu mostrar als alumnes on poden trobar la informació necessària per assolir el repte plantejat. Es presenten diferents fonts d’informació i s’indica quin nivell de fiabilitat tenen les diferents fonts informatives. La segona part de l’activitat serveix perquè s’adonin que la millor manera d’investigar és consultar diverses fonts i contrastar la informació obtinguda. Finalment, la pregunta d’en Lucas fa que s’adonin que, per continuar endavant amb el repte, han de fer servir les fonts d’informació que s’anomenen en l’activitat 3.
En l’activitat 4, es pretén que els alumnes es familiaritzin amb la informació obtinguda a partir d’un llibre consultat en una biblioteca (apartat A), és a dir, una “font documental”. En l’apartat B s’indica que els edificis antics (en aquest cas, les torres de guaita) són també una font d’informació, anomenada “patrimonial”. En l’apartat C es treballen les “fonts orals”, anomenades així perquè provenen d’allò que expliquen persones que tenen coneixements sobre un tema determinat. Les llegendes que expliquen la gent gran en són un exemple. Aquesta activitat la poden resoldre mitjançant l’estructura del trencaclosques: es divideix la classe en grups de tres i cada membre del grup s’encarrega d’un dels tres apartats de l’activitat 4 (A, B o C) i resol les preguntes plantejades.
Si voleu aprofundir més en el tema, en el cas que els alumnes hi mostrin interès, podeu llegir a classe l’article Pirata a la vista! Els atacs corsaris a l’Empordà del segle XVI de la revista Sapiens. El treball en grup requereix tasques d’organització i distribució de feines i suport del docent (resolució de dubtes, orientació de les respostes i aclariment dels conceptes). Els alumnes han de saber quines fonts d’informació s’utilitzen en la investigació històrica. Recomaneu-los la lectura de la pastilla informativa sobre les fonts històriques que resumeix els conceptes treballats i que poden confirmar i ampliar amb la lectura del manual de consulta.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per anar més enllà...
Obtenir informació amb fonts històriques Pauta per recollir informació d’un fet històric a partir de la cerca autònoma de diverses fonts històriques: les fonts documentals i el testimoni dels familiars.
Distingim els diferents tipus de fonts històriques
Podeu avançar en la resolució de la pregunta del youtuber valorant quins tipus de fonts històriques poden proporcionar informació sobre els pirates (els llibres, les fotografies, les restes d’objectes, vehicles, roba, etc.).
Si els de la colla han consultat les fonts històriques adequades per esbrinar alguns aspectes relacionats amb els pirates, podran afirmar si hi havia pirates a Catalunya. Quines fonts han estat útils als de la colla? (activitat 5).
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar...
Els diferents tipus de fonts històriques Activitat per completar un breu text per conèixer quines fonts històriques existeixen.
Quines fonts històriques són? Activitat de reconeixement de diverses imatges segons si són fonts documentals o fonts patrimonials.
Mapa de conceptes Activitat interactiva en què es completa un mapa de conceptes sobre les èpoques i les fonts històriques perquè els alumnes en tinguin una visió global.
Per anar més enllà...
Arxius, biblioteques o museus? Activitat interactiva per identificar el lloc on es troben diverses fonts històriques.
Ordenem els fets històrics
En l’activitat 6, els alumnes han d’ordenar els fets que han descobert en una línia del temps (han d’escriure els anys que surten en l’activitat 4). Deixeu-los una estona per posar en comú les respostes i consensuar-les.
Podeu construir entre tots una línia gran (com un mural allargat) en què, a més d’indicar els anys dels atacs, enganxeu les imatges dels personatges (o les fitxes, si hi caben). La podeu penjar a l’aula perquè els alumnes la puguin consultar sempre que vulguin. Això els pot ajudar a assimilar la idea de cronologia.
Ens aproximem a les grans èpoques històriques
L’objectiu és aproximar els alumnes al coneixement de les grans etapes històriques, cosa que és més fàcil un cop han après a ordenar els fets històrics. És a dir, d’ordenar la història a petita escala (fets històrics) passen a fer-ho a gran escala (èpoques històriques). En l’activitat 7, els alumnes han d’identificar l’època històrica a què pertanyen unes imatges. Si és possible, podeu projectar les imatges d’aquesta activitat per resoldre-la entre tota la classe.
En aquest cas, hem preferit anomenar les edats històriques de manera gràfica, i no de la manera tradicional. Així: l'època dels primers humans és la prehistòria; l'època dels romans és l'edat antiga; l'època dels castells és l'edat mitjana; l'època dels descobriments és l'edat moderna; l'epoca de les primeres fàbriques és l'edat contemporània, i, a falta d'un nom que anomeni els nostres dies, l'època actual és el món avui.
En l’activitat 8 els alumnes han d’ordenar en una línia del temps les grans èpoques històriques. La segona part de l’activitat els permetrà situar els atacs pirates a Catalunya en l’època històrica corresponent.
Les fonts històriques consultades i l’ordenació de fets en una cronologia o línia del temps els han d’ajudar a respondre la pregunta inicial amb fonament.
Podeu recomanar als alumnes la lectura de la pastilla informativa sobre la línia del temps, que poden confirmar i ampliar amb la lectura del manual de consulta.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar...
Les grans èpoques històriques Activitat per reconèixer les èpoques històriques a partir dels coneixements previs de fets històrics representatius de cada etapa.
Per anar més enllà...
Avui en dia... Activitat interactiva per distingir les èpoques històriques a les quals pertanyen diverses imatges.
Apliquem el que hem après
En el darrer bloc, els alumnes han de descobrir de manera individual si a Catalunya hi va haver bruixes i bandolers (activitat 9). Per saber-ho, s’hauran de plantejar si són personatges històrics o no, quines fonts històriques han de consultar, etc.
Per comprovar si els alumnes han assolit els objectius fixats, podeu plantejar-los aquestes preguntes:
- Podeu respondre les preguntes inicials?
- Què us sembla que hauríeu de recordar?
- Com hem treballat? En què podem millorar?
- Què us ha semblat el tema dels atacs pirates, les fonts i les grans èpoques històriques? És interessant? Us seran útils aquests coneixements? Per què?
També podeu valorar com han estat el plantejament, la feina feta i l’avaluació d’aquest itinerari. Us aconsellem que feu un diari setmanal o que aneu prenent nota de manera regular de les observacions i que planifiqueu l’avaluació perquè que no es concentri tota a final de trimestre.
Acabada la recerca, o després del metaaprenentatge, pot ser un bon moment per fer l’itijoc Les fonts històriques, relacionada amb els continguts de l’itinerari.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar...
Fitxa REPASSA Document en PDF amb activitats per repassar el que s’ha treballat sobre les èpoques històriques i les fonts que ens en donen informació.
Per anar més enllà...
Què en sabem, de...? Pautes per analitzar i contrastar un fet històric a partir d’un testimoni oral sobre diversos moments decisius del segle xx de la pàgina web del Museu d’Història de Catalunya.
Fitxa AMPLIA Document en PDF amb activitats per ampliar el que s’ha treballat sobre les èpoques històriques i les fonts que ens en donen informació.
Recursos
Recursos llibre
Recursos mestre
Atenció a la diversitat
Per acompanyar i repassar
Activitat per completar un breu text per conèixer quines fonts històriques existeixen.
Activitat per distingir les característiques que distingeixen els fets històrics i els llegendaris a partir de dos fets coneguts.
Activitat de reconeixement de diverses imatges segons si són fonts documentals o fonts patrimonials.
Activitat per reconèixer les èpoques històriques a partir dels coneixements previs de fets històrics representatius de cada etapa.
Fitxa d’activitats per repassar els continguts conceptuals de l’itinerari.
Activitat interactiva on es completa un mapa de conceptes sobre les èpoques i les fonts històriques perquè els alumnes en tinguin una visió global.
Per anar més enllà
Pauta per recollir informació d’un fet històric a partir de la cerca autònoma de diverses fonts històriques: les fonts documentals i el testimoni dels familiars.
Pautes per analitzar i contrastar un fet històric a partir d’un testimoni oral sobre diversos moments decisius del segle xx de la pàgina web del Museu d’Història de Catalunya.
Activitat interactiva per distingir les èpoques històriques a les quals pertanyen diverses imatges.
Activitat interactiva per identificar el lloc on es troben diverses fonts històriques.
Fitxa d’activitats per consolidar o ampliar els continguts conceptuals de l’itinerari.
Solucions
Activitats sistemàtiques
Avaluació
EL QUE PODEU AVALUAR EN AQUEST ITINERARI
Si voleu que aquest itinerari us aporti dades per a l’avaluació de les competències que s’hi treballen (vegeu la programació en Word), us suggerim que utilitzeu les activitats 1, 3, 6 i 7.
COM AVALUAR
Podeu fer servir l’aplicació Avalua senzillament. Hi trobareu les rúbriques d’avaluació de les competències associades a l'àrea, l’opció per registrar les valoracions i totes les prestacions de flexibilitat, personalització, estadístiques, etc. que ofereix l’aplicatiu.