En Lucas ho sap tot de l’Univers: estrelles, planetes, satèl·lits... Per això la seva germana petita li pregunta:
La Lluna canvia de forma?
És clar! Quan sigui gran, en Lucas vol ser astronauta per explorar planetes llunyans. Però sovint pensa...
Podríem viure en un altre planeta?
La mestra de la colla, la Montse, ha amagat un “tresor” al pati de l’escola. Per trobar-lo, hauran de saber-se orientar.
On és el tresor?
La Maria i l’Eloi miren amb la lupa la sorra que van recollir quan van anar d’excursió a la platja.
Què conté la sorra?
En veure l’arc de Sant Martí, la mestra ha proposat construir un disc de Newton...
D’on surten els colors de l’arc de Sant Martí?
La Maria ha portat a classe una foto d’un cotxe híbrid. Ha explicat que contamina menys que els altres.
És possible fer servir energia i no contaminar?
Avui la mestra ha tocat la guitarra. En Marcel, que és sord, s’ha posat al costat de l’amplificador i ha gaudit també de la música.
Què ens permet sentir la música?
L’Eloi es pregunta per què en Lucas no fa servir les tisores per tallar la roba. Diu que no li agraden les màquines tan simples...
Són una màquina, les tisores?
A la Maria li interessa la tecnologia. Ha portat a classe les fitxes de la seva col·lecció sobre la invenció i l’evolució de les màquines.
Per què és important la tecnologia?
ENTRENA'T
Els de la colla s’escriuen amb altres nens i nenes europeus per explicar-se coses dels seus països. En Bini ha rebut carta de la Dana.
On viu la Dana? I tu, on vius?
Les famílies de la colla s’han fet tan amigues que passaran juntes el cap de setmana en un alberg. Però quin?
A quin alberg aniran?
Aquest alberg ha estat un encert! Des d’allà es poden fer moltes excursions. Aquest cop trien els nens.
Què, anem d’excursió?
Dilluns! La Montse demana a la colla que expliquin com és la comarca on han estat.
De gran, on viuràs? De què treballaràs?
Pasta! Truita! Hamburguesa! Arròs! Mmm, aquí tothom hi diu la seva. Triar entre tots el menú de dijous no serà fàcil.
Com ho fem per posar-nos d’acord?
Aquest matí hi ha hagut una baralla a l’escola. Després n’hem parlat a classe. A ningú no li agrada barallar-se...
Com ens sentim a l’escola?
Sembla que la Maria no ho té fàcil per guanyar al joc d’aguantar la respiració.
Per què costa respirar, quan es té asma?
La Carla s’ha fet mal jugant a bàsquet. Li ha sortit sang una estona, però després ha parat perquè se li ha fet una crosta.
Com se’ns curen les ferides?
Avui toca verdura i truita per dinar. La Carla i en Lucas no estan gaire contents. Sempre menjarien carn...
Què hem de menjar per estar sans?
ENTRENA'T
La Maria explica als amics que dels grills de la patata que ha portat en Bini en poden sortir patateres. Té raó, la Maria?
Com podem tenir més patates?
La tieta de l’Eloi estudia la reproducció del salmons. Avui, l’Eloi ha portat unes imatges per veure els detalls del procés.
Com es reprodueixen els salmons?
El germà petit de la Carla no entén per què el seu conillet no pot jugar amb el peix a dins de l’aigua...
Per què no tots els animals respiren i mengen igual?
La Carla i en Lucas segueixen una “youtuber” que sempre proposa reptes interessants. Com aquest...
Hi ha hagut pirates a les costes catalanes?
En Bini és un apassionat dels dinosaures. Només cal veure la seva habitació!
Vam conviure amb els dinosaures?
D’excursió a Tarragona! La Montse els ha dit que les restes romanes de la ciutat els deixaran “de pedra”. Què deu voler dir?
Què series a l’antiga Roma?
Els de la colla preparen una recreació medieval. Rebran visites i les faran treballar fins que descobreixin...
Quin és l’enigma del pergamí?
“The end!” S’ha acabat la pel·li d’indis i vaquers. Només hi ha una cosa que l’Eloi no entén...
Per què en diem “indis”, si són americans?
Fotos de fums, escombraries, plàstics... i nens treballant? Què tenen a veure amb aquesta exposició?
Per què està contaminada la Terra?
ENTRENA'T
Els òrgans dels aparells respiratoris
Activitat per completar un text sobre els òrgans dels diferents aparells respiratoris.
Fitxa Amplia. Itinerari 23
Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Fitxa Repassa. Itinerari 23
Activitats per repassar diferents continguts treballats en l’itinerari.
La dieta dels animals
Activitat per relacionar cada animal amb el seu aliment.
La fotosíntesi
Activitat per completar un text sobre el procés de la fotosíntesi de les plantes.
La respiració dels animals
Activitat per classificar diferents animals segons la seva respiració.
Arxius, biblioteques o museus?
Activitat interactiva per identificar el lloc on es troben diverses fonts històriques.
Avui en dia...
Activitat interactiva per distingir les èpoques històriques a les quals pertanyen diverses imatges.
Els diferents tipus de fonts històriques
Activitat per completar un breu text per conèixer quines fonts històriques existeixen.
Fet històric o fet llegendari?
Activitat per distingir les característiques que distingeixen els fets històrics i els llegendaris a partir de dos fets coneguts.
Fitxa Amplia. Itinerari 24
Fitxa d’activitats per consolidar o ampliar els continguts conceptuals de l’itinerari.
Fitxa Repassa. Itinerari 24
Fitxa d’activitats per repassar els continguts conceptuals de l’itinerari.
Les grans èpoques històriques
Activitat per reconèixer les èpoques històriques a partir dels coneixements previs de fets històrics representatius de cada etapa.
Mapa de conceptes
Activitat interactiva on es completa un mapa de conceptes sobre les èpoques i les fonts històriques perquè els alumnes en tinguin una visió global.
Obtenir informació amb fonts històriques
Pauta per recollir informació d’un fet històric a partir de la cerca autònoma de diverses fonts històriques: les fonts documentals i el testimoni dels familiars.
Quines fonts històriques són?
Activitat de reconeixement de diverses imatges segons si són fonts documentals o fonts patrimonials.
Què en sabem, de...?
Pautes per analitzar i contrastar un fet històric a partir d’un testimoni oral sobre diversos moments decisius del segle xx de la pàgina web del Museu d’Història de Catalunya.
Llegendes
Pàgina web que inclou un recull de llegendes per treballar amb alumnat de primària.
Pirata a la vista! Els atacs corsaris a l'Empordà del segle XVI
Article sobre els atacs corsaris a l’Empordà del segle XVI, escrit per Gemma Aguilera, amb l’assessorament d’Agustí Alcoberro, i publicat en la revista Sàpiens.
Com respiren els peixos?
Vídeo animat sobre la respiració dels peixos.