On aniran de vacances a l’estiu?
Quina ciutat compleix les preferències de la mare? On farà més bon temps?
- Programació
- Justificació
- Planificació
- Orientacions
- Atenció a la diversitat
- Recursos
- Avaluació
Solucions
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 10
- 12
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
Programació
Disposeu de la programació en Word per poder tenir la visió global dels continguts associats a les competències que es treballen en aquest itinerari i que podeu adaptar al vostre grup i la vostra dinàmica.
Competències específiques
CE1 Seleccionar i utilitzar dispositius i recursos digitals de forma responsable i eficient per tal de buscar informació, comunicar-se i treballar col·laborativament i en xarxa i per crear continguts segons les necessitats digitals del context.
CE2 Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.
CE5 Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.
Criters d’avaluació
1.1 Fer ús de diferents fonts digitals, tant en grup com individualment, per identificar i seleccionar la informació adient, i verificar la fiabilitat de la font en funció de l’autoria i de la data d’actualització.
1.2 Utilitzar dispositius i recursos digitals de forma responsable i eficient, per contrastar, organitzar i comunicar la informació i per donar a conèixer els propis aprenentatges.
2.1 Demostrar i mantenir la curiositat, formulant-se preguntes investigables i fent prediccions raonades sobre temes d’actualitat relacionats amb el medi.
2.2 Buscar, seleccionar i contrastar informació, de fonts digitals i analògiques segures i fiables, per usar-la en investigacions relacionades amb el coneixement del medi..
2.4 Analitzar i interpretar la informació, les dades obtingudes en la investigació i les prediccions realitzades per valorar la coherència de possibles solucions a les qüestions plantejades.
5.1. Identificar i analitzar les característiques, les propietats i l’organització dels elements del medi natural, social i cultural a través de metodologies d’indagació i utilitzant les eines i els processos adequats.
5.2 Establir connexions entre diferents elements del medi natural social i cultural, analitzar les relacions que s’estableixen i fer prediccions dels possibles efectes.
Sabers
Cultura científica
Iniciació a l’activitat científica
- Selecció de tècniques d’indagació (observacions, formulació de preguntes i prediccions, planificació i realització d’experiments i recerques, creació de models, investigació a través de la cerca d’informació i de dades, comunicació dels resultats) adequades a les necessitats de la investigació.
- Utilització d’instruments i dispositius (analògics i digitals) apropiats per a l’observació i la mesura precises d’acord amb les necessitats de les diferents preguntes, problemes i investigacions.
- Construcció i ús del vocabulari científic relacionat amb les diferents investigacions i temàtiques estudiades.
Tecnologia i digitalització
Digitalització de l’entorn personal d’aprenentatge
- Selecció i utilització de dispositius i recursos digitals d’acord amb les necessitats del context educatiu.
- Domini de les regles bàsiques de recollida, emmagatzematge, organització i representació de dades per facilitar-ne la comprensió i l’anàlisi.
- Utilització de les normes bàsiques de seguretat, protecció i privacitat per navegar per internet i per protegir l’entorn personal d’aprenentatge (contrasenyes segures, identitat digital...).
Societats i territoris
Reptes del món actual
- Introducció a la dinàmica atmosfèrica i les grans àrees climàtiques per relacionar la distribució dels ecosistemes i els paisatges.
Consciència ecosocial
- Identificació i anàlisi de les causes i les conseqüències del canvi climàtic, a escala local i global, i proposta de mesures de mitigació i adaptació.
Justificació
A casa de l’Abril estan planificant les vacances d’estiu. La seva mare li proposa tres destins: La Paz, Dubrovnik i Niamey. Només posa una condició: no vol passar ni massa fred ni massa calor. A partir d’aquesta situació, es planteja la pregunta repte: On aniran de vacances a l’estiu? L’escena i la pregunta inicials originen dues qüestions complementàries: Quina ciutat compleix les preferències de la mare? On farà més bon temps? Amb l’objectiu de donar resposta a aquestes qüestions, els alumnes diferenciaran entre temps i clima, analitzaran els elements del clima, coneixeran els factors climàtics, descobriran els climes de la Terra i, per acabar, aplicaran els coneixements adquirits al llarg de l’itinerari per donar resposta a la pregunta repte.
Planificació
L’itinerari es pot dividir en dos grans blocs: un primer bloc en què es distingeix entre temps i clima i es coneixen els elements del clima i un segon bloc en què s’identifiquen els factors climàtics, s’investiguen els climes de la Terra i, finalment, s’aplica el que s’ha après i es resol la proposta inicial.
Podeu repartir els dos blocs entre les dues sessions setmanals, un per cada sessió. És possible que un dels blocs excedeixi el temps d’una sessió setmanal. Si us cal prioritzar algunes de les propostes, tingueu en compte que són especialment importants les activitats 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 i 12. També podeu treballar-ne alguna amb flipped class (9, 10 i 11) i, després, corregir-les i comentar-ne els dubtes i les dificultats a classe.
Orientacions
Comencem
Partiu sempre de la lectura i la interpretació de la situació inicial. Sondegeu els coneixements previs dels alumnes i demaneu-los que proposin respostes per a les preguntes que es plantegen. Feu que situïn les localitats en un mapamundi i que especulin sobre el temps que hi haurà a l’estiu. Podeu avançar alguns continguts de l’itinerari i demanar-los si coneixen algun tipus de dada que els pugui ajudar a justificar-ho. És possible que els alumnes esmentin les dades de temperatures o precipitacions. Quan hàgiu acabat l’itinerari, reviseu les respostes que han proposat i feu que les comparin amb el que pensen un cop treballats els continguts.
Feu també que comentin els conceptes bon temps i mal temps: Són conceptes absoluts o relatius? I, si en un territori fa molts mesos que no plou, què deuran pensar els seus habitants sobre un dia de pluja? Seria considerat bon temps o mal temps?
Distingim entre temps i clima
L’escena inicial us permetrà introduir l’activitat 1. Un cop resolta, plantegeu-los preguntes sobre la setmana en què esteu treballant aquestes activitats: Plou? Fa sol? Fa fred o calor? A quina estació de l’any som? Quin temps fa? És semblant el temps tots els dies? Demaneu-los també que descriguin el clima del lloc on viuen. És probable que descriguin el temps que fa aquell mateix dia. Feu que pensin què haurien dit si aquesta activitat l’haguessin fet un dia del mes d’agost i que hi reflexionin. Pregunteu-los si recorden com era aquella mateixa setmana de l’any passat (o una setmana del mateix mes) i si poden explicar què tenen en comú els dies del mes d’agost de tots els anys o si cada any plou per les mateixes dates, aproximadament. Els alumnes han d’arribar a la conclusió que hi ha grans regularitats (el clima), que se superposen a les variacions a petita escala (el temps meteorològic). A continuació, introduïu el concepte de clima, mostreu-los el vídeo Clima i temps i demaneu als alumnes que diferenciïn entre temps atmosfèric i clima tal com es planteja en l’activitat 2.
Com a activitat complementària, proposeu als alumnes que busquin dites i refranys que parlin del temps, que els classifiquin per èpoques estacionals i que elaborin un pòster i el pengin a la classe.
Analitzem els elements del clima
Si és possible, projecteu l’activitat 3 i comenteu-la entre tots. Abans de resoldre-la, introduïu el concepte de climograma i feu que els alumnes vegin l’interactiu El climograma. Comenteu als alumnes que la ciutat de La Paz és a l’hemisferi sud i que, per tant, els mesos d’estiu es troben entre desembre i març. Advertiu-los que la pregunta fa referència a l’estiu des del punt de vista de l’hemisferi nord, que és on es troba Catalunya.
Un cop resolta l’activitat 4, feu que els alumnes assenyalin els conceptes que no coneixen, que els investiguin i que n’expliquin els significats.
Projecteu també l’activitat 5 i, un cop treballada, feu que els alumnes ampliïn la informació sobre els aparells meteorològics en la pàgina web de l’AEMET Aprenent meteorologia: instruments meteorològics i que resolguin les activitats interactives. Proposeu-los també que, com a activitat complementària, elaborin una presentació o galeria d’imatges amb els aparells i els elements del clima i que la comparteixin en un espai virtual de l’escola, si teniu aquesta possibilitat.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar...
Aparells i unitats de mesura del temps Activitat interactiva en què cal relacionar aparells meteorològics i elements del clima.
Com mesurem el clima? Activitat en què cal identificar i definir diferents aparells meteorològics.
Per anar més enllà...
El temps i el clima Activitat interactiva en què cal omplir els buits d’un text explicatiu sobre el temps i el clima.
Descobrim els factors climàtics
Abans de treballar l’activitat 6, mostreu als alumnes el vídeo Las zonas climáticas i comenteu-lo entre tots. Insistiu en el treball amb atles o globus terraqüis i feu que els alumnes hi localitzin localitats de climes diferents i que expliquin si es troben a la zona càlida, temperada o freda del planeta.
Després de resoldre l’activitat 7, demaneu-los que pensin quins dels factors climàtics influeixen i determinen el clima de la localitat on es troba la vostra escola. Després, proposeu-los que busquin altres localitats catalanes que estiguin condicionades per aquests factors, però de manera diferent, i que expliquin com influeixen en el seu clima.
Per aprofundir en el concepte de latitud, feu que els alumnes juguin amb l’interactiu Latitude and longitude.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar...
Els factors climàtics Activitat interactiva en què cal relacionar els factors climàtics amb la seva definició.
Investiguem com són els climes de la Terra
Feu que els alumnes treballin l’activitat 8 mitjançant l’estructura cooperativa 1-2-4 i, a continuació, poseu en comú les respostes. Per complementar l’activitat, demaneu-los que elaborin un mapa de conceptes, que investiguin els diferents climes, que proposin exemples de ciutats que pertanyin a cada clima i que els il·lustrin amb imatges representatives.
Proposeu als alumnes que, un cop feta la investigació en grup petit que es demana en l’activitat 9, preparin una presentació oral per compartir la informació amb la resta de la classe. Feu que cada grup presenti la seva investigació i demaneu a la resta de companys i companyes que prenguin apunts i en redactin un resum el més complet possible. En acabar, proposeu-los que les valorin i que cada grup digui una cosa positiva i una cosa que es podria millorar de cada presentació.
Abans de resoldre l’activitat 10, sintetitzeu tots els elements i condicionants que cal tenir en compte (i que han treballat fins ara) per completar la taula correctament. En aquest punt de l’itinerari, els alumnes poden tenir una idea bastant clara de quina pot ser la resposta de la pregunta repte. Descarregueu-vos el document Els climes de la Terra o projecteu-lo, si és possible, i feu que resolguin l’activitat. Demaneu-los també que identifiquin el clima del món específic de cada ciutat: La Paz, clima d’alta muntanya; Dubrovnik, clima mediterrani; Niamey, clima desèrtic. Un cop treballada l’activitat, podeu plantejar-los aquestes preguntes, a partir del mapa: Com són els climes entre el tròpic de Càncer i l’equador? Quin clima és propi de l’àrea que hi ha per sobre del cercle polar àrtic? Hi ha alguna variant dels climes freds a Oceania? A quins continents es donen totes les variants dels climes temperats? També podeu consultar l’interactiu Les grans zones climàtiques.
Com a activitat complementària, proposeu als alumnes que busquin fotografies de paisatges propis de cada zona climàtica o que els dibuixin, tal com se’ls imaginen. Haurien d’aconseguir una certa diversitat de paisatges, ja que tan càlid és un desert com una selva, i tan temperat és un bosc caducifoli centreeuropeu com una brolla mediterrània. Després, poden fer una presentació en diapositives o elaborar un pòster en format digital amb l’aplicació Glogster o Linoit.
Finalment, abans de treballar l’activitat 11, mostreu als alumnes el vídeo sobre els mapes meteorològics El mapa de símbols. A continuació, busqueu mapes amb la previsió del temps en el diari de diversos dies i retalleu-los. Feu-ne fotocòpies i doneu els mateixos mapes a tots els alumnes. Després, demaneu-los que els interpretin i que comprovin si han arribat a les mateixes conclusions (plourà, pujaran les temperatures, etc.). Per resoldre l’activitat, disposeu de la pàgina web del Meteocat. Com a proposta complementària, demaneu als alumnes que busquin, en la secció “Serveis i dades climàtiques” d’aquesta mateix web, dades de temperatura i precipitacions de la seva localitat del mes en què treballeu aquest itinerari per a una sèrie de 10 anys com a mínim. Després, proposeu-los que facin el mateix, però d’un mes diferent. Es tracta que els alumnes constatin la regularitat de les dades al llarg de diferents anys, que és el que caracteritza el clima. Tot seguit, proposeu als alumnes que facin registres meteorològics a l’escola, tant de temperatura com de precipitació durant una setmana com a mínim. Col·loqueu al pati un termòmetre i un pot per recollir l’aigua caiguda durant un dia, quan plogui o nevi. Després, demaneu-los que facin un gràfic per a la temperatura (expressada en graus centígrads, ºC) i un altre per a les precipitacions (expressada en mil·límetres, mm). A continuació, podeu comparar aquests registres amb les dades obtingudes en la pàgina web anterior.
Si us cal més informació sobre meteorologia, podeu consultar el meteoglosario de l’AEMET, que trobareu en l’enllaç MeteoGlosario Visual.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar...
Les grans zones climàtiques Activitat interactiva en què cal situar en un mapa els climes de la Terra.
Els climes temperats (I) Activitat interactiva en què cal associar amb imatges els diferents climes temperats.
Per anar més enllà...
Els climes temperats (II) Activitat interactiva en què cal completar diverses afirmacions sobre els climes temperats.
Els climes del món Activitat interactiva en què cal interpretar el clima de diferents indrets del món.
Els mapes isobàrics Activitat interactiva en què cal identificar els símbols d’un mapa isobàric.
Què diu el mapa isobàric? Activitat en què cal interpretar un mapa isobàric de Catalunya.
Apliquem el que hem après
Projecteu l’activitat 12, si és possible, i comenteu-la entre tots abans de resoldre-la individualment.
Si us cal més informació i més propostes i recursos sobre el clima, podeu consultar el web de la NASA Climate Kids.
Acabades les activitats, dediqueu uns minuts a la reflexió sobre el propi aprenentatge i la valoració de l’itinerari.Podeu valorar com han estat el plantejament, el treball i l’avaluació d’aquest itinerari. Us aconsellem que feu un diari setmanal o que aneu prenent nota de les observacions regularment i que planifiqueu l’avaluació perquè no es concentri tota al final del trimestre.
Després del metaaprenentatge, en funció de la disponibilitat que tingueu de dispositius, proposeu-los que facin l’itijoc El clima.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar...
Fitxa REPASSA Document en PDF amb activitats per repassar el que s’ha treballat sobre el clima.
Per anar més enllà...
Mapa de conceptes Activitat en què cal redactar un resum a partir d’un mapa de conceptes sobre el clima.
The climate Activitat interactiva en anglès en què cal identificar conceptes relacionats amb el clima.
Fitxa AMPLIA Document en PDF amb activitats per ampliar el que s’ha treballat sobre el clima.
Recursos
Recursos llibre
Recursos mestre
Atenció a la diversitat
Per acompanyar i repassar
Activitat interactiva en què cal associar amb imatges els diferents climes temperats.
Activitat interactiva en què cal situar en un mapa els climes de la Terra.
Activitat interactiva en què cal relacionar aparells meteorològics i elements del clima.
Activitat interactiva en què cal relacionar els factors climàtics amb la seva definició.
Fitxa d’activitats per repassar els continguts conceptuals de l’itinerari.
Activitat en què cal identificar i definir diferents aparells meteorològics.
Per anar més enllà
Activitat en què cal interpretar el clima de diferents indrets del món.
Activitat en què cal interpretar un mapa isobàric de Catalunya.
Activitat en què cal redactar un resum a partir d’un mapa de conceptes sobre el clima.
Activitat interactiva en què cal omplir els buits d’un text explicatiu sobre el temps i el clima.
Fitxa d’activitats per consolidar o ampliar els continguts conceptuals de l’itinerari.
Activitat interactiva en anglès en què cal identificar conceptes relacionats amb el clima.
Activitat interactiva en què cal completar diverses afirmacions sobre els climes temperats.
Activitat interactiva en què cal identificar els símbols d’un mapa isobàric.
Solucions
Activitats sistemàtiques
Avaluació
EL QUE PODEU AVALUAR EN AQUEST ITINERARI
Si voleu que aquest itinerari us aporti dades per a l’avaluació de les competències que s’hi treballen (vegeu la programació en Word), us suggerim que utilitzeu les activitats 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 i 12.
Un cop treballats aquests primers cinc itineraris, podeu passar als alumnes la proposta Prova de competències (1-5) per valorar l’adquisició de les competències específiques. Podeu personalitzar la prova i adaptar-la al vostre grup. Pot ser una eina útil per poder fer després el registre de les observacions amb l’aplicació AVALUA.
COM AVALUAR
Podeu fer servir l’aplicació Avalua senzillament, en què trobareu les rúbriques d’avaluació de les competències associades a l'àrea, l’opció per registrar les valoracions i totes les prestacions de flexibilitat, personalització, estadístiques, etc. que ofereix.