Per què té forats, el pa?
Hi ha microorganismes vius dins els aliments? On més n’hi pot haver?
- Programació
- Justificació
- Planificació
- Orientacions
- Atenció a la diversitat
- Recursos
- Avaluació
Solucions
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
Programació
Disposeu de la programació en Word per poder tenir la visió global dels continguts associats a les competències que es treballen en aquest itinerari i que podeu adaptar al vostre grup i la vostra dinàmica.
Competències específiques
CE1. Seleccionar i utilitzar dispositius i recursos digitals de forma responsable i eficient per tal de buscar informació, comunicar-se i treballar col·laborativament i en xarxa i per crear continguts segons les necessitats digitals del context.
CE2 Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.
CE5 Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.
Criteris d'avaluació
1.1 Fer ús de diferents fonts digitals, tant en grup com individualment, per identificar i seleccionar la informació adient, i verificar la fiabilitat de la font en funció de l’autoria i de la data d’actualització.
2.1 Demostrar i mantenir la curiositat, formulant-se preguntes investigables i fent prediccions raonades sobre temes d’actualitat relacionats amb el medi.
2.2 Buscar, seleccionar i contrastar informació, de fonts digitals i analògiques segures i fiables, per usar-la en investigacions relacionades amb el coneixement del medi.
2.3 Dissenyar i realitzar experiments, fent ús de la indagació, seleccionant els instruments i els dispositius analògics i digitals necessaris per fer observacions i prendre mesures precises, i decidir el tipus de registre més adequat per respondre la pregunta plantejada.
2.4 Analitzar i interpretar la informació, les dades obtingudes en la investigació i les prediccions realitzades per valorar la coherència de possibles solucions a les qüestions plantejades.
2.5 Adaptar el missatge i el format a l’audiència a què va dirigit, fent ús de dispositius i recursos digitals i d’un llenguatge acurat i precís per justificar els resultats aconseguits i el procés de les investigacions realitzades.
5.1. Identificar i analitzar les característiques, les propietats i l’organització dels elements del medi natural, social i cultural a través de metodologies d’indagació i utilitzant les eines i els processos adequats.
5.2 Establir connexions entre diferents elements del medi natural social i cultural, analitzar les relacions que s’estableixen i fer prediccions dels possibles efectes.
Sabers
Cultura científica
Iniciació a l’activitat científica
- Selecció de tècniques d’indagació (observacions, formulació de preguntes i prediccions, planificació i realització d’experiments i recerques, creació de models, investigació a través de la cerca d’informació i de dades, comunicació dels resultats) adequades a les necessitats de la investigació.
- Utilització d’instruments i dispositius (analògics i digitals) apropiats per a l’observació i la mesura precises d’acord amb les necessitats de les diferents preguntes, problemes i investigacions.
- Construcció i ús del vocabulari científic relacionat amb les diferents investigacions i temàtiques estudiades.
- Reconeixement de la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques com a activitats humanes i de les professions relacionades amb aquests camps de coneixement en l’actualitat des d’una perspectiva de gènere.
La vida al nostre planeta
- Comprensió dels aspectes bàsics de les funcions vitals de l’ésser humà i la resta d’éssers vius des d’una perspectiva integrada: obtenció d’energia, relació amb l’entorn i perpetuació de l’espècie.
Tecnologia i digitalització
Digitalització de l’entorn personal d’aprenentatge
- Selecció i utilització de dispositius i recursos digitals d’acord amb les necessitats del context educatiu.
- Domini de les regles bàsiques de recollida, emmagatzematge, organització i representació de dades per facilitar-ne la comprensió i l’anàlisi.
- Utilització de les normes bàsiques de seguretat, protecció i privacitat per navegar per internet i per protegir l’entorn personal d’aprenentatge (contrasenyes segures, identitat digital...).Fases d’una investigació.
Justificació
L’Èric vol fer pa i iogurts a casa. Sap que els microorganismes són presents en moltes situacions de la nostra vida quotidiana, però no sap del tot com són, com viuen i quina és la seva participació en processos com l’elaboració del pa. Hi deu haver alguna relació amb el fet que el pa tingui forats?
L’objectiu de l’itinerari és investigar i aprendre al voltant dels microorganismes, a partir dels exemples dels llevats, els bacteris del iogurt i els bacteris que habiten dins nostre, que vehiculen la seqüència didàctica.
Planificació
L’itinerari es pot dividir en quatre blocs. Podeu dedicar una de les sessions a treballar el bloc 1 i una sessió per treballar els blocs 2, 3 i 4.
En el primer bloc, fent servir el pa com a element significatiu i mitjançant el mètode científic, s’investiga el llevat, que és un microorganisme que pertany al regne dels fongs. En el segon bloc es descobreix que el iogurt també és el producte de l’acció d’uns altres microorganismes, en aquest cas dels bacteris, del regne de les moneres. En el tercer bloc es treballen els bacteris que són presents en el nostre organisme i la seva importància. I el quart i últim bloc és la síntesi de coneixements adquirits per respondre les preguntes inicials.
Les activitats imprescindibles són la 2, la 3, la 5, la 6 i la 7.
Orientacions
Comencem
L’interès i la curiositat de l’Èric pels microorganismes i pels processos en els quals intervenen generen una sèrie de preguntes que ens porten a investigar sobre aquests éssers vius.
Per començar, podeu activar els coneixements previs dels alumnes mirant d’explicar entre tots com es fan els dos productes que s’anomenen: el pa i les iogurts.
Després, us podeu centrar en les preguntes que planteja l’itinerari i afegir-ne d’altres: Hi ha organismes vius als aliments? On més n’hi pot haver? Poden ser perjudicials? N’hi ha de beneficiosos?
Un cop descrits diferents microorganismes, podeu enllaçar amb l’itinerari anterior i mirar de trobar a quin regne pertanyen aquests éssers microscòpics. Tots formen part del mateix regne?
Abans de passar a l’activitat 1, pregunteu als alumnes per què creuen que a l’Èric no li ha sortit bé el pa. Deixeu que facin hipòtesis.
L’objectiu de l’activitat 1 és que l’alumnat raoni sobre una situació quotidiana en què intervenen microorganismes.
Podeu repassar entre tots els ingredients del pa, per comprovar si són conscients que cal que porti llevat o massa mare i que aquesta és la clau que s’obtingui un bon producte. Només amb un creixement adequat dels microorganismes s’obté el pa que esperem.
Proposeu-los que busquin per internet què és la massa mare, individualment o en petits grups, i que contestin la pregunta de l’activitat
Un cop realitzada la cerca d’informació, torneu a insistir en el tipus d’éssers vius que són aquests microorganismes. Els alumnes solen associar el regne dels fongs només amb els bolets.
Podeu introduir l’activitat següent a través d’aquestes preguntes: Es pot fer pa amb altres tipus de “llevat”? Què es fa servir perquè “pugin” alguns pastissos? És també llevat? En què es diferencien aquests elements (llevat i llevat químic)? Quan actuen? Ho fan en el mateix moment?
L’activitat 2 pot donar la resposta.
Fem hipotèsis
Per descobrir quina és la funció que fa el llevat, utilitzeu el mètode científic, que segueix aquests passos: 1. Partim d’una pregunta o observació que volem respondre o explicar, 2. Formulem una hipòtesi, 3. Comprovem la hipòtesi a través d’un experiment o una observació, 4. Traiem conclusions.
L’objectiu de l’activitat 2 és que l’alumnat entengui què és una hipòtesi tot plantejant-ne una sobre si els llevats són éssers vius. Podeu proposar a l’alumnat que llegeixi el quadre informatiu i, després, demaneu-los quina és la pregunta i quina és la hipòtesi plantejada respecte a l’acció del llevat en el pa.
Recomaneu als alumnes que llegeixin el quadre informatiu sobre el concepte de la hipòtesi per consolidar el concepte.
Un cop formulada la hipòtesi, l’activitat 3 consisteix en la verificació o la falsació d’aquesta a través d’un experiment.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Formulació d’hipòtesis Activitat a partir d’un vídeo per completar la formulació d’hipòtesis sobre la manera d’esbrinar si els microorganismes són vius.
Investiguem si els llevats es nodreixen
L’objectiu de l’activitat 3 és comprovar experimentalment si la hipòtesi plantejada és certa. El raonament al qual ha d’arribar l’alumnat és aquest: quan el llevat es nodreix amb el sucre, s’allibera CO2; per tant, si podem comprovar que s’allibera aquest gas, podem concloure que el llevat s’alimenta.
Per fer aquesta pràctica, els alumnes treballaran en grups petits. Podeu repassar amb els alumnes el material que faran servir i com han de fer-los servir. Recordeu-los també que n’han de tenir cura i netejar-ho tot després de l’experimentació.
Després que els diferents grups contestin les preguntes, podeu compartir els resultats amb la resta de la classe, per verificar que tothom ha arribat a les mateixes conclusions.
Abans de fer l’activitat següent, podeu plantejar aquestes preguntes: Coneixeu altres casos relacionats amb el menjar en què intervinguin microorganismes? Creieu que aquests casos es limiten al regne dels fongs?
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per anar més enllà
Interpretació de resultats Activitat d’interpretació de resultats d’un experiment per estudiar si hi ha organismes vius en diferents envasos a partir de la definició de nutrició.
Analitzem la reproducció dels bacteris
En el segon bloc ens fixem en els iogurts. Els iogurts són un altre exemple proper als alumnes en què els microorganismes són presents. En aquest cas són bacteris. Podeu fer notar que estem canviant de regne d’éssers vius.
L’objectiu de l’activitat 4 és que l’alumnat observi com és el procés de reproducció dels bacteris de la llet. El bacteri, igual que els fongs del llevat, s’alimenta, en aquest cas de lactosa, i es reprodueix. La seva reproducció s’anomena bipartició i matemàticament obeeix al creixement exponencial.
Per il·lustrar aquest concepte, podeu escoltar la llegenda del tauler d’arròs.
El creixement dels bacteris es dona anàlogament al que succeïa amb els llevats: els microorganismes es nodreixen i es multipliquen si estan a una temperatura adequada.
Tal com s’observa en la recepta, veiem que la temperatura és un factor que té molta importància en el procés d’elaboració del iogurt.
Demaneu als alumnes que facin hipòtesis del perquè deu seu així. Coneixeu altres éssers vius que viuen bé en unes temperatures determinades i no pas en unes altres? Deu ser el mateix cas? Observeu alguna relació amb el procés del llevat del pa?
En l’activitat 5 l’alumnat ha de raonar, a partir d’una pauta, sobre la relació de la temperatura amb les funcions vitals. Podeu proposar als alumnes la dinàmica d’aprenentatge cooperatiu “Tutoria entre iguals” per parelles: cada membre de la parella respon dues preguntes que es plantegen en l’activitat (la primera i la tercera, i la segona i la tercera) i, posteriorment, explicar la resposta a l’altre.
Finalment, per tancar el tema de la temperatura i tenint en compte que cal posar els iogurts a la nevera perquè els bacteris (encara vius) no creixin més, podeu preguntar als alumnes què passa en el cas dels llevats. Són vius els llevats després de coure el pa? Cal conservar el pa d’alguna manera especial, com els iogurts? Aquestes preguntes es plantegen també en l’activitat 7, per concloure l’itinerari.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per anar més enllà
El creixement exponencial Activitat per reflexionar a partir d’un vídeo sobre el creixement exponencial i preguntes associades.
Descobrim que nosaltres també tenim bacteris
Podeu introduir el bloc 3 explicant que al nostre cos hi viuen molts tipus de bacteris i que aquest fet és tan beneficiós per als bacteris com per a nosaltres. Recordeu-los el concepte de simbiosi, una associació entre organismes beneficiosa per a tots.
L’objectiu de l’activitat 6 és que l’alumnat prengui consciència de la importància dels bacteris que conviuen amb nosaltres dins el cos humà.
Mireu el vídeo del programa Quèquicom a partir del minut 11.53 i fins al 13.19.
Després de resoldre l’activitat, podeu comentar la importància de mantenir la biota intestinal mirant de no perjudicar els bacteris que la conformen. En cas de malaltia, quan prenem antibiòtics per combatre bacteris perjudicials, també ataquem els bacteris beneficiosos, per això podem ajudar la nostra biota amb aliments que els afavoreixin, com, per exemple, els iogurts.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per anar més enllà
On són els microorganismes? Activitat per cercar informació, en grup, sobre els microorganismes essencials del cos humà i crear un pòster.
Apliquem el que hem après
L’activitat 7 reprèn la pregunta inicial de l’itinerari i planteja tot un seguit de preguntes relacionades que l’alumnat pot resoldre si ha comprès els continguts treballats sobre la manera com viuen els microorganismes.
Podeu proposar que l’alumnat es coavaluï. Primer, contesten les preguntes individualment i, després, les intercanvien amb un company o companya, que les corregirà oralment. Finalment, podeu comentar les respostes entre tots de manera que sàpiguen si les han respost i les han corregit bé.
Per concloure aquest bloc, els alumnes poden fer l'itijoc Els microorganismes que els permetrà practicar els continguts de manera interactiva i divertida.
Per acabar, recordeu els objectius fixats. Els alumnes poden respondre les preguntes següents per fer el seu metaaprenentatge i valorar el treball setmanal. Demaneu-los que justifiquin la seva opinió.
Per valorar com han estat el plantejament, el treball i l’avaluació d’aquest itinerari, podeu fer un diari setmanal o bé anar prenent nota de les observacions regularment i planificar l’avaluació perquè no es concentri tota al final del trimestre.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Fitxa REPASSA Activitats per consolidar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Per anar més enllà
Fitxa AMPLIA Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Recursos
Recursos llibre
Recursos mestre
Atenció a la diversitat
Per acompanyar i repassar
Activitats per repassar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Activitat a partir d'un vídeo per completar la formulació d’hipòtesis sobre la manera d’esbrinar si els microorganismes són vius.
Per anar més enllà
Activitat per cercar informació, en grup, sobre els microorganismes essencials del cos humà i crear un pòster.
Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Activitat per reflexionar a partir d'un vídeo sobre el creixement exponencial i preguntes associades.
Activitat d'interpretació de resultats d’un experiment per estudiar si hi ha organismes vius en diferents envasos a partir de la definició de nutrició.
Solucions
Activitats sistemàtiques
Avaluació
EL QUE PODEU AVALUAR EN AQUEST ITINERARI
Si voleu que aquest itinerari us aporti dades per a l’avaluació de les competències que s’hi treballen (vegeu la programació), us suggerim que utilitzeu les activitats 2 i 3, per avaluar la comprensió del mètode científic i el treball experimental en grup, i l’activitat 7, per comprovar que han assolit els continguts treballats i que poden raonar sobre els processos en què intervenen microorganismes.
COM AVALUAR
Podeu fer servir l’aplicació Avalua senzillament, en què trobareu les rúbriques d’avaluació de les competències associades a l'àrea, l’opció per registrar les valoracions i totes les prestacions de flexibilitat, personalització, estadístiques, etc. que ofereix.