La Lola, l’Abril, l’Èric i en Blai conversen sobre la possibilitat d’anar a Mart en el futur. Es pregunten...
Hi ha éssers vius en altres planetes?
L’Èric ha decidit fer iogurts i pa casolans, però el pa no li ha sortit tan bé com voldria. Com es fan aquests productes?
Per què té forats, el pa?
Les imatges dels viatges del tiet de la Lola mostren la diversitat de paisatges i éssers vius de la Terra.
On aniries per trobar el màxim d’espècies?
En Blai ha trobat un bolet verinós. No és fàcil trobar bolets; els que es poden menjar no es veuen gaire...
Els bolets verinosos són més fàcils de veure?
L’Abril no s’explica com el que menja el gat de l’Èric pot passar a formar part del seu cos.
Per què menjar ens ajuda a créixer?
En Blai no entén per què no pot posar una planta a l’habitació.
Una planta produeix oxigen o en consumeix?
El tiet de la Lola ha fet fotos de balenes. Sabíeu que la balena blava és l’animal més gros del món?
Com arriba l’aliment a totes les cèl·lules del cos?
L’Abril està ensenyant al seu germà a anar amb bicicleta. Sembla que ja li comença a sortir bé...
Com aprenem a anar amb bici?
Els de cinquè han fet una dissecció d’una pota de pollastre. Els músculs i els ossos que han vist funcionen com els nostres?
Com ens movem?
Avui, al curs de primers auxilis de l’escola, l’Èric ha fet veure que s’ha desmaiat i està inconscient.
Què faries si et trobessis una persona inconscient?
La Lola menjaria pollastre, però abans de la competició li convenen més els nutrients de la pasta.
Com es transformen els aliments en nutrients?
L’entrenador de la Lola justifica la tècnica de respiració, per tenir prou oxigen per cremar i obtenir energia.
Per què parlem de “cremar” calories?
Les pulsacions de la Lola han augmentat després de la cursa. El cor li batega molt ràpid.
Per què cal portar més sang als músculs quan fem esport?
En una tarda de competició la Lola i la Maria beuen molta aigua. No ho entenen gaire. Si no suen...
Per què necessitem beure tanta aigua quan fem esport?
En Blai no entén per què no pot menjar cada dia allò que li encanta i, en canvi, verdura sí...
Per què hi ha aliments més saludables que uns altres?
ENTRENA'T
El creixement exponencial
Activitat per reflexionar a partir d'un vídeo sobre el creixement exponencial i preguntes associades.
Fitxa Amplia. Itinerari 2
Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Fitxa Repassa. Itinerari 2
Activitats per repassar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Formulació d’hipòtesis
Activitat a partir d'un vídeo per completar la formulació d’hipòtesis sobre la manera d’esbrinar si els microorganismes són vius.
Interpretació de resultats
Activitat d'interpretació de resultats d’un experiment per estudiar si hi ha organismes vius en diferents envasos a partir de la definició de nutrició.
On són els microorganismes?
Activitat per cercar informació, en grup, sobre els microorganismes essencials del cos humà i crear un pòster.
La llegenda del tauler d'arròs i els grans de blat
Explicació de la llegenda del tauler d'escacs i els grans d'arròs.
QQC i els bacteris
Vídeo del programa divulgatiu de ciència QQC de TV3