Quanta aigua cau un dia de pluja?
Com ho podem saber?
- Programació
- Justificació
- Planificació
- Orientacions
- Atenció a la diversitat
- Recursos
- Avaluació
Solucions
- 1
- 5
- 7
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
Programació
Disposeu de la programació en Word per poder tenir la visió global dels continguts associats a les competències que es treballen en aquest itinerari i que podeu adaptar al vostre grup i la vostra dinàmica.
Competències específiques
CE2 Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.
CE3 Resoldre problemes i reptes, generant, cooperativament, un producte creatiu i innovador a partir de projectes interdisciplinaris i utilitzant diferents formes de raonament com el pensament de disseny i el pensament computacional, per respondre a necessitats concretes.
CE5 Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.
Criteris d’avaluació
2.1 Demostrar curiositat, formulant-se preguntes i realitzant prediccions possibles per conèixer objectes, fets i fenòmens.
2.3 Planificar experiments amb ajuda, usant tècniques d’indagació i fent servir instruments simples de forma segura per registrar les observacions i les dades i respondre la pregunta plantejada.
2.4 Comparar i relacionar les informacions i els resultats obtinguts amb les prediccions realitzades per formular possibles respostes a les qüestions plantejades.
3.1 Reconèixer necessitats o identificar reptes concrets de l’entorn proper i participar en projectes interdisciplinaris cooperatius, de manera guiada, per a la creació de prototips que els resolguin.
5.1 Reconèixer les característiques, les propietats i l’organització dels elements del medi natural, social i cultural a través de metodologies d’indagació i utilitzant les eines i els processos adequats de manera guiada.
5.2 Reconèixer connexions directes entre diferents elements del medi natural, social i cultural.
Sabers
Cultura científica
Iniciació a l’activitat científica
- Selecció de tècniques d’indagació adequades (observació, formulació de preguntes i prediccions, planificació i realització d’experiments, mesura, cerca de patrons, comunicació…) a les necessitats de la investigació.
- Utilització d’instruments i dispositius apropiats per a l’observació i la mesura d’acord amb les necessitats de les diferents preguntes, problemes i investigacions plantejades.
- Construcció i ús del vocabulari científic relacionat amb les diferents investigacions i temàtiques plantejades.
Tecnologia i digitalització
Digitalització de l’entorn personal d’aprenentatge
- Ús de les funcionalitats dels dispositius i els recursos digitals d’aprenentatge d’acord amb les necessitats del context educatiu (cerca d’informació, representació del coneixement, creació de continguts digitals…).
Societats i territoris
Reptes del món actual
- Observació dels fenòmens atmosfèrics i registre de dades per determinar alguna regularitat i valorar la repercussió en els cicles biològics i en la vida diària.
Justificació
Els de la colla estan contents perquè, després, d’haver plogut, surt el sol i, amb el sol, apareixen els cargols i l’arc de Sant Martí i, a més, ja no et mulles, com diu en Bernat, que sembla que s’ha refredat. A partir d’aquesta situació, es genera la pregunta repte de l’itinerari: Quanta aigua cau en un dia de pluja? La qüestió es complementa amb una altra pregunta que serveix per acotar els continguts que es treballaran al llarg de l’itinerari: Com ho podem saber?
Intentant resoldre aquesta qüestió, els alumnes es fixaran en el temps que fa, distingiran bon temps i mal temps, reflexionaran sobre com afecta el temps la natura, aprendran a preveure el temps i, finalment, resoldran la pregunta inicial i aplicaran el que han après en una proposta procedimental.
Planificació
L’itinerari es pot dividir en dos grans blocs: un bloc d’introducció i motivació, en què s’observa el temps que fa i es defineix bon temps i mal temps, i un segon bloc en què es valora com afecta el temps la natura, es treballa la previsió del temps, es respon la pregunta a partir dels coneixements adquirits i s’aplica el que s’ha après en l’elaboració d’un pluviòmetre com a proposta final.
Podeu repartir els dos blocs entre les dues sessions setmanals, un per cada sessió. Si us cal prioritzar algunes de les propostes, tingueu en compte que són especialment importants les activitats 1, 4, 5, 6, 7, 8, 10 i el metaaprenentatge final.
Orientacions
Comencem
Podeu fer una lectura en veu alta dels enunciats de les activitats o dels textos per afavorir la comprensió de tots els nens i nenes.
Partiu sempre de la lectura i la interpretació de la situació inicial. Si és possible, projecteu l’escena inicial i comenteu-la entre tots. Destaqueu els actors principals de l’escena (la colla) i els elements a què fan referència en les seves intervencions. En primer lloc, comenteu que els cargols surten després de la pluja perquè la humitat afavoreix que es desplacin millor i més ràpidament i, per això, aprofiten per sortir i accedir més fàcilment a les plantes per alimentar-se.
Demaneu-los també si coneixen algun conte o alguna cançó que parli dels cargols. Si no en coneixen cap o no se’n recorden, mostreu-los aquest vídeo Cargol, treu banya i canteu la cançó plegats. En segon lloc, expliqueu que l’arc de Sant Martí és un fenomen que té relació amb la llum. Proposeu-los un experiment senzill: ompliu d’aigua la meitat d’un got, situeu-lo a prop d’una finestra per on entri el sol i feu que un raig travessi el got; en el punt on el raig toqui el terra, col·loqueu un foli blanc; es crearà un petit arc de Sant Martí.
Comenteu als nens i les nenes que quan la llum del sol passa a través de les gotes de pluja es descompon o es divideix en diferents colors, tal com ha quedat demostrat en l’experiment. Això passa perquè, encara que veiem la llum blanca (o de color groc), és composta de set colors diferents.
De manera complementària, mostreu-los el vídeo que hi ha en l’enllaç següent Cómo crear un arco iris, en què es recrea la mateixa experiència. Demaneu-los que expliquin, si ho saben, quins són els colors que formen un arc de Sant Martí i, a continuació, canteu la cançó que hi ha en l’enllaç següent Colors de l’arc de Sant Martí. Demaneu-los que pintin el seu propi arc de Sant Martí, escriviu els noms dels colors a la pissarra i demaneu-los que els copiïn.
Proposeu també als nens i nenes que expliquin d’on prové la pluja. És possible que parlin del cel o, més específicament, dels núvols, però que no sàpiguen explicar com es produeix tot el procés. Mostreu-los el vídeo que hi ha en aquest enllaç ¿De dónde viene la lluvia?, que proposa una explicació perquè ho puguin entendre de manera senzilla.
Finalment, feu que els nens i les nens comentin el que saben sobre la pluja i els seus efectes positius per a la natura, pregunteu-los qui o què en surt beneficiat (les plantes, els animals) i demaneu-los que comentin què passa quan no plou durant una llarga temporada.
Observem quin temps fa
La situació inicial us permetrà introduir l’activitat 1. Abans de resoldre l’activitat, comenteu entre tots els fenòmens meteorològics que s’hi plantegen. Si els alumnes no saben com explicar-los o fer una definició científica dels fenòmens, ni que sigui aproximada, proposeu-los que comentin els efectes que produeixen en les persones i en la natura: per exemple, fa calor, suem, les plantes s’assequen (fa sol); sentim que se’ns congelen les mans, els peus o la punta del nas, ens costa de caminar i rellisquem (neva); es perd visibilitat, sentim sensació d’humitat (boira); es mouen els objectes, es fa difícil caminar o sentim una força que ens arrossega (fa vent); ens mullem (plou), etc.
Una opció alternativa és fer l’activitat per parelles. Feu que col·laborin, que enganxin l’adhesiu corresponent, que trobareu al final del llibre, i que dedueixin la conclusió correcta a partir de l’experiència que heu treballat en la situació inicial.
Comenceu a treballar l’activitat 2 mitjançant una pluja d’idees. Demaneu-los que proposin les peces de vestir i els complements que coneguin i anoteu-los a la pissarra. Complementàriament, feu que els dibuixin i que els identifiquin amb el seu nom. Dividiu la classe en grups petits, repartiu les diferents peces i, un cop acabats els dibuixos, pengeu-los a l’aula. També podeu escanejar les peces de vestir que hagin quedat més reeixides i fer una presentació entre tots. Com a proposta alternativa, proposeu-los que expliquin quina roba porten el mateix dia que treballeu l’activitat, que ho justifiquin a partir del temps que faci i que ho relacionin també amb l’estació de l’any.
A partir dels continguts treballats fins ara, mostreu als alumnes la galeria Quin temps! de l’activitat 3 i comenteu-la entre tots. Feu que proposin peces de vestir que els semblin més adequades segons el temps que faci i que ho justifiquin raonadament.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
El temps Activitat interactiva per identificar diferents fenòmens atmosfèrics.
Quin dia fa? Activitat interactiva sobre els símbols que representen el temsp atmosfèric.
Fitxa REPASSA Activitats per repassar els conceptes relacionats amb el temps atmosfèric.
Definim bon temps i mal temps
Per treballar l’activitat 4, comenteu entre tots els conceptes de bon temps i mal temps. És possible que associïn el bon temps amb dies de sol i, en canvi, parlin de pluja quan expliquin què es considera el mal temps. Feu-los entendre que, malgrat que aquesta és l’opinió més acceptada, hi ha situacions que poden fer variar aquestes consideracions.
Comenteu la intervenció de la mestra que hi ha en la pàgina; per exemple, si en un lloc fa molts mesos que no plou, què deuran pensar els seus habitants sobre un dia de pluja? Consideraran que fa bon temps o mal temps? Un cop completats els textos de l’activitat 5, proposeu-los diferents refranys o dites sobre la pluja perquè els classifiquin segons parlin de bon temps, mal temps o de tots dos alhora (Abans de Sant Joan, pluja beneïda, després de Sant Joan, pluja maleïda; De la pluja de juny, la terra en gruny; L’any dolent, de dia pluja i de nit vent, etc.). Podeu consultar-los en aquest enllaç Paremiologia catalana comparada digital.
Demaneu-los també que triïn els refranys que més els agradin i comenteu-ne el significat entre tots. Podeu fer uns cartells amb cada dita. Podeu escriure’ls amb l’ordinador, amb lletres grosses i de colors, imprimir-los i penjar-los a l’aula.
Pregunteu als alumnes què fan els dies que fa bon temps i què fan els dies que fa mal temps. Podeu fer una llista de les activitats que es poden portar a terme quan fa bon temps i de les que es poden portar a terme quan fa mal temps. Perquè s’adonin del fet que el temps ens pot condicionar a l’hora de fer algunes activitats, plantegeu-los preguntes com aquestes: Si has pensat anar a la platja o d’excursió i aquell dia plou, buscaràs una alternativa? Quina podrà ser? Després, feu que s’adonin que hi ha molta gent la feina de la qual està condicionada pel temps que farà (els pagesos, els transportistes, els pescadors, els conductors...).
Abans de resoldre individualment l’activitat 6, feu que els nens i les nenes comentin oralment què representen les imatges i que proposin quin símbol dibuixarien en cada cas.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Bon temps i mal temps Activitat interactiva sobre els conceptes "bon temps" i "mal temps".
Quin temps farà? Activitat interactiva sobre el temps atmosfèric.
Per anar més enllà
Com ens vestim? Activitat per identificar la relació entre el temps atmosfèric i la roba.
Reflexionem sobre el temps a la natura
Si és possible, projecteu l’activitat 7 i feu un treball previ amb les imatges abans de resoldre-la. Subratlleu les diferències de colors i, com que les imatges presenten tipus de paisatges semblants, compareu-los per marcar les diferències (entre tardor i hivern, entre primavera i estiu) abans d’identificar les imatges. Mostreu també als alumnes aquest vídeo Las estaciones del año para niños sobre les estacions de l’any.
A continuació, com que han de treballar l’activitat en grups petits, recordeu-los que han de pensar entre tots les respostes i consensuar-les. Després, poden escollir un portaveu del grup que les expliqui a la resta de la classe. Un cop resolta l’activitat, proposeu als alumnes que ordenin cronològicament les imatges i que intentin explicar el cicle de la natura a partir de les estacions.
Feu-los preguntes que els ajudin a detectar com el temps atmosfèric afecta la natura: Què els passa als arbres a la tardor? I a l’hivern? Com són les flors i les plantes a la primavera? I els camps, de quin color són? I a l’estiu? A quina estació veiem orenetes? I quan les veiem marxar?
Com a proposta complementària, feu que els alumnes juguin amb l’interactiu que hi ha en aquest enllaç El tiempo y las estaciones.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Les estacions Activitat d'observació del pas del temps i identificació de les diferents estacions.
El paisatge en diferents estacions Identificació de les característiques de les estacions en diferents imatges.
Per anar més enllà
Els temps i els animals Activitat interactiva sobre la relació dels animals i el temps atmosfèric.
Els temps i la natura Activitat interactiva sobre el temps i les feines del camp.
Les estacions Activitat interactiva per identificar algunes de les característiques de les estacions.
Aprenem a preveure el temps
Expliqueu als alumnes que la meteorologia és la ciència que estudia el temps i els fenòmens meteorològics i que els meteoròlegs són les persones que els estudien i que fan les prediccions. Projecteu l’activitat 8 i comenteu el mapa de símbols entre tots: identifiqueu els símbols que hi apareixen i relacioneu-los amb els fenòmens atmosfèrics que s’esmenten en el text. També podeu mostrar-los el vídeo de l’enllaç següent El tiempo atmosférico para niños.
Per resoldre l’activitat 9, demaneu als nens i les nenes si consideren útil la predicció del temps. Intenteu, entre tots, fer una llista dels motius pels quals ens serveix conèixer el temps que farà amb antelació (per vestir-nos amb la roba adequada, per organitzar activitats a l’aire lliure o no, per preparar un viatge, etc.).
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per anar més enllà
Quin temps farà? La previsió del temps Activitat per interpretar la previsió del temps.
Fitxa AMPLIA. Activitats per consolidar els conceptes relacionats amb el temps atmosfèric.
N’he après...
Abans de resoldre l’activitat 10, projecteu-la, si teniu la possibilitat, i comenteu-la entre tots. Quan tingueu construïts els pluviòmetres, recordeu als alumnes la pregunta repte i feu que la responguin.
Com a proposta complementària, prepareu una activitat que es pot allargar més enllà del temps de treball de l’itinerari. En dies de pluja, aprofiteu per recollir dades i traslladar-les a una taula de doble entrada molt senzilla, amb els dies de treball (dia 1, dia 2, dia 3, etc.), les dates corresponents, si ho considereu convenient, i la quantitat d’aigua recollida cada dia (molt, bastant, poca). Feu que els alumnes relacionin l’època estacional amb les dades recollides i n’extreguin conclusions.
Després del metaaprenentatge, en funció de la disponibilitat que tingueu de dispositius, proposeu-los que facin l’itijoc El temps.
Recursos
Recursos llibre
Recursos mestre
Atenció a la diversitat
Per acompanyar i repassar
Vídeo presentació de diferents fenòmens atmosfèrics.
Activitat interactiva sobre els conceptes “bon temps” i “mal temps”.
Activitat interactiva sobre la previsió del temps i els conceptes "bon temps" i "mal temps".
Activitat interactiva per identificar diferents fenòmens atmosfèrics.
Identificació de les característiques de les estacions en diferents imatges.
Activitat d'observació del pas del temps i idenfticació de les diferents estacions.
Fitxa d'activitats per repassar els continguts conceptuals de l'itinerari.
Activitat interactiva sobre els símbols que representen el temps atmosfèric.
Per anar més enllà
Activitat interactiva per identificar algunes de les característiques de les estacions.
Activitat interactiva sobre el temps i les feines del camp.
Activitat interactiva sobre la relació dels animals i el temps atmosfèric.
Fitxa d'activitats per consolidar o ampliar els continguts conceptuals de l'itinerari.
Activitat per interpretar la previsió del temps.
Activitat per identificar la relació entre el temps atmosfèric i la roba.
Solucions
Activitats sistemàtiques
Avaluació
EL QUE PODEU AVALUAR EN AQUEST ITINERARI
Si voleu que aquest itinerari us aporti dades per a l’avaluació de les competències que s’hi treballen (vegeu la programació en Word), us suggerim que utilitzeu les activitats 1, 4, 5, 6, 7, 8 i 10.
COM AVALUAR
Podeu fer servir l’aplicació Avalua senzillament, en què trobareu les rúbriques d’avaluació de les competències de l'àrea, l’opció per registrar les valoracions i totes les prestacions de flexibilitat, personalització, estadístiques, etc. que ofereix.