Quants microorganismes hi ha en una gota d’aigua?
- Programació
- Justificació
- Planificació
- Orientacions
- Atenció a la diversitat
- Activitats sistemàtiques
- Recursos
- Avaluació
Solucions
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
Programació
Disposeu de la programació de l’itinerari en Word per tenir la visió global dels continguts associats a les competències que es treballen en aquest itinerari i que podeu adaptar al vostre grup.
Competències específiques
CE2 Resoldre problemes, aplicant diferents tècniques, estratègies i formes de raonament, per explorar i compartir diferents maneres de procedir, obtenir solucions i assegurar-ne la validesa des d’un punt de vista formal i en relació amb el context plantejat i generar noves preguntes i reptes.
CE3 Explorar, formular i comprovar conjectures senzilles, reconeixent el valor del raonament espacial, raonament lògic, d’altres i l’argumentació per integrar i generar nou coneixement matemàtic.
CE5 Reconèixer i utilitzar connexions entre diferents idees matemàtiques, així com identificar les matemàtiques implicades en altres àrees o amb la vida quotidiana, interrelacionant conceptes i procediments per interpretar situacions i contextos diversos.
CE6 Comunicar i representar, de forma individual i col·lectiva, conceptes, procediments i resultats matemàtics utilitzant el llenguatge oral, escrit, gràfic, multimodal, en diferents formats, i la terminologia matemàtica adequada, per donar significat i permanència a les idees matemàtiques.
CE8. Desenvolupar destreses socials, participant activament en els equips de treball i reconeixent la diversitat i el valor de les aportacions dels altres, per compartir i construir coneixement matemàtic de manera col·lectiva.
Criteris d'avaluació
2.1. Seleccionar una estratègia per resoldre un problema, compartir-la i justificar-la.
3.1. Formular conjectures matemàtiques senzilles investigant patrons, propietats i relacions, així com fent deduccions i comprovant-les.
5.2. Utilitzar les connexions entre les matemàtiques i altres àrees i també entre les matemàtiques i situacions de contextos no matemàtics en què se’n pugui fer ús, desenvolupant la capacitat crítica, creativa i innovadora.
6.2 Representar conceptes, procediments i resultats matemàtics utilitzant diferents eines i formes de representació, incloent-hi la digital, per visualitzar idees i estructurar processos matemàtics.
8.1. Col·laborar i aportar estratègies i raonaments matemàtics en el treball en equip, tant en entorn presencial com virtual, construint coneixement matemàtic de manera conjunta.
8.2. Equilibrar les necessitats personals amb les del grup, des de l'empatia i el respecte, reconeixent la diversitat i el valor de les aportacions de les altres persones per generar nou aprenentatge matemàtic, tant individual com col·lectiu.
Sabers
Sentit numèric
Comptatge
- Ús d’estratègies variades de comptatge, recompte sistemàtic (ús de taules de doble entrada i diagrames d’arbre) i adaptació del comptatge a la mida dels nombres en situacions de la vida quotidiana.
Quantitat
- Aplicació d’estratègies i tècniques d’interpretació i manipulació de l’ordre de magnitud dels nombres.
- Realització d’estimacions i aproximacions raonades de quantitats en contextos de resolució de problemes.
- Domini de la lectura, interpretació i representació de números naturals i decimals (inclosa la recta numèrica) i reflexió sobre les característiques del sistema de numeració decimal.
- Ús amb seguretat de la composició i la descomposició de nombres naturals i decimals fins a les mil·lèsimes.
Sentit de les operacions
- Utilització d’estratègies de càlcul mental amb nombres naturals i decimals.
Relacions
- Reflexió envers les característiques del sistema de numeració de base deu (nombres naturals i decimals fins a les mil·lèsimes) i aplicació de les relacions que es generen en les operacions.
Sentit estocàstic
Distribució: criteris per organitzar les dades
- Representació gràfica i interpretació de les dades recollides (tenint en compte la classificació de les dades, la durada de la recollida i el context).
- Representació de dades amb eines digitals entre d’altres.
Sentit socioemocional
Creences, actituds i emocions
-
Identificació d’estratègies de millora de la perseverança i el sentit de la responsabilitat envers l’aprenentatge de les matemàtiques tant per donar resposta al repte inicial com per continuar fent-se preguntes i seguir aprenent.
Justificació
A partir de la conversa dels de la colla, que se sorprenen observant la quantitat de microorganismes que viuen en una gota d’aigua de mar, els alumnes es faran preguntes sobre la gran quantitat de microorganismes que hi ha, però que no veiem a simple vista, i suggeriran hipòtesis per respondre-les.
El recompte de diferents microorganismes, tant d’aigua dolça com salada, sota el microscopi serà el punt de partida per introduir la lectura, la descomposició, la comparació i l’ordenació de nombres grans, així com l’aprenentatge d’estratègies de càlcul mental per poder operar més ràpidament. Totes les activitats de l’itinerari els serviran per respondre al final la preguntarepte inicial: Quants microorganismes hi ha en una gota d’aigua?
Remarqueu la importància de la precisió en els recomptes i la pulcritud en la recopilació de les diferents dades, ja que la finalitat és enviar un informe als companys i les companyes xilens, per continuar l’estudi que van començar en l’itinerari 2.
Planificació
En aquest itinerari hi ha quatre blocs. El primer serveix d’introducció. Els alumnes comprendran com és d’important estar familiaritzat amb els nombres grans per poder fer el recompte de microorganismes i altres elements que no veiem a simple vista, però que es troben en grans quantitats. Aprendran a comptar i descompondre fins a la centena de miler de milió (activitats 1 a 4). L’activitat 4 es considera imprescindible per consolidar aquests coneixements.
En el segon bloc de l’itinerari, els alumnes continuen fent recomptes de microorganismes de diferents mostres d’aigua salada i aprofitaran els resultats dels recomptes per familiaritzar-se amb l’escriptura, la descomposició i l’ordenació dels nombres fins a la centena de miler de milió (activitats 5 i 6).
En el tercer bloc, els alumnes aprendran a situar en la recta numèrica les quantitats de microorganismes que han estat treballant en els altres blocs i, també, a arrodonir grans nombres per calcular mentalment quantitats, la qual cosa és un pas més en els mecanismes del càlcul (activitats 7 i 8).
Per acabar, en l’últim bloc, podran fer pràctiques diverses de sumes de nombres amb desenes, centenes i milers i aplicar allò que han après en l’itinerari (activitats 9 i 10). És important que en acabar l’itinerari tinguin clar si escriuen i llegeixen bé els nombres fins a la centena de miler de milió i si han millorat les seves tècniques de càlcul mental per poder operar més ràpidament.
Orientacions
Comencem
Comenceu explicant que aquesta setmana els de la colla estan motivats ja que faran un estudi conjunt amb uns companys d’una escola de Xile. Saben que hauran d’esforçar-se en fer la feina ben feta ja que tots els resultats que obtinguin els hauran d’enviar als seus companys xilens, i això els motiva a treballar amb moltes ganes!
Els de la colla han observat una gota d’aigua de mar amb el microscopi i han quedat sorpresos de la quantitat de microorganismes que s’hi veien. Ara els hauran de comptar per enviar posteriorment les dades als seus companys xilens, i es plantegen com ho hauran de fer. El que és segur és que, com que són tan petits, hauran de comptar els organismes amb l’ajuda del microscopi i hauran de treballar amb molta cura per no descomptar-se. Com que el nombre de microorganismes es tan gran, el docent els explica com ho han de fer. Els nens i les nenes col•locaran una gota d’aigua en el portaobjectes i comptaran el nombre d’éssers vius que hi veuen i el docent s’encarregarà de fer les operacions pertinents per extrapolar aquest nombre i calcular la quantitat total de microorganismes de la mostra d’aigua de mar que han d’estudiar.
Comptem i descomponem grans nombres naturals
Abans de començar les activitats, recordeu als alumnes que en el sistema de numeració decimal deu unitats d’un ordre formen una unitat d’ordre immediatament superior i que tots els nombres es poden descompondre en forma de suma. Com a pràctica, dibuixeu una taula de descomposició de nombres fins a la centena de milió a la pissarra i demaneu a alguns alumnes que hi escriguin els nombres que els dictareu. Corregiu els possibles errors oralment.
A continuació, demaneu als alumnes que llegeixin en veu altra els nombres de les mostres de recomptes de microorganismes d’aigua dolça que els envien els companys xilens (activitat 1). Pregunteu què signifiquen les abreviatures de la taula i proposeu-los que les anotin en el seu quadern. Recordeu-los que les xifres s’agrupen de tres en tres començant per les unitats i que cada tres xifres s’escriu un puntet. Aquesta activitat servirà per repassar la descomposició de nombres grans.
L’activitat 2 és una aplicació pràctica per repassar tant la comparació com el valor posicional de les xifres de l’activitat 1.
També podeu plantejar un joc amb nombres grans per remarcar la importància que té el valor posicional de les xifres. Feu servir el nombre 199.999.999.999. És un nombre de 12 xifres, i totes les xifres són un 9 excepte una, que correspon a un 1. Podeu anar canviant la posició de la xifra 1 i observar que, encara que tots els nombres són molt grans i molt semblants, la diferència que hi ha entre els diferents nombres que van escrivint és molt gran.
Podeu demanar als alumnes que escriguin nombres llarguíssims a la pissarra (cal que escriguin sempre el punt cada tres nombres començant per la dreta) i que facin l’exercici de sumar un 1 a aquests nombres per adonar-se que sempre poden obtenir un nombre més gran.
Comenceu ara el segon bloc de l’itinerari, que durarà una altra sessió. Els resultats del recompte de microorganismes de les mostres d’aigua salada ja han arribat a la colla. Demaneu als alumnes que observin els valors de les dues mostres de l’activitat 3 i comenteu entre tots el nombre de xifres que té cadascuna.
Si ho creieu oportú, mireu el vídeo d’aquest enllaç Escriu els numerals correctament amb l’ajuda del DUC per repassar la regla del DUC en els numerals. Cada alumne/aha d’escriure individualment les dues quantitats i, després,podeu fer una posada en comú.
Per continuar treballant amb nombres grans, sense canviar de context, digueu als alumnes que facin l’activitat 4. Els alumnes aprendran a expressar les quantitats de microorganismes en forma de suma. Proposeu-los que llegeixin el quadre informatiu, en què s’explica que qualsevol nombre es pot descompondre en forma de suma. També podeu projectar la pàgina del manual de consulta Descomposició de nombres en què hi ha els continguts explicats ordenadament i clarament.
Un cop acabada l’activitat podeu plantejar aquestes preguntes: Quin valor té la xifra 3 en cada una de les dues mostres? Tots els zeros de la mostra A tenen el mateix valor? Per què?
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Repàs de les abreviatures utilitzades en la descomposició de nombres Activitat per consolidar la comprensió de les diferents abreviatures.
Nombres naturals fins a 12 xifres Activitat interactiva sobre les abreviatures del sistema de numeració decimal.
Descomposició de nombres grans Activitat interactiva sobre l’escriptura i la descomposició de nombres.
El valor dels nombres segons la seva posició Activitat sobre el valor dels nombres segons la seva posició en la graella per poder fer la descomposició en sumands.
Per anar més enllà
Escriptura de nombres en català, castellà i anglès (webquesta) Cacera del tresor de la xarxa xtec per recordar com s’escriuen els nombres en català i aprendre o repassar com s’escriuen en castellà i anglès.
Pràctica de l'escriptura i la descomposició de nombres grans Diferents activitats de lectura, escriptura i descomposició de nombres grans.
Ordenem els nombres naturals grans
Recordeu a l’alumnat que la colla està treballant amb mostres seves (d’aigua salada) i dels companys xilens (d’aigua dolça). En l’activitat 5 cal ajuntar els recomptes de les diferents mostres per ordenar-les segons el nombre de microorganismes, de més a menys. D’aquesta manera, la colla podrà esbrinar en quin tipus de mostra abunden més.
Remarqueu-los que, si es comparen dos o més nombres naturals, el que té més xifres sempre és el més gran. Per tant, comptar el nombre de xifres és sempre el primer pas que cal ferper ordenar diferents nombres. Si els nombres que es comparen tenen el mateix nombre de xifres, aleshores cal observar la primera xifra de cada nombre; el nombre que té la primera xifra més alta és el més gran. Si aquesta primera xifra és la mateixa en tots els nombres, cal comparar, d’esquerra a dreta, les xifres següents. De seguida que se’n trobi una de més gran que les altres, aquesta indicarà el nombre més gran.
L’activitat 6 serveix per saber quina estratègia ha fet servir l’alumnat per ordenar aquestes quantitats tan grans. Podeu fer-la col·lectivament, mitjançant la tècnica de treball cooperatiu “Estructura 1-2-4”. Els alumnes fan grups de quatre. El mestre fórmula una pregunta i cada alumne, individualment (1), pensa la resposta. Tot seguit, de dos en dos (2), comparteixen les respostes i intenten arribar a una conclusió comuna. Finalment, tot el grup (4) posa en comú les respostes i formulen la resposta final conjuntament.
El tercer bloc de l’itinerari el podeu enllestir en una sessió. En aquest bloc es treballa la representació dels grans nombres en una recta numèrica. La Lola recorda que de vegades hi ha informacions que per escrit poden ser complicades d’entendre, però que amb un gràfic s’entenen millor. Aquest sistema de representació s’aplica a l’activitat 7.
Recomaneu als alumnes que, abans de situar els nombres de les tres mostres en la recta, pensin i indiquin els nombres de referència que triaran per marcar els dos límits de la recta. Podeu ajudar-los a través de preguntes com aquestes:
- Quin és el nombre més petit que hem de situar? I el nombre més gran?
- En quants segments està dividida la recta numèrica? Quin pot ser el nombre inicial?
- Si el nombre inicial és el 300.000.000.000, quants nombres hi haurà fins al segment següent? Quin serà el nombre del segment final?
Després, comenteu entre tots les diferents respostes i trieu la més adequada per a la representació d’aquests tres nombres en la recta.
Quan es treballa amb nombres molt grans, a vegades no és necessària tanta precisió i són convenients els arrodoniments. L’activitat 8 consta de dues parts:
- En la primera, els alumnes han d’escriure els nombres de les mostres en milions de microorganismes.
- En la segona, han de calcular mentalment les quantitats i escriure-les; després, han de comprovar si són les mateixes que han escrit els seus companys i companyes.
És interessant resoldre aquesta activitat a la pissarra ja que l’arrodoniment de nombres tan granspot portar a confusions. Han de concloure que per arrodonir les quantitats inicialscal restar. Per fixar aquests conceptes, els alumnes poden llegir el quadre informatiu. També trobaran més informació en el manual de consulta Arrodoniment.
Proposeu-los que facin els ItiJocs Nombres grans, per practicar els continguts d’aquest itinerari amb eines digitals.
Com a conclusió d’aquest bloc, podeu demanar als alumnes que, per grups, redactin un informe de tots els continguts apresos, amb la idea d’enviar-lo als companys i companyes xilens. Pot ser en format paper o digital (poden fer servir alguna eina de processament de textos).
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Repàs dels passos que cal seguir per ordenar nombres Activitat per repassar els passos que cal seguir per ordenar alguns nombres primers i, després, situar-los en la recta numèrica.
Ordenació de nombres grans (I) Activitat interactiva per ordenar nombres grans.
Nombres grans en la recta numèrica Activitat interactiva per ordenar nombres grans en la recta numèrica.
Per anar més enllà
Pràctica de l'ordenació de nombres grans i de la seva sitruació en la recta numèrica Diferents activitats d’ordenació de nombres.
Ordenació de nombres grans (II) Activitat interactiva per ordenar nombres grans.
Nombres grans en la recta numèrica Activitat interactiva per ordenar nombres grans en la recta numèrica.
Apliquem el que hem après
El darrer bloc d’aquest itinerari està dedicat a aplicar el que s’ha après a una situació nova, així com afer un concurs de rapidesa per comprovar si han millorat les seves tècniques per resoldre operacions amb càlcul mental.
L’activitat 9 podeu fer-la col·lectivament, mitjançant la tècnica de treball cooperatiu “Llapis al centre”. Els alumnes fan grups de sis i el mestre assigna a cada un una de les quantitats de la llista. Cada alumne busca la informació pertinent a la xarxa i escriu la resposta, amb la quantitat arrodonida. Cal deixar-los el temps adequat. Després, un alumne llegeix la seva resposta en veu alta i els companys decideixen si és correcta o no. Durant aquestaestona, els llapis són al mig de la taula. Quan hagin decidit si la resposta és correcta, cada un agafarà el seu llapis i l’escriurà en el seu quadern. Se segueix el mateix procediment per a la resta de quantitats de la llista.
L’activitat 10, que és de caràcter lúdic, serveix per conèixer les tècniques de càlcul mental per poder operar més ràpidament.
És important que quan acabin l’itinerari valorin si tenen dificultats o no per treballar els nombres fins a la centena de miler de milió i si sumen mentalment nombres amb desenes, centenes i milers sense dificultat.
Pregunteu-los si han pogut respondre la pregunta inicial. Convideu-los a fer les valoracions oralment per parelles i, també, al final de l’itinerari amb les estrelles corresponents.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Fitxa REPASSA Activitats per consolidar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Per anar més enllà
Fitxa AMPLIA Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Recursos
Recursos llibre
Recursos mestre
Atenció a la diversitat
Per acompanyar i repassar
Activitats per consolidar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Activitat per repassar els passos que cal seguir per ordenar alguns nombres primers i, després, situar-los en la recta numèrica.
Activitat per consolidar la comprensió de les diferents abreviatures.
Activitat sobre el valor dels nombres segons la seva posició en la graella per poder fer la descomposició en sumands.
Activitat interactiva per ordenar nombres grans.
Activitat interactiva sobre l’escriptura i la descomposició de nombres.
Activitat interactiva sobre les abreviatures del sistema de numeració decimal.
Activitat interactiva per ordenar nombres grans en la recta numèrica.
Per anar més enllà
Diferents activitats de lectura, escriptura i descomposició de nombres grans.
Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Cacera del tresor de la xarxa xtec per recordar com s’escriuen els nombres en català i aprendre o repassar com s’escriuen en castellà i anglès.
Diferents activitats d’ordenació de nombres.
Activitat interactiva per ordenar nombres grans.
Activitat interactiva per ordenar nombres grans en la recta numèrica.
Solucions
Activitats sistemàtiques
Avaluació
EL QUE PODEU AVALUAR EN AQUEST ITINERARI
Si voleu que aquest itinerari us aporti dades per a l’avaluació de les competències que s’hi treballen (vegeu la Programació que us proposem on hi surten recollides), us suggerim que utilitzeu les activitats 1, 4, 5, 7 i 9.
COM AVALUAR
Podeu fer servir l’aplicació Avalua senzillament. Hi trobareu les rúbriques d’avaluació de les competències de l'àrea, l’opció per registrar les valoracions i totes les prestacions de flexibilitat, personalització, estadístiques, etc. que ofereix l’aplicatiu.