Per què les sargantanes prenen el sol?
I les granotes, per què no? Quines característiques tenen els animals vertebrats? Són tots iguals?
- Programació
- Justificació
- Planificació
- Orientacions
- Atenció a la diversitat
- Recursos
- Avaluació
Solucions
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 9
- 10
- 11
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
Programació
Disposeu de la programació en Word per poder tenir la visió global dels continguts associats a les competències que es treballen en aquest itinerari i que podeu adaptar al vostre grup i a la vostra dinàmica.
Competències bàsiques
CE1 Seleccionar i utilitzar dispositius i recursos digitals de forma responsable i eficient per tal de buscar informació, comunicar-se i treballar col·laborativament i en xarxa i per crear continguts segons les necessitats digitals del context.
CE2 Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.
CE5 Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.
Criteris d’avaluació
1.1 Fer ús, de forma responsable, de diferents fonts digitals per a la cerca d’informació, tant en grup com individualment.
2.1 Demostrar curiositat, formulant-se preguntes investigables i fent prediccions raonades per conèixer objectes, fets i fenòmens.
2.2 Buscar i seleccionar de forma autònoma informació de diferents fonts digitals i analògiques segures i fiables per emprar-la en les investigacions relacionades amb el coneixement del medi.
2.4 Comparar i interpretar la informació, les dades obtingudes en la investigació i les prediccions realitzades per proposar respostes possibles a les qüestions plantejades.
2.5 Presentar els resultats de les investigacions utilitzant diferents tipus de formats, fent ús, també, de dispositius i recursos digitals i d’un llenguatge acurat per explicar els resultats i el procés de les investigacions realitzades.
5.1 Identificar i analitzar les característiques, les propietats i l’organització dels elements del medi natural, social i cultural a través de metodologies d’indagació i utilitzant les eines i els processos adequats.
Sabers
Cultura científica
Iniciació a l’activitat científica
- Selecció de tècniques d’indagació (observacions, identificació i classificació, formulació de preguntes i prediccions, planificació i realització d’experiments i recerques, cerca de patrons, creació de models, investigació a través de la cerca d’informació i de dades, experiments amb control de variables, comunicació dels resultats…) adequades a les necessitats de la investigació.
- Construcció i ús del vocabulari científic relacionat amb les diferents investigacions i temàtiques estudiades.
La vida al nostre planeta
- Identificació de les característiques pròpies de les plantes i els animals que permeten la classificació i la diferenciació en subgrups relacionats amb la capacitat adaptativa al medi: obtenció d’energia, relació amb l’entorn i perpetuació de l’espècie.
Tecnologia i digitalització
Digitalització de l’entorn personal d’aprenentatge
- Selecció i utilització de dispositius i recursos digitals d’acord amb les necessitats del context educatiu.
- Utilització de les funcionalitats dels dispositius i els recursos digitals d’aprenentatge (cerca d’informació, representació del coneixement, creació de continguts digitals…).
- Aplicació guiada d’estratègies de cerca, valorant, discriminant, seleccionant i organitzant les informacions més segures i eficients.
- Utilització de les normes bàsiques de seguretat, protecció i privacitat per navegar per internet i per protegir l’entorn personal d’aprenentatge (contrasenyes segures, identitat digital...).
Justificació
Aquest itinerari comença al pati de l’escola, quan la colla troba en Teo observant una sargantana prenent el sol. Aquest fet connecta directament amb la pregunta repte de l'itinerari: Per què les sargantanes prenen el sol?, que es contraposa a la situació de la granota, que està ben amagada, i a la pregunta: I les granotes, per què no?
Per resoldre les preguntes, la classe haurà de conèixer les característiques, comunes i diferents, entre els cinc grups d’animals vertebrats. Al llarg de l'itinerari, l'alumnat aprendrà a fixar-se en aquells aspectes diferenciadors que ens ajuden a descriure com els animals fan les seves funcions vitals i que tenen importància per classificar-los d'una manera o altre.
Planificació
Aquest itinerari es pot dividir en dos blocs.
El primer bloc (1 - 7) presenta la pregunta del repte i es comença a investigar els animals vertebrats a partir de la forma del seu cos i altres caracterísitiques, com el lloc on viuen o com es desplacen. Al mateix temps es presenten les diferents maneres com fan les funcions vitals els diferents grups, que tenen rellevància en la classificació, com la reproducció.
El segon bloc (activitats 8 - 11) es centra en els mamífers, el grup més pròxim i del que formem part les persones, proposant una activitat d'investigació, i en la síntesi de les informacions treballades que permeten la classificació dels vertebrats en cinc grups.
Les activitats imprescindibles d’aquest itinerari són: 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10 i 11.
Orientacions
Comencem
Podeu començar demanant que cada infant expliqui el que sap sobre un animal. Conjuntament, construireu un coneixement comú amb un munt de característiques, dades i informació que caldrà anar organitzant i classificant.
Expliqueu-los que, a mesura que vagin avançant en l’itinerari, aniran desxifrant característiques diverses que els donaran pistes per acabar resolent la pregunta que els planteja el repte.
Demaneu-los que observin el còmic i feu-ne una lectura en veu alta. Demaneu que es fixin en aquestes dues informacions: la sargantana prenent el sol i la granota amagada a l’ombra. Després, plantegeu-los preguntes: Sabeu què mengen les sargantanes? A quin grup d’animals pertanyen? Hi ha cap altre animal d’aquest grup al pati? Remarqueu que el comportament de la sargantana i la granota és diferent a causa de les seves característiques físiques. Aquestes informacions que recolliu us serviran per copsar els coneixements previs de l’alumnat.
Us proposem anar construint, de manera conjunta, un mapa mental al llarg de l’itinerari en cas que vulgueu confeccionar algun producte final que reculli tot el que treballeu.
Observem les característiques del cos
Per treballar aquest apartat, plantegeu-los el següent: Com pot ser que les granotes no prenguin el sol si s’assemblen molt a les sargantanes: són marrons i verdes, tenen potes...?
Després d’escoltar les seves intervencions, deixeu-los que discuteixin les semblances i les diferències entre una sargantana i una granota. D’aquesta manera, els conduireu a l’observació de la imatge de la sargantana i el cos de la resta de vertebrats que presenta l’activitat 1. Aquesta activitat pretén introduir els rèptils i evidenciar les característiques que els defineixen. Completeu l’activitat amb la lectura del quadre informatiu.
Ara caldrà comprovar que saben identificar les característiques que defineixen els rèptils i fer-les servir per identificar els animals que pertanyen a aquest grup (activitat 2). L’activitat també introdueix els animals de sang freda i calenta, contingut clau per resoldre la pregunta repte de l’itinerari.
A banda de buscar informació complementària sobre els rèptils, recordeu-los que disposen del manual de consulta per ampliar el que necessitin.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Els rèptils Vídeo sobre les característiques principals dels rèptils i qüestionari relacionat.
Jo repto Activitat interactiva sobre les característiques dels rèptils.
Per anar més enllà
La forma del cos i el desplaçament Activitat sobre les característiques del cos dels animals segons com es desplacen.
Desplaçar-se per l'entorn Activitat interactiva sobre com es desplacen els animals.
Ens fixem com neixen alguns animals
Per introduir un segon grup d’animals, els amfibis, plantegeu-los preguntes que els prepararan per resoldre l’activitat 3. Coneixeu algun altre animal que s’assembli als rèptils i pongui ous? Els seus ous són iguals? Els ponen al mateix lloc? Com es diuen les seves cries? Com és un capgròs? Per què les granotes primer són capgrossos i els rèptils no? A continuació, mireu el vídeo sobre la metamorfosi de la granota.
Aquesta activitat remet a la situació inicial perquè parla de la granota i perquè també connecta amb els rèptils: tots dos grups ponen ous. Així doncs, a partir d’aquesta semblança es proposa investigar els amfibis i la seva metamorfosi, que parteix dels ous. Algunes diferències entre aquests dos grups, les poden conèixer a través de preguntes que els podreu fer: Heu tocat mai una granota o un capgròs? On ponen els ous, les granotes? I els rèptils? El capgròs fa un procés de metamorfosi, i la sargantana?
La intenció de l’activitat 4 és generar preguntes sobre la pell dels amfibis per poder resoldre la pregunta repte. Si les granotes prenguessin el sol es cremarien, ja que tenen una pell molt fina que cal que sempre estigui humida, i això cal que quedi clar per resoldre correctament l’itinerari. Llegiu el quadre informatiu per completar la informació sobre els animals que neixen d’ous.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Peixos i amfibis Activitat d’observació i comparació d’imatges..
No fa gaire era un capgròs Activitat interactiva sobre la metamorfosi dels amfibis.
Glu, glu, glu... Activitat interactiva sobre les característiques dels peixos.
Per anar més enllà
El mar a fons: els peixos Vídeo sobre la biologia i l'ecologia dels peixos marins. S'hi mostra de quina manera la forma, el moviment i la coloració dels peixos es relacionen amb la seva adaptació al medi.
Observem alguns ocells
Lligat a la reproducció per ous, enllacem també amb els ocells (activitat 5). Aquesta activitat, que hauran de resoldre per parelles, també parla de la funció de la nutrició.
Per fer-la més entretinguda i extensa, podeu demanar als alumnes que descriguin el bec dels ocells a la seva parella, que l’escoltarà amb els ulls tancats. Després, l’infant amb els ulls tancats cal que endevini quina foto es descrivia i que raoni la seva resposta. Posteriorment, entre la parella, poden relacionar el bec amb cada tipus d’alimentació.
Per acabar de conèixer les característiques dels ocells, demaneu-los que resolguin l'activitat 6 individualment. Completeu aquest apartat llegint el quadre informatiu.
Per enllaçar amb el següent grup d’animals, els mamífers, demaneu-los que resolguin l’activitat 7. Procureu que descriguin el que veuen a la fotografia, ja que els servirà per introduir els mamífers a partir de les seves funcions vitals.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Ens fixem en els ocells Activitat d’observació i comparació d’imatges.
A vista d'ocell Activitat interactiva sobre les característiques dels ocells.
Per anar més enllà
Els ocells a l'hivern Reportatge sobre les menjadores d’ocells a la ciutat.
Ens informem sobre els mamífers
Per seguir treballant les funcions vitals i, en aquest cas, fer èmfasi en la cura de les cries i la manera com es relacionen i reprodueixen alguns animals, l’activitat 7 enllaça directament amb l’activitat 8. Per elaborar el pòster del mamífer triat, cada grup haurà de seguir el guió i després presentar-lo a la resta de la classe. Recordeu-los que poden trobar més informació sobre els mamífers al manual de consulta.
El grup de mamífers són els primers animals que, dins del marc generat per aquest itinerari, es reprodueixen de manera diferent a la resta. Tot i això, connecten amb les aus en el fet que cap dels dos grups treballats anteriorment no té cura de les cries.
Per preparar l’activitat 9 i consolidar les característiques comunes entre els cinc grups de vertebrats, podeu proposar-los aquest joc de classificació. Tingueu cura en remarcar als alumnes que la balena no és un peix. Es tracta d'un mamífer aquàtic que, per viure en aquest medi, té característiques que ens recorden als peixos. La forma de la cua, disposada horitzontalment, en dona la pista de que no ho és.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Ovípars i vivípars Activitat interactiva de classificació.
Mamífers Activitat interactiva sobre les característiques dels mamífers.
Els animals vertebrats Activitat interactiva de classificació dels vertebrats.
Per anar més enllà
Eina per fer pòsters digitals Web per fer pòsters digitals.
Els animals de l'entorn Activitat interactiva per introduir els invertebrats.
Apliquem el que hem après
Un cop presentats els pòsters i valorat el treball en grup, poden fer les activitats 10 i 11 a manera de repte individual. Mentre que l’activitat 11 els ajudarà a consolidar les diferències que hi ha entre els cinc grups de vertebrats a través de la clau dicotòmica, l’activitat 10 donarà resposta definitiva a la pregunta del repte de l’itinerari.
Podeu concloure l’itinerari amb l’itijoc Els animals vertebrats, que els permetrà practicar i consolidar els continguts/conceptes i idees de manera interactiva i divertida.
És important que els infants es continuïn fent preguntes sobre els animals invertebrats, fet que els prepararà per rebre el següent itinerari.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Fitxa REPASSA Activitats per consolidar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Per anar més enllà
Fitxa AMPLIA Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Recursos
Recursos llibre
Recursos mestre
Atenció a la diversitat
Per acompanyar i repassar
Activitat interactiva de classificació dels vertebrats.
Activitat interactiva sobre les característiques dels mamífers.
Activitats per repassar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Activitat interactiva de classificació.
Activitat interactiva sobre les característiques dels ocells.
Vídeo sobre les característiques principals dels rèptils i qüestionari relacionat.
Activitat interactiva sobre les característiques dels rèptils.
Activitat d’observació i comparació d’imatges.
Activitat interactiva sobre les característiques dels peixos.
Activitat interactiva sobre la metamorfosi dels amfibis.
Activitat d’observació i comparació d’imatges.
Per anar més enllà
Activitat interactiva sobre com es desplacen els animals.
Vídeo sobre la biologia i l'ecologia dels peixos marins. S'hi mostra de quina manera la forma, el moviment i la coloració dels peixos es relacionen amb la seva adaptació al medi.
Activitat sobre les característiques del cos dels animals segons com es desplacen.
Reportatge sobre les menjadores d’ocells a la ciutat
Web per fer pòsters digitals.
Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Activitat per introduir els invertebrats.
Solucions
Activitats sistemàtiques
Avaluació
EL QUE PODEU AVALUAR EN AQUEST ITINERARI
Si voleu que aquest itinerari us aporti dades per a l’avaluació de les competències que s’hi treballen (vegeu la programació), les activitats 9 i 11 en què han de fer explícits els coneixements apresos i l’activitat 10, on han de transferir aquests coneixements per justificar la resposta del repte.
COM AVALUAR
Podeu fer servir l’aplicació Avalua senzillament, en què trobareu les rúbriques d’avaluació de les competències de l'àrea, l’opció per registrar les valoracions i totes les prestacions de flexibilitat, personalització, estadístiques, etc. que ofereix.