L’àvia de la Sara ho sap tot de l’hort, però hi ha coses que val més que les expliqui l’Andreu a classe…
Per què fa més fred a l’hivern?
Una ventada va tombar el niu que unes orenetes havien fet a l’hort de l’àvia de la Sara. Per sort ja no hi eren!
Per què han marxat les orenetes?
En Teo ja té la motxilla a punt, però li costa dormir. Demà marxa d’excursió a la vall de Núria!
Si anem a la muntanya, què fiquem a la motxilla?
A la família de la Berta els han regalat un viatge en globus per l’Empordà. Ens enlairem!
Com es veu la costa des d’un globus?
El WhatsApp de la família d’en Dani treu fum! De Nova York, de la vall d’Àneu… No paren de rebre fotos!
Per què no hi ha gratacels als pobles?
La Sara, en Dani, la Berta i en Teo estan jugant a trobar què tenen en comú diferents objectes.
De què és fet, tot el que ens envolta?
Els de tercer han visitat una foneria. S’han sorprès molt de veure com és el ferro líquid.
Només el ferro pot canviar d’estat?
A l’hort de l’àvia de la Sara ha aparegut un solc que el dia abans, al matí, no hi era. Però a la tarda va ploure...
I d’on ve, l’aigua de la pluja?
Els de tercer han visitat una depuradora. Els han explicat com funciona i també els han dit que abans no n’hi havia.
Com netegem l’aigua?
ENTRENA'T
El pobre Teo té la grip. Els de la colla s’han organitzat per portar-li les fitxes que han fet a classe.
Què t’agrada del teu barri?
Aquest estiu faran obres al pati de l’escola, i l’Ajuntament vol fer una consulta popular…
Com volem que sigui el pati de l’escola?
Una televisió local està fent un reportatge a l’escola de la colla per saber com s’imaginen el seu futur…
Què vols ser quan siguis gran, Sara?
En Dani s’espera per contestar a la reportera. Ell té molt clar què contestarà quan li pregunti…
Dani, i tu, què seràs quan siguis gran?
Només queden la Berta i en Teo, però ells no saben què contestar a la reportera…
Teo, i si ens inventem una feina?
A l’escola es recicla. Els alumnes estan molt conscienciats, però es pregunten si tothom ho està.
Què podem fer amb el que no fem servir?
La Carla està disgustada perquè no pot jugar. Li han dit que no es pot moure de la cadira...
Què passa si ens trenquem una cama?
Els de tercer han presentat la coreografia d’educació física. Tots anaven de vermell, però en Teo va de verd...
És possible que els sentits fallin?
Què són els puntets que hi ha al costat dels nombres de molts ascensors? Per a què deuen servir?
La pell ens pot servir per veure-hi?
ENTRENA'T
En Dani i els seus amics juguen a un joc de cartes d’animals. Cal saber-ne moltes coses per jugar bé: què mengen, si són ràpids...
Tots els animals es desplacen?
Al pati hi ha una sargantana. Li encanta prendre el sol, com a en Teo. Però no tots els animals són iguals.
Per què les sargantanes prenen el sol?
Per fer una paella de marisc es necessita arròs, però també fan falta altres ingredients...
Com són els animals d’una paella de marisc?
La Berta i els seus amics parlen del verd de les plantes, però al parc hi ha un munt de fulles marrons...
Què passa quan les fulles ja no són verdes?
L’avi de la Sara, que és apicultor, ha explicat als de tercer que les abelles són molt importants.
Quina relació tenen les abelles i les flors?
Coneixeu l’enigma del pastor i el riu? Per resoldre’l, cal pensar en les relacions entre els éssers vius.
Si no hi ha llops, tampoc no hi ha pastanagues?
La Berta i en Teo miren un reportatge sobre dofins. En un tema no es posen d’acord…
I tu, creus que els dofins es comuniquen?
A en Teo li agrada fer companyia al seu avi Joan a l’hort: s’asseuen a sota la figuera i parlen i parlen…
La mare de l’avi Joan, què és d’en Teo?
Que no, Sara… Ser arqueòloga no vol dir trobar vaixells pirata amb cofres plens de monedes d’or. O sí?
Què transportava el vaixell enfonsat?
ENTRENA'T
A la platja, precaució!
Activitat en què cal identificar actituds correctes per anar segurs a la platja.
Com es diu...?
Activitat interactiva en què cal identificar diferents formes de relleu de la costa.
Com són els paisatges de Catalunya?
Activitat en què cal redactar un resum a partir d’un mapa de conceptes.
Com és el paisatge de costa?
Vídeo que descriu com és una costa i com s’hi viu i activitat associada.
Fitxa Amplia. Itinerari 4
Fitxa d’activitats per consolidar o ampliar els continguts conceptuals de l’itinerari.
Fitxa Repassa. Itinerari 4
Fitxa d’activitats per repassar els continguts conceptuals de l’itinerari.
La costa catalana
Activitat en què cal identificar diversos indrets de la costa en un mapa de relleu.
La costa de Catalunya
Activitat en què cal situar diversos indrets de costa en el mapa de relleu de Catalunya.
Paisatges de costa
Activitat en què cal identificar diferents formes de relleu de la costa.
A vista d’ocell
Activitat interactiva sobre les característiques dels ocells.
Desplaçar-se per l'entorn
Activitat interactiva sobre com es desplacen els animals.
Eina per fer pòsters digitals
Web per fer pòsters digitals.
El mar a fons: els peixos
Vídeo sobre la biologia i l'ecologia dels peixos marins. S'hi mostra de quina manera la forma, el moviment i la coloració dels peixos es relacionen amb la seva adaptació al medi.
Els animals i l'entorn
Activitat per introduir els invertebrats.
Els animals vertebrats
Activitat interactiva de classificació dels vertebrats.
Els ocells a l'hivern
Reportatge sobre les menjadores d’ocells a la ciutat
Els rèptils
Vídeo sobre les característiques principals dels rèptils i qüestionari relacionat.
Ens fixem en els ocells
Activitat d’observació i comparació d’imatges.
Fitxa Amplia. Itinerari 22
Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Fitxa Repassa. Itinerari 22
Activitats per repassar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Glu, glu, glu...
Activitat interactiva sobre les característiques dels peixos.
Jo repto
Activitat interactiva sobre les característiques dels rèptils.
La forma del cos i el desplaçament
Activitat sobre les característiques del cos dels animals segons com es desplacen.
Mamífers
Activitat interactiva sobre les característiques dels mamífers.
No fa gaire era un capgròs
Activitat interactiva sobre la metamorfosi dels amfibis.
Ovípars i vivípars
Activitat interactiva de classificació.
Peixos i amfibis
Activitat d’observació i comparació d’imatges.
Cuida’t i cuidem-nos a a platja
Cartell de la Generalitat de Catalunya per promoure els hàbits saludables a la platja.
Google Maps
Servei de cartografia en línia.
Classifiquem animals vertebrats
Joc interactiu per classificar els animals vertebrats.
Metamorfosi d'una granota
Vídeo que mostra la metamorfosi d'una granota.