En Dani, la Sara, la Berta i en Teo tenen moltes ganes de parlar de com ha anat l’estiu: excursions, balls, descans...
Parlem de l’estiu?
La colla ha vist la foto de les cues que fan els excursionistes per pujar a l’Everest. Què hi deu haver a dalt de tot?
M’expliques com és?
En Dani vol saber com vivien fa dos-cents anys a Anglaterra. El bibliotecari li dona un llibre, però...
Podem saber com es vivia anys enrere llegint una novel·la?
Quan ja ho tenen tot preparat per cuinar, en Dani i el seu germanet fan malbé el llibre de receptes sense voler. I ara què?
Com es fa un pastís?
Al Museu de Ciències Naturals es pot aprendre molt. La Sara ho explica als seus amics abans d’anar a escoltar una xerrada.
Com ens expliquem?
En Marc, un amic de la classe, fa anys, i els de la colla no saben quin regal fer-li. És difícil triar-ne un de bo...
Com pots saber què regalaràs?
L’avi de la Berta sap històries increïbles. Els ha explicat una llegenda molt antiga... i se n’ha recordat sense haver-la de llegir!
Com es conserven les històries?
La Berta està trista perquè la seva veïna se’n torna al seu país. La Sara li proposa que li escrigui uns versos de comiat, però...
Com s’escriu un poema?
La Sara s’avorreix molt quan va amb cotxe, així que els seus amics pensen què pot fer per distreure’s.
Juguem amb les paraules?
ENTRENA'T
En Teo es queixa que els seus pares el tracten com un nen petit. Segons la Berta, el millor que pot fer és parlar-ne amb ells.
Per a què serveix dialogar?
La Berta està mirant un reportatge sobre unes marques misterioses que han aparegut en uns camps... Les han fet els extraterrestres?
Tot es pot explicar?
En Teo ha d’inventar-se un conte i no té cap idea... La Sara està segura que li pot deixar un llibre que l’ajudi.
Com s’escriu un conte?
Quan viatja, la família de la Sara sempre fa intercanvi de cases amb persones d’altres països. Hi ha cases de tota mena!
M’expliques com és casa teva?
Els de tercer han anat d’excursió a Banyoles i recorden la cançó que parla del monstre que hi viu amagat a l’estany: “És el mon, mon...”
D’on surten les cançons?
En Teo està trist perquè ha d’anar a la platja i sempre s’hi avorreix. Per entretenir-se, s’endú un llibre divertit, a veure si així es distreu.
I a tu, què et fa riure?
En Dani i la Berta no saben quina notícia poden escriure per a l’escola. Però, de sobte...
I tu, com explicaries aquesta notícia?
La Berta ha descobert que als països on no fa gaire sol la vida és força diferent.
Com es deu viure en un lloc sense gaire sol?
En Teo té una tècnica molt poètica per no deixar-se res a l’hora de fer la motxilla quan va d’excursió. Rima amunt, rima avall...
De què parlen, els poemes?
ENTRENA'T
En Dani i la Berta han discutit. No hi ha manera que es posin d’acord com han d’explicar el final del conte!
Com explicaries un conte popular?
Plou a bots i barrals! En Dani està preocupat perquè farà tard a classe, però poca cosa hi pot fer.
Què passa quan hi ha un imprevist?
La Sara ha rebut una fotografia d’un amic que treballa en una fundació que rescata animals.
Com sabem com se senten els altres?
La colla s’ho passa bé a l’hort de l’àvia de la Sara, encara que la Berta preferiria llegir històries.
Les històries dels llibres són reals?
En Teo i la Sara han llegit un poema sobre professions fantàstiques i en Teo, de gran, vol ser poeta!
I a tu, de què t’agradaria treballar quan siguis gran?
En Teo està enfadat perquè no recorda un somni que ha tingut aquesta nit. Quina ràbia!
Per a què serveix un diari personal?
El mestre ha dit als de tercer que aviat aniran a fer una entrevista a les persones que treballen a la vora del mar.
Què vol dir entrevistar algú?
La colla passeja per la fira medieval fent volar la imaginació. Quina passada, l’edat mitjana!
Com sabem com era una altra època?
La Sara, en Dani, la Berta i en Teo coneixen l’Elna, una noia amb una història molt interessant: la del seu nom.
D’on ve el teu nom?
ENTRENA'T
Els barbarismes
Activitat interactiva per corregir barbarismes.
Fitxa Amplia. Itinerari 5
Fitxa d'activitats per treballar la preparació i la realització d'una exposició oral.
Fitxa Repassa. Itinerari 5
Fitxa d'activitats per repassar els continguts de l'itinerari.
Identificació de barbarismes
Activitat per practicar la identificació de barbarismes.
L'exposició oral
Enllaç a tres àudios amb tres tipologies textuals diferents per escoltar i identificar el text expositiu.
Les abelles
Enllaç a un vídeo del Club Super3 sobre les abelles com a suport per fer l’exposició oral que es proposa en el llibre.
Què ha dit la científica?
Activitat per ordenar els diferents fragments de l’exposició oral.
Diccionari de barbarismes
Cercador de barbarismes en el Diccionari pràctic i complementari de la llengua catalana.
Hotels d'insectes per potenciar la pol·linització
Breu reportatge sobre la instal·lació d'hotels d'insectes en entorns de la ciutat de Barcelona, en la web del portal de Betevé.