Competències específiques

C4, C6, C10

Criteris d'avaluació

  • Comprendre una poesia i un horari de tren amb l’ajuda d’elements gràfics, textuals i paratextuals, distingint les idees principals i les secundàries.
  • Interpretar la informació dels horaris de tren fent servir les estratègies bàsiques de comunicació.
  • Valorar, de manera acompanyada, el contingut i els aspectes formals i no verbals elementals d’una poesia.
  • Aplicar estratègies de cerca d’informació per fer servir el diccionari.
  • Utilitzar, amb l’acompanyament i la planificació necessaris, estratègies bàsiques per a la comunicació assertiva i el consens.

Sabers

  • Ús d’elements gràfics, textuals i paratextuals progressivament complexos que afavoreixen la comprensió abans de la lectura, durant la lectura i després de la lectura d’un poema i d’un horari de tren.
  • Aplicació d’estratègies de comprensió lectora abans de la lectura, durant la lectura i després de la lectura d’un poema.
  • Aplicació d’estratègies bàsiques per a la recerca d’informació en el diccionari.

Després de llegir el poema Ai, aquest despistat!, podeu consultar l'enllaç Poesia per temes i demanar als nens i nenes que llegeixin les categories poètiques que hi ha per indicar en quina hi inclourien el poema treballat. 

Feu que els nens i nenes repeteixin i aprenguin el poema de memòria vers a vers i treballeu-ne l'aprenentatge dels versos i el vocabulari.

Activitat 1. Abans que els alumnes escriguin les seves respostes a les preguntes de l'activitat, demaneu-los que descriguin l'home despistat i feu que imaginin altres confusions divertides que podria tenir.

Activitat 2. Llegiu les paraules de l'activitat i demaneu-los que en dedueixin el sentit i les expliquin a un company. En acabat, hauran de buscar-les en el diccionari per confirmar que n'han entès el significat.

Activitat 3. Proposeu-los que busquin i encerclin les frases en el poema. D'aquesta manera els serà més fàcil ordenar-les i numerar-les. Abans o després de fer l'activitat, aprofiteu per explicar-los què vol dir "caure de reculons" i convideu-los a compartir altres expressions que es refereixin a la mateixa situació.

Activitat 5. També podeu treballar la rima: recupereu les frases de l'activitat 3, llegiu-les en veu alta i demaneu als nens i nenes que indiquin quines paraules de cadascuna rimen i formen un rodolí.

En l'apartat d'enllaços, també trobareu eines de cerca que poden ser útils perquè els nens i nenes facin els seus propis rodolins.

Text discontinu. Activitat 6. Observeu quines informacions es donen en el plànol informatiu i en quines llengües. Quan hagin respost les preguntes del taller, en podeu plantejar altres per comprovar que en fan una bona interpretació: Què vol dir Rodalies? Quina localitat deu ser Vilanova i la G.? Qui haurà d'arribar abans a l'estació, un passatger que vulgui anar a Manresa o un que vagi a Terrassa? Com és possible que hi hagi diferents trens que s'aturin a la mateixa via? 

Després de fer l'activitat, podeu accedir a Rodalies de Catalunya perquè observin i comentin la informació sobre els horaris i altres dades d'interès des de la pàgina web.

En l'apartat d'Atenció a la diversitat trobareu diferents propostes d'activitats per reforçar, repassar o ampliar els continguts treballats.

Recordeu que també teniu una proposta descarregable amb més activitats competencials.

Més activitats competencials
Enllaços
Rimador

Eina de cerca de rimes i de paraules que acaben amb les mateixes síl·labes.

Paraules amb...

Eina per buscar i filtrar paraules segons les seves característiques, la llargària o les síl·labes que tenen...

Rodalies de Catalunya

Portal del servei de trens de rodalies de Catalunya.

Poesia per temes

Selecció de poemes ordenats per temàtiques, en el blog de poesia infantil i juvenil Bibliopoemes.

Atenció a la diversitat

Per acompanyar i repassar

Després de llegir: Completem

Activitat interactiva per completar el poema llegit amb les paraules que hi falten.

Després de llegir: Veritable o fals

Activitat per indicar si un seguit d’afirmacions sobre el text llegit són veritables o falses.

Després de llegir: Classifiquem rimes

Activitat per classificar diferents paraules del text segons la seva rima.

Per anar més enllà

I ara...: Investiguem trens

Activitat per investigar horaris de tren i respondre preguntes de comprensió.

Solucions