Competències específiques
C4, C6, C10
Criteris d'avaluació
- Comprendre una poesia i un horari de tren amb l’ajuda d’elements gràfics, textuals i paratextuals, distingint les idees principals i les secundàries.
- Interpretar la informació dels horaris de tren fent servir les estratègies bàsiques de comunicació.
- Valorar, de manera acompanyada, el contingut i els aspectes formals i no verbals elementals d’una poesia.
- Aplicar estratègies de cerca d’informació per fer servir el diccionari.
- Utilitzar, amb l’acompanyament i la planificació necessaris, estratègies bàsiques per a la comunicació assertiva i el consens.
Sabers
- Ús d’elements gràfics, textuals i paratextuals progressivament complexos que afavoreixen la comprensió abans de la lectura, durant la lectura i després de la lectura d’un poema i d’un horari de tren.
- Aplicació d’estratègies de comprensió lectora abans de la lectura, durant la lectura i després de la lectura d’un poema.
- Aplicació d’estratègies bàsiques per a la recerca d’informació en el diccionari.
Després de llegir el poema Ai, aquest despistat!, podeu consultar l'enllaç Poesia per temes i demanar als nens i nenes que llegeixin les categories poètiques que hi ha per indicar en quina hi inclourien el poema treballat.
Feu que els nens i nenes repeteixin i aprenguin el poema de memòria vers a vers i treballeu-ne l'aprenentatge dels versos i el vocabulari.
Activitat 1. Abans que els alumnes escriguin les seves respostes a les preguntes de l'activitat, demaneu-los que descriguin l'home despistat i feu que imaginin altres confusions divertides que podria tenir.
Activitat 2. Llegiu les paraules de l'activitat i demaneu-los que en dedueixin el sentit i les expliquin a un company. En acabat, hauran de buscar-les en el diccionari per confirmar que n'han entès el significat.
Activitat 3. Proposeu-los que busquin i encerclin les frases en el poema. D'aquesta manera els serà més fàcil ordenar-les i numerar-les. Abans o després de fer l'activitat, aprofiteu per explicar-los què vol dir "caure de reculons" i convideu-los a compartir altres expressions que es refereixin a la mateixa situació.
Activitat 5. També podeu treballar la rima: recupereu les frases de l'activitat 3, llegiu-les en veu alta i demaneu als nens i nenes que indiquin quines paraules de cadascuna rimen i formen un rodolí.
En l'apartat d'enllaços, també trobareu eines de cerca que poden ser útils perquè els nens i nenes facin els seus propis rodolins.
Text discontinu. Activitat 6. Observeu quines informacions es donen en el plànol informatiu i en quines llengües. Quan hagin respost les preguntes del taller, en podeu plantejar altres per comprovar que en fan una bona interpretació: Què vol dir Rodalies? Quina localitat deu ser Vilanova i la G.? Qui haurà d'arribar abans a l'estació, un passatger que vulgui anar a Manresa o un que vagi a Terrassa? Com és possible que hi hagi diferents trens que s'aturin a la mateixa via?
Després de fer l'activitat, podeu accedir a Rodalies de Catalunya perquè observin i comentin la informació sobre els horaris i altres dades d'interès des de la pàgina web.
En l'apartat d'Atenció a la diversitat trobareu diferents propostes d'activitats per reforçar, repassar o ampliar els continguts treballats.
Recordeu que també teniu una proposta descarregable amb més activitats competencials.
Eina de cerca de rimes i de paraules que acaben amb les mateixes síl·labes.
Eina per buscar i filtrar paraules segons les seves característiques, la llargària o les síl·labes que tenen...
Portal del servei de trens de rodalies de Catalunya.
Selecció de poemes ordenats per temàtiques, en el blog de poesia infantil i juvenil Bibliopoemes.
Per acompanyar i repassar
Activitat interactiva per completar el poema llegit amb les paraules que hi falten.
Activitat per indicar si un seguit d’afirmacions sobre el text llegit són veritables o falses.
Activitat per classificar diferents paraules del text segons la seva rima.
Per anar més enllà
Activitat per investigar horaris de tren i respondre preguntes de comprensió.