-
Per què aquest projecte?
-
El projecte A L'ESCOLA FEM SALUT parteix d'una proposta: comprovar si som una escola saludable. Per comprendre bé l'abast del repte, els nens i les nenes analitzaran el concepte de salut i aprendran que tenir salut no és solament no tenir malalties, sinó que és un estat de benestar general en què intervenen factors relacionats amb el cos, les emocions i les relacions socials. Així doncs, per poder valorar correctament si som o no som una escola saludable, haurem de tenir prou coneixement d'aquests factors.
Els alumnes analitzaran des de la perspectiva de l'escola les funcions de relació i de nutrició de les persones i els aparells implicats en la seva realització, així com els hàbits saludables relacionats. També es fixaran en les emocions que senten a l'escola i en les relacions socials que s'hi produeixen i adquiriran eines per gestionar les situacions problemàtiques que es puguin produir.
-
Programació i orientacions generals
-
Orientacions generals
- El projecte sorgeix de la necessitat i del plantejament d'un repte i acaba amb la seva resolució. En la fase COMENCEM, es plantejarà el repte: comprovar si la nostra escola és saludable. Analitzarem la definició de salut per comprendre'n l'abast i ens organitzarem i planificarem com podem resoldre el repte que tenim. Després, INVESTIGAREM sobre la funció de relació —ens fixarem en l'aparell locomotor i els sentits— i sobre la funció de nutrició i els aparells i els sistemes relacionats (digestiu, respiratori i circulatori). Ens fixarem especialment en els hàbits i les actituds necessàries per a un bon desenvolupament d'aquestes funcions vitals. També analitzarem l'expressió d'emocions personals i la relació amb els altres i les actituds que les afavoreixen. ACABAREM amb la síntesi i la transferència de tot el que hem après, que es durà a terme a partir de la redacció d'un decàleg per poder avaluar l'escola, i amb la formulació de la nostra resposta i solució del repte.
- El projecte està pensat per treballar durant un trimestre aproximadament i es proposen vuit activitats amb diferents subactivitats i propostes. Aquestes, però, es poden allargar més o menys en el temps en funció de la seva personalització i de l'interès i la motivació del grup classe.
- El projecte conté:
- Material i recursos per al mestre (guia i recursos digitals).
- Material col·lectiu.
- Material per a l'alumne.
Els nens i les nenes han de comprendre que...- Tenir salut no és solament no tenir malalties. La salut és un estat de benestar general en relació amb el nostre cos, les nostres emocions i les nostres relacions socials.
- Les persones tenim bona salut si podem fer correctament les funcions vitals que ens permeten relacionar-nos amb l’entorn i obtenir l’energia necessària per créixer i fer les activitats diàries.
- Tenir un bon entorn social i cultural també ens ajuda a sentir-nos sans. Els conflictes que sorgeixen amb la convivència es poden prevenir i també resoldre i cal demanar ajuda davant de situacions que no podem controlar.
- Uns bons hàbits d’alimentació, higiene, descans, exercici i comportament ens ajuden a mantenir la salut.
Comencem. El repteAquesta fase inicial consta de dues activitats amb diferents subactivitats. Plantegem el repte, el comprenem i planifiquem què hem de fer: en què ens hem de fixar per saber si som una escola saludable? Com ha de ser una escola saludable? I què vol dir saludable? Expressem el que sabem del tema i, entre tots, analitzem la definició de salut per mirar de comprendre bé l'abast del repte. A partir d'aquí, establim què ens falta per saber i ens preguntem per on començarem a investigar. Com a punt de partida, decidim establir quines activitats de l'escola tenen relació amb la salut. Observem els diferents espais de l'escola en un plànol, concretem quines activitats s'hi fan en cada un i decidim què investigarem.
Cada alumne pot incloure en la seva carpeta d'aprenentatge els diferents materials (evidències d'aprenentatge) que anem elaborant: fitxes, dibuixos, imatges...
InvestiguemPer resoldre el repte, cal que investiguem i fem activitats dirigides a aprendre el que no sabem sobre la salut.
Observarem com es mou el cos, quins canvis experimenta en moure's i prendrem consciència de quines de les seves parts fan possible el moviment; farem jocs sensorials per reflexionar sobre què motiva el nostre cos a moure's —o per quin motiu principal ho fa— i ens fixarem en la manera com dona resposta a les percepcions amb el moviment; ens adonarem que el cos necessita energia per funcionar correctament i aprofundirem en la funció de nutrició construint models dels sistemes digestiu i respiratori; ens informarem sobre els diferents sistemes implicats en la nutrició i sobre quins hàbits hem d'adquirir per contribuir al bon funcionament del nostre cos; també valorarem com és d'important el que mengem (i el que no mengem) i si seguim hàbits alimentaris saludables, analitzant i construint una piràmide alimentària d'acord amb els consensos científics actuals. Finalment, abordarem el tema de les emocions i de la prevenció i la resolució de conflictes com un fonament més del nostre benestar.
Al llarg d'aquestes cinc activitats aprendrem conceptes i maneres de treballar individualment, en grup i, també, per parelles. Farem servir rutines de pensament i estructures cooperatives i resoldrem activitats que ens faran conscients del propi procés d'aprenentatge.
Acabem. El producte finalJa sabem què significa i què implica el concepte saludable; tenim els coneixements per saber com ha de ser una escola saludable i ja sabem què hem de fer per valorar si la nostra escola ho és.
En aquesta fase de l'itinerari farem una síntesi de tot allò que hem après i elaborarem un producte que doni resposta al repte plantejat: un decàleg que abordi tots els punts necessaris per poder avaluar amb rigor i coneixement si l'escola és o no és saludable. També construirem un semàfor per a controlar en moments concrets el seguiment favorable d'aquest decàleg i fer propostes de millora si no és així.
-
Material recomanat
-
COM PODEM FER SERVIR ELS MATERIALS?
Per treballar durant el projecte, disposem de diferents tipus de materials editats, en diferents suports, però, per aconseguir personalitzar i fer nostre el projecte, segurament haurem de fer servir altres materials relacionats amb la pròpia experiència dels alumnes o bé materials estretament vinculats amb el que es treballi en cada moment a l'aula.
El projecte A L'ESCOLA FEM SALUT parteix d'una proposta: comprovar si som una escola saludable. Per comprendre bé l'abast del repte, els nens i les nenes analitzaran el concepte de salut i aprendran que tenir salut no és solament no tenir malalties, sinó que és un estat de benestar general en què intervenen factors relacionats amb el cos, les emocions i les relacions socials. Així doncs, per poder valorar correctament si som o no som una escola saludable, haurem de tenir prou coneixement d'aquests factors.
Els alumnes analitzaran des de la perspectiva de l'escola les funcions de relació i de nutrició de les persones i els aparells implicats en la seva realització, així com els hàbits saludables relacionats. També es fixaran en les emocions que senten a l'escola i en les relacions socials que s'hi produeixen i adquiriran eines per gestionar les situacions problemàtiques que es puguin produir.
- El projecte sorgeix de la necessitat i del plantejament d'un repte i acaba amb la seva resolució. En la fase COMENCEM, es plantejarà el repte: comprovar si la nostra escola és saludable. Analitzarem la definició de salut per comprendre'n l'abast i ens organitzarem i planificarem com podem resoldre el repte que tenim. Després, INVESTIGAREM sobre la funció de relació —ens fixarem en l'aparell locomotor i els sentits— i sobre la funció de nutrició i els aparells i els sistemes relacionats (digestiu, respiratori i circulatori). Ens fixarem especialment en els hàbits i les actituds necessàries per a un bon desenvolupament d'aquestes funcions vitals. També analitzarem l'expressió d'emocions personals i la relació amb els altres i les actituds que les afavoreixen. ACABAREM amb la síntesi i la transferència de tot el que hem après, que es durà a terme a partir de la redacció d'un decàleg per poder avaluar l'escola, i amb la formulació de la nostra resposta i solució del repte.
- El projecte està pensat per treballar durant un trimestre aproximadament i es proposen vuit activitats amb diferents subactivitats i propostes. Aquestes, però, es poden allargar més o menys en el temps en funció de la seva personalització i de l'interès i la motivació del grup classe.
- El projecte conté:
- Material i recursos per al mestre (guia i recursos digitals).
- Material col·lectiu.
- Material per a l'alumne.
- Tenir salut no és solament no tenir malalties. La salut és un estat de benestar general en relació amb el nostre cos, les nostres emocions i les nostres relacions socials.
- Les persones tenim bona salut si podem fer correctament les funcions vitals que ens permeten relacionar-nos amb l’entorn i obtenir l’energia necessària per créixer i fer les activitats diàries.
- Tenir un bon entorn social i cultural també ens ajuda a sentir-nos sans. Els conflictes que sorgeixen amb la convivència es poden prevenir i també resoldre i cal demanar ajuda davant de situacions que no podem controlar.
- Uns bons hàbits d’alimentació, higiene, descans, exercici i comportament ens ajuden a mantenir la salut.
Aquesta fase inicial consta de dues activitats amb diferents subactivitats. Plantegem el repte, el comprenem i planifiquem què hem de fer: en què ens hem de fixar per saber si som una escola saludable? Com ha de ser una escola saludable? I què vol dir saludable? Expressem el que sabem del tema i, entre tots, analitzem la definició de salut per mirar de comprendre bé l'abast del repte. A partir d'aquí, establim què ens falta per saber i ens preguntem per on començarem a investigar. Com a punt de partida, decidim establir quines activitats de l'escola tenen relació amb la salut. Observem els diferents espais de l'escola en un plànol, concretem quines activitats s'hi fan en cada un i decidim què investigarem.
Cada alumne pot incloure en la seva carpeta d'aprenentatge els diferents materials (evidències d'aprenentatge) que anem elaborant: fitxes, dibuixos, imatges...
Per resoldre el repte, cal que investiguem i fem activitats dirigides a aprendre el que no sabem sobre la salut.
Observarem com es mou el cos, quins canvis experimenta en moure's i prendrem consciència de quines de les seves parts fan possible el moviment; farem jocs sensorials per reflexionar sobre què motiva el nostre cos a moure's —o per quin motiu principal ho fa— i ens fixarem en la manera com dona resposta a les percepcions amb el moviment; ens adonarem que el cos necessita energia per funcionar correctament i aprofundirem en la funció de nutrició construint models dels sistemes digestiu i respiratori; ens informarem sobre els diferents sistemes implicats en la nutrició i sobre quins hàbits hem d'adquirir per contribuir al bon funcionament del nostre cos; també valorarem com és d'important el que mengem (i el que no mengem) i si seguim hàbits alimentaris saludables, analitzant i construint una piràmide alimentària d'acord amb els consensos científics actuals. Finalment, abordarem el tema de les emocions i de la prevenció i la resolució de conflictes com un fonament més del nostre benestar.
Al llarg d'aquestes cinc activitats aprendrem conceptes i maneres de treballar individualment, en grup i, també, per parelles. Farem servir rutines de pensament i estructures cooperatives i resoldrem activitats que ens faran conscients del propi procés d'aprenentatge.
Ja sabem què significa i què implica el concepte saludable; tenim els coneixements per saber com ha de ser una escola saludable i ja sabem què hem de fer per valorar si la nostra escola ho és.
En aquesta fase de l'itinerari farem una síntesi de tot allò que hem après i elaborarem un producte que doni resposta al repte plantejat: un decàleg que abordi tots els punts necessaris per poder avaluar amb rigor i coneixement si l'escola és o no és saludable. També construirem un semàfor per a controlar en moments concrets el seguiment favorable d'aquest decàleg i fer propostes de millora si no és així.
COM PODEM FER SERVIR ELS MATERIALS?
Per treballar durant el projecte, disposem de diferents tipus de materials editats, en diferents suports, però, per aconseguir personalitzar i fer nostre el projecte, segurament haurem de fer servir altres materials relacionats amb la pròpia experiència dels alumnes o bé materials estretament vinculats amb el que es treballi en cada moment a l'aula.