-
Continguts i objectius
-
LES FASES DEL PROJECTE
Continuem el treball planificat del projecte; estem en una fase més d'investigació i desenvolupament.
ELS NENS I LES NENES HAN DE COMPRENDRE QUE...- Les notícies han de tenir dues característiques: claredat expositiva i rigor, dos aspectes clau que garanteixen la comprensió dels fets i el reflex fidel de la realitat.
- El coneixement de les característiques naturals de la Terra que estudia la geografia física permet explicar els climes, els paisatges o els fenòmens geològics i comprendre el que passa al nostre entorn.
- Per ser un bon georeporter o georeportera cal tenir uns bons coneixements de geografia (tenir rigor) i, també, de periodisme (ser clars exposant els fets).
OBJECTIUS- Identificar les principals formes de relleu terrestre i caracteritzar-les.
- Interpretar mapes de relleu.
- Identificar i localitzar les principals unitats de relleu d’Europa, Espanya i Catalunya.
- Definir recorreguts geogràfics donats.
- Representar gràficament dades relatives al relleu.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUESÀrea de Coneixement del medi natural, social i cultural
CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.
CE5. Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.
Àrea de Llengua catalana i literatura
CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.
CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.
CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.
CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.
Àrea de Matemàtiques
CE5. Reconèixer i utilitzar connexions entre diferents idees matemàtiques i identificar les matemàtiques implicades en altres àrees o en la vida quotidiana, interrelacionant conceptes i procediments, per interpretar situacions i contextos diversos.
Àrea d'Educació artística
CE3. Experimentar i crear amb les possibilitats del so, la imatge, el cos i els mitjans digitals i multimodals, mitjançant activitats i experiències que incorporin l’aprenentatge autoregulat per expressar i comunicar coneixements, idees, sentiments i emocions.
COMPETÈNCIES TRANSVERSALSIndicadors operatius de la Competència digital
CD2. Crea, integra i reelabora continguts digitals en diferents formats (text, taula, imatge, àudio, vídeo, programa informàtic, etc.) mitjançant l’ús de diferents eines digitals per expressar idees, sentiments i coneixements, respectant la propietat intel·lectual i els drets d’autor dels continguts que reutilitza.
Indicadors operatius de la Competència personal, social i d'aprendre a aprendre
CPSAA1. És conscient de les pròpies emocions, idees i comportaments personals i empra estratègies per gestionar-los en situacions de tensió o conflicte, adaptant-se als canvis i harmonitzant-los per assolir els seus objectius.
CPSAA4. Reconeix el valor de l’esforç i la dedicació personal per a la millora del seu aprenentatge i adopta postures crítiques quan es produeixen processos de reflexió guiats.
EN AQUESTA ACTIVITAT ES TREBALLA COMPETENCIALMENT...- La formulació de preguntes a partir de l'observació d'un dibuix sobre els formes de relleu terrestre.
- La identificació i la descripció de les principals formes de relleu terrestre.
- La interpretació en un mapa del món de les principals unitats de relleu terrestre a partir de l'observació de la llegenda.
- La interpretació del relleu d’una zona geogràfica determinada a partir d’un guió.
- La ubicació de determinats accidents del relleu atenent unes coordenades geogràfiques.
- La comprensió del contingut d'una entrevista a Kilian Jornet.
- La interpretació d’una notícia sobre Kilian Jornet i els seus reptes.
- La tria d’una informació necessària en un text donat sobre les unitats de relleu.
- L’ús de vocabulari i estructures morfosintàctiques senzilles de forma correcta.
- L’ús d’estructures morfosintàctiques senzilles de forma correcta.
- El càlcul correcte d’equivalències entre l’altura d’edificis i de muntanyes.
- La interpretació d'unes instruccions gràfiques per elaborar un vaixell.
- L’ús de dispositius digitals com a eines de visualització.
-
Organització d'aula
-
METODOLOGIA
- Conversa
- Cerca de documentació
- Creació
- Escrita
AGRUPACIÓ- Grup classe
- Treball en grups
- Treball individual
-
Materials
-
Materials de l’activitat
-
Descripció de l'activitat
Continuem el treball planificat del projecte; estem en una fase més d'investigació i desenvolupament.
- Les notícies han de tenir dues característiques: claredat expositiva i rigor, dos aspectes clau que garanteixen la comprensió dels fets i el reflex fidel de la realitat.
- El coneixement de les característiques naturals de la Terra que estudia la geografia física permet explicar els climes, els paisatges o els fenòmens geològics i comprendre el que passa al nostre entorn.
- Per ser un bon georeporter o georeportera cal tenir uns bons coneixements de geografia (tenir rigor) i, també, de periodisme (ser clars exposant els fets).
- Identificar les principals formes de relleu terrestre i caracteritzar-les.
- Interpretar mapes de relleu.
- Identificar i localitzar les principals unitats de relleu d’Europa, Espanya i Catalunya.
- Definir recorreguts geogràfics donats.
- Representar gràficament dades relatives al relleu.
Àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural
CE2. Plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, respondre i predir els fets i els fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.
CE5. Analitzar les característiques de diferents elements o sistemes del medi natural, social i cultural, identificant la seva organització i propietats, establint relacions entre aquests, per tal de reconèixer el valor del patrimoni cultural i natural i emprendre accions per a un ús responsable, la seva conservació i millora.
Àrea de Llengua catalana i literatura
CE2. Comprendre i interpretar textos orals i multimodals, i identificar el sentit general i la informació més rellevant, valorant, de manera progressivament autònoma, aspectes formals i de contingut bàsics per construir coneixement, formar-se opinió i eixamplar les possibilitats de gaudi i lleure.
CE3. Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments i conceptes; construir coneixement; establir vincles personals.
CE4. Comprendre i interpretar textos escrits i multimodals, reconeixent el sentit global, les idees principals i la informació implícita i explícita, i realitzant, de manera progressivament autònoma, reflexions elementals sobre aspectes formals i de contingut, per construir coneixement, i respondre a necessitats i interessos comunicatius diversos.
CE5. Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.
Àrea de Matemàtiques
CE5. Reconèixer i utilitzar connexions entre diferents idees matemàtiques i identificar les matemàtiques implicades en altres àrees o en la vida quotidiana, interrelacionant conceptes i procediments, per interpretar situacions i contextos diversos.
Àrea d'Educació artística
CE3. Experimentar i crear amb les possibilitats del so, la imatge, el cos i els mitjans digitals i multimodals, mitjançant activitats i experiències que incorporin l’aprenentatge autoregulat per expressar i comunicar coneixements, idees, sentiments i emocions.
Indicadors operatius de la Competència digital
CD2. Crea, integra i reelabora continguts digitals en diferents formats (text, taula, imatge, àudio, vídeo, programa informàtic, etc.) mitjançant l’ús de diferents eines digitals per expressar idees, sentiments i coneixements, respectant la propietat intel·lectual i els drets d’autor dels continguts que reutilitza.
Indicadors operatius de la Competència personal, social i d'aprendre a aprendre
CPSAA1. És conscient de les pròpies emocions, idees i comportaments personals i empra estratègies per gestionar-los en situacions de tensió o conflicte, adaptant-se als canvis i harmonitzant-los per assolir els seus objectius.
CPSAA4. Reconeix el valor de l’esforç i la dedicació personal per a la millora del seu aprenentatge i adopta postures crítiques quan es produeixen processos de reflexió guiats.
- La formulació de preguntes a partir de l'observació d'un dibuix sobre els formes de relleu terrestre.
- La identificació i la descripció de les principals formes de relleu terrestre.
- La interpretació en un mapa del món de les principals unitats de relleu terrestre a partir de l'observació de la llegenda.
- La interpretació del relleu d’una zona geogràfica determinada a partir d’un guió.
- La ubicació de determinats accidents del relleu atenent unes coordenades geogràfiques.
- La comprensió del contingut d'una entrevista a Kilian Jornet.
- La interpretació d’una notícia sobre Kilian Jornet i els seus reptes.
- La tria d’una informació necessària en un text donat sobre les unitats de relleu.
- L’ús de vocabulari i estructures morfosintàctiques senzilles de forma correcta.
- L’ús d’estructures morfosintàctiques senzilles de forma correcta.
- El càlcul correcte d’equivalències entre l’altura d’edificis i de muntanyes.
- La interpretació d'unes instruccions gràfiques per elaborar un vaixell.
- L’ús de dispositius digitals com a eines de visualització.
- Conversa
- Cerca de documentació
- Creació
- Escrita
- Grup classe
- Treball en grups
- Treball individual