Hi pot haver matemàtiques en una obra d’art?
- Programació
- Justificació
- Planificació
- Orientacions
- Atenció a la diversitat
- Activitats sistemàtiques
- Recursos
- Avaluació
Solucions
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
Programació
Disposeu de la programació de l’itinerari en Word per tenir la visió global dels continguts associats a les competències que es treballen en aquest itinerari i que podeu adaptar al vostre grup.
Competències específiques
CE5 Reconèixer i utilitzar connexions entre diferents idees matemàtiques, així com identificar les matemàtiques implicades en altres àrees o amb la vida quotidiana, interrelacionant conceptes i procediments per interpretar situacions i contextos diversos.
CE6 Comunicar i representar, de forma individual i col·lectiva, conceptes, procediments i resultats matemàtics utilitzant el llenguatge oral, escrit, gràfic, multimodal, en diferents formats, i la terminologia matemàtica adequada, per donar significat i permanència a les idees matemàtiques.
CE8. Desenvolupar destreses socials, participant activament en els equips de treball i reconeixent la diversitat i el valor de les aportacions dels altres, per compartir i construir coneixement matemàtic de manera col·lectiva.
Criteris d'avaluació
5.1. Realitzar connexions entre els diferents elements matemàtics i valorar-ne la utilitat per raonar i fixar coneixements en un context matemàtic.
5.2. Interpretar situacions en contextos diversos reconeixent les connexions entre les matemàtiques i la vida quotidiana en situacions en què se’n pugui fer ús.
6.1. Reconèixer i usar el llenguatge matemàtic present en el seu entorn i donar-hi significat.
6.2. Explicar idees i processos matemàtics utilitzats en la resolució d’un problema i justificar la solució obtinguda de forma verbal, amb l’ajuda del gest, la representació gràfica i la representació digital.
8.1. Col·laborar en el treball en equip, tant en un entorn presencial com virtual, i assumir responsabilitats per construir coneixement matemàtic.
Sabers
Sentit de la mesura
Mesura
- Realització de mesuraments mitjançant instruments convencionals (regla, cinta mètrica, balança, rellotge analògic i digital).
Estimació i relacions
- Estimació per comparació de mesures de longitud, massa i capacitat.
Sentit espacial
Formes geomètriques de dues i tres dimensions
- Identificació i classificació de formes geomètriques de dues o tres dimensions en objectes de la vida quotidiana atenent els seus elements i les relacions entre aquests.
- Utilització d’estratègies i tècniques de construcció de formes geomètriques de dues dimensions per composició i descomposició, a través de materials manipulables, instruments de dibuix (regle i esquadra) i aplicacions informàtiques.
- Ús del vocabulari geomètric en la descripció verbal dels elements i les propietats de formes geomètriques.
Localització i sistemes de representació
- Descripció de la posició relativa d’objectes en l’espai o representacions d’aquests utilitzant vocabulari geomètric adequat (paral·lel, perpendicular, oblic, dreta, esquerra, etc.).
Raonament, modelització i visualització geomètrica
- Reconeixement de relacions geomètriques en l’art, les ciències i la vida quotidiana.
Sentit socioemocional
Treball en equip, inclusió, respecte i diversitat
- Descoberta i ús de les tècniques cooperatives en el treball en equip en matemàtiques, escolta activa i respecte pel treball dels altres.
Justificació
L’Andreu, el tutor dels nois de la colla de la classe de tercer, els està ensenyant un quadre del pintor cubista Juan Gris. Estan estudiant diferents estils pictòrics i avui els toca el cubisme, un moviment artístic que es caracteritza per convertir la realitat que es pinta en formes simples, com petits cubs i altres formes geomètriques.
Els nois estan bocabadats escoltant les explicacions de l’Andreu, que els diu que es fixin en els detalls del quadre perquè és una pintura molt matemàtica. Què vol dir amb això, l’Andreu? Hi pot haver matemàtiques en una obra d’art?
Amb la voluntat de respondre aquestes preguntes, els nens i les nenes faran un recorregut d’aprenentatge en el qual intentaran trobar formes geomètriques en l’art: Identificaran línies corbes obertes i tancades i distingiran rectes, semirectes i segments.
Planificació
Podeu dividir l’itinerari en 4 blocs. El primer bloc és introductori i ocupa la conversa exploratòria que introdueix l’alumnat a l’estudi de les línies corbes obertes i tancades de diferents quadres cubistes del pintor Juan Gris (activitats 1 i 2).
En el segon bloc, s’introdueix els alumnes en els conceptes de recta, semirecta i segment (activitats 3 i 4).
En el tercer bloc, els alumnes aprendran el procediment per sumar i restar segments en una sèrie d’edificis que tenen formes geomètriques (activitat 5).
Per acabar, en l’últim bloc, els nens i les nenes treballaran els sentits mitjançant l’observació de la geometria de les obres d’art (activitats 6 a 9). També valoraran el treball de la setmana i faran el metaaprenentatge.
Orientacions
Comencem…
Introduïu l’escenari d’aquest itinerari explicant que aquesta setmana la classe de la colla de tercer està estudiant diferents obres d’art. Avui l’Andreu els ensenya el quadre del pintor madrileny Juan Gris titulat El carràs de raïm, que va pintar l’any 1924.
Comenceu observant la pintura i proposeu-los aquestes preguntes: Què s’hi representa, en aquest quadre? Reconeixeu la fruita que hi ha dibuixada? On està col·locada la fruita? Quina forma té aquest bol? I la cullera? Quines formes hi predominen, línies rectes o corbes? Hi reconeixeu cap altra figura geomètrica?
Demaneu als nens i les nenes que les responguin per parelles en el seu quadern i, després, corregiu-les en veu alta. Segurament, els nens i les nenes hauran dit que en el quadre hi predominen les línies rectes i les formes geomètriques. Aprofiteu per explicar que aquest quadre és cubista i que el cubisme és un moviment artístic que es caracteritza per convertir la realitat en formes simples, com petits cubs i altres formes geomètriques. Un altre pintor cubista molt conegut va ser Pablo Picasso... El coneixeu?
Expliqueu als nens i les nenes que al llarg de la setmana estudiareu diferents quadres de pintors cubistes i aprendreu a reconèixer totes les matemàtiques que hi ha representades.
Recordeu als nens i les nenes que les línies que segueixen sempre una mateixa direcció s’anomenen rectes i que les altres s’anomenen corbes. A més a més, tota línia pot ser oberta o tancada.
Distingim corbes obertes i tancades
Per introduir les línies rectes i corbes, cada alumne ha de buscar a l’aula aquests dos tipus de línies. Fins i tot poden buscar-les en el seu cos. En acabar, cada alumne n’indicarà una de cada tipus.
Feu grups de 2, 3, 4, 5 i 6 alumnes, doneu-los un tros llarg de corda o cordill i proposeu-los que intentin fer línies tancades. S’adonaran que els grups de dos alumnes no podran i que els altres utilitzaran tants segments com elements té el grup.
Els alumnes poden fer servir el programa de dibuix Paint de l’ordinador i dibuixar línies corbes i rectes, tant obertes com tancades.
També podeu projectar amb la PDI la galeria d’imatges, perquè els nens i les nenes diferenciïn les línies rectes, corbes, tancades, obertes...
A continuació, llegiu en veu alta el quadre informatiu que explica les característiques de l’art cubista i proposeu als alumnes que resolguin l’activitat 1, en què han de dibuixar una de les corbes obertes i una de les corbes tancades de la pintura que ensenya l’Andreu. En acabar, alguns mostraran quines línies han escollit i dibuixat.
Pot ser interessant reflexionar col·lectivament sobre el cubisme per conèixer l’opinió dels nens i les nenes sobre aquest estil pictòric. Així, proposeu-los que responguin, en grups de quatre, les preguntes de l’activitat 2.
Entreu a “Les estovalles” per conèixer aquest altre quadre de Juan Gris.
Deixeu-los el temps pertinent i, després, feu una posada en comú per comentar les respostes de totes les preguntes.
Si el temps ho permet, proposeu als nens i les nenes que facin una rotllana al pati i que, de dos en dos, vagin sortint al mig. Col·loqueu un alumne a cada punta i digueu-los que, amb una regadora, facin una recta i una corba que vagi de l’un a l’altre (un s’espera i l’altre es mou fent una recta o una corba).
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Línies obertes i tancades Activitat per observar el dibuix d'entrada i trobar les línies obertes i tancades.
Línies Activitat interactiva sobre les línies obertes i tancades.
Línies rectes i línies corbes Activitat interactiva sobre línies rectes i corbes.
Diferenciem una recta, una semirecta i un segment
Demaneu a un voluntari que llegeixi en veu alta el quadre informatiu amb les definicions de recta, semirecta i segment. També podeu projectar amb la PDI la informació, en què hi ha els continguts explicats d’una manera ordenada i clara.
Tot seguit, en l’activitat 3, els alumnes repassaran els conceptes apresos. Després, feu una posada en comú a la pissarra per resoldre els possibles errors conceptuals de l’alumnat.
En l’activitat 4, es practica la diferència entre recta, semirecta i segment. Podeu resoldre aquesta activitat col·lectivament mitjançant la tècnica de treball cooperatiu “Estructura 1-2-4”. En grups de 4 alumnes, llegeixen l’enunciat de la primera pregunta i cada alumne, individualment (1), pensa la resposta i l’escriu. Tot seguit, de dos en dos (2), comparteixen les respostes i intenten arribar a una conclusió comuna. Finalment, tot el grup (4) posa en comú les respostes i formula la resposta final conjuntament. Es repeteix el procediment per a les altres cinc preguntes. En acabar l’activitat, demaneu als alumnes quines dificultats han tingut.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per anar més enllà
Recta, semirecta i segment Activitat per treballar els conceptes de recta, semirecta i segment a partir de dues fotografies.
Semirecta Activitat per treballar el concepte de semirecta a partir d'una fotografia.
Recta, punt, semirecta i segment Activitat interactiva sobre els conceptes de recta, punt, semirecta i segment.
Comparem i ordenem segments
Comenceu aquest bloc introduint la suma de segments amb una activitat lúdica, ja que és una manera de fer atractives les matemàtiques. Cada alumne pot imaginar que el seu braç és la suma de dos segments: el que va de l’espatlla al colze i el que va del colze al canell. Després, han de representar el braç com a suma de dos segments i apuntar-ne el valor.
A continuació, llegiu el quadre informatiu de l’activitat 5, en què s’explica com se sumen i es resten dos segments. Els alumnes trobaran més informació en el manual de consulta.
Tot seguit, demaneu als nens i les nenes que, per parelles, resolguin l’activitat 5. Podeu guiar l’activitat amb preguntes com aquestes: Quant mesura l’alçada de cada edifici? Quin és el més baix? I el més alt? Com els ordenaríeu?
Ara pot ser un bon moment per manipular els ItiCubs i trobar-hi segments (les arestes, i els que delimiten les pestanyes), corbes tancades (la que delimita el forat), i fer-ne més, per exemple traçant els segments diagonals de les cares.
Podeu fer una suma de tres segments a la pissarra per resoldre els possibles errors conceptuals de l’alumnat. Si els quatre edificis mesuren 2, 3, 4 i 5 cm, respectivament, i trieu els 3 primers, la suma serà un segment de 9 cm.
Els alumnes hauran de comprovar que, per sumar, han de col·locar els segments l’un al costat de l’altre i, en canvi, per restar, l’un sobre l’altre. Quant dona la resta entre el segment més llarg i el més curt? Hauran de col·locar el segment de 2 cm sobre el de 5 cm, fent-ne coincidir els extrems esquerres, i veure que el resultat és 3 cm.
Si ho trobeu oportú, també poden dibuixar i mesurar els tres segments en què es pot considerar dividit cadascun dels dits de la seva mà. Després, han de representar gràficament els tres segments i la seva suma i han de fer les sumes numèriques corresponents.
Igualment, digueu-los que considerin la cama (des de l’engonal fins al turmell) com a segment AB i la cuixa (des de l’engonal fins al genoll) com a segment CD i demaneu-los que representin i calculin el segment resta DB (des del genoll fins al turmell).
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per anar més enllà
Segment Activitat per treballar el concepte de segment a partir de l'Iticub.
Treballem els sentits observant la geometria de les obres d’art
Comenceu aquest bloc de continguts plantejant aquestes preguntes als nens i les nenes: Quina era la pregunta inicial d’aquest itinerari? L’heu respost resolent les activitats que heu fet fins ara?
Segurament diran que sí, ja que en els quadres cubistes han vist formes rectes i corbes i han reconegut diferents figures geomètriques.
Comenteu-los que en aquest bloc d’activitats treballaran els sentits per aprendre a reconèixer formes geomètriques en diferents obres artístiques.
Demaneu als nens i les nenes que observin el quadre La guitarra de l’activitat 6 i que responguin les preguntes individualment. Després, alguns voluntaris llegiran les seves respostes en veu alta i les corregirem oralment.
Podeu resoldre l’activitat 7 col·lectivament, aplicant la tècnica de treball cooperatiu “Llapis al centre”. Feu grups de 3 alumnes i assigneu-los una de les preguntes de l’activitat. Els alumnes, individualment, busquen la informació i escriuen la resposta. Deixeu-los el temps necessari. Després, un alumne llegirà la resposta en veu alta i els seus companys hauran de consensuar si és correcta o no. Durant aquest temps, els llapis seran al centre de la taula. Una vegada escollida la resposta, cada un agafarà el seu llapis i l’escriurà en el seu quadern. Se seguirà el mateix procediment per a les altres dues preguntes. Finalment, feu una posada en comú per resoldre els possibles dubtes de l’alumnat i responeu oralment la reflexió de la Sara: Per què creieu que diu que tindria més la sensació de muntar a cavall?
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Línies de tots els tipus Activitat per treballar els conceptes de línies corbes i tancades, recta, semirecta i segment a partir d’un quadre cubista de Juan Gris.
Apliquem el que hem après
En l’activitat 8, els nens i les nenes hauran de dibuixar una pintura cubista. El fet que sigui una activitat lúdica facilita l’aplicació del que han après sense gairebé adonar-se’n, divertint-se, cosa que contribueix al seu aprenentatge. Us recomanem, doncs, que no en prescindiu.
Després, cada alumne pot explicar als seus companys quin és el títol de la seva pintura i què ha volgut representar. Si ho creieu oportú, podeu votar les cinc pintures més originals.
Aprofiteu l’activitat 9 per reflexionar en forma de pluja d’idees sobre la pregunta repte d’aquest itinerari: Hi pot haver matemàtiques en una obra d’art? Aneu anotant a la pissarra les idees i les reflexions que us semblin més interessants.
Per sistematitzar i consolidar els continguts treballats, proposeu als alumnes que facin l’itijoc.
Per acabar, valoraran el treball, l’aprenentatge de la setmana i la manera com s’han organitzat per resoldre les activitats individuals: Quines dificultats heu tingut? Heu necessitat ajuda del docent o d’algun company? Com heu treballat? En què podeu millorar? Us ha semblat interessant aprendre geometria amb pintures cubistes? Us seran útils aquests coneixements? Per què?
Aquesta petita secció de metaaprenentatge és important perquè ajuda a fer-los conscients no només del que aprenen, sinó de com ho estan aprenent.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Per acompanyar i repassar
Fitxa REPASSA Activitats per consolidar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Per anar més enllà
Fitxa AMPLIA Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Recursos
Recursos llibre
Recursos mestre
Atenció a la diversitat
Per acompanyar i repassar
Activitat per observar el dibuix d’entrada i trobar-hi línies obertes i tancades.
Activitat per treballar els conceptes de línies corbes i tancades, recta, semirecta i segment a partir d’un quadre cubista de Juan Gris.
Activitats per consolidar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Activitat interactiva sobre línies obertes i tancades.
Activitat interactiva sobre línies rectes i corbes
Per anar més enllà
Activitat per treballar els conceptes de recta, semirecta i segment a partir de dues fotografies.
Activitat per treballar el concepte de segment a partir de l’ItiCub.
Activitat per treballar el concepte de semirecta a partir d’una fotografia.
Activitat interactiva sobre els conceptes de recta, punt, semirecta i segment.
Activitats per ampliar diferents continguts treballats en l’itinerari.
Solucions
Avaluació
EL QUE PODEU AVALUAR EN AQUEST ITINERARI
Si voleu que aquest itinerari us aporti dades per a l’avaluació de les competències que s’hi treballen (vegeu la programació), us suggerim que utilitzeu les activitats 1, 2, 3, 4, 5, 7 i 8.
COM AVALUAR
Podeu fer servir l’aplicació Avalua senzillament, en què trobareu les rúbriques d’avaluació de les competències de l'àrea, l’opció per registrar les valoracions i totes les prestacions de flexibilitat, personalització, estadístiques, etc. que ofereix.